XC40 EV i Sandvika storsenter ulykken. (Første tråd)

Startet av Electric cars in Norway, torsdag 26. september 2024, klokken 12:13

« forrige - neste »

Breezec

Occam's razor:

Hvorfor har ingen av de berørte Volvo-eierne ikke bare brukt den store nødknappen som ligger rett til venstre for wattpedal dersom det er slik at bilen har gitt full fart på egen hånd.
Den stopper drivhjul ved hjelp av hydraulikk. Bremsepedalen har ingen problem med å bremse ned en løpsk elmotor.

Så er alle mulige elektroniske problemer kombinert med ingen bruk av bremser mer sannsynlig enn feil pedalbruk?

2022 Model 3 Performance

Marsto

Er sterkt i tvil om bremsene kan stoppe bilen som har full firehjuls drift hvis begge motorene får beskjed om å gi 100% og spesielt hvis bilen allerede ruller. Elmotorene yter over 200 hk hver i en Volvo XC40. 
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

automat

Hvis bilen uventet gir full gass så kan jo det også være så overraskende for sjåføren at man ikke rekker å reagere med å trykke på bremsen før det er for sent.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Breezec

Sitat fra: Marsto på fredag 21. februar 2025, klokken 16:19Er sterkt i tvil om bremsene kan stoppe bilen som har full firehjuls drift hvis begge motorene får beskjed om å gi 100% og spesielt hvis bilen allerede ruller. Elmotorene yter over 200 hk hver i en Volvo XC40. 
Regner med en Volvo XC40 bremser raskere 100 til 0 enn den klarer 0-100 på motorkraft. En bil med 200hk bremsekraft hadde vært livsfarlig på vei.
2022 Model 3 Performance

Breezec

Sitat fra: automat på fredag 21. februar 2025, klokken 16:32Hvis bilen uventet gir full gass så kan jo det også være så overraskende for sjåføren at man ikke rekker å reagere med å trykke på bremsen før det er for sent.
Wattpedal var inntrykt i 3 sekunder, normal reaksjonstid er 0.5 til 1s.
2022 Model 3 Performance

automat

Sitat fra: Breezec på fredag 21. februar 2025, klokken 16:42
Sitat fra: automat på fredag 21. februar 2025, klokken 16:32Hvis bilen uventet gir full gass så kan jo det også være så overraskende for sjåføren at man ikke rekker å reagere med å trykke på bremsen før det er for sent.
Da reagerer man på en situasjon man forventer kan skje, og er opplært til. (Bremse for en hindring)

Hvis man plutselig blir trykt bak i setet helt ut av det blå, så har man ikke noe innarbeidet reaksjonsmønster. Ikke usannsynlig at mange vil få vesentlig lenger reaksjonstid.
Audun Torsdalen
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Breezec

Sitat fra: automat på fredag 21. februar 2025, klokken 17:00
Sitat fra: Breezec på fredag 21. februar 2025, klokken 16:42
Da reagerer man på en situasjon man forventer kan skje, og er opplært til. (Bremse for en hindring)

Hvis man plutselig blir trykt bak i setet helt ut av det blå, så har man ikke noe innarbeidet reaksjonsmønster. Ikke usannsynlig at mange vil få vesentlig lenger reaksjonstid.
Får nå håpe at folk som for eksempel får en unge springende ut i veien foran seg første gang,reagerer på kortere tid enn 3 sek. Mange situasjoner i trafikk man opplever første gang og likevel reagerer på. Det naturlige reaksjonsmønsteret for å stoppe en bil er trykke på bremsen.
Så den enkle forklaringen er fortsatt brukerfeil.
2022 Model 3 Performance

Orla Pedersen

Sitat fra: Marsto på fredag 21. februar 2025, klokken 16:19Er sterkt i tvil om bremsene kan stoppe bilen som har full firehjuls drift hvis begge motorene får beskjed om å gi 100% og spesielt hvis bilen allerede ruller. Elmotorene yter over 200 hk hver i en Volvo XC40. 
Bremserne kan med lethed stoppe bilen fra 80 km/t til nul med speederen i bund samtidig. Har prøvet det af, der er rigtig gode bremser på en xc40.

Kunne det tænkes at "one pedal drive" over tid får folk til at glemme bremsepedalen? Måske en idé at tjekke ulykkesbilerne for den om den indstilling er valgt..
Mvh
Orla Pedersen

automat

@Breezec
De har til felles at man skal bremse for en hindring eller farlig situasjon.

Dette er en innlært automatisert reaksjon. Det er ikke sikker at brå uventet akselerasjon trigger denne innlærte reksjonen hos alle. Og da kan plutselig reaksjonstiden bli lang.

Og selv om den enkle forklaringen er brukerfeil, så er det i denne saken litt for mange ubesvarte spørsmål til at man kan utelukke andre årsaker.

Audun Torsdalen
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

daktari

Det har da hendt at jeg har hatt bilen i feil gir ved lukeparkering, og man skvetter godt når bilen går motsatt vei. Selv har jeg hittil vært lynrask med å flytte foten til bremsen, men kan godt forestille meg at ikke alle klarer det.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Breezec

Ja samme med reaksjon man får hvis man er parkert ved siden av noen som starter rygge, og man tror det er sin egen bil som går framover.

Jeg har ikke fasit i saken, men det skal være en del som klaffer for at det her er teknisk feil. Antar Volvo bruker samme pedal og styresystemer på alle bilene sine, det er mange år siden biler hadde fysisk overføring av gasspedal til motorstyring.
2022 Model 3 Performance

Oddaa

Sitat fra: daktari på fredag 21. februar 2025, klokken 17:35Det har da hendt at jeg har hatt bilen i feil gir ved lukeparkering, og man skvetter godt når bilen går motsatt vei. Selv har jeg hittil vært lynrask med å flytte foten til bremsen, men kan godt forestille meg at ikke alle klarer det.
Jeg har selv ved en anledning trykket på feil pedal i forbindelse med nedbremsing og fikk meg en god støkk. Men heldigvis koblet hjernen inn før det oppsto en farlig situasjon. På denne bakgrunn tror jeg lett at disse tilfellene kan skyldes førerfeil. Og ja, jeg har passert 50 ;-)

Det hevdes jo også at Polestar 2 er teknisk lik XC/C40. Disse er vel levert i et ganske stort antall uten at vi hører om tilsvarende episoder der?
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt 2025 EX30 Twin Performance
Kansellert bestilling 2025 EX90

Radial

Sitat fra: Oddaa på fredag 21. februar 2025, klokken 20:32
Sitat fra: daktari på fredag 21. februar 2025, klokken 17:35Det har da hendt at jeg har hatt bilen i feil gir ved lukeparkering, og man skvetter godt når bilen går motsatt vei. Selv har jeg hittil vært lynrask med å flytte foten til bremsen, men kan godt forestille meg at ikke alle klarer det.
Jeg har selv ved en anledning trykket på feil pedal i forbindelse med nedbremsing og fikk meg en god støkk. Men heldigvis koblet hjernen inn før det oppsto en farlig situasjon. På denne bakgrunn tror jeg lett at disse tilfellene kan skyldes førerfeil. Og ja, jeg har passert 50 ;-)

Det hevdes jo også at Polestar 2 er teknisk lik XC/C40. Disse er vel levert i et ganske stort antall uten at vi hører om tilsvarende episoder der?

Jeg tror den jevne Polestar kjøper tipper jeg er 20år yngre enn Volvo, skal ikke kimse av det heller🙈
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Oddaa

Sitat fra: Radial på fredag 21. februar 2025, klokken 20:59
Sitat fra: Oddaa på fredag 21. februar 2025, klokken 20:32

Jeg tror den jevne Polestar kjøper tipper jeg er 20år yngre enn Volvo, skal ikke kimse av det heller🙈

Eksakt det jeg tenkte...
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt 2025 EX30 Twin Performance
Kansellert bestilling 2025 EX90

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA