Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla aksjer

Startet av hkaspenberg, torsdag 07. februar 2013, klokken 13:58

« forrige - neste »

bruisepristine

Dessuten reflekterer bensinprisene hva det koster å kjøpe den inn og selge den, ergo selv om en bensinpumpe kan selge for >3000 på en halvtime, tjener ikke bensinstasjonene noe nevneverdig etter at kost er dekket på dette uansett. Er vel allmennkunnskap at det bensinstasjoner tjener på er pølser, boller, kaffe og brus?
Tesla Model ≡  Reservert 01.04.2016

Vurderer ioniq eller ampera-e som ventepølse

Griffel

Sitat fra: cra på mandag 25. februar 2013, klokken 15:25
Sitat fra: Griffel på mandag 25. februar 2013, klokken 14:59
En vanlig pumpe fyller en vanlig bil på 5 minutter. En hurtiglader fyller en elbil 20-30 minutter. En vanlig pumpe kan i løpet av en halvtime omsette for >3000 kr. En lader med "klippekort" 150 kr.

Absolutt et viktig poeng. På den annen side ville jeg definitivt vurdere å fore familien mens bilen lades. På de ti minuttene det tar å fylle tanken på caravella har det aldri vært et tema. :)
Men kanskje det har vært et tema for en av de 6 andre var innom å fylte bensin på samme tidsrom?
Dersom alle som fylte strøm handlet snoop for en drøy 1000 lapp hver gang, og det var jevn kø ved "strømpumpen" kunne det nok tenkes at ladingen ble billig.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

Sitat fra: bruisepristine på mandag 25. februar 2013, klokken 15:31
Dessuten reflekterer bensinprisene hva det koster å kjøpe den inn og selge den, ergo selv om en bensinpumpe kan selge for >3000 på en halvtime, tjener ikke bensinstasjonene noe nevneverdig etter at kost er dekket på dette uansett. Er vel allmennkunnskap at det bensinstasjoner tjener på er pølser, boller, kaffe og brus?
Hva tror du automatstasjonene som ikke selger pølser, boller, kaffe og brus lever av (De selger gjerne bensinen litt rimeligere enn de betjente stasjonene som har "pølseinntekter" i tillegg)?
Noen stasjoner er helt uten kiosksalg, og flere bensinselskaper med tidligere betjente stasjoner setter bort salg av snoop til 7-eleven og Narvesen, og nøyer seg med bensin/diesel omsettningen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

cra

Sitat fra: Griffel på mandag 25. februar 2013, klokken 15:41
Noen stasjoner er helt uten koisksalg, og flere bensinselskaper med tidligere betjente stasjoner setter bort salg av snoop til 7-eleven og Narvesen, og nøyer seg med bensin/diesel omsettningen.

Da regner jeg med det er disse helautomatiske pumpene langs veien du sikter til? Tror jeg har tilgode å se en betjent stasjon som ikke selger alt de kan av spiselige saker. Og det sier vel sitt om fortjenesten på drivstoff, skulle jeg mene. Drivstoff må jo "alle" ha, så hvis de kan selge det med "null" utgifter og klare seg med det de har igjen på drivstoffet så er det en forretningsmodel som funker. BunkerOil er et bra eksempel på det.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Griffel

Sitat fra: cra på mandag 25. februar 2013, klokken 15:50
Tror jeg har tilgode å se en betjent stasjon som ikke selger alt de kan av spiselige saker.
Selvfølgelig må de det, det er jo i praksis 0 arbeid for betjeningen i forbindelse med salg av drivstoff, enten det er elektrisk eller bensin. Dersom lønn og bemanning av en betjent stasjon skal forsvares må kiosksalget dekke dette.
En (1) bensinpumpe kan skaffe stasjonen 5-6 ganger så mange kunder innom som en (1) "strømpumpe", en (1) bensinpumpe har større avanse på salg av bensin enn en (1) "dyr strømpumpe" har i omsettning.
Strømkundene må være der lenger, men handler de 5-6 ganger så mye?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

BE

Nå må en ikke glemme at dersom en er avhengig av å hurtiglade for sin daglige pendling, så vil en elbilist være innom stasjonen daglig, mens en fossilbilist gjerne bare er innom en gang i uken. Det blir penger av slikt!

Jeg kan ikke huske sist gang jeg handlet noe samtidig som jeg fylte drivstoff på fossilbilen, man kan da ikke forlate bilen mens fyllingen pågår, og jeg bruker konsekvent kortautomat ved pumpen.

Med hurtiglading på 15-30 minutter er du nærmest garantert å avlegge noen penger på bensistasjonen.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

bruisepristine

Sitat fra: Griffel på mandag 25. februar 2013, klokken 16:14
Sitat fra: cra på mandag 25. februar 2013, klokken 15:50
Tror jeg har tilgode å se en betjent stasjon som ikke selger alt de kan av spiselige saker.
Selvfølgelig må de det, det er jo i praksis 0 arbeid for betjeningen i forbindelse med salg av drivstoff, enten det er elektrisk eller bensin. Dersom lønn og bemanning av en betjent stasjon skal forsvares må kiosksalget dekke dette.
En (1) bensinpumpe kan skaffe stasjonen 5-6 ganger så mange kunder innom som en (1) "strømpumpe", en (1) bensinpumpe har større avanse på salg av bensin enn en (1) "dyr strømpumpe" har i omsettning.
Strømkundene må være der lenger, men handler de 5-6 ganger så mye?

Sitat fra: BE på mandag 25. februar 2013, klokken 18:00
Nå må en ikke glemme at dersom en er avhengig av å hurtiglade for sin daglige pendling, så vil en elbilist være innom stasjonen daglig, mens en fossilbilist gjerne bare er innom en gang i uken. Det blir penger av slikt!

Nettopp. Gleder meg til dagen man kan fylle strøm på bensinstasjonen, skulle behovet melde seg, og kun betale for det man fyller, ta en kaffe og en bolle mens jeg venter og bare kooose meg. :)
Tesla Model ≡  Reservert 01.04.2016

Vurderer ioniq eller ampera-e som ventepølse

Griffel

Sitat fra: BE på mandag 25. februar 2013, klokken 18:00
Nå må en ikke glemme at dersom en er avhengig av å hurtiglade for sin daglige pendling, så vil en elbilist være innom stasjonen daglig, mens en fossilbilist gjerne bare er innom en gang i uken. Det blir penger av slikt!
Det endrer ikke det faktum at denne ene kunden på 20 besøk iløpet av 20 virkedager kanskje alikevell ikke handler like mye som de 5x20=100 andre som var innom i løpet av den tiden pendleren ladet, og at avansen på bensinen solgt ved disse 100 besøk langt overstiger det pendleren handlet strøm for.
Pendleren med daglig behov kjøper jo et måneds eller års abonnement til "gibortpris".
Skal strøm fra hurtiglader selges til en pris som oppfattes som akseptable av endel her på forum krever det støtte til forhandler, enten fra bilprodusenter, offentlig, eller at leverandøren tar av sitt eget overskudd.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

bruisepristine

Bensinstasjonene vil jo tjene mer hvis de kan bake inn elbileiere i sin kundekrets, så ser ikke helt at inntjening fossildrivstoff vs eldrivstoff er en relevant diskusjon - det er jo ikke snakk om at man fjerner bensinpumper for å sette opp elpumper  ::)
Tesla Model ≡  Reservert 01.04.2016

Vurderer ioniq eller ampera-e som ventepølse

Griffel

Sitat fra: bruisepristine på mandag 25. februar 2013, klokken 19:19
Bensinstasjonene vil jo tjene mer hvis de kan bake inn elbileiere i sin kundekrets, så ser ikke helt at inntjening fossildrivstoff vs eldrivstoff er en relevant diskusjon - det er jo ikke snakk om at man fjerner bensinpumper for å sette opp elpumper  ::)
Nei men når en sammenligner pris på infrastruktur må en sammenlignde prisen for 6 Hurtiglader  med prisen for 1 bensinpumpe.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

BE

Jeg handler ikke mens jeg fyller drivstoff, når jeg lader derimot...
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

bruisepristine

Sitat fra: Griffel på mandag 25. februar 2013, klokken 19:21
Nei men når en sammenligner pris på infrastruktur må 6 Hurtiglader sammenlignes med 1 bensinpumpe.

Seks hurtigladere for prisen av én bensinpumpe er jo kjempebra!
Tesla Model ≡  Reservert 01.04.2016

Vurderer ioniq eller ampera-e som ventepølse

Griffel

Sitat fra: BE på mandag 25. februar 2013, klokken 19:24
Jeg handler ikke mens jeg fyller drivstoff, når jeg lader derimot...
Å, i løpet av de 8 år jeg hadde elbil lånte jeg en stikkontakt på bensinstasjon (10A) 4 ganger.

Det stemmer nok at stasjonen tjente på dette. Infrastrukturen var der allerede og 1 kWh for en halvtimes lading, ble nok dekket inn av en kaffe, winerbrød og VG + 50 kr i tips til vedkommende som hjalp til med å frigjøre en stikkontakt.

I perioden før når jeg kjørte bil til jobb og fyllte 1 gang i uka, hendte det rett som det var at jeg la igjen litt penger i butikken, Is om sommeren, Fishermans, Doc, VG OA.


Sitat fra: bruisepristine på mandag 25. februar 2013, klokken 19:31
Sitat fra: Griffel på mandag 25. februar 2013, klokken 19:21
Nei men når en sammenligner pris på infrastruktur må 6 Hurtiglader sammenlignes med 1 bensinpumpe.

Seks hurtigladere for prisen av én bensinpumpe er jo kjempebra!
Ta i betraktning at utgangs punktet for denne diskusjonen var en påstand som gikk på at noen tidligere i denne tråd ikke forsto hvorfor strømmen skulle ha høypris siden en (1) lader og en(1) bensipumpe kostet omternt det samme og som kanskje er riktig om en holder nettet utenfor, så forstår du nok hva jeg mener om du tenker etter.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rønnern

Nå har jeg jo lest at i Japan så har "alle abonnement" på hurtigladestasjoner og det er vel dermed ikke behov for betaling for forbrukt strøm. Og løsningen som er i Danmark med betaling for forbruk er visstnok så billig at den må være ulønnsom.

Hvordan er ståa i California? Er vel ok tetthet med elbiler og ladestasjoner der? Er det også abonnementer?

Skal gjerne betale et påslag, skjønner jo at det ikke kan bli like billig som i heimen, men helt seriøst: Dersom det er dyrere å lade enn å fylle diesel, så er elbilprosjektet dødt som noe annet enn en pendlerbil. I hvert fall for min del...

Mvh Ronnie
Mvh Ronnie
Peugeot iOn

Griffel

Sitat fra: Rønnern på tirsdag 26. februar 2013, klokken 00:19
Skal gjerne betale et påslag, skjønner jo at det ikke kan bli like billig som i heimen, men helt seriøst: Dersom det er dyrere å lade enn å fylle diesel, så er elbilprosjektet dødt som noe annet enn en pendlerbil. I hvert fall for min del...
Det er vanskelig å forstå at det blir dyrere enn diesel, er du storforbruker av likestrøm koster det 3500,- i året uansett hvor mye du bruker. Fyller du likestrøm 10 ganger i året koster det 1500 kr. + at du fyller hjemme for si 1500,-. Ingen slipper så billig med diesel.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA