JA vi må åpne e18 kollektiv feltet for elbiler, hva mener dere?

Startet av Electric cars in Norway, lørdag 24. august 2024, klokken 10:35

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Det mest opplagte svaret er:
Vi ser konsekvensene er for store - vi åpner opp igjen Ring 1, og tar inn over oss at et sånt regjeringskvartal-bygg med dertil veistenging ikke er forenelig med å ha en hovedstad som fungerer som gjennomgangstrafikk-punkt fra Stavanger til Trondheim, med alle byer mellom inkludert. Ring 1 åpnes sporenstreks, og kollektivfelt på E18 åpnes sporenstreks for elbiler. Det vil bli en utredning med masse smarte folk involvert:

- Skal en bygge ekstra bilfelt / tunneler for å øke kapasiteten på E18 for å ta unna for Ring 1 stenging
- Skal en bygge Ring 4 så sørlendingene kan kjøre der i stedet for gjennom bykjernen i Oslo for å komme seg til Elverum.
- Skal en nedskalere regjeringsbygg-prosjektet, evt flytte driten ut av bykjernen, og heller bruke plassen til å bygge leiligheter for førstegangseiere under 34 år for å avhjelpe boligkrisen.

Takk for meg - Stem Veipartiet.
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Opprinnelig var vel planen at det skulle utvides til 4 felt mellom Oslo og Sandvika ihvertfall, men det klarte jo MDG å herpe i stykker.

Dog mener jeg å høre at det nye borgelige flertallet visstnok skal ha fått gjennom å gå tilbake til opprinnelig plan.

Men hva som blir realitetene når det åpnes opp, det vet jeg ikke! Det gjenstår å se, om ikke andre har mer konkret info (gjerne med lenker). 8)

Men, å få fingeren ut og få satt i gang en Ring 4, kan ikke skje raskt nok!

Ser jo nå at Nygård og den rødgrønne regjeringen har reåpnet utbygningsplanene for ny hovedvei mot vest. Bare lurer på hvor mange som teoretisk har mistet livet i mellomtiden, som kunne vært spart, for perioden fra opprinnelig ferdigstillelse, til de nå endelig blir ferdig.

Nei, denne regjeringen har også rødt på hendene sine...! IMNSHO!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Sitat fra: RJK på fredag 13. september 2024, klokken 10:31Opprinnelig var vel planen at det skulle utvides til 4 felt mellom Oslo og Sandvika ihvertfall, men det klarte jo MDG å herpe i stykker.

Dog mener jeg å høre at det nye borgelige flertallet visstnok skal ha fått gjennom å gå tilbake til opprinnelig plan.

Men hva som blir realitetene når det åpnes opp, det vet jeg ikke! Det gjenstår å se, om ikke andre har mer konkret info (gjerne med lenker). 8)

Ser jo nå at Nygård og den rødgrønne regjeringen har reåpnet utbygningsplanene for ny hovedvei mot vest. Bare lurer på hvor mange som teoretisk har mistet livet i mellomtiden, som kunne vært spart, for perioden fra opprinnelig ferdigstillelse, til de nå endelig blir ferdig.

Ja, hovedvei mot vest er vel mot Bergen.

På E39 er det ørkenvandring og fremdeles en del ulykker. Alt er bare satt på hold. Man skal heller fly fra Stavanger til Oslo enn å kjøre elbil - det er AP's miljøtiltak.

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 13. september 2024, klokken 12:43
Sitat fra: RJK på fredag 13. september 2024, klokken 10:31Opprinnelig var vel planen at det skulle utvides til 4 felt mellom Oslo og Sandvika ihvertfall, men det klarte jo MDG å herpe i stykker.

Ja, hovedvei mot vest er vel mot Bergen.

På E39 er det ørkenvandring og fremdeles en del ulykker. Alt er bare satt på hold. Man skal heller fly fra Stavanger til Oslo enn å kjøre elbil - det er AP's miljøtiltak.
Ja, det er bare tragisk å lese om det. Men jeg synes det er freidig av AP å nå dra det frem, så de kan melke nyheten frem mot neste valg, slik at de fremstår som progressive når de rett og slett er bakstreverske og onde! Dette er så sleipt, at jeg klarer å hisse meg opp over det!

Har aldri stemt på noen av dagens regjeringspartier, eller støttepartiene dems på rød side. Og det kommer jeg garantert aldri til å gjøre noen sinne. Og jeg har liten sans for at såkalt opplyste nordmenn fremdeles går på de røde sine bløffer og regelrett løgner!

Håper de virkelig blør kraftig på at de sa at "nå kommer det til å bli lettere fremover" i håp om at renta skulle settes ned, samtidig som vi ser at politikken de fører, ikke hjelper i den retningen, men heller forskyver dette lengre ut i tid.

En liten "djevel" i meg, håper nesten at det blir en rentestigning eller 2 frem mot valget, så de blør velgere og stemmer i større strier enn det noen gang har gjort før!  8) :angel:
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 13. september 2024, klokken 07:59Det mest opplagte svaret er:
Vi ser konsekvensene er for store - vi åpner opp igjen Ring 1, og tar inn over oss at et sånt regjeringskvartal-bygg med dertil veistenging ikke er forenelig med å ha en hovedstad som fungerer som gjennomgangstrafikk-punkt fra Stavanger til Trondheim, med alle byer mellom inkludert. Ring 1 åpnes sporenstreks, og kollektivfelt på E18 åpnes sporenstreks for elbiler. Det vil bli en utredning med masse smarte folk involvert:

- Skal en bygge ekstra bilfelt / tunneler for å øke kapasiteten på E18 for å ta unna for Ring 1 stenging
- Skal en bygge Ring 4 så sørlendingene kan kjøre der i stedet for gjennom bykjernen i Oslo for å komme seg til Elverum.
- Skal en nedskalere regjeringsbygg-prosjektet, evt flytte driten ut av bykjernen, og heller bruke plassen til å bygge leiligheter for førstegangseiere under 34 år for å avhjelpe boligkrisen.

Takk for meg - Stem Veipartiet.
Veipartiet??? Nytt for meg :D

ToWalkOrDrive

Ja, det er dessverre ikke oppfunnet ennå. Men Høyre / FrP satset i hvert fall mye mer på infrastruktur enn regjeringen som er nå, som var totalt fastrustne da de fikk makten - totalt lammet. " Vi følger situasjonen nøye, og vil sette ned et utvalg om situasjonen vedvarer. Utvalgets råd vil vi lytte til og putte i en skuff".

Electric cars in Norway

Hørte nok en tidsrekord ble slått i forrige uke >:( en som skrev et sted inne på en nettavis tror jeg - at han satt over en og en halv time i kø fra Asker til Sandvika. Kunne vel gått ut av bilen i morgen trafikken og trolig spasert mellom bilkøene mye raskere. Mener det var tirsdag morgen den rekorden ble satt. Ingen ulykker, bare kø.

Er en del eksos som blåses ut i lufta i de køene der

#pass-på-naturen-vår-vi-har-ikke-mer-natur-å-ta-av

Electric cars in Norway

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 13. september 2024, klokken 22:52Ja, det er dessverre ikke oppfunnet ennå. Men Høyre / FrP satset i hvert fall mye mer på infrastruktur enn regjeringen som er nå, som var totalt fastrustne da de fikk makten - totalt lammet. " Vi følger situasjonen nøye, og vil sette ned et utvalg om situasjonen vedvarer. Utvalgets råd vil vi lytte til og putte i en skuff".
ToWalk.... Du og den politikk markeringen din assa ;D he he. Er du vervet av et av de blå blå parti kontorene eller? Men gøy å lese det du skriver da hvertfall. Du står på :+1: det skal du ha for

Jeg tror det er helt likt på dette feltet uansett hvilket parti ved makten. Helt likt. Men i Norge er nok både høyre og ap ganske så like i praksis... frp hmm har de egentlig noe politikk? Er det ikke bare om å gjøre å kaste seg på flertallet i en eller annen opplest meningsmåling ;D  

Nei nå var jeg litt slem her mot frp... he he he de tåler det

Idiot

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 30. september 2024, klokken 06:41Hørte nok en tidsrekord ble slått i forrige uke >:( en som skrev et sted inne på en nettavis tror jeg - at han satt over en og en halv time i kø fra Asker til Sandvika. Kunne vel gått ut av bilen i morgen trafikken og trolig spasert mellom bilkøene mye raskere. Mener det var tirsdag morgen den rekorden ble satt. Ingen ulykker, bare kø.

Er lite nytt i at det er tilnærmet stillestående fra Asker og inn med en tidsbruk på 1 time +.
Det stopper i Sandvika på grunn av all av og påkjøring. Det samme mot Lysaker.
Det er bare ikke plass til flere biler inn mot Oslo og gjennom Bjørvika, kollektivfeltet løser ikke dette, det gir bare elbilister en mulighet til å snike i køen. Har kjørt strekningen en del i det siste og har konkludert med at det ikke er så store forskjellen nå som de skal ha det til. Det har vært maks uforutsigbart i mange mange år.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 30. september 2024, klokken 06:51
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 13. september 2024, klokken 22:52Ja, det er dessverre ikke oppfunnet ennå. Men Høyre / FrP satset i hvert fall mye mer på infrastruktur enn regjeringen som er nå, som var totalt fastrustne da de fikk makten - totalt lammet. " Vi følger situasjonen nøye, og vil sette ned et utvalg om situasjonen vedvarer. Utvalgets råd vil vi lytte til og putte i en skuff".
ToWalk.... Du og den politikk markeringen din assa ;D he he. Er du vervet av et av de blå blå parti kontorene eller? Men gøy å lese det du skriver da hvertfall. Du står på :+1: det skal du ha for

Jeg tror det er helt likt på dette feltet uansett hvilket parti ved makten. Helt likt. Men i Norge er nok både høyre og ap ganske så like i praksis... frp hmm har de egentlig noe politikk? Er det ikke bare om å gjøre å kaste seg på flertallet i en eller annen opplest meningsmåling ;D 

Nei nå var jeg litt slem her mot frp... he he he de tåler det

Akkurat på samferdsel så mener jeg det er ganske stor forskjell på AP/SV og H/Frp. Det som gjør ting ekstra skummelt nå er jo at AP sannsynligvis trenger å trekke inn enda flere småpartier for å få flertall neste høst.

Da H/FrP var i regjering vedtok de jo 4-felts motorveier mellom f.eks. Oslo og Stavanger, og økte veibudsjettet kraftig, og opprettet Nye Veier for å få fortgang på byggingen. Mange veier ble igangsatt, og ting så bra ut. Det ble og vedtatt "ferjefritt" til Bergen fra Stavanger, sånn at folk som nå kjører om Operatunnelen i Oslo for å komme seg fra Stavanger til Trondheim (langtransport), raskere kunne kjørt nordover direkte.

Så kom AP & Co til makten.

Da det ble prisøkninger så unnlot AP-gjengen å kompensere Nye Veier for det. Det har og blitt skrinlagt en del prosjekt, og nedskalert en haug prosjekt. Man har vedtatt at en heller bør fly for å komme seg rundt, fordi elbil er oppskrytt, og bare treginger bruker bil. De har for eksempel ikke laget noe bedre alternativ. F.eks. er ikke lyntog prioritert.

FrP hadde vel bare 16% av stemmene, så det er klart de sliter jo med å få gjennomført politikken sin. Særlig når de er avhengig av støtte fra Venstre osv, som også hater biler.

Jeg er foreløpig en "vet ikke helt" hvilket parti jeg skal stemme, men føler Listhaug lyser litt for mye "rasist" til å være partileder for et stort parti. Er heller ikke enig all privatiseringen av gamlehjemsplasser osv. Men på vei er jeg enig i det meste: https://www.frp.no/files/Partiprogram/2021-2025/Partiprogram-2021-2025.pdf

....og nei, jeg er ikke politisk aktiv  ;D

Tror faktisk om AP og Høyre hadde gått sammen i regjering så hadde en fått mye bedre veier her til lands enn noen annen konstellasjon...med Høyre-samferdselsminister...

Strøm Tycoon

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 30. september 2024, klokken 06:41Hørte nok en tidsrekord ble slått i forrige uke >:( en som skrev et sted inne på en nettavis tror jeg - at han satt over en og en halv time i kø fra Asker til Sandvika. Kunne vel gått ut av bilen i morgen trafikken og trolig spasert mellom bilkøene mye raskere. Mener det var tirsdag morgen den rekorden ble satt. Ingen ulykker, bare kø.

Forstatt mange matpakkekjørere som ennå ikke har sett lyset. Kollektivtransport finnes.

Daniel_0007

Sitat fra: Strøm Tycoon på mandag 30. september 2024, klokken 15:33

Forstatt mange matpakkekjørere som ennå ikke har sett lyset. Kollektivtransport finnes.

Ja finnes når de faktisk går, tenker på toget, altfor ofte signal feil.
Model 3 2019 LR Rwd

arthur

Kan du vise til hvilken dag i forrige uke hvor det IKKE var signalfeil, forsinkelser og kanseleringer av tog inn til Oslo?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

ToWalkOrDrive

Ja, nå når dere er fratatt muligheten å komme dere på jobb med tog og bil så får dere slå til på en fantastisk sykkel. Enten en vanlig landeveissykkel, eller en el-landeveiselsykkel, f.eks. dette fantastiske kuppet, som hjelper deg opp de bratteste bakkene:

Kjell Salvigsen

Kollektivtransport finnes ja, men for mange av oss er den for dårlig utbygget og for høyt priset.
Jeg og kona kjører en gammel Nissan Leaf sammen til jobb hver dag, vi bruker cirka 40-50 minutter til jobb og cirka 30 minutter hjem. Strøm og bompenger utgjør cirka 1600 kroner per måned for de cirka 9 milene vi kjører daglig hele måneden.

Kollektiv hadde krevd totalt 6 ulike busser/tog/t-baner per dag og hadde kostet oss ca. 3200 totalt i månedskort. Vi hadde brukt cirka 1 time ekstra per dag på å reise kollektivt og betalt det dobbelte-kollektiv tar opp mot 1 time og 10 minutt hver vei vs 40-50 og 30 minutter hver vei med bil. (bilen er såpass gammel og har kjørt over 100.000 km, så der er det lite verditap og kostnader) De cirka 20.000 kroner vi tjener på samkjøring i elbil dekker langt over de reelle kostnader vi har ved å kjøre en eldre elbil.

Av og til tar jeg kollektivt dersom kona har annen arbeidstid enn meg en dag e.l., over halvparten av gangene opplever jeg betydelige forsinkelser (som kan føre til ytterligere forsinkelser fordi man ikke rekker buss/bane man må bytte til for å komme helt frem) Omtrent alle baner og tog jeg tar er helt fulle og jeg må som regel stå som sild i tønne.

Så det er klart man velger elbil og samkjøring fremfor et dårlig og dyrt kollektiv tilbud. Ang. samkjøring og elbil: Der jeg kjører, Ski - Lambertseter/SKullerud i Oslo via E6/ring 3, så var elbiler med passasjer ALDRI et problem for kollektivtrafikken i kollektivfeltene de årene vi hadde tilgang til det. Mitt inntrykk var at det var begrenset antall elbiler med passasjer i morgenrushet, de fleste kjører alene i både elbiler og fossilbiler. Å legge mer vekt på belønning av samkjøring i elbiler mener jeg er en god ide for å få ned antall kjøretøy inn mot OSLO.

(er klar over at mitt eksempel gjelder annen hovedåre inn til Oslo, ,men kostnadseksempel og tidsbruk sammenligning kan være relevant de andre veiene også inn mot Oslo)
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA