Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Re: Hvilket bilmerke?

Startet av bobakka, søndag 03. februar 2013, klokken 10:44

« forrige - neste »

tomrh

Det har ihvertfall jeg målt. 13,7A og 9,1A. Hhv. 3 og 2 streker pr. time.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Rio

Sitat fra: Olemann på mandag 21. januar 2013, klokken 18:50
Sitat fra: foxy på mandag 21. januar 2013, klokken 16:51
lader både med 10a og 16a - 0 forskjell bortsett fra at det går fortere å lade med 16a :))

Har sett at mange rapporterer max 13 A med 16 A kladd og tett på 10 A med 10 A kladd.

Hvor mye raskere oppnår du full-ladning, fra ca 1-2 streker og til full?
Antall streker pr. time med hhv 10 og 16 A kladden?

Mvh Ole

(lurer på å kjøpe den svenske "kladdløse kladden", men bare om det er en reell forskjell.)


Hei,

Ladekladden forteller bare bilen hvor mange ampère den maks. kan trekke - f. eks. 10 eller 16 A.

Laderen i trillingene kan kun trekke 13 A, så hvis den har en 16 A ladekladd vil den fremdeles kun trekke 13 A. (Med en 10 A ladekladd vil den selvsagt trekke 10 A.)

Så ved å gå fra en 10 A til en 16 A ladekladd vil energioverføringen øke med 30% (til 13 A), og ladetiden vil reduseres tilsvarende.

For en Nissan Leaf så er den interne laderen på 16 A, så da øker ladehastigheten med 60%.


Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Olemann

Sitat fra: skatvalsbygg på mandag 21. januar 2013, klokken 20:21
Det har ihvertfall jeg målt. 13,7A og 9,1A. Hhv. 3 og 2 streker pr. time.

Takk for svar, det jeg også hadde hørt før.  Bra at det er over 13A, noen påstår at bilen er begrenset til 13A, se annet innlegg her.
Også interessant at 10A ikke gir 10A, men kun drøyt 9. Men ikke lett å skjønne hvorfor.

Antar dette er peak verdier målt en stund før batteriet er oppladet?  Eller snitt verdier over en time eller 3?

Ole

Rio

Sitat fra: Olemann på mandag 21. januar 2013, klokken 20:36
Sitat fra: skatvalsbygg på mandag 21. januar 2013, klokken 20:21
Det har ihvertfall jeg målt. 13,7A og 9,1A. Hhv. 3 og 2 streker pr. time.

Takk for svar, det jeg også hadde hørt før.  Bra at det er over 13A, noen påstår at bilen er begrenset til 13A, se annet innlegg her.
Også interessant at 10A ikke gir 10A, men kun drøyt 9. Men ikke lett å skjønne hvorfor.

Antar dette er peak verdier målt en stund før batteriet er oppladet?  Eller snitt verdier over en time eller 3?

Ole

Husk at all elektronikk har toleranse  - både fra kladd til kladd, lader til lader, men også avhengig av temperatur og spenningen (Volt).

I tillegg, avhengig av støy, harmonisk energi og mye annet, så er måling av strøm, spenning og kW langt mer vanskelig enn mange forstår, og derfor ofte ikke er nøyaktig med billig utstyr (og ofte ikke engang med dyrt utstyr).

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

tomrh

Det er målt med måler fra Clas Ohlsson. Ikke snitt over lang tid, men fulgte med på måleren noen minutter. Ca. 2/3 av full da jeg målte. Mulig verdiene ikke er nøyaktige men forholdet mellom dem er temmelig nært 3:2, det ser jeg på hvor fort strekene kommer.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Øyvind.h

Sitat fra: skatvalsbygg på mandag 21. januar 2013, klokken 20:21
Det har ihvertfall jeg målt. 13,7A
13,7, er det målt ved stikk-kontakten? Dvs ca 3,3kW ved 240 volt, og med 10% tap over laderen snakker du altså om at ca 12,33A finner veien helt frem til batteriet?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

TB

Sitat fra: skatvalsbygg på mandag 21. januar 2013, klokken 20:21
Det har ihvertfall jeg målt. 13,7A og 9,1A. Hhv. 3 og 2 streker pr. time.
Stemmer bra med det eg også har målt, 3 strek pr time med Charge-Amps kabelen stemmer bra. Litt over 2 t lader frå 50 til 100% - så eg bruker denne om eg treng rask lading - eller om kurs er belasta frå før - då kan den stilles til 6A. Tar lang tid, men det lades fint opp i løpet av ei natt.

Ulempen med denne er som Leaf folket påpeikar, mindre vinkel på håndtaket. (Pga. tett parkering mot vegg bruker eg ikkje denne heime..)

Ang. måling med billig Clas Ohlson måler. Eg har to stk, begge er samme typen, men den eine viser 15-20 v meir/mindre enn den andre. Dermed blir det ulikt effekt (W). Dvs, ikkje stol heilt på denne typen målere - dei gir ein god indikasjon, men ikkje nødvendigvis nøyaktige verdiar.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

tomrh

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 21. januar 2013, klokken 21:38
Sitat fra: skatvalsbygg på mandag 21. januar 2013, klokken 20:21
Det har ihvertfall jeg målt. 13,7A
13,7, er det målt ved stikk-kontakten?
Ved stikkontakten ja. Måleren viste at det ble trukket 3060W, og spenningen var da på ca. 223V. Hvor mye tap det er på vei til batteriet aner jeg ikke. Målingen skjedde i høst med noen plussgrader i lufta.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Turist

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 21. januar 2013, klokken 21:38
Sitat fra: skatvalsbygg på mandag 21. januar 2013, klokken 20:21
Det har ihvertfall jeg målt. 13,7A
13,7, er det målt ved stikk-kontakten? Dvs ca 3,3kW ved 240 volt, og med 10% tap over laderen snakker du altså om at ca 12,33A finner veien helt frem til batteriet?
Ampere "forsvinner" ikke på den måten. Måler du 13,7A ved stikkontakten, så går det 13,7A i hele strømkretsen. Derimot faller spenningen noe ved elektrisk motstand (som i en ledning). Med 10 % tap (som er MYE) i en ledning, så vil en spenning på 240V bli redusert til 216V.
Spenningen reduseres etter Ohms lov (U=RxI). For å få til et spenningstap på 24V ved 13,7A, må motstanden i ledningen våre på nesten 2 ohm. Effekten tilført bilen (P=UxI) synker tilsvarende. Men strømmen (ampere) er den samme.
Tidligere 1: Think Classic 2001 (Blåbæret)
Tidligere 2: Mitsubishi i-Miev (Millenium)
Tidligere 3: VW e-Up!
Nå: vw e-Golf

Øyvind.h

Sitat fra: Turist på tirsdag 22. januar 2013, klokken 01:06
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 21. januar 2013, klokken 21:38
Sitat fra: skatvalsbygg på mandag 21. januar 2013, klokken 20:21
Det har ihvertfall jeg målt. 13,7A
13,7, er det målt ved stikk-kontakten? Dvs ca 3,3kW ved 240 volt, og med 10% tap over laderen snakker du altså om at ca 12,33A finner veien helt frem til batteriet?
Ampere "forsvinner" ikke på den måten. Måler du 13,7A ved stikkontakten, så går det 13,7A i hele strømkretsen. Derimot faller spenningen noe ved elektrisk motstand (som i en ledning). Med 10 % tap (som er MYE) i en ledning, så vil en spenning på 240V bli redusert til 216V.
Spenningen reduseres etter Ohms lov (U=RxI). For å få til et spenningstap på 24V ved 13,7A, må motstanden i ledningen våre på nesten 2 ohm. Effekten tilført bilen (P=UxI) synker tilsvarende. Men strømmen (ampere) er den samme.
Ok. Da lærte jeg noe nytt i dag også! Takk for korreksjonen :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

tomrh

#25
Sitat fra: Turist på tirsdag 22. januar 2013, klokken 01:06
For å få til et spenningstap på 24V ved 13,7A, må motstanden i ledningen våre på nesten 2 ohm.
Ja, og da ville effekt-tapet i ledningen være 24V*13,7A = ca. 330W. Tapet ville ført til varmgang i ledningen som ville glødet som en varmetråd i en elektrisk ovn.

Kobber har resistivitet på 0,0175 ohm/m i en ledning med 1 mm2 tverrsnitt. (Wiki.) Ladekabelen er 5 m lang og lederne har 2,5 mm2 tverrsnitt, altså 0,0175 * 5 / 2,5 = 0,035 ohm. Effekt-tapet i hver av lederne blir P = I2R, dvs. 13,72 * 0,035 = ca. 6,5W.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Øyvind.h

Sitat fra: skatvalsbygg på tirsdag 22. januar 2013, klokken 08:46
Ja, og da ville effekt-tapet i ledningen være 24V*13,7A = ca. 330W. Tapet ville ført til varmgang i ledningen som ville glødet som en varmetråd i en elektrisk ovn.
Nå skrev jeg strengt talt 10% tap over laderen, ikke ledningene :) Regnet med det var forståelig at det var omgjøring av AC til DC hvor tapet fant sted, ikke i kabelen.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

tomrh

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 22. januar 2013, klokken 09:39
Sitat fra: skatvalsbygg på tirsdag 22. januar 2013, klokken 08:46
Ja, og da ville effekt-tapet i ledningen være 24V*13,7A = ca. 330W. Tapet ville ført til varmgang i ledningen som ville glødet som en varmetråd i en elektrisk ovn.
Nå skrev jeg strengt talt 10% tap over laderen, ikke ledningene :) Regnet med det var forståelig at det var omgjøring av AC til DC hvor tapet fant sted, ikke i kabelen.
Ja, du gjorde visst det. :) Men noe må jo uansett bli varmet opp av tapet, så da ville laderen blitt temmelig varm i stedet da. Men det virker som om tapet er mye mindre enn 10%, for det er ikke varmgang å spore noe sted.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

TB

Sitat
Ja, du gjorde visst det. :) Men noe må jo uansett bli varmet opp av tapet, så da ville laderen blitt temmelig varm i stedet da. Men det virker som om tapet er mye mindre enn 10%, for det er ikke varmgang å spore noe sted.
Når lade kabel kobles til, så starter det ei vifte - og det surklar i kjøleveske. Dvs, varmen blir nok transportert vekk frå laderen? Tap i % skal eg ikkje uttale meg om.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

tomrh

Sitat fra: TB på tirsdag 22. januar 2013, klokken 20:55
Når lade kabel kobles til, så starter det ei vifte - og det surklar i kjøleveske. Dvs, varmen blir nok transportert vekk frå laderen? Tap i % skal eg ikkje uttale meg om.
Vifta går bare i 4 sekunder. Mer som et signal om at ladingen har startet. Hva den periodiske surklingen er vet jeg ikke, men kan jo være en slags kjøling som du sier? Det surkler nå uansett om det er 15 pluss eller 15 minus ute.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA