Ved kjøp av Tesla, støtter man da Musk og Trump sin politiske kampanje?

Startet av daktari, torsdag 19. september 2024, klokken 08:07

« forrige - neste »

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

What-a-watt

Sitat fra: arthur på lørdag 11. januar 2025, klokken 18:22Tesla? Nei takk, absolutt ikke!

Ikke heller hvis alle Musks koblinger til selskapet opphører? Bilene de lager er jo ikke så aller verst.

arthur

Sitat fra: What-a-watt på lørdag 11. januar 2025, klokken 18:57
Sitat fra: arthur på lørdag 11. januar 2025, klokken 18:22Tesla? Nei takk, absolutt ikke!

Ikke heller hvis alle Musks koblinger til selskapet opphører? Bilene de lager er jo ikke så aller verst.

Koblinger til selskapet opphører? Nei takk, uansett har han tjent sine penger på selskapet, brukt 3.000.000.000 på å få Trump innsatt som president og nå støtter opp om alt som finnes av høyre radikale krefter i Europa! Jeg har vært negativ til ham hele tiden og nå er det på tie at flere også får opp øynene!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

turfsurf

Sitat fra: What-a-watt på lørdag 11. januar 2025, klokken 18:57
Sitat fra: arthur på lørdag 11. januar 2025, klokken 18:22Tesla? Nei takk, absolutt ikke!

Ikke heller hvis alle Musks koblinger til selskapet opphører? Bilene de lager er jo ikke så aller verst.
Da ville jeg ikke hatt noen betenkeligheter. Med Tesla og Musk er det mannen Musk som er problematisk.

Det er mye man kan kritisere selskapet Tesla for også, men ikke noe værre enn det man finner i de fleste større selskaper.

Men med så mye eierskap i Tesla er det vel umulig å se for seg at det blir en separasjon. Men som det går nå vil Tesla bli en bil for høyrefløyen og de som lar lommeboka gå foran alt.

Enn så lenge har vi kjøpt vår siste Tesla.

Synd, for jeg synes f.eks nye Model Y ser veldig bra ut, og Tesla har vært en stor pådriver for effektivisering av bilproduksjon. I tillegg tror jeg Tesla kunne vært den eneste vestlige bilprodusenten i stand til å konkurrere med kineserne.

Jeg er redd det går samme veien med elbiler som det har gått med solceller og mye annet. Det meste kommer fra Kina, vestlige produsenter blir marginalisert og vil i hovedsak produsere for det indre marked beskyttet av tollbarrierer. Det vil i Norge føre til at europeiske biler blir veldig dyre sammenlignet med kinesiske, og at kineserne da kan ta seg bedre betalt.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Boikott My Ass

Gratulerer med dagen for oppvåkningen. Men vi får nå se, Tesla blir nok (desverre) en av Norges mest solgte biler i år også.

De hjerne vaska fan boysene vil nok forsvare bilen / kjøpet for alt det er verdt.
Bmw 530i G30

What-a-watt

Når "flokkmentaliteten" hos norske elbilkjøpere etterhvert svekkes, og at at man oppdager at det faktisk finnes bedre, og i mange tilfeller kanskje også rimeligere alternativer, så vil det nok merkes først hos Tesla.

Personlig har jeg sjelden kjent navnet på daglige ledere hos de produsentene jeg har kjøpt biler fra. Deres oppførsel har heller aldri vært noe avgjørende tema ved bilkjøp før nå. I tillegg er både Kina og USA etterhvert blitt like uspiselige, så nå sikter jeg nok på bil fra Europa neste gang....

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022


Boikott My Ass

Sitat fra: What-a-watt på søndag 12. januar 2025, klokken 21:59Ikke nevnt, men ikke glemt  ;)

Eks. Kia EV6 facelift. 7 års nybilgaranti også. Den skal teste neste gang, så får vi se om den slår Bmw'n.
Bmw 530i G30

RJK

Sitat fra: Boikott My Ass på mandag 13. januar 2025, klokken 01:04
Sitat fra: What-a-watt på søndag 12. januar 2025, klokken 21:59Ikke nevnt, men ikke glemt  ;)

Eks. Kia EV6 facelift. 7 års nybilgaranti også. Den skal teste neste gang, så får vi se om den slår Bmw'n.
Nå kommer forhåpentligvis Kia EV5 snart. For min del er det disse to modellene jeg egentlig har mest lyst på, og som vil kunne passe både med behovene og min forventede bruk, og samtidig ikke gir for store sår i lommeboka! 8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Boikott My Ass på mandag 13. januar 2025, klokken 01:04
Sitat fra: What-a-watt på søndag 12. januar 2025, klokken 21:59Ikke nevnt, men ikke glemt  ;)

Eks. Kia EV6 facelift. 7 års nybilgaranti også. Den skal teste neste gang, så får vi se om den slår Bmw'n.

BMW 530i G30 kostet vel sikkert 870.000 i 2017, som tilsvarer 1,1 millioner i dag, så med tanke på hvor svak den norske kronen er, og hvor lite en Kia EV6 koster så vil jeg anta at det meste med BMW'en er bedre, selv om det var bakt flere avgiftskroner inn i BMW'en. Tester viser jo og at BMW'en er en sykt bra bil. Der EV6 kan skinne er vel på økonomi (mer forutsigbarhet), varmeapparat og infotainment-system.
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Dessverre har Koreanerne vært svake på interiørkvalitet så langt (mye hardplast), og infotainment har heller ikke imponert. Men har ikke prøvd EV9 enda, kanskje er den bedre.

Japanerne skjønner jeg ikke noe av, enten er de overpriset ellers så har de elendig rekkevidde.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

arthur

Sitat fra: turfsurf på mandag 13. januar 2025, klokken 17:18Dessverre har Koreanerne vært svake på interiørkvalitet så langt (mye hardplast), og infotainment har heller ikke imponert.

Har hatt en Hyundai Kona siden april 2021, snart fire år, og synes egentlig bilen er ganske så bra og skremmer meg ikke fra å kjøpe en ny koreaner. S¨får vi se hva som sies på EU-kontroll og service snart.

Men siden tråden dreier seg om Elon og Tesla så kan det være greit å notere at;

"Steve Bannon condemns Elon Musk as 'racist' and 'truly evil'
Ex-Trump adviser denounces tech CEO's embrace of some forms of immigration and vows to 'take this guy down'"

https://www.theguardian.com/us-news/2025/jan/12/steve-bannon-calls-elon-musk-racist?link_id=11&can_id=aa012f8b63640eed20c5faa19528f34d&source=email-trump-fumes-after-making-worst-kind-of-history-2&email_referrer=email_2581244&email_subject=trump-shamelessly-renegs-on-major-campaign-promise

Mulig de egentlig konkurrerer om å ære mest "gærn", en konkurranse jeg ikke ser noen grunn til å kommentere på annet vis at de er begge sånn sett klin "gærne", dessverre, og er svært nære støttespillere til en snarlig president med ambisjoner om å bli en diktator!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

What-a-watt

At Steve Bannon fremdeles får spalteplass er det som overrasker meg mest:  :D

SitatDen tidligere Trump-rådgiveren har sonet fire måneder for forakt for Kongressen.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA