Hovedmeny

s

Startet av Mats1, søndag 13. oktober 2024, klokken 18:58

« forrige - neste »

Ellemelle

Sitat fra: oggy007 på tirsdag 29. oktober 2024, klokken 13:26Hvorfor skulle de plutselig ikke innføre dette, når de er innført på alle de andre modellene?🧐
Fordi EuroNCAP har uttalt at hvis knapper/hendler for grunnleggende funksjoner mangler så vil man få færre stjerner når bilene testes hos de etter januar 2026.
Tesla kommer garantert ikke til å ofre en sikkerhetsstjerne for dette, og tror ikke de tar bryet med å kjøre knappeløs i ett år før de likevel må tilbakeføre hendlene.

vinterdekk

Det kan vel diskuteres om EuroNCAP bare innfører ting som gjør bilene dyrere og underleverandører gladere. Tesla fjerner alt utstyr som Tesla mener er unødvendig. Så her er det helt klart motstridende interesser. Det beste er så klart at de beholder blinkelys spake. Ikke som Tesla-eier men som medtrafikant.   :+1:
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

turfsurf

Sitat fra: Ellemelle på tirsdag 29. oktober 2024, klokken 13:38
Sitat fra: oggy007 på tirsdag 29. oktober 2024, klokken 13:26Hvorfor skulle de plutselig ikke innføre dette, når de er innført på alle de andre modellene?[emoji3166]
Fordi EuroNCAP har uttalt at hvis knapper/hendler for grunnleggende funksjoner mangler så vil man få færre stjerner når bilene testes hos de etter januar 2026.
Tesla kommer garantert ikke til å ofre en sikkerhetsstjerne for dette, og tror ikke de tar bryet med å kjøre knappeløs i ett år før de likevel må tilbakeføre hendlene.
Hva mener du med knappeløs? Det er jo knapper de vil innføre. Så de mangler jo ikke knapper, de har knapper istedet for hendler. Som f.eks BMW har CC med knapper og Audi med hendler.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 29. oktober 2024, klokken 16:42Det kan vel diskuteres om EuroNCAP bare innfører ting som gjør bilene dyrere og underleverandører gladere. Tesla fjerner alt utstyr som Tesla mener er unødvendig. Så her er det helt klart motstridende interesser. Det beste er så klart at de beholder blinkelys spake. Ikke som Tesla-eier men som medtrafikant.   :+1:
Pussig nok ser jeg Highland Model 3 som blinker ut av rundkjøringer. I følge noen her skal det være umulig.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 29. oktober 2024, klokken 17:01
Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 29. oktober 2024, klokken 16:42Det kan vel diskuteres om EuroNCAP bare innfører ting som gjør bilene dyrere og underleverandører gladere. Tesla fjerner alt utstyr som Tesla mener er unødvendig. Så her er det helt klart motstridende interesser. Det beste er så klart at de beholder blinkelys spake. Ikke som Tesla-eier men som medtrafikant.  :+1:
Pussig nok ser jeg Highland Model 3 som blinker ut av rundkjøringer. I følge noen her skal det være umulig.

Du vet jo ikke om de blinker inn eller ut.. Enhver kan jo trykke høyre knapp idet man kjører inn og det blir rett på vei UT.

Ellemelle

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 29. oktober 2024, klokken 16:59
Sitat fra: Ellemelle på tirsdag 29. oktober 2024, klokken 13:38
Sitat fra: oggy007 på tirsdag 29. oktober 2024, klokken 13:26Hvorfor skulle de plutselig ikke innføre dette, når de er innført på alle de andre modellene?[emoji3166]
Hva mener du med knappeløs? Det er jo knapper de vil innføre. Så de mangler jo ikke knapper, de har knapper istedet for hendler. Som f.eks BMW har CC med knapper og Audi med hendler.
Ja det er derfor jeg skriver "tilbakeføre hendlene" til slutt i kommentaren min :-)

Kilden:
https://etsc.eu/cars-will-need-buttons-not-just-touchscreens-to-get-a-5-star-euro-ncap-safety-rating

Sitat fra: European Transport Safety CouncilUnder the new rating scheme, which is due to come into force from January 2026, manufacturers won't be able to achieve the highest safety ratings if they don't provide proper, physical switches for certain functions including indicators, hazard lights, sounding the horn, operating windscreen wipers and activating the eCall SOS function.

Larsek

Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 29. oktober 2024, klokken 16:42Det kan vel diskuteres om EuroNCAP bare innfører ting som gjør bilene dyrere og underleverandører gladere. Tesla fjerner alt utstyr som Tesla mener er unødvendig. Så her er det helt klart motstridende interesser. Det beste er så klart at de beholder blinkelys spake. Ikke som Tesla-eier men som medtrafikant.   :+1:

Ikke noe problem å blinke seg ut av en rundkjøring som en kjører rett gjennom.
Det er verre om en skal ut etter å ha fulgt 3/4 av rundkjøringen etter inngang...

chargedup

Ila 2026 er vel både FSD og robotaxi oppe på L4 eller L5, så da kommer vel bilen uten ratt og pedaler også?  Kanskje det kommer som option med ratt, pedaler og evt hendler i land med snø?

Eller tenker Tesla selv at det er helt urealistisk at de får til dette ila 2026 og at de derfor går tilbake til hendler igjen pga Euroncap?
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

THE

Sitat fra: chargedup på onsdag 30. oktober 2024, klokken 09:33Ila 2026 er vel både FSD og robotaxi oppe på L4 eller L5, så da kommer vel bilen uten ratt og pedaler også?  Kanskje det kommer som option med ratt, pedaler og evt hendler i land med snø?

Eller tenker Tesla selv at det er helt urealistisk at de får til dette ila 2026 og at de derfor går tilbake til hendler igjen pga Euroncap?

Spørsmålet er vel hva definisjonen på "...proper, physical switches for certain functions..." blir. Rattknappene på Tesla for aktivering av blinklys, vindusvisker og horn er fysiske knapper hvis jeg husker riktig. Nå har jeg kjørt bare noen få småturer med TMX med Yoke-ratt og TM3 Highland, men jeg hadde ingen problem med å blinke ut av rundkjøring med noen av dem, uansett om det var store eller små rundkjøringer eller om jeg skulle rett fram til høyre eller til venstre. I noen situasjoner er det nok bedre med spaker uansett. Og hadde jeg fått velge ville jeg nok beholdt girspaken på høyre side av rattet slik som jeg har på TMX i stedet for å ha den på skjermen, men jeg synes egentlig styring via skjerm er bedre enn å ha girvelgeren nede i midtkonsollen selv om jeg har vært vant til å ha girstang der hele livet fram til jeg kjøpte Tesla. Akkurat girvelger kan det nok hende Tesla må innføre fysiske knapper/hendler for igjen for å oppfylle NCAP-krav, men jeg er mer usikker på om NCAP vil kreve at fysiske knapper byttes ut med fysiske spaker for å få full uttelling.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Skogstrollet

Sitat fra: Larsek på tirsdag 29. oktober 2024, klokken 21:24

Ikke noe problem å blinke seg ut av en rundkjøring som en kjører rett gjennom.
Det er verre om en skal ut etter å ha fulgt 3/4 av rundkjøringen etter inngang...

Bare tull. Blinker uten problemer korrekt både inn og ut av rundkjøringer av alle slag i min highland. Oppegående mennesker lærer seg dette raskt.
- Tesla Model 3 LR Highland (i bestilling)
- 2020 EQC 400 4MATC AMG.

Ellemelle

Sitat fra: THE på onsdag 30. oktober 2024, klokken 10:51
Sitat fra: chargedup på onsdag 30. oktober 2024, klokken 09:33Ila 2026 er vel både FSD og robotaxi oppe på L4 eller L5, så da kommer vel bilen uten ratt og pedaler også?  Kanskje det kommer som option med ratt, pedaler og evt hendler i land med snø?

Spørsmålet er vel hva definisjonen på "...proper, physical switches for certain functions..." blir. Rattknappene på Tesla for aktivering av blinklys, vindusvisker og horn er fysiske knapper hvis jeg husker riktig. Nå har jeg kjørt bare noen få småturer med TMX med Yoke-ratt og TM3 Highland, men jeg hadde ingen problem med å blinke ut av rundkjøring med noen av dem, uansett om det var store eller små rundkjøringer eller om jeg skulle rett fram til høyre eller til venstre. I noen situasjoner er det nok bedre med spaker uansett. Og hadde jeg fått velge ville jeg nok beholdt girspaken på høyre side av rattet slik som jeg har på TMX i stedet for å ha den på skjermen, men jeg synes egentlig styring via skjerm er bedre enn å ha girvelgeren nede i midtkonsollen selv om jeg har vært vant til å ha girstang der hele livet fram til jeg kjøpte Tesla. Akkurat girvelger kan det nok hende Tesla må innføre fysiske knapper/hendler for igjen for å oppfylle NCAP-krav, men jeg er mer usikker på om NCAP vil kreve at fysiske knapper byttes ut med fysiske spaker for å få full uttelling.
Jeg tenker at når de sier "to use separate, physical controls for basic functions in an intuitive manner", så er "intuitiv" nøkkelordet her.
Når så mange allerede har klagd på blinklysløsningen, er det  lett for de å kategorisere dette som "ikke intutivt".

Uansett vil de behøve en hendel for langlys og vindusvisker, da kan de like gjerne reintrodusere blinklyshendelen også.

turfsurf

Sitat fra: Ellemelle på onsdag 30. oktober 2024, klokken 16:11Uansett vil de behøve en hendel for langlys og vindusvisker, da kan de like gjerne reintrodusere blinklyshendelen også.
Hvorfor vil de behøve det?

turfsurf

Sitat fra: Ellemelle på onsdag 30. oktober 2024, klokken 16:11Jeg tenker at når de sier "to use separate, physical controls for basic functions in an intuitive manner", så er "intuitiv" nøkkelordet her.
Når så mange allerede har klagd på blinklysløsningen, er det  lett for de å kategorisere dette som "ikke intutivt".

Det er ikke noe intuitivt med hendler. Kanskje familiært, men ikke intuitivt. Finnes mange varianter av hvordan lys fungerer med hendel også. Med I-Pacen endte vi opp med uforvarende å slå av lysene innimellom.

Ellemelle

Sitat fra: turfsurf på onsdag 30. oktober 2024, klokken 20:43
Sitat fra: Ellemelle på onsdag 30. oktober 2024, klokken 16:11Uansett vil de behøve en hendel for langlys og vindusvisker, da kan de like gjerne reintrodusere blinklyshendelen også.
Hvorfor vil de behøve det?
Jeg trodde lys og visker var flyttet til skjerm på Highland, men hvis disse er lagt på egne dedikerte rattknapper så er det trolig bra nok.

vinterdekk

Sitat fra: Skogstrollet på onsdag 30. oktober 2024, klokken 15:34Bare tull. Blinker uten problemer korrekt både inn og ut av rundkjøringer av alle slag i min highland. Oppegående mennesker lærer seg dette raskt.

Er jo bare det at selv oppegående mennesker er uoppmerksomme og slitne i blant. Blir nok bedre om de gjeninnfører hendel. Eller introduserer steer by wire i Juniper, da kan man styre dit man vil med mindre rattutslag.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA