Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

XC40 EV i Sandvika storsenter ulykken. (Første tråd)

Startet av Electric cars in Norway, torsdag 26. september 2024, klokken 12:13

« forrige - neste »

Marsto

Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

Driver2

Sitat fra: Marsto på lørdag 15. februar 2025, klokken 15:12
Sitat fra: Driver2 på lørdag 15. februar 2025, klokken 11:28Eksempel på falsk transistor.  Hvor godt tror dere denne virker under alle forhold?  Vi vil ikke ha slike i våre kjøretøy eller fly.
Det der ser aldeles ikke bra ut. Har du funnet dette i en bil? Er den falske transistoren montert i en ellers original komponent?
Bildet var et eksempel fra internett på falske transistorer. Jeg har ikke oppdaget piratkopier av komponenter i de systemene jeg arbeider med fra luftfart og subsea. Vi kjøper inn komponenter kun fra de store leverandørene i USA, Tyskland, Sverige og England.

kln66

Motor har en artikkel i dag om enda en XC-40 som skal ha løpt løpsk.

Ingeniøren

#288
Blir mer og mer overbevist at det er noe feil på bilen. Spennende om SIMCO klarer å finne ut noe ellers ender alle førerne som "utskudd" som ikke kan kjøre bil...

Hun siste hadde fått en EX30 i erstatning, regner med på forsikring, som hun ikke turde bruke. Den følesen kjenner jeg godt. Som ung så var jeg ute å prøvekjørte en bil jeg skudde tenning på. Det var glatt og fikk sleng i en venstre sving, parerte og fikk dermed motsleng og den tredje slengen sendte meg i autovernet. Det var før man drev med glattkjøringskurs. Autovernet var nytt og erstattet et som hadde sunget ned. Satt opp uken før og dermed havnet jeg ikke i Gjersjøen.... som kunne blitt fatalt. Nå ble det bare noen små frontskader på bilen.

Dette satt i mange år. Om bilen bare så vidt skle litt i en vestre sving så frøs jeg. Måtte tvinge meg selv til å skli litt for å bli kvitt den følelsen. Det var nok en snev av ptsd. Ble kvitt det til slutt  :)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Radial

Ee det bare 50-60år++ gruppa som er involvert i spesielt disse Volvo ulykkene? Meget spesielt.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

hELgenen

Sitat fra: Radial på onsdag 19. februar 2025, klokken 23:21Ee det bare 50-60år++ gruppa som er involvert i spesielt disse Volvo ulykkene? Meget spesielt.

Det er kanskje slik at den største kundegruppen til Volvo er litt eldre?

Det er uansett påfallende at man får så mange meldinger om samme bilmodell hvor alle hevder det samme..at de ikke tråkket på gassen. Hvorfor skulle så mange sjåfører av Volvo bortforklare slike hendelser?

Ingen røyk uten ild er et gammelt ordtak..

turfsurf

Kanskje bilprodusentene kan montere ett kamera i fotbrønnen?

Men da vil vel folk begynne å diskutere om klokkeslettet er riktig...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

#292
Synes dette var et godt innlegg fra Naf :+1: fra januar i år

https://www.motor.no/aktuelt/elbiler-truer-trafikk-og-rettssikkerheten-mener-naf-advokat/301752

Kopi:

Teknisk feil
Vi i NAF Advokat har avdekket at teknisk svikt i elektronikken på ulike elbilmodeller er sannsynlig årsak til flere ulykker med materielle skader og personskader. Det er ikke utenkelig at teknisk svikt i elbilens programvare også kan ha ført til dødsulykker.

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på torsdag 20. februar 2025, klokken 06:10Kanskje bilprodusentene kan montere ett kamera i fotbrønnen?

Men da vil vel folk begynne å diskutere om klokkeslettet er riktig...

Det kan enkelt løses ved å ha dash cam i synk. Synes alle biler bør ha dash cam,og gjerne kamera av gasspedal også


turfsurf

i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: turfsurf på torsdag 20. februar 2025, klokken 11:29
Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 20. februar 2025, klokken 10:50
Sitat fra: hELgenen på torsdag 20. februar 2025, klokken 09:18.og gjerne kamera av gasspedal også
Nå tuller du vel? :laugh:
Hadde jo funket da.
Hvordan skulle dette bidratt til aktiv sikkerhet?

Eneste grunnen jeg ser i praksis, er for å finne ut om pedalen fysisk er trykket inn, og om det faktisk er rett eller feil pedal, som sikkert er fint for bevis i ettertid.

Ellers virker det mest å være fordyrende.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

automat

Sitat fra: turfsurf på torsdag 20. februar 2025, klokken 11:29
Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 20. februar 2025, klokken 10:50
Sitat fra: hELgenen på torsdag 20. februar 2025, klokken 09:18.og gjerne kamera av gasspedal også
Nå tuller du vel? :laugh:
Hadde jo funket da.
Er kamera den mest effektive sensoren for å overvåke bruk av gasspedal? Over tid kan det jo bli ganske møkkete i fotbrønnen.

Hvis man først innfører en ekstra sensor, vil det ikke være bedre at den har nødfunksjonalitet? Slik at den kan avverge ulykke, fremfor bare å dokumentere ulykken i etterkant.

Det kan uansett se ut som det kan være behov for strengere krav fra myndighetene, på hvordan kritisk styringselektronikk i biler designes.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

turfsurf

Sitat fra: RJK på torsdag 20. februar 2025, klokken 11:35Eneste grunnen jeg ser i praksis, er for å finne ut om pedalen fysisk er trykket inn, og om det faktisk er rett eller feil pedal, som sikkert er fint for bevis i ettertid.
Det er jo hele poenget. Hvis man vil vite hva som faktisk skjer må det være kamera. Signaler tolket av elektronikk har mange potensielle feilkilder. Så ett tillegg til "black box".
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: automat på torsdag 20. februar 2025, klokken 11:42Er kamera den mest effektive sensoren for å overvåke bruk av gasspedal? Over tid kan det jo bli ganske møkkete i fotbrønnen.

Hvis man først innfører en ekstra sensor, vil det ikke være bedre at den har nødfunksjonalitet? Slik at den kan avverge ulykke, fremfor bare å dokumentere ulykken i etterkant.
Hele poenget er jo å faktisk se hva som skjer. Ikke tolke ett signal fra en sensor. Det gjøres jo allerede, og blir alltid omdiskutert. Så kan man jo selvfølgelig forbedre den aktive sikkerheten samtidig.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA