Hovedmeny

s

Startet av Mats1, søndag 13. oktober 2024, klokken 18:58

« forrige - neste »

Mats1

s
s

daktari

Ja, vent.
Facelift Y vil nok i starten få litt høyere pris, men de må også tømme lageret av gamle Y. Videre selger de færre enn planlagt, og har mange på lager.

Når ny Y når bruktmarkedet så vil de favoriseres til samme pris. Men er prisen lav nok så får du solgt brukt.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

OlaM

Enig med daktari, vent og se. Enten så kjøper du Juniper til samme pris, eller en billigere lagerbil. Men det er bare å regne med at det kommer til å komme stadig nye modeller med bedre specs til lik eller bedre pris, i mange år fremover. Du kan på en måte ikke vente lenge nok på å kjøpe den rette. Så bare kjøp det du trenger som du har komfortabelt råd til.

Sitat fra: Mats1 på søndag 13. oktober 2024, klokken 18:58Om jeg kjøper en ny Model Y nå og om 6 måneder kommer Juniper, vil da min Model Y synke i verdi?

Mest sannsynlig ja, med mindre den nye modellen blir satt veldig opp i pris. Det skjedde når jeg kjøpte ny 3 på slutten av 2021, det var ålreit når jeg hadde et stort lån at jeg kunne få solgt den igjen uten å bli sittende igjen med lån hvis et eller annet skulle skje med jobb eller helse. Til slutt kom verditapet så det sang, men da er heldigvis lånet såpass nedbetalt at det går greit uansett.

Hvis det kniper budsjettmessig ville jeg heller kjøpt noe brukt.
'21 3LR

Otkristo

Sitat fra: Mats1 på søndag 13. oktober 2024, klokken 18:58Hei

Sitter på gjerdet til å kjøpe en Model Y. Men jeg blir frarådet det fordi det mest sannsynlig kommer en ny Model Y snart.
Hva tenker dere om det?
Vil ikke en eventuell ny modell få høyere pris?
Om jeg kjøper en ny Model Y nå og om 6 måneder kommer Juniper, vil da min Model Y synke i verdi?

Takk på forhånd

Mats
Når trenger du bil ?
Trenger du bilfinansiering?
Hvor lenge planlegger du å eie bilen?

Når ny Model Y lanseres vil du måtte betale en «premium» for å være først  ute. I tillegg vil det ikke være rentekampanje. Ref lansering av nye Model 3.
Lansering ( i volum..) tipper jeg høsten 2025. Da vil prisen sannsynligvis gå litt ned og evt rentekampanjer.

Trenger du bil nå får du mye bil for pengene med å kjøpe dagens Model Y

Electric cars in Norway

SitatTrenger du bil nå får du mye bil for pengene med å kjøpe dagens Model Y

Det tror jeg også

ToWalkOrDrive

Dersom en kjører på mye dårlige veier, eller veier med mye fartshumper så ville jeg ventet... ville nesten ventet uansett. Synes Tesla ofte har lave priser allerede ved introduksjonen. Men kjøper en 4WD LR i dag så får en 2,99% rente mot vanligvis 5,95%, så det utgjør jo en del tusenlapper over 3 år. Kan godt være ny versjon kommer uten subsidiert rente i begynnelsen.

https://tesla-info.com/guide/tesla-model-y-juniper.php
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Ja, Tesla holder seg godt i pris, særlig siden det er mye bil for pengene. Dermed er det ikke særlig vits å kjøpe brukt. Både garanti og renter taler i favør ny bil. Har rundet 80.000 km med min Model Y nå, og kommer ikke på noe feil med den. Den føles akkurat som ny. Lykke til!

Electric cars in Norway

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 14. oktober 2024, klokken 14:35Ja, Tesla holder seg godt i pris, særlig siden det er mye bil for pengene. Dermed er det ikke særlig vits å kjøpe brukt. Både garanti og renter taler i favør ny bil. Har rundet 80.000 km med min Model Y nå, og kommer ikke på noe feil med den. Den føles akkurat som ny. Lykke til!
Hørte gutta i mil etter mil podden mente tyngdeloven ville slå inn snart også på TMY med prisfall på de brukte fordi det er så mange brukte i markedet (tungt) men det blir som å sitte å se på maling tørke - å vente på det. Så ikke noe fasitsvar på slikt

CorsoDante

Sitat fra: Mats1 på mandag 14. oktober 2024, klokken 10:10Takk for mange gode svar.
Jeg skjønner at å vente på neste modell i evigheten går ikke.
Jeg trenger ny bil nå. Og trenger finansiering. Ble fristet av den rentekampanjen som går nå.

Jeg satser på at når jeg kjøper denne blir jeg å ha den så lenge det går. Håper bare jeg ikke kommer til å plages med den. Håper den er feilfri og holder seg feilfri.

Jeg har også sett på bruktbiler, men de ligger gjerne opp mot 440k og med 60k på telleren. Da frister det ikke så mye å kjøpe brukt. Jeg legger heller på 50 tusen til og kjøper ny.

Bruktbilprisene er en vits målt opp mot nybilpris (er det virkelig noen som kjøper til disse prisene?).

Falt for utgående modell. Behøvde en litt mer praktisk bil enn forgjengeren (M3P). For min del er det kun Performance som gjelder, så da jeg fikk overført FSD til ny bil (som jeg kjøpte for en slikk og ingenting (u)brukt...), på toppen av en pris som ligger et godt stykke under M3P(!), kombinert med en god rentekampanje (penger på gata), så var det bare å slå til. Grisebillig, komisk mye bil for pengene. Så får man heller legge noen ekstra grunker på bordet om Juniper Performance skulle bli en veldig, veldig mye bedre bil. Men tipper det tar litt tid før den kommer på veien, sikkert opp mot et års tid.

Mht. feilfrekvens er det naturlig å anta at en utgående modell vil være langt mer feilfri jf. en modell i oppstartsfasen, selv om vi kun snakker om FL (med det jeg antar er en god del nye komponenter).
TMYP HW4 / TM3P Atom

tkorsvold

Jeg har hatt det samme dilemmaet. Skulle gjerne hatt Juniper, men trenger bil ganske snart. Nåværende Model Y gir mye for pengene. Og helt enig: bruktprisene er latterlig høye. Mange prøver å selge årsgamle biler til samme pris (og noen ganger høyere pris) enn det bilene koster nye. Hvem søren kjøper velger brukt framfor ny til samme pris?

Mellomtingen for min del ble å vente til vi ser 2025-modellene kommer. Det begrenser verditapet.

RJK

Sitat fra: Markud på lørdag 19. oktober 2024, klokken 23:38XXX

Sitter på gjerdet til å kjøpe en Model Y. Men jeg blir frarådet det fordi det mest sannsynlig kommer en ny Model Y snart.
Hva tenker dere om det?
Om jeg kjøper en ny Model Y nå og om 6 måneder kommer Juniper, vil da min Model Y synke i verdi?

Takk på forhånd

Mats
Anbefaler deg å slette innlegget ditt, så du ikke oppnår en utestengelse fra forumet. Det er en eneste tråd de meldingene er tillatt i, utenom dette er det brudd på forumreglene!

Bare et vennlig hint!

Det gjelder forøvrig og den andre tråden du opprettet også!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

Sitat fra: RJK på lørdag 19. oktober 2024, klokken 23:45

Hva tenker dere om det?

Takk på forhånd

Mats
Anbefaler deg å slette innlegget ditt, så du ikke oppnår en utestengelse fra forumet. Det er en eneste tråd de meldingene er tillatt i, utenom dette er det brudd på forumreglene!

Bare et vennlig hint!

RJK nice move :+1:

ToWalkOrDrive

Hva tenker dere om det?

Takk på forhånd

Mats

Bare et vennlig hint!

En kan gjerne si hvilken tråd det er tillatt i, for å være ekstra hjelpsom.

Er'e denna? Litt rart det er "2023" i tittelen, men den er "pinnet" under kjøp/salg:
https://elbilforum.no/index.php?topic=63996.60

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 20. oktober 2024, klokken 11:01

Hva tenker dere om det?

Takk på forhånd

Mats

Bare et vennlig hint!

En kan gjerne si hvilken tråd det er tillatt i, for å være ekstra hjelpsom.

Er'e denna? Litt rart det er "2023" i tittelen, men den er "pinnet" under kjøp/salg:
https://elbilforum.no/index.php?topic=63996.60
Det er riktig tråd, ja!

Jeg svarte seint på kvelden, rett før jeg bikka over i senga. Orka ikke lete etter rett tråd, siden jeg skulle tidlig opp pga jobb!

Heldigvis stille og rolig på jobb i dag! 8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

Sitat fra: RJK på søndag 20. oktober 2024, klokken 12:25Heldigvis stille og rolig på jobb i dag! 8)
ja det er jo søndag og helligdag, skal vel være stille da ;D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA