Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Re: Hvilket bilmerke?

Startet av bobakka, søndag 03. februar 2013, klokken 10:44

« forrige - neste »

bobakka

Jeg begynte som elbilsjåfør på alvor i mars 2011. Dette er da min andre vinter hvor elbilen er i full drift. Totalt har jeg nå kjørt snart 40 000 km. Jeg er tidvis grepet av "rekkeviddeangst" og har brukt en del tid og energi på å dokumentere visse kjøreruter som jeg kjører ofte slik at jeg ikke skal få ubegrunnet "angst" og hjerteklapp hver gang en strek forsvinner.
Jeg syns jeg merket kortere rekkevidde tidlig i fjor høst, men det var litt vanskelig å være absolutt sikker da utetemperatur og forhold varierer. Jeg er dog sikker på at jeg har kortere rekkevidde denne vinteren sammenlignet med forrige vinter under lignende forhold. Der jeg i fjor vinter klarte meg med 8 streker må jeg nå opp i nærmere 10 for å kunne kjøre samme distanse på tilnærmet samme måte (dvs samme hastighetsprofil og full varme).
Jeg har sjekket dekkene og fylte opp slik at trykket økte fra knapt 20 til 35, uten noe veldig forskjell i rekkevidde.
Jeg skal inn til service tidlig i april og er spent på resultatet av batteritesten hos Mitsubishi.
Jeg har også for moro skyld sjekket ladingen med en kWh meter og ser også ganske klart at et tomt batteri tar imot mindre effekt nå i vinter enn i fjor vinter. Jeg ser forskjell på drøye 1/2 på rundt 14 kWh.
Tenkte jeg skulle høre om noen andre har en "følelse" av kortere rekkevidde, evnt har dokumentert det?
iMiev fra 8.2.11. 20 000 km per år med elbil siden. 23.10.17 passerte 135 000 km. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 hentet 18.10.17. 20 000 km per år. Mindre rekkeviddeangst.
Fossilbil kun for langtur og tilhenger.

Øyvind.h

Sitat fra: bobakka på fredag 18. januar 2013, klokken 20:47
Der jeg i fjor vinter klarte meg med 8 streker må jeg nå opp i nærmere 10 for å kunne kjøre samme distanse på tilnærmet samme måte (dvs samme hastighetsprofil og full varme).
Dvs. du opplever 10-20% redusert kapasitet? Og om du har fått ca 100km i snitt ut av batteriet per lading, så har du ladet det ca 400 ganger?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

tomrh

Sitat fra: bobakka på fredag 18. januar 2013, klokken 20:47
Totalt har jeg nå kjørt snart 40 000 km.
Har du fått gjort CMU-oppgraderingen, eller skal du få gjort det nå på servicen? Kanskje ikke relevant, men har lest om erfaringer fra USA der noen opplevde at både bil og sjåfør ble "som ny" etterpå. :)
Jfr. http://myimiev.com/forum/viewtopic.php?f=9&t=686&start=49
og http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6437.msg67521.html#msg67521
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

bobakka

#3
Det er vanskelig å si hvor mye reduksjon jeg opplever da jeg ikke har helt standardisert kjørerute som jeg kan sammenligne eksakt fra forrige vinter. Men jeg merker tydelig reduksjon. Jeg vil anta at det er i området 10% - dvs. ca en strek på 8-10 streker. Det er jo en viss vitenskap å finne ut av dette da en strek inneholder ganske mye rekkevidde (fra den nesten er tom til den nesten er full). Jeg har derfor prøvd å holde orden på rekkevidden rett etter at en strek har forsvunnet i fart og har noen "merkestener" underveis til jobb.

Jeg har også opplevd en gang i fjor høst at skilpadda kom veldig mye fortere enn jeg var vant til etter at den siste streken forsvant. Jeg har til en stor grad prøvd å unngå skilpadde etter det. Før denne opplevelsen hendte det rett som det var at kjørte til alle strekene var borte da jeg regnet med en drøy full strek etter at den siste streken var borte. Jeg har aldri kjørt helt tom.

Jeg snakket nettopp med Motorforum om CMU oppgradering og jeg konkluderte vel med at jeg drøyer oppdateringen til service i mars/april. Jeg fikk forståelsen av at det hadde mer med ladehastighet enn ladeeffektivitet å gjøre. Men hvis det er slik at oppdateringen kan gi meg en "bedre" bil så skal jeg revurdere. Men det er vel ingen betenkeligheter med å utsette oppdateringen, eller?

Jeg har standard fullladet i snitt en gang per arbeidsdag samt noe ekstralading i forbindelse med lengre turer etter arbeidet og noen ganger i helgene. Vil anta at jeg har fullladet batteriene ca. 500 ganger og klattladet 100-200 ganger.
iMiev fra 8.2.11. 20 000 km per år med elbil siden. 23.10.17 passerte 135 000 km. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 hentet 18.10.17. 20 000 km per år. Mindre rekkeviddeangst.
Fossilbil kun for langtur og tilhenger.

erik e

Slapp av,snart kommer solen. ;) Da kommer rekkevidden tilbake. :) Motor Forum og mange andre sier mye rart. "Oppgraderingen" skal vel "hindre" at det kommer "feilmelding" slik at kunden får unødvendig problemer.  Kjør din Mitsubishi uten og tenke på at noe kan gå galt,lad bilen og stell pent med den . Den vil "levere" hver dag. God Helg.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Mr.Zero

Det hadde vært artig om du gjorde en test nå i kulda der du registrerer temp og nøyaktig kjørelengde samt forbruk av streker. Så får du gjennomført softwareoppdateringen og gjør deretter ny test under så like som mulig forhold. Da får du svar på om det har noe for seg... Selv ser jeg daglig hvor langt jeg kommer på én strek da jeg alltid starter med full tank, har samme rute og kjørestil/fart - og innstilling på varmeapparat. Utetemp og føret avgjør, men likevel rimelig lik distanse hver dag.

Selv syntes jeg å merke en forbedring av rekkevidden, men ikke mange er enige i det. Så flott om du gjør dette for å kunne bekrefte/avkrefte eventuell forbedring. :)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

tomrh

Sitat fra: bobakka på lørdag 19. januar 2013, klokken 09:16
Jeg har også opplevd en gang i fjor høst at skilpadda kom veldig mye fortere enn jeg var vant til etter at den siste streken forsvant.
Det har jeg også opplevd. Og opplevd at streker har forsvunnet uforklarlig raskt. At jeg har brukt mye mer enn forventet (eller mye mindre) på en strekning enkelte ganger, uten å kunne forklare det. Etc. etc. Jeg tror rett og slett batteri-indikatoren ikke alltid er til å stole på. Se denne tråden: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6217.0.html
Jeg ble ikke tatt på alvor, men når det blir en forskningsnyhet at nøyaktigheten på målere er nede på +/-5% sier det jo litt. Mange synsinger her på forumet om at første streken er "feitere" enn de andre, at siste halvdel forsvinner raskere etc. bekrefter bare at batterimåleren ikke er helt lineær.

Og det har alltid falt tilbake til normalt igjen. Jeg kjører og er glad, min i-MiEV leverer og snart kommer solen som erik e sier. :)

Sitat fra: bobakka på lørdag 19. januar 2013, klokken 09:16
Men hvis det er slik at oppdateringen kan gi meg en "bedre" bil så skal jeg revurdere. Men det er vel ingen betenkeligheter med å utsette oppdateringen, eller?
Merket meg i cmu-tråden i høst at mange løp til forhandler umiddelbart for å få fikset dette. Jeg tok det hele med knusende ro og fikk det gjort som en del av 20.000 km servicen nå nettopp. Ingen betenkeligheter med å utsette det nei.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

laumb

Tror ikke denne uforutsigbarheten er unik for elbilene deres.

9-3'n var kjører godt og vel 600 km på første halvdelen av måleren, og rundt 300-350km på andre halvdelen. Sånn har alle andre (fossil)biler jeg har hatt også oppført seg.


_____
Tapatalkin' from iTalatut.

Rio

skatvalsbygg: du har nok helt rett. Det er særdeles vanskelig å beregne akkurat hvor mange kWt det er igjen i et batteri, for det avhenger ikke bare av hvor mye strøm man har tatt ut, men temperatur på batteriene, hvor raskt man tok strøm ut (100A i 10 minutter tømmer nok mer enn 10A i 100 minutter), temperatur under lading, og sikkert en haug med andre parametere. Også, som du nevner, direkte målefeil.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

tomrh

Sitat fra: laumb på lørdag 19. januar 2013, klokken 21:00
9-3'n var kjører godt og vel 600 km på første halvdelen av måleren, og rundt 300-350km på andre halvdelen. Sånn har alle andre (fossil)biler jeg har hatt også oppført seg.
Ja, akkurat slik har fossilbilene våre oppført seg. Man bryr seg ikke noe om det, for selv om det nærmer seg tom tank er det jo alltids nok til å komme seg til nærmeste bensinstasjon. Men i elbilen har det så mye større betydning pga. rekkevidden. Sliter ofte på helt nye veier der jeg aldri har kjørt elbil før. Mye beregning og stirring på batterimåleren underveis. Forsvinner streken nå? Nei...puh! Enn nå? Oisann....
Jeg må bare lære elbilen å kjenne, erfare hva den klarer under ulike forhold og bare ta streker og estimerte restlengder med en klype salt.

Apropos fossilbil: Når man først får rekkeviddeangst i fossil - fordi tanken snart er tom og man er langt ute i villmarka på ukjente veier, så er den følelsen MYE verre enn rekkeviddeangst med elbil. For en veggkontakt finner man alltids om man spør litt, men hvem har vel en kanne bensin eller diesel stående?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

bobakka

Sitat fra: skatvalsbygg på lørdag 19. januar 2013, klokken 22:06
Sliter ofte på helt nye veier der jeg aldri har kjørt elbil før. Mye beregning og stirring på batterimåleren underveis. Forsvinner streken nå? Nei...puh! Enn nå? Oisann....
Jeg må bare lære elbilen å kjenne, erfare hva den klarer under ulike forhold og bare ta streker og estimerte restlengder med en klype salt.



Jeg har det også på samme måte. Konsentrerer meg ekstra når jeg kjører nye veier hvor jeg er usikker på om jeg kommer frem. Bruker da varmen og hastigheten som justeringsfaktor - dvs. av med varmen og ned til 60-70 km/t.

Men hovedpoenget i en stabil batteriindikator er jo at den bør være forutsigbar alt annet likt. Dvs. hvis jeg kjører samme veien to dager med samme forhold og samme hastighet og samme startstrøm så bør indikatoren miste streker på samme sted hver gang. Det er det jeg hevder ikke bestandig skjer og hvor også Skatvalsbygg har observert det samme.

For meg er det ganske betenkelig da det gjør at jeg ikke kan stole på måleren og må ha større margin, dvs. at jeg får mindre opplevd rekkevidde. Det er ikke bare bare å bli stående tom for strøm 1 km før Gardermoen og flyet går halvannet time.

Jeg har bare opplevd det en gang hvor jeg har lagt merke til det.
iMiev fra 8.2.11. 20 000 km per år med elbil siden. 23.10.17 passerte 135 000 km. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 hentet 18.10.17. 20 000 km per år. Mindre rekkeviddeangst.
Fossilbil kun for langtur og tilhenger.

tomrh

Et eksempel på hvor ille det kan være: Pleier å stoppe på Orkanger å spise middag en times tid fredag ettermiddag de gangene jeg er på vei til hytta (skal kjøre totalt 10 mil). Lader med 16A-kladd og får 3 streker. En gang fikk jeg 4 streker. Glad og fornøyd fortsatte jeg, hadde jo mer strøm enn forventet. Bare for å oppleve at 2 streker forsvant på rekke og rad i løpet av få kilometer...

Det mest stabile er å fullade med 10A-kladd. Da tuller ikke batterimåleren med meg, og man kan stole på den. Strekene forsvinner som forventet, og man kan faktisk bruke dem til ganske eksakt beregning av rekkevidde. Etter hurtiglading forsvinner de første par strekene gjerne raskere enn forventet. Og klattlading med 16A-kladden kan gi ekstra spøkelses-strek slik som beskrevet ovenfor. Eller motsatt...en strek mindre enn forventet. Har opplevd det også. Men som sagt, 10A-ladingen tuller aldri.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Bjornt

SitatDet mest stabile er å fullade med 10A-kladd. Da tuller ikke batterimåleren med meg, og man kan stole på den. Strekene forsvinner som forventet, og man kan faktisk bruke dem til ganske eksakt beregning av rekkevidde. Etter hurtiglading forsvinner de første par strekene gjerne raskere enn forventet

Dette er akkurat min erfaring også. Bruker kun 10 A laderen og føler jeg har full kontroll over strekene mine og forbruket. Hurtiglader har jeg bare prøvd en  2 3 ganger for moro skyld, har en rett ved jobben, og samme erfaring med at strekene forsvant fort.
Ingen erfaring med 16 A lader. En selger på Mitsubishi, Oslo ,sa til meg at en fikk fylt "tanken" litt fullere" med 10 A enn 16 A, da jeg spurte om hvorfor det bare er 10 A på bilene nå.  Før jeg hadde kjøpt bil dette.
Hadde lyst på en 16 A før, men det har jeg slått fra meg.  Skulle gjerne ha sluppet "kladden" da.
Peugeot Ion 2012. Og en 407 HDI Oljebrenner

foxy

lader både med 10a og 16a - 0 forskjell bortsett fra at det går fortere å lade med 16a :))
I-miev 2011
Asker

Olemann

Sitat fra: foxy på mandag 21. januar 2013, klokken 16:51
lader både med 10a og 16a - 0 forskjell bortsett fra at det går fortere å lade med 16a :))

Har sett at mange rapporterer max 13 A med 16 A kladd og tett på 10 A med 10 A kladd.

Hvor mye raskere oppnår du full-ladning, fra ca 1-2 streker og til full?
Antall streker pr. time med hhv 10 og 16 A kladden?

Mvh Ole

(lurer på å kjøpe den svenske "kladdløse kladden", men bare om det er en reell forskjell.)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA