Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

XC40 EV i Sandvika storsenter ulykken. (Første tråd)

Startet av Electric cars in Norway, torsdag 26. september 2024, klokken 12:13

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: Oddaa på fredag 21. februar 2025, klokken 21:12
Sitat fra: Radial på fredag 21. februar 2025, klokken 20:59
Sitat fra: Oddaa på fredag 21. februar 2025, klokken 20:32
Sitat fra: daktari på fredag 21. februar 2025, klokken 17:35Det har da hendt at jeg har hatt bilen i feil gir ved lukeparkering, og man skvetter godt når bilen går motsatt vei. Selv har jeg hittil vært lynrask med å flytte foten til bremsen, men kan godt forestille meg at ikke alle klarer det.
Jeg har selv ved en anledning trykket på feil pedal i forbindelse med nedbremsing og fikk meg en god støkk. Men heldigvis koblet hjernen inn før det oppsto en farlig situasjon. På denne bakgrunn tror jeg lett at disse tilfellene kan skyldes førerfeil. Og ja, jeg har passert 50 ;-)

Det hevdes jo også at Polestar 2 er teknisk lik XC/C40. Disse er vel levert i et ganske stort antall uten at vi hører om tilsvarende episoder der?

Jeg tror den jevne Polestar kjøper tipper jeg er 20år yngre enn Volvo, skal ikke kimse av det heller🙈

Eksakt det jeg tenkte...
Det er jo et ganske godt argument for at de foreløpige konklusjonene faktisk er rett, at det er førerfeil istedet for feil med bilene. For hvorfor ellers hører vi ikke om tilsvarende feil hos Polestar-eiere?

En annen grunn kan selvsagt være grundigere jobb av kinesiske arbeidere som produserer Polestar, enn de belgiske som bygger XC40...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Oddaa

Sitat fra: RJK på fredag 21. februar 2025, klokken 21:32
Sitat fra: Oddaa på fredag 21. februar 2025, klokken 21:12
Sitat fra: Radial på fredag 21. februar 2025, klokken 20:59
Sitat fra: Oddaa på fredag 21. februar 2025, klokken 20:32
Sitat fra: daktari på fredag 21. februar 2025, klokken 17:35Det har da hendt at jeg har hatt bilen i feil gir ved lukeparkering, og man skvetter godt når bilen går motsatt vei. Selv har jeg hittil vært lynrask med å flytte foten til bremsen, men kan godt forestille meg at ikke alle klarer det.
Jeg har selv ved en anledning trykket på feil pedal i forbindelse med nedbremsing og fikk meg en god støkk. Men heldigvis koblet hjernen inn før det oppsto en farlig situasjon. På denne bakgrunn tror jeg lett at disse tilfellene kan skyldes førerfeil. Og ja, jeg har passert 50 ;-)

Det hevdes jo også at Polestar 2 er teknisk lik XC/C40. Disse er vel levert i et ganske stort antall uten at vi hører om tilsvarende episoder der?

Jeg tror den jevne Polestar kjøper tipper jeg er 20år yngre enn Volvo, skal ikke kimse av det heller🙈

Eksakt det jeg tenkte...
Det er jo et ganske godt argument for at de foreløpige konklusjonene faktisk er rett, at det er førerfeil istedet for feil med bilene. For hvorfor ellers hører vi ikke om tilsvarende feil hos Polestar-eiere?

En annen grunn kan selvsagt være grundigere jobb av kinesiske arbeidere som produserer Polestar, enn de belgiske som bygger XC40...

Kanskje. Men om vi tenker slurv i produksjonen, fukt, korrosjon eller hva som nå kan skje. Hvorfor oppstår feilen da alltid fra stillestående og ikke i langs veien?
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt 2025 EX30 Twin Performance
Kansellert bestilling 2025 EX90

hELgenen

Sitat fra: Oddaa på fredag 21. februar 2025, klokken 20:32
Sitat fra: daktari på fredag 21. februar 2025, klokken 17:35Det har da hendt at jeg har hatt bilen i feil gir ved lukeparkering, og man skvetter godt når bilen går motsatt vei. Selv har jeg hittil vært lynrask med å flytte foten til bremsen, men kan godt forestille meg at ikke alle klarer det.
Jeg har selv ved en anledning trykket på feil pedal i forbindelse med nedbremsing og fikk meg en god støkk. Men heldigvis koblet hjernen inn før det oppsto en farlig situasjon. På denne bakgrunn tror jeg lett at disse tilfellene kan skyldes førerfeil. Og ja, jeg har passert 50 ;-)

Det hevdes jo også at Polestar 2 er teknisk lik XC/C40. Disse er vel levert i et ganske stort antall uten at vi hører om tilsvarende episoder der?

Er den teknisk identisk mhp pedal og sensor? Jeg har spurt,men ikke fått svar. Eier selv Polestar 2.


Oddaa

Sitat fra: hELgenen på fredag 21. februar 2025, klokken 22:58
Sitat fra: Oddaa på fredag 21. februar 2025, klokken 20:32
Sitat fra: daktari på fredag 21. februar 2025, klokken 17:35Det har da hendt at jeg har hatt bilen i feil gir ved lukeparkering, og man skvetter godt når bilen går motsatt vei. Selv har jeg hittil vært lynrask med å flytte foten til bremsen, men kan godt forestille meg at ikke alle klarer det.
Jeg har selv ved en anledning trykket på feil pedal i forbindelse med nedbremsing og fikk meg en god støkk. Men heldigvis koblet hjernen inn før det oppsto en farlig situasjon. På denne bakgrunn tror jeg lett at disse tilfellene kan skyldes førerfeil. Og ja, jeg har passert 50 ;-)

Det hevdes jo også at Polestar 2 er teknisk lik XC/C40. Disse er vel levert i et ganske stort antall uten at vi hører om tilsvarende episoder der?

Er den teknisk identisk mhp pedal og sensor? Jeg har spurt,men ikke fått svar. Eier selv Polestar 2.

Jeg har heller noe bevis for at pedal og sensor er identisk.
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt 2025 EX30 Twin Performance
Kansellert bestilling 2025 EX90

sims

Er det noen her som har forespurt Volvo om å få lagt inn en «bestemor modus» på XC40? Man kunne SW tunet den ned til 130hk eller noe, med flat pedal som gir 0-100 på 10 sek eller noe.
Har en mor på 84 som er blitt veldig nervøs for å kjøre denne nå (selv om det har gått bra i 3 år - og hun er fremdeles en god sjåfør i mine øyne med 50+ skadefrie år bak seg). Hun vurderer faktisk å selge bilen pga dette og kjøpe seg noe mindre kraftig. Litt leit dette, bilen er jo veldig bra.

RJK

Sitat fra: sims på søndag 02. mars 2025, klokken 23:42Er det noen her som har forespurt Volvo om å få lagt inn en «bestemor modus» på XC40? Man kunne SW tunet den ned til 130hk eller noe, med flat pedal som gir 0-100 på 10 sek eller noe.
Har en mor på 84 som er blitt veldig nervøs for å kjøre denne nå (selv om det har gått bra i 3 år - og hun er fremdeles en god sjåfør i mine øyne med 50+ skadefrie år bak seg). Hun vurderer faktisk å selge bilen pga dette og kjøpe seg noe mindre kraftig. Litt leit dette, bilen er jo veldig bra.
Som med Polestar, finnes det vel en Oransje nøkkel som man kan gi ut når man låner ut bilen, som standard gir Chill-mode! Volvo kaller det "Care Key", men den er vel først og fremst hastighetsbegrensning, men kan vel kanskje sette begrensninger i brukerprofil for andre settings. Forhåpentligvis og aks-begrensninger, håper jeg!

https://www.volvocars.com/no/support/car/xc60/article/159337b6c7e99e07c0a81f6f0bf4f7b0_35598135c7e9dc3bc0a81f6f3870f79c_d9f6bf56a0316f47c0a801514e4c2072/
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Ingeniøren

Sitat fra: RJK på søndag 02. mars 2025, klokken 23:55
Sitat fra: sims på søndag 02. mars 2025, klokken 23:42Er det noen her som har forespurt Volvo om å få lagt inn en «bestemor modus» på XC40? Man kunne SW tunet den ned til 130hk eller noe, med flat pedal som gir 0-100 på 10 sek eller noe.
Har en mor på 84 som er blitt veldig nervøs for å kjøre denne nå (selv om det har gått bra i 3 år - og hun er fremdeles en god sjåfør i mine øyne med 50+ skadefrie år bak seg). Hun vurderer faktisk å selge bilen pga dette og kjøpe seg noe mindre kraftig. Litt leit dette, bilen er jo veldig bra.
Som med Polestar, finnes det vel en Oransje nøkkel som man kan gi ut når man låner ut bilen, som standard gir Chill-mode! Volvo kaller det "Care Key", men den er vel først og fremst hastighetsbegrensning, men kan vel kanskje sette begrensninger i brukerprofil for andre settings. Forhåpentligvis og aks-begrensninger, håper jeg!

https://www.volvocars.com/no/support/car/xc60/article/159337b6c7e99e07c0a81f6f0bf4f7b0_35598135c7e9dc3bc0a81f6f3870f79c_d9f6bf56a0316f47c0a801514e4c2072/

Med så mange "brukerfeil" så burde Volvo dele ut en slik gratis til alle XC40 eiere som vil ha! Dog ikke sikkert det løser "problemet".
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Oddaa

Sitat fra: RJK på søndag 02. mars 2025, klokken 23:55
Sitat fra: sims på søndag 02. mars 2025, klokken 23:42Er det noen her som har forespurt Volvo om å få lagt inn en «bestemor modus» på XC40? Man kunne SW tunet den ned til 130hk eller noe, med flat pedal som gir 0-100 på 10 sek eller noe.
Har en mor på 84 som er blitt veldig nervøs for å kjøre denne nå (selv om det har gått bra i 3 år - og hun er fremdeles en god sjåfør i mine øyne med 50+ skadefrie år bak seg). Hun vurderer faktisk å selge bilen pga dette og kjøpe seg noe mindre kraftig. Litt leit dette, bilen er jo veldig bra.
Som med Polestar, finnes det vel en Oransje nøkkel som man kan gi ut når man låner ut bilen, som standard gir Chill-mode! Volvo kaller det "Care Key", men den er vel først og fremst hastighetsbegrensning, men kan vel kanskje sette begrensninger i brukerprofil for andre settings. Forhåpentligvis og aks-begrensninger, håper jeg!

https://www.volvocars.com/no/support/car/xc60/article/159337b6c7e99e07c0a81f6f0bf4f7b0_35598135c7e9dc3bc0a81f6f3870f79c_d9f6bf56a0316f47c0a801514e4c2072/

Sist jeg kikket på disse innstillingene var det kun makshastighet som kunne begrenses.
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt 2025 EX30 Twin Performance
Kansellert bestilling 2025 EX90

RJK

Sitat fra: Oddaa på tirsdag 04. mars 2025, klokken 19:58
Sitat fra: RJK på søndag 02. mars 2025, klokken 23:55
Sitat fra: sims på søndag 02. mars 2025, klokken 23:42Er det noen her som har forespurt Volvo om å få lagt inn en «bestemor modus» på XC40? Man kunne SW tunet den ned til 130hk eller noe, med flat pedal som gir 0-100 på 10 sek eller noe.
Har en mor på 84 som er blitt veldig nervøs for å kjøre denne nå (selv om det har gått bra i 3 år - og hun er fremdeles en god sjåfør i mine øyne med 50+ skadefrie år bak seg). Hun vurderer faktisk å selge bilen pga dette og kjøpe seg noe mindre kraftig. Litt leit dette, bilen er jo veldig bra.
Som med Polestar, finnes det vel en Oransje nøkkel som man kan gi ut når man låner ut bilen, som standard gir Chill-mode! Volvo kaller det "Care Key", men den er vel først og fremst hastighetsbegrensning, men kan vel kanskje sette begrensninger i brukerprofil for andre settings. Forhåpentligvis og aks-begrensninger, håper jeg!

https://www.volvocars.com/no/support/car/xc60/article/159337b6c7e99e07c0a81f6f0bf4f7b0_35598135c7e9dc3bc0a81f6f3870f79c_d9f6bf56a0316f47c0a801514e4c2072/

Sist jeg kikket på disse innstillingene var det kun makshastighet som kunne begrenses.
Var dessverre det jeg fryktet! Men takk for svar! :)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA