Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Re: Hvilket bilmerke?

Startet av bobakka, søndag 03. februar 2013, klokken 10:44

« forrige - neste »

Mr.Zero

Det sitter et eget kjøleanlegg bak med rør frem til radiatoren. Det vi hører er sirkulasjonspumpen. Er vel DC/DC boksen som kjøles.
Batteripakka viftekjøles ved temp over 20 varme. Ved over 30 settes AC'n i gang. Lite behov for kjøling om dagen... ;D
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Bjornt

Denne pumpen er tydeligvis ikke termostatstyrt. Den starter med faste intervaller og fast tid. Tok tiden en gang. Hvert 3/4. min tror jeg går i en 60 sec. Samme i sommer 25+ som i dag 17- AC'en tar hånd om batteriet ja.
Peugeot Ion 2012. Og en 407 HDI Oljebrenner

Heisan

#32
Har akkurat hatt bilen på 2-årsservice (~38000 km). Fikk som resultat på diagnoserapporten:
"State of charge(control value): 98,0%"
"Battery current capasity: 41,3 Ah"
Om det stemmer som verkstedet sa, at dette betyr at batteriet har 98% av original kapasitet, er ikke reduksjonen i batterikapasitet særlig avskrekkende.
i-MiEV, Lillestrøm

tomrh

#33
Sitat fra: Heisan på torsdag 24. januar 2013, klokken 11:44
Har akkurat hatt bilen på 2-årsservice (~38000 km). Fikk som resultat på diagnoserapporten:
"State of charge(control value): 98,0%"
"Battery current capasity: 41,3 Ah"
Om det stemmer som verkstedet sa, at dette betyr at batteriet har 98% av original kapasitet, er ikke reduksjonen i batterikapasitet særlig avskrekkende.
Ja, hvis det betyr det du tror er det en skikkelig gladnyhet, for da kan man kjøre 380.000 km før kapasiteten er nede i 80%. Men var det ikke bare det at batteriet var 98% oppladet da du leverte den inn?

Kapasiteten til batteriet målte de til 41,3 Ah. Originalkapasiteten skal være 50 Ah (google info om GS Yuasa LEV50). Dette er en skikkelig degradering ned til 82,6% av original kapasitet. Håper virkelig jeg har oversett noe, eller så må Mitsubishi bytte en haug med batterier på garantien etterhvert.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Heisan

Jeg er usikker på hva dette egentlig betyr og er ikke sikker på om verkstedmannen visste helt hva han snakket om. Batteriet var nesten halvfullt ved innlevering, så 98% var ikke status ved innlevering, men kanskje ved utlevering? Det var kaldt ved innlevering av bilen og det kan kanskje være bakgrunn for lav batterikapasitet, tror ikke jeg har mistet nærmere 20% siden bilen var ny.
i-MiEV, Lillestrøm

Øyvind.h

17,4% kan høres mye ut, men om du har ladet omtrent like mange ganger som bobakka (500 fulladinger og 100-200 klattladinger) er vel egentlig ikke 17% reduksjon så ille? Og om disse tallene er gale og du bare har mistet 5-10% er det i mine øyne veldig positivt.

Det viser jo indirekte verdien ved å ha så stort batteri som mulig(vurderer ikke cellekjemi her).
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

tomrh

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 24. januar 2013, klokken 13:25
17,4% kan høres mye ut, men om du har ladet omtrent like mange ganger som bobakka (500 fulladinger og 100-200 klattladinger) er vel egentlig ikke 17% reduksjon så ille?
Jo det er mye iflg. denne: http://wenku.baidu.com/view/a346152558fb770bf78a550c.html
Se slide 8.
Batteriet er testet under 25oC og hadde 81% restkapasitet etter 1500 opp- og utladninger.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Øyvind.h

#37
Sitat fra: skatvalsbygg på torsdag 24. januar 2013, klokken 13:46
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 24. januar 2013, klokken 13:25
17,4% kan høres mye ut, men om du har ladet omtrent like mange ganger som bobakka (500 fulladinger og 100-200 klattladinger) er vel egentlig ikke 17% reduksjon så ille?
Jo det er mye iflg. denne: http://wenku.baidu.com/view/a346152558fb770bf78a550c.html
Se slide 8.
Batteriet er testet under 25oC og hadde 81% restkapasitet etter 1500 opp- og utladninger.

Ok. Da er cellekjemien i trilling-batteriet langt bedre mtp slitasje enn løsningen Tesla har gått for, og da forstår jeg godt at 17,4% oppleves som svært høyt selv med 500 fulladinger! Teslas batterier fra Panasonic (LiNiCoAlO2 kjemi) skal ha 20-25% reduksjon i rekkevidde etter ca 500 ladesykluser, men Panasonics målinger ser ut til å være gjort ved tøffere lading- og utladingssykluser.

Sjekket grafen du la ut, og den tar utgangspunkt i lading ved C=0,3, dvs fullading på 3t25min. Utlading står ikke beskrevet. Batteriene bruker lithium-ion iron phosphate, og skal på lik linje med Teslas LiNiCoAlO2 batterier ha lang levetid. Det grafen til GS Yuasa ikke sier noe om er hvordan levetiden blir i norsk klima, men iflg Battery University er det høy temperatur som får fart på degraderingen i jernfosfat kjemien i trillingene, og det er vi jo ikke akkurat plaget med her i nord :)

Om de skal tåle 1500 ladesykluser kan det være GS Yuasa har gjort noen justeringer i kjemien som forbedrer levetiden. I følge http://batteryuniversity.com/learn/article/types_of_lithium_ion skal levetiden for både trillingenes og Teslas batteri-kjemi har lang levetid, men Panasonic virker å ha langt mer negative prognoser enn GS Yuasa.

Iht. denne studien har dog Teslas kjemi "rimelig god livsspenn" mens LFP (jernfosfat) har "godt livsspenn" innen gitte temperaturområder. Mao har trillingene bedre levetid så lenge det ikke blir veldig varmt.
http://www.neicorporation.com/white-papers/Lithium-titanate-LTO_Anode_high-rate-cycle-life-batteries.pdf
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

tomrh

Sitat fra: Heisan på torsdag 24. januar 2013, klokken 13:21
tror ikke jeg har mistet nærmere 20% siden bilen var ny.
Heisan, har du noe å sjekke dette med? F.eks. en pendledistanse som du har kjørt ofte og under ulike forhold siden bilen var ny?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Heisan

Sitat fra: skatvalsbygg på torsdag 24. januar 2013, klokken 14:52
Sitat fra: Heisan på torsdag 24. januar 2013, klokken 13:21
tror ikke jeg har mistet nærmere 20% siden bilen var ny.
Heisan, har du noe å sjekke dette med? F.eks. en pendledistanse som du har kjørt ofte og under ulike forhold siden bilen var ny?
Jeg kjører samme ruta til jobb idag som da bilen var ny og merker meg hvor langt jeg kommer før første streken forsvinner, men dette avhenger jo litt av temperatur og føre. Jeg har inntrykk av at jeg kjører litt kortere nå før første streken forsvinner, men ikke mer enn noen hundre meter (helt sikkert mindre enn 500 m).
i-MiEV, Lillestrøm

Bjornt

Heisan. Hvor langt har bilen din gått ? kjører selv en hel identisk rute til fra jobb, så jeg følger godt med på strekene mine. Bilen var ny i juli og har 6500 km, så det blir spennede å se når sommerdekka kommer på om jeg kommer like langt.
Peugeot Ion 2012. Og en 407 HDI Oljebrenner

Heisan

Sitat fra: Bjornt på fredag 25. januar 2013, klokken 09:50
Heisan. Hvor langt har bilen din gått ? kjører selv en hel identisk rute til fra jobb, så jeg følger godt med på strekene mine. Bilen var ny i juli og har 6500 km, så det blir spennede å se når sommerdekka kommer på om jeg kommer like langt.
Som jeg skrev over har bilen gått ~38000 km
i-MiEV, Lillestrøm

Ronny

Dersom 41,3 Ah er 98%, kan jo det bety at 100% er satt til 41,3x100/98=42.14Ah
42.14Ahx330v=13.9kWh Tilgjengelig på batteriet
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

Heisan

Sitat fra: Ronny på fredag 25. januar 2013, klokken 11:36
Dersom 41,3 Ah er 98%, kan jo det bety at 100% er satt til 41,3x100/98=42.14Ah
42.14Ahx330v=13.9kWh Tilgjengelig på batteriet
Da har bilen bare 86,9 % (13.9kWh/16kWh*100%) av batterikapasiteten i forhold til da bilen var ny, og det ligger an til nytt batteri på garanti? Men, kWh tilgjengelig på batteriet avhenger vel av temperaturen på måletidspunktet? kan hende bilen var kald ved måling? Har også forstått det slik at noe av batterikapasiteten i praksis ikke er tilgjengelig. Jeg er usikker på om denne utilgjengelige kapasiteten er inkludert i de 16 kWh som batteriet oppgis å ha når det er nytt.
i-MiEV, Lillestrøm

tomrh

#44
Ja, det er riktig det Heisan at det har vært spekulert på forumet om at Mitsubishi holder igjen batterikapasitet som gradvis slippes opp slik at degraderingen ikke skal merkes så godt. Det har til og med blitt bekreftet av en selger (jfr. http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3207.msg65135.html#msg65135). Gitt at det er slik vil vi jo ikke kunne teste det med å observere batteristreker og forbruk, det er kun målinger av kapasitet som vil avsløre det.

Det jeg håper og ønsker å tro er at 41,3Ah (evt. 42,14Ah) er målt i forhold til en makskapasitet der denne reserverte bufferkapasiteten ikke er medregnet. Dvs. at maks kapasitet NÅ ikke er 50 Ah men endel mindre. Da ser regnestykket endel penere ut. I andre tråder så melder man om at hurtigladerne ser en kapasitet i nye biler på bare 15 kWh. Total kapasitet skal være 3,7V*88*50Ah =  16,28 kWh. dvs. reell kapasitet blir 50 Ah / 16,28 * 15 =  46,07 Ah. I så fall er kapasiteten på Heisans bil (42,14/46,07 * 100) = 91,5% av opprinnelig. Men dette er uansett bare antagelser.

Jeg har sendt epost og spurt verksmesteren hos forhandleren min (Svinsås Auto på Melhus), han har tidligere vært veldig behjelpelig med å grave fram informasjon og sende mailer videre opp i systemet når jeg har spurt. Vi får se hva de mener om dette, skal poste svaret når det kommer

Jeg oppfordrer dere andre trillingeiere også å spørre hva forhandler/verksted mener om dette. Kanskje noen vet mer enn verkstedmannen til Heisan gav inntrykk av?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA