JA vi må åpne e18 kollektiv feltet for elbiler, hva mener dere?

Startet av Electric cars in Norway, lørdag 24. august 2024, klokken 10:35

« forrige - neste »

daktari

Merket meg at byråd Vea og samferdselsministeren ikke forstod noen som helst ting om problemet, og lar det gå utover befolkningen i Asker og Bærum å få smellen for konsekvensene av det megalomane byggeprosjektet til regjeringen.

De vil strupe trafikken langt utenfor Lysaker også på kvelden hverdager. Problemet er jo at dette treffer lokal kjøpring og de som skal Ring 3 nordover gjennom Oslo.

Burde holde med stenging i rushen spør du meg.
Burd også hatt en Ring 4 for å avlaste.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Electric cars in Norway

Sitat fra: daktari på torsdag 29. august 2024, klokken 17:05Burd også hatt en Ring 4 for å avlaste.

Ja en Ring 4 hadde vært helt Konge :+1:

Det drømmes om det her med flere alternativer. Men markagrensen er hellig

http://ring4.net/

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 30. august 2024, klokken 08:21
Sitat fra: daktari på torsdag 29. august 2024, klokken 17:05Burd også hatt en Ring 4 for å avlaste.

Er vel mye dritfjell i Oslo-området, men skulle jo tro de kunne laget en ring hovedsaklig under bakken, og støypt mens de holdt på så de ikke kollapser.
Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

Dritfjell? Den steinarten er jeg ikke kjent med ;D

Hele Oslo regionen har samme steinarter fra silur kambrum perioden.... 
Eller var det fille bom bom perioden? Litt usikker jeg :o

#fredagshumor

RJK

Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 30. august 2024, klokken 15:10Dritfjell? Den steinarten er jeg ikke kjent med ;D

#fredagshumor
Er nok mange steinarter, inkludert de som er litt særegne for "oslo-revna"...

https://snl.no/Oslofeltet
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Elektrowagen

Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 30. august 2024, klokken 08:21

Denne helligheten burde vært opphevet for lenge siden. Noreg har mye urørt natur og noen ganger må man bruke den "for the greater good"
BMW i3s - 2019

Electric cars in Norway

ToWalkOrDrive

Sitat fra: RJK på fredag 30. august 2024, klokken 15:34
Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 30. august 2024, klokken 15:10Dritfjell? Den steinarten er jeg ikke kjent med ;D

#fredagshumor

Nei, dritfjell er en godt bevart hemmelighet blant Oslos innbyggere. Jeg kjenner en som har jobbet med fundamentering i Oslo, men tror Dritfjellet finnes mest langs sjøen, som Operahuset og Barcode.

https://www.tu.no/artikler/bjorvika-synker/231007

LANDETS DÅRLIGSTE BYGGEGRUNN  ;D

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 01. september 2024, klokken 00:17
Sitat fra: RJK på fredag 30. august 2024, klokken 15:34

#fredagshumor

Nei, dritfjell er en godt bevart hemmelighet blant Oslos innbyggere. Jeg kjenner en som har jobbet med fundamentering i Oslo, men tror Dritfjellet finnes mest langs sjøen, som Operahuset og Barcode.

LANDETS DÅRLIGSTE BYGGEGRUNN  ;D
Nå hoppa jeg glatt over den ironiske med "dritfjell", og svarte mest på det under...

SitatHele Oslo regionen har samme steinarter fra silur kambrum perioden....
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Ja, det ble litt dypt for meg  ;)
Poenget mitt var at grunnforhold muligens vanskeliggjør en Ring 4 i tunnel, noe en gjerne delvis kunne gjort for å beskytte marka - friluftsarealer. Men kanskje fjellet er godt nok når en kommer litt opp fra sjøen.

Hvis ikke har en f.eks. i Stavanger bygget en kilometer lokk (kulvert) når motorveien passerer et fint friområde. Dermed blir det området skjermet for støy samtidig som en får et fint grøntområde oppå kulverten.

RJK

Spørs om det ikke da blir like dyrt eller endog billigere å bygge veien som en bru, der en trenger støttebein med jevne mellomrom, og så går veien/trafikken oppå det "taket" som skapes. Dette trenger jo ikke nødvendigvis bygges så høyt, bare det blir en jevnest mulig vei, og da vil man jo og beholde utsikten.

Da kan dyrene fremdeles traske fritt, og noen av de vil sikkert sette pris på tak over hodet når været er som mest ufyselig. Største problemet er vel at det muligens må gå anleggsvei, om de ikke klarer og ønsker å bygge seg bort fra det.

Dessuten vil jo en åpen vei kreve snøbrøyting/salting gjennom vinteren, og vasking av veien ihvertfall om våren. Tunnel med eller uten kulverter, vil jo uansett ha spyling og vasking, og kanskje enda mer kostnader ved belysning.

Her blir jo en balanse mellom utbyggingskostnader, og de medfølgende vedlikeholds/driftskostnadene. Det er jo greit å se de i sammenheng over en lengre periode, for å se hva som egentlig lønner seg mest.

Men det må jo de regne på, de som skal legge grunnlaget for politikernes beslutninger.
Bosted Oslo

daktari

Jeg tenker at en Ring 4 ideelt følger eksisterende traseer f. eks Drammen Hønefoss-Gardermoen og Vestby- Rælingen. Trenger kanskje ikke 4-felt men klasse-B motorvei 3-felt. Primære er å avlaste Oslo for tungtransport, men samtidig er Alnabru-terminalen et stort omlastingspunkt, så kanskje alle lastebilene vil kjøre via Oslo allikevel. Ny Drøbak-tunnel og veier vil antagelig også avlaste endel.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Electric cars in Norway

Sitat fra: daktari på søndag 01. september 2024, klokken 09:43Jeg tenker at en Ring 4 ideelt følger eksisterende traseer f. eks Drammen Hønefoss-Gardermoen og Vestby- Rælingen.
Daktari  :+1: du har nok rett i det. Men det er langt frem dit... hvis det noen gang skjer.

Kanskje Elon legger en ring4-tube der i steden :+1: det hadde vært noe.

#det-kjedelige-selskapet ;D

automat

Sitat fra: daktari på søndag 01. september 2024, klokken 09:43Jeg tenker at en Ring 4 ideelt følger eksisterende traseer f. eks Drammen Hønefoss-Gardermoen og Vestby- Rælingen. Trenger kanskje ikke 4-felt men klasse-B motorvei 3-felt. Primære er å avlaste Oslo for tungtransport, men samtidig er Alnabru-terminalen et stort omlastingspunkt, så kanskje alle lastebilene vil kjøre via Oslo allikevel. Ny Drøbak-tunnel og veier vil antagelig også avlaste endel.

3-felts vei er en bastardløsning man bør unngå. Tilsier trafikkgrunnlaget mer enn to felt, så bør det bygges 4-felt. Spørsmålet med en ring 4 er vel heller om det holder med en smal firfelts med maks 100-sone. Eller om trafikkgrunlaget tilsier en fullblods firefelts 110-motorvei. Sistnevnte fører til mye større naturinngrep og større kostnader. Pga strengere krav til kurver og stigninger.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA