Ved kjøp av Tesla, støtter man da Musk og Trump sin politiske kampanje?

Startet av daktari, torsdag 19. september 2024, klokken 08:07

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 27. desember 2024, klokken 02:22Når en fyr bommer såpass så kan en jo ikke stole på noe av det han sa. Men han har et poeng at Kina har sikret seg enorm tilgang på viktige elbilbatteri-materialer. Det I seg selv kan være god nok grunn for USA til å skippe elbil noen år.

Dette med sikkerhet mhp råstoff peker jo i retning at av USA IKKE vil satse stort på elbiler..

Og dette med resirkulering av batterier så er det jo slik at også fossile motorer resirkuleres - poenget var vel at dersom man skal resirkulere batterier og dytte kostnaden over på kunden direkte så vil det aldri fungere med dagens priser. Å reparere en godt bygd fossil motor er mye enklere og billigere enn å bytte batterier i en elbil. (snakker ikke om å bytte motor på en fossil - mannen påpekte jo selv at mange fossile motorer er bygget for å vare lenge - så da snakker vi ikke om moderne fossil motorer med turbo og annet skitt som reduserer levetiden og ender med at man må bytte motor)

Og også BMW sliter noe voldsomt med elektriske biler om dagen og vil at EU skal utsette 2035 fristen.

https://www.youtube.com/watch?v=kYxqAQ8yNdE&t=330s

arthur

Billionaire Trump surrogate Elon Musk endorsed a post on Thursday which suggested Americans were too "retarded" to be hired for skilled jobs.

After the South Africa-born CEO of X, SpaceX, and Tesla found himself embroiled in an argument over H-1B visas and the importation of foreign labor over American workers, a pro-Musk account wrote:

https://www.mediaite.com/politics/elon-musk-endorses-post-suggesting-americans-are-too-retarded-to-do-skilled-jobs/?link_id=2&can_id=aa012f8b63640eed20c5faa19528f34d&source=email-trump-fires-off-batshit-crazy-christmas-message-2&email_referrer=email_2569650&email_subject=elon-sparks-maga-civil-war-with-insult-of-the-year
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

ToWalkOrDrive

Sitat fra: hELgenen på fredag 27. desember 2024, klokken 11:44
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 27. desember 2024, klokken 02:22Når en fyr bommer såpass så kan en jo ikke stole på noe av det han sa. Men han har et poeng at Kina har sikret seg enorm tilgang på viktige elbilbatteri-materialer. Det I seg selv kan være god nok grunn for USA til å skippe elbil noen år.

Dette med sikkerhet mhp råstoff peker jo i retning at av USA IKKE vil satse stort på elbiler..

Og dette med resirkulering av batterier så er det jo slik at også fossile motorer resirkuleres - poenget var vel at dersom man skal resirkulere batterier og dytte kostnaden over på kunden direkte så vil det aldri fungere med dagens priser. Å reparere en godt bygd fossil motor er mye enklere og billigere enn å bytte batterier i en elbil. (snakker ikke om å bytte motor på en fossil - mannen påpekte jo selv at mange fossile motorer er bygget for å vare lenge - så da snakker vi ikke om moderne fossil motorer med turbo og annet skitt som reduserer levetiden og ender med at man må bytte motor)

Og også BMW sliter noe voldsomt med elektriske biler om dagen og vil at EU skal utsette 2035 fristen.

Poenget mitt var at "Grå gammal gubbe" sa at et batteri som må skiftes ut av elbil er søppel. Når han ikke har kunnskap om muligheten for gjenbruk / resirkulering, så kan en vel ikke stole på noe annet han skriver heller.

Det ryktes og at en i Kina nå er nede i 60 USD per kWh I batteripakken, så hvis ikke Trump er for proteksjonistisk så blir det fort billigere enn bensinbiler.

Største utfordringen som jeg ser det er å klare å produsere nok batterimaterialer som litium f.ekss.
Tesla Model Y                         2021-

What-a-watt

En "gammel grå gubbe" blir tydeligvis tema når troverdighet skal debateres:

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på fredag 27. desember 2024, klokken 09:09

Det videoen manglet var noen tanker om alternative energikilder om en ikke skulle gå for elbil. Han snakket om mer effektive fossile motorer, men det hjelper jo ikke mye når en går tom for olje innen 50-100 år.

Han så heller ikke ut til å anerkjenne den rivende utviklingen og konkurransen innen elbilbatterier, og mente en 90 min kjøretur hver vei var helt umulig å gjøre med en elbil.

En gammel gubbe som sikkert var veldig kompetent innenfor sitt område, men som ikke gidder å skaffe seg ny kunnskap eller ett balansert synspunkt. Sauser sammen en del fakta med etablerte påstander fra elbilmotstanderne,  sikkert mange fra den siden som vil omfavne denne.

Men 2x90 minutter er fremdeles ganske vanskelig i de fleste elbiler, tenk amerikansk highway på vinteren med oppvarming to ganger.

Trenger bare 1 oppvarming. Når en er hjemme står bilen inni trippel garasje med 110V-kabelen inni, og scheduled heating på  ;D .
Dersom det er fælt og kaldt slakker en gjerne litt på farten.

Ser en regner 75 miles per hour, som tilsvarer 120 kmt som USA motorveifart. Da er en oppe i 360 km på 3t kjøring. Kan jo fort være en stopper og lader i 10 min og. Dersom en kjører Ford F250 pickup så må den ha drivstoff og.

Dersom en sitter 3 timer i bil hver da som Amerikaner må det være lov å unne seg en Silverado med 200 kWh batteri, som klarte 643 km i 120 km/t.
.eller en Hyundai Ioniq 6 som gikk 482km før det større batteriet kommer.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: What-a-watt på lørdag 28. desember 2024, klokken 00:09En "gammel grå gubbe" blir tydeligvis tema når troverdighet skal debateres:

;D
Ettersom han jobber på et Universitet i Energi-avdelingen, og ikke har fått med seg at elbilbatterier kan resirkuleres så er han en gammel grå gubbe.

Dersom han hadde satt seg inn i siste skrik innen batterier hadde han vært en klok, erfaren mann. Han snakket jo til og med om Norge og, selv om tallene han brukte var helt feil der og. Men mange av poengene var riktige.

Slike skoler er nok avhengige av statlig finansiering, så jeg mistenker at han bøyer seg litt etter vinden, for ikke å bli truffet av Musk Sparekniven.

Litt rart ar den Gamle Grå Gubben ikke snakket om andre faktorer som har bremset elbilsatsing de siste året, som høy rente, høy midlertidig strømpris og litt dårlige tider for f.eks. den tyske stat.

hELgenen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 27. desember 2024, klokken 23:43
Sitat fra: hELgenen på fredag 27. desember 2024, klokken 11:44

Poenget mitt var at "Grå gammal gubbe" sa at et batteri som må skiftes ut av elbil er søppel. Når han ikke har kunnskap om muligheten for gjenbruk / resirkulering, så kan en vel ikke stole på noe annet han skriver heller.

Det ryktes og at en i Kina nå er nede i 60 USD per kWh I batteripakken, så hvis ikke Trump er for proteksjonistisk så blir det fort billigere enn bensinbiler.

Største utfordringen som jeg ser det er å klare å produsere nok batterimaterialer som litium f.ekss.

Oppfattet ikke at den gamle mannen sa at batteriene var søppel etter ca 10-15 år,men at for eieren av bilen med batteriet så var det lite annet man kunne gjøre en skrote bilen. Og dermed forsvinner bilens verdi ut av eierens hender. Skal man bytte batteri så blir det jo både dyrt og trolig vanskelig dersom bilen f.eks 15 år. En 15 år gammel fossil er derimot enklere å fikse og holde vedlike litt avhengig av hvordan den er bygget. Slik tolket heg dette han sa. Og jeg må si meg enig. Det blir trolig vanskelig å skaffe nye batterier til en 15 år gammel elbil. Har du en fossil motor så kan man gjerne reparere den løpende selv om den er 15,20 eller 50 år. Noe slikt anser vel den gamle gubben som usannsynlig mhp batterier.

Så det handlet altså ikke om resirkulering av batterier,men hva slags mulighet eier av en elbil har om 15 år og lengre,og hva det vil koste for eier å holde bilen på veien.

automat

Sitat fra: hELgenen på lørdag 28. desember 2024, klokken 00:57Oppfattet ikke at den gamle mannen sa at batteriene var søppel etter ca 10-15 år,men at for eieren av bilen med batteriet så var det lite annet man kunne gjøre en skrote bilen. Og dermed forsvinner bilens verdi ut av eierens hender. Skal man bytte batteri så blir det jo både dyrt og trolig vanskelig dersom bilen f.eks 15 år. En 15 år gammel fossil er derimot enklere å fikse og holde vedlike litt avhengig av hvordan den er bygget. Slik tolket heg dette han sa. Og jeg må si meg enig. Det blir trolig vanskelig å skaffe nye batterier til en 15 år gammel elbil. Har du en fossil motor så kan man gjerne reparere den løpende selv om den er 15,20 eller 50 år. Noe slikt anser vel den gamle gubben som usannsynlig mhp batterier.

Så det handlet altså ikke om resirkulering av batterier,men hva slags mulighet eier av en elbil har om 15 år og lengre,og hva det vil koste for eier å holde bilen på veien.

Hvor mange tusen hadde du vært villig til å bruke på en motorreparasjon på en 2009-mod fossil bruksbil? I det store og hele ser jeg ingen stor forskjell på el og fossil på dette området. Så er vi i en brytningstid nå, som kan skape litt usikkerhet.

Elbilen har også den fordelen at batteriet normalt vil ha en restverdi, ved bruk til andre formål enn i bil.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

hELgenen

Sitat fra: automat på lørdag 28. desember 2024, klokken 01:26
Sitat fra: hELgenen på lørdag 28. desember 2024, klokken 00:57Oppfattet ikke at den gamle mannen sa at batteriene var søppel etter ca 10-15 år,men at for eieren av bilen med batteriet så var det lite annet man kunne gjøre en skrote bilen. Og dermed forsvinner bilens verdi ut av eierens hender. Skal man bytte batteri så blir det jo både dyrt og trolig vanskelig dersom bilen f.eks 15 år. En 15 år gammel fossil er derimot enklere å fikse og holde vedlike litt avhengig av hvordan den er bygget. Slik tolket heg dette han sa. Og jeg må si meg enig. Det blir trolig vanskelig å skaffe nye batterier til en 15 år gammel elbil. Har du en fossil motor så kan man gjerne reparere den løpende selv om den er 15,20 eller 50 år. Noe slikt anser vel den gamle gubben som usannsynlig mhp batterier.

Hvor mange tusen hadde du vært villig til å bruke på en motorreparasjon på en 2009-mod fossil bruksbil? I det store og hele ser jeg ingen stor forskjell på el og fossil på dette området. Så er vi i en brytningstid nå, som kan skape litt usikkerhet.

Elbilen har også den fordelen at batteriet normalt vil ha en restverdi, ved bruk til andre formål enn i bil.

Jeg kjører elbil og har gjort så siden ca 2013 og vil nok fortsette med det..så den ballen kan vi legge død.
Men jeg vet også om de som skrur på gamle biler og ønsker å fortsette med det. Og i USA så er det ganske mange av den typen. Og det er faktisk overkommelig å holde en eldre bil i god teknisk stand i mange,mange år.
Og det har en verdi i seg selv for eiere av disse bilene. Da snakker vi ikke om bruk og kast fossile motorer,for det er mange av dem også,men biler med motorer som er bygd for å vare. Slikt er vesentlig vanskeligere med en elbil der batteriet ofte er skreddersydd til akkurat den spesifikke modellen. Mao elbiler "brukes opp" raskere enn mange fossiler der eiere av elbiler kan fort gå fra en verdi på 150k til null på ett år dersom batteriet tar kvelden. Slike ekstreme verditap har eieren av gode fossiler ikke. De faller mer jevnt i verdi de siste årene uten et raskt svalestup til 0. Og bakgrunnen er jo rett og slett at man på en billigere måte kan holde disse gående. Selvfølgelig ennå enklere i et klima annerledes enn det norske.

Electric cars in Norway

SitatMao elbiler "brukes opp" raskere enn mange fossiler der eiere av elbiler kan fort gå fra en verdi på 150k til null på ett år dersom batteriet tar kvelden. Slike ekstreme verditap har eieren av gode fossiler ikke. De faller mer jevnt i verdi de siste årene uten et raskt svalestup til 0.
Ja enig i din vurdering her :+1:

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 28. desember 2024, klokken 00:16Trenger bare 1 oppvarming. Når en er hjemme står bilen inni trippel garasje med 110V-kabelen inni, og scheduled heating på  ;D .
Dersom det er fælt og kaldt slakker en gjerne litt på farten.

Ser en regner 75 miles per hour, som tilsvarer 120 kmt som USA motorveifart. Da er en oppe i 360 km på 3t kjøring. Kan jo fort være en stopper og lader i 10 min og. Dersom en kjører Ford F250 pickup så må den ha drivstoff og.

Dersom en sitter 3 timer i bil hver da som Amerikaner må det være lov å unne seg en Silverado med 200 kWh batteri, som klarte 643 km i 120 km/t.
.eller en Hyundai Ioniq 6 som gikk 482km før det større batteriet kommer.
Du beviser bare poenget mitt. Man må enten ha spesielle biler, ha mulighet til forvarmet bil (fra nett), eller kjøre sakte.

I realiteten lader ikke folk til 100% hver natt, de har ikke oppvarmet garasje og de kjørere ett utvalg av biler som ikke er i nærheten av den rekkevidden.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

SitatDet ryktes og at en i Kina nå er nede i 60 USD per kWh I batteripakken, så hvis ikke Trump er for proteksjonistisk så blir det fort billigere enn bensinbiler.

Største utfordringen som jeg ser det er å klare å produsere nok batterimaterialer som litium f.ekss
Det er vel prod av Kina ev i sin helhet det gjelder ift tollen eller har Donald også nevnt full toll på Kina ev batteri?

Ja det med Kina elbiler toll er jeg helt enige i. Vi bør sette på full Kina ev toll her i Norge også. Likt som Eu

Så kan vi heller fjerne den hvis Kina går i mot Putin og at Xi sier han fordømmer Putins krigføring

Nå er jo xi indirekte med på putin side i Ukraina krigen

Og her importer vi statseide Kina elbiler til Norge - makan til dobbelt moral vi har fått i Norge.... Trist utvikling :o

What-a-watt

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 28. desember 2024, klokken 10:39Det er vel prod av Kina ev i sin helhet det gjelder ift tollen eller har Donald også nevnt full toll på Kina ev batteri?

Ja det med Kina elbiler toll er jeg helt enige i. Vi bør sette på full Kina ev toll her i Norge også. Likt som Eu

Så kan vi heller fjerne den hvis Kina går i mot Putin og at Xi sier han fordømmer Putins krigføring

Nå er jo xi indirekte med på putin side i Ukraina krigen

Og her importer vi statseide Kina elbiler til Norge - makan til dobbelt moral vi har fått i Norge.... Trist utvikling :o

Her kan du lese om EUs begrunnelse for nye tollsatser på kinesiske biler. Har ikke noe med Russland, Putin eller Ukraina å gjøre.

https://www.dw.com/en/china-decries-new-eu-tariffs-on-its-electric-vehicles/a-70637630

automat

Sitat fra: hELgenen på lørdag 28. desember 2024, klokken 01:57
Sitat fra: automat på lørdag 28. desember 2024, klokken 01:26Hvor mange tusen hadde du vært villig til å bruke på en motorreparasjon på en 2009-mod fossil bruksbil? I det store og hele ser jeg ingen stor forskjell på el og fossil på dette området. Så er vi i en brytningstid nå, som kan skape litt usikkerhet.

Jeg kjører elbil og har gjort så siden ca 2013 og vil nok fortsette med det..så den ballen kan vi legge død.
Men jeg vet også om de som skrur på gamle biler og ønsker å fortsette med det. Og i USA så er det ganske mange av den typen. Og det er faktisk overkommelig å holde en eldre bil i god teknisk stand i mange,mange år.
Og det har en verdi i seg selv for eiere av disse bilene. Da snakker vi ikke om bruk og kast fossile motorer,for det er mange av dem også,men biler med motorer som er bygd for å vare. Slikt er vesentlig vanskeligere med en elbil der batteriet ofte er skreddersydd til akkurat den spesifikke modellen. Mao elbiler "brukes opp" raskere enn mange fossiler der eiere av elbiler kan fort gå fra en verdi på 150k til null på ett år dersom batteriet tar kvelden. Slike ekstreme verditap har eieren av gode fossiler ikke. De faller mer jevnt i verdi de siste årene uten et raskt svalestup til 0. Og bakgrunnen er jo rett og slett at man på en billigere måte kan holde disse gående. Selvfølgelig ennå enklere i et klima annerledes enn det norske.

Problemet er at de siste 10-15 årene har det blitt produsert færre og færre fossilbiler som egner seg til å skru på selv. Bilene blir stadig mer kompliserte.

Tesla er så langt den eneste gamle elbilen man kan si det er verdt å skru- og ta vare på. Jeg ser med jevne mellomrom beskrivelser der folk har gjort ganske komplekse reparasjoner på disse. Så jeg tror ikke hjemmemekk vil dø ut med fossilbilen.

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

daktari

Avensis 2009. Utropspris 50, tipper den går for 40k.https://www.finn.no/374518975  Ikke verdt én eneste reparasjon utover slitedeler.  Gått 17k km pr år.

Grønvold bildemontering gjør grei butikk på salg av batterier fra vrakede elbiler. Blir for enkelt å si at batteriet er null verdt. Også et ikke-fungerende batteri vil demonteres, fungerende moduler og celler plukkes ut og selges. De fleste merker har pakker som kan repareres.
Det vil komme et marked for refurbished uorg. batterier.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA