Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla aksjer

Startet av hkaspenberg, torsdag 07. februar 2013, klokken 13:58

« forrige - neste »

Hamiso

Sitat fra: Griffel på tirsdag 26. februar 2013, klokken 08:42
Sitat fra: Rønnern på tirsdag 26. februar 2013, klokken 00:19
Skal gjerne betale et påslag, skjønner jo at det ikke kan bli like billig som i heimen, men helt seriøst: Dersom det er dyrere å lade enn å fylle diesel, så er elbilprosjektet dødt som noe annet enn en pendlerbil. I hvert fall for min del...

Det er vanskelig å forstå at det blir dyrere enn diesel, er du storforbruker av likestrøm koster det 3500,- i året uansett hvor mye du bruker. Fyller du likestrøm 10 ganger i året koster det 1500 kr. + at du fyller hjemme for si 1500,-. Ingen slipper så billig med diesel.

Ikkje veit eg korleis du reknar. Med min bil: med hurtiglading til 80% kan eg køyra omlag mellom 50 og 70 km før eg må lada på nytt. Det vil altså kosta 100 kr. med klippekort. Å køyra 70 km med dieselbil kostar 14 kr literen, ca halv liter på mila, omlag 50 kr. Det blir altså minst dobbelt så dyrt å lada elbilen i forhold til å fylla diesel. Og det får eg ikkje til å rima når me elles ser kva straumprisen ligg på.
http://lektrisk.blogspot.com

-Citroen C Zero 2011, sidan desember 2012
-Tesla Model 3 sidan mars 2019
-Pendlar med sykkel

erik e

Sorry! Dette blir bla-bla-bla.  Noe andre enn "ISHAVSVEIEN" må bygge ut dette,ikke la dem få plass langs veien.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

christian

Clever sin kalkulator gir igrunnen ett godt bilde av hva man kan betale for strømmen sammenlignet med dieselbil. Jeg la inn tallene til en Golf 1,9 tdi  forbruk 0,45 l/mil og fant ut at jeg kan betale ca 5 kroner pr kwt for å få lik kostnad på diesel kjøring og elbil Ion kjøring. Tror nok at det må bli makspris for hurtiglader pris. I tillegg får man jo bryderiet med lading underveis.
Oslo, Nordstrand. Saxo 1997 75000 km solgt. Kewet 1997 55000 km solgt. Landrover Freelander på frityrolje solgt. Porsche 928. Peugeot ion 2012 og 2011. Fiat Panda, Mercedes CLS 350 Bluetec Shooting Brake 2015. E-UP 2014.

christian

Oslo, Nordstrand. Saxo 1997 75000 km solgt. Kewet 1997 55000 km solgt. Landrover Freelander på frityrolje solgt. Porsche 928. Peugeot ion 2012 og 2011. Fiat Panda, Mercedes CLS 350 Bluetec Shooting Brake 2015. E-UP 2014.

snurre100

Prøvde kalkulatoren på Clever. dk.Balenoen bruker E85 med et utslipp på ca.50gram fossilt co2 pr.km.Pris kr 8.60 pr mil. Lading hos Ishavsveien kr 5 pr kw i beste fall(har aldri hurtigladet 20kw på leafen)  Så det blir nok å bruke Balenoen på harrytur. Dessverre.
Venter på Kia E Niro

Ronny

Og der falt drømmen om å kunne kjøre langt og billig med elbilen i grus...
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

erikf

Er tilbøyelig til å betale 3000 i året for et abonnement hvis det er landsdekkende. Men ikke 3000 for hver ordning rundtom i landet. Det er ikke på hjemmebane jeg trenger hurtigladerabonnement.
Jeg bruker normalt sett ikke hurtigladerne så mye at det blir rimeligere enn fossil kjøring i så fall (tvert i mot, mye dyrere) sett isolert. Men summert med all den gratis ladingen (og hjemmelading) jeg foretar i løpet av et år, er det fortsatt veldig rimelig totalt sett. Grei ting å støtte, selv om jeg helst vil betale pr kwt jeg bruker, som nissanforhandlernes system (i bergen i alle fall).
Når forstår småsteder på landet at mange vil stoppe og ta seg en pause hvis de fyrer opp en hurtiglader? Noen som er i forkant med denne tankegangen så langt?
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

KaiRK

Sitat fra: Ronny på torsdag 28. februar 2013, klokken 12:52
Og der falt drømmen om å kunne kjøre langt og billig med elbilen i grus...

Drømmen heter Tesla med lang rekkevidde og gratis SuperCharger ;)


Noen som har hørt noe mer om når det faktisk blir betaling?
Larkollen
2012 Leaf Sølv
2014 TMS 85 Brun
2015 Cannondale Tramount 1

Elmo

Sitat fra: KaiRK på lørdag 27. april 1974, klokken 09:03
Drømmen heter Tesla med lang rekkevidde og gratis SuperCharger ;)
Noen som har hørt noe mer om når det faktisk blir betaling?

Elon sa da flere ganger under Norgesbesøket at det blir gratis til evig tid. Og han understreket at mange har det "on tape".
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

KaiRK

Sitat fra: Elmo på lørdag 09. mars 2013, klokken 14:53
[quote author=KaiRK link=topic=6983.msg80929#msg80929 date=136281794
Drømmen heter Tesla med lang rekkevidde og gratis SuperCharger ;)
Noen som har hørt noe mer om når det faktisk blir betaling?

Elon sa da flere ganger under Norgesbesøket at det blir gratis til evig tid. Og han understreket at mange har det "on tape".
[/quote]

Ser det gikk litt fort i "svinga" her...
Mente: Når Ishavsveien faktisk tar betaling..? ;)
Larkollen
2012 Leaf Sølv
2014 TMS 85 Brun
2015 Cannondale Tramount 1

Ladefabrikken

Vi Leaf folk må lage en adapter så vi kan bruke Tasla sin superlader. Så slipper vi å betale
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

TimeBandit

Nå har det gått en stund, og folk har vel fått tenkt seg om og gjort seg opp en mening om de reviderte prisene. For min egen del har jeg kommet frem til flg:

A) Abonnement er ALT for dyrt. Hadde jeg hatt så ofte behov for hurtiglading at abonnementsprisen blir akseptabelt, hadde jeg aldri kjøpt en leaf. Til sammenlikning var drivstoffutgiftene mine på den gjerrige fiesta econeticen jeg hadde før leafen rundt 400,-/mnd... (Ja, jeg kjørte denne med egg mellom høyrefot og gasspedal også :^)

B) Klippekort er akkurat litt for dyrt. 100 kroner for strøm til 6-7 mil vinterstid + irritasjonen ved å kaste bort 30 minutter av livet gjør at jeg heller låner meg en fossilbil hvis jeg må. Dette har jeg forøvrig ennå ikke vært nødt til siden leafen kom i hus november 2011.

C) Nødløsning 150,- uten avtale. Okei, hvis jeg er desperat kanskje jeg kommer til å benytte meg av dette en eller annen gang jeg har feilberegnet grassalt.

D) Det er *ikke* min plikt å sponse utbygging av hurtigladerne. Det er en oppgave for samfunnsbyggerne + ev. bilprodusentene. Ref nissan og teslas utbygging av hurtigladere. Her har trillingprodusentene/forhandlerne gjort en særdeles slett innsats. Kudos til nissan og nissanforhandlerne for de laderne de har satt opp. Helt greit at noen av de tar betalt, så lenge de ikke opererer med slike ågerpriser som ishavsveien (som jeg nå har inntrykk av nærmest har blitt et skjellsord her på forumet - trist men sant).
Jeg føler jeg har bidratt nok ved å ta sjansen på å være "early adopter".

Mao - med disse prisene inngår i alle fall ikke jeg noen avtale.

Så, hva skal egentlig til for at jeg faktisk inngår en avtale ? Jeg ønsker jo egentlig at ishavsveien skal være en suksess !

En løsning med forskuddsinbetaling og prising pr. kWt hadde jeg stilt meg veldig annerledes til. Dersom prisen var 100,- for fullt batteri - dvs. kr. 5,-/kWt nå i en tidlig fase hadde jeg inngått avtale uten å nøle.
Det er ikke billig, men oppmuntrer alle til å lade så kort tid som mulig. 500% avanse (++) på normal strømpris burde absolutt gi et bidrag til vedlikehold og utbygging. Jeg antar at det er en viss avanse på normal strømpris også, og det er tross alt et kraftselskap vi snakker om her. Hvis dette ikke er nok til å unngå at utbyggerne taper store penger, betyr det etter min mening at de statlige støtteordningene er for dårlige.

Det kunne vært interessant med en undersøkelse blant de som frekventerer denne strekningen (E6) om hvor mange som faktisk har inngått en eller annen avtale med ishavsveien nå. Er det mangel på avtaler som gjør at "pumpene" fortsatt står åpne kanskje ? Det er jo over en mnd. siden de skulle ha begynt å ta betalt. Jeg har unngått laderne helt siden medio februar, og heller satt ned hastigheten/varmen de gangene jeg normalt ville ha kjørt innom. Senest i dag presset jeg 11 mil ut av batteriet tungt lastet i motvind og -5 grader ved å kjøre sakte på sideveiene til E6. (Og denne frustrerende opplevelsen er årsaken til at jeg i provosert tilstand skriver dette innlegget).  Skulle jo tro at aktuelle kunder har inngått en avtale på nåværende tidspunkt. Er det mulig å ha en slik poll her inne, eller blir det altfor politisk ukorrekt/kontroversielt ? Og er det egentlig bedre for ishavsveien med noen få kunder som står og lader fullt (mao. står lenge) hver gang for å få valuta for pengene enn å miste en drøss av 10-minutters kunder sånn som undertegnede ?

Undrende hilsen,
Erling Henanger
alias TimeBandit
Hvitt løv med bursdag 04/11/2011 Solgt
ModelX P#141 i bestilling Kansellert pga 2. seterad
Model S 60D - nå 75D med bursdag 26/9 2016

Trond Arve

Sitat fra: TimeBandit på torsdag 21. mars 2013, klokken 03:40
B) Klippekort er akkurat litt for dyrt.
...
Kudos til nissan og nissanforhandlerne for de laderne de har satt opp. Helt greit at noen av de tar betalt, så lenge de ikke opererer med slike ågerpriser som ishavsveien (som jeg nå har inntrykk av nærmest har blitt et skjellsord her på forumet - trist men sant).
...

Prisene hos Nissan, Statoil og klippekort hos Ishavsveien er IMHO sammenlignbare, dersom man lader mer enn et kvarter. Enig at det er fortsatt er dyrt (hos alle), men vi får håpe prisene synker etterhvert. Forøvrig tror jeg det gir et skjevt bilde å sammenlikne med spotpris per kWt; utbyggerne er avhengig av å finne lønnsomme forretningsmodeller.

Har heller ikke inngått avtale eller kjøpt klippekort, og det er vel den beste måten å bidra til at prisene synker...
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

christian

Veldig enig med TimeBandit. Bortsett fra prisingen av klippekort. Med den lille 15 kwh pakken i trillingene kan man maksimum få inn 12 kwh pr hurtiglading, min kalkyle i sammenligning med en Golf diesel gir en lik kostnad hvis strømmen hadde kostet ca 40 for 12kwt.
Det virker som Ishavsveien har gått i tenkeboksen igjen, siden ingenting skjer. Kanskje de skulle ta med brukerne på tankene sine, så hadde kanskje noen kjøpt hos dem. Men en avtale må jo være til gunst for begge parter, og ikke bare en dugnad for Ishavsveiens drift.
Oslo, Nordstrand. Saxo 1997 75000 km solgt. Kewet 1997 55000 km solgt. Landrover Freelander på frityrolje solgt. Porsche 928. Peugeot ion 2012 og 2011. Fiat Panda, Mercedes CLS 350 Bluetec Shooting Brake 2015. E-UP 2014.

tomrh

Sitat fra: christian på torsdag 21. mars 2013, klokken 14:04
Med den lille 15 kwh pakken i trillingene kan man maksimum få inn 12 kwh pr hurtiglading, min kalkyle i sammenligning med en Golf diesel gir en lik kostnad hvis strømmen hadde kostet ca 40 for 12kwt.
Har kjørt til skilpadde flere ganger før besøk på hurtigladestasjon men aldri kommet opp i 11 kWh. Tror 10 kWh pr. besøk med trilling er et realistisk anslag.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA