Hovedmeny

s

Startet av Mats1, søndag 13. oktober 2024, klokken 18:58

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: vinterdekk på torsdag 31. oktober 2024, klokken 05:51
Sitat fra: Skogstrollet på onsdag 30. oktober 2024, klokken 15:34Bare tull. Blinker uten problemer korrekt både inn og ut av rundkjøringer av alle slag i min highland. Oppegående mennesker lærer seg dette raskt.

Er jo bare det at selv oppegående mennesker er uoppmerksomme og slitne i blant. Blir nok bedre om de gjeninnfører hendel. Eller introduserer steer by wire i Juniper, da kan man styre dit man vil med mindre rattutslag.

Og så man ikke glemme at det også ferdes mange ikke oppegående på veiene også. Putter du en slik person inn i bil med litt annerledes betjening så legger man tilrette for uønskede situasjoner.

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på torsdag 31. oktober 2024, klokken 06:32
Sitat fra: Skogstrollet på onsdag 30. oktober 2024, klokken 15:34Bare tull. Blinker uten problemer korrekt både inn og ut av rundkjøringer av alle slag i min highland. Oppegående mennesker lærer seg dette raskt.

Er jo bare det at selv oppegående mennesker er uoppmerksomme og slitne i blant. Blir nok bedre om de gjeninnfører hendel. Eller introduserer steer by wire i Juniper, da kan man styre dit man vil med mindre rattutslag.

Og så man ikke glemme at det også ferdes mange ikke oppegående på veiene også. Putter du en slik person inn i bil med litt annerledes betjening så legger man tilrette for uønskede situasjoner.
Takler man ikke knapper på rattet så burde man ikke kjøre bil i det hele tatt.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Larsek

Sitat fra: turfsurf på torsdag 31. oktober 2024, klokken 06:47
Sitat fra: hELgenen på torsdag 31. oktober 2024, klokken 06:32

Takler man ikke knapper på rattet så burde man ikke kjøre bil i det hele tatt.

Flåsete kommentar!
Poenget mitt er at det ikke kjennes riktig å måtte famle etter knapper på et ratt som er opp-ned i det en skal til å kjøre ut av en rundkjøring. Det er mange som sliter med dette og jeg lurer på om du selv kjører bil med blinkelys-knapper uten at du på ett eller annet tidspunkt har kjent på dette dilemmaet? Tvilsomt!

THE

Steer by wire og rattbetjening vil nok være en veldig god kombinasjon. Maks 90 grader rattutslag til hver side vil fjerne hele problemet med å finne igjen riktig knapp på rattet avhengig av rattposisjon. Det er vel kanskje ikke utenkelig at Juniper blir utstyrt med steer by wire heller? De bruker vel det i Cybertruck?
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Handyman

Sitat fra: hELgenen på torsdag 31. oktober 2024, klokken 06:32Og så man ikke glemme at det også ferdes mange ikke oppegående på veiene også.
Svært mange bruker ikke blinklys selv om bilen har hendel. De fleste av disse vil nok også se på seg selv som oppegående ;-)

"Det synes som om perfeksjon er oppnådd, ikke når det ikke er mer å legge til, men når det ikke er mer å fjerne."

Uansett, så er det ikke utenkelig at hendler kommer tilbake.

"Man har ikke fjernet nok, dersom man senere ikke må gjeninnføre noe av det man fjernet".
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

turfsurf

Sitat fra: Larsek på torsdag 31. oktober 2024, klokken 07:26
Sitat fra: turfsurf på torsdag 31. oktober 2024, klokken 06:47Takler man ikke knapper på rattet så burde man ikke kjøre bil i det hele tatt.

Flåsete kommentar!
Poenget mitt er at det ikke kjennes riktig å måtte famle etter knapper på et ratt som er opp-ned i det en skal til å kjøre ut av en rundkjøring. Det er mange som sliter med dette og jeg lurer på om du selv kjører bil med blinkelys-knapper uten at du på ett eller annet tidspunkt har kjent på dette dilemmaet? Tvilsomt!
Det er ikke flåsete i det hele tatt. Når jeg skriver «takler» mener jeg akkurat det. At man kan håndtere det. At man ikke liker det eller foretrekker hendler er en annen sak og opp til den enkelte.

Men man bør greie å håndtere det. Det er andre ting som kan skje når man kjører bil som er vesentlig mere krevende.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RBK

Min datter øvelsekjører nå. Hun har også testet 3 med knapper for blinklys. Hun var MYE bedre der det var knapper på rattet. Hennes og mange andre er at vi får ofte en vridning på rattet når vi flytter finger ned til hendel!! Så jeg tenker at jeg er litt gammeldags når jeg ikke ønsker knapper?
Modell Y - Hvit - 31 aug. 2021
Modell 3 SR+ - Hvit - 22 juni 2021

Solgt Mai 2021: Modell 3 - Sort - 22 feb. 2019
Solgt april 2020: S100D - Blå - 19 mai 2017
Solgt feb. 2017: Model S85 - Brun - Juni 2014

CorsoDante

Sitat fra: Handyman på torsdag 31. oktober 2024, klokken 09:19
Sitat fra: hELgenen på torsdag 31. oktober 2024, klokken 06:32Og så man ikke glemme at det også ferdes mange ikke oppegående på veiene også.
Svært mange bruker ikke blinklys selv om bilen har hendel. De fleste av disse vil nok også se på seg selv som oppegående ;-)

Dersom en kan hjelpe andres effektivitet gjennom å bruke blinklys, men velger å la være, er man sannsynligvis over snittet selvsentrert.

Og som mange vet er manglende bruk av blinklys ikke bare noe som kan knyttes til småsosiopatiske trekk, men kan ganske enkelt «indikere» manglende intelligens; https://citymagazine.si/nb/bevist-at-de-som-bruker-blinklys-er-smartere-enn-de-som-ikke-gjor-det/

Sikker på hva som er verst, men spiller typisk liten trille for andre som (eksempelvis) skal inn i rundkjøringen.

Tipper jeg fint hadde klart å leve med  blinklys på rattet - og brukt de.
TMYP HW4 / TM3P Atom

Klykken

Sitat fra: CorsoDante på søndag 03. november 2024, klokken 07:29Tipper jeg fint hadde klart å leve med  blinklys på rattet - og brukt de.
Samme. Ingen dealbreaker for min del.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

ToWalkOrDrive

Noen nesten nye rykter om Juniper:
De påstår at det produseres 12 stk Juniper per dag akkurat nå...kanskje for å ha i butikkvinduer? Testing?

https://www.electriccarscheme.com/blog/new-tesla-model-y-juniper-refresh
Tesla Model Y                         2021-

Radial

Håper for guds skyld de ikke Tesla også setter hel LED-stripe på tvers av bakluka...får midtskill og flass av alle disse stripene om dagen.

Model 3 slapp unna, så håper for at Y unngår dette om de skal bruke samme baklykter.
Ikke at jeg skal ha ny bil med en gang, men frykten for å måtte akseptere stripe i fremtiden sitter dypt 😂🙈
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

RJK

Sitat fra: Radial på mandag 04. november 2024, klokken 13:14Håper for guds skyld de ikke Tesla også setter hel LED-stripe på tvers av bakluka...får midtskill og flass av alle disse stripene om dagen.

Model 3 slapp unna, så håper for at Y unngår dette om de skal bruke samme baklykter.
Ikke at jeg skal ha ny bil med en gang, men frykten for å måtte akseptere stripe i fremtiden sitter dypt 😂🙈
Er heldigvis ikke sånne striper man kan sniffe!

8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Stjerneglis

Sitat fra: Radial på mandag 04. november 2024, klokken 13:14Håper for guds skyld de ikke Tesla også setter hel LED-stripe på tvers av bakluka...får midtskill og flass av alle disse stripene om dagen.

Bildene viser at Juniper får en indirekte opplyst stripe på bakluka, til forskjell fra andre merker med LED-stripe.
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric - solgt
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt

turfsurf

Hm, spennende om det blir 96kWh batteri. Det uten å øke prisen eller vekten vil gjøre den veldig konkurransedyktig

RJK

Ryktene om "steer-by-wire", er også kjempeinteressante. Det er en temmelig radikal endring, og gjør at man i større grad får lyst på "Yoke"-rattet, og at blinklysknappene blir mer håndterbar for de som ikke takler dagens løsning på TM3H så godt.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA