Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sutretråd over Tesla S - saklig og usaklig

Startet av Havebigfun, mandag 07. januar 2013, klokken 01:14

« forrige - neste »

TorAtle

Sitat fra: Amoss på lørdag 20. september 2014, klokken 14:23
Men da har vi vel vært inne på det som er problemet nå?  Kjøling, rekkevidde og vekt?  De to første bør ikke være noe uoverkommelig problem, og det siste vet jeg altså ikke i hvilken grad det reelt er ett problem.
Det ble antydet at TMS ville klare runden på ca 9 minutter hvis kjøling ble fikset, men det er fortsatt 1.5 minutt opp igjen til 911S. Det er et hav av tid. Og da har vi fortsatt rekkevidde og vekt igjen, som isolert sett er veldig store problemer.

Tesla Roadster var forresten ikke spesielt rask rundt noen baner den heller, selv på korte baner der kjøling ikke var noe problem (for 1 runde). Tiden er ikke inne for batteri-sportsbiler helt enda. Kanskje vi er litt nærmere om 10 år, hvis da ikke fuel-cell har tatt over i long-range segmentet.
2014 BMW i3

Sjøhyene

Er nok mange år igjen til batteridrevne biler tar igjen fossilene på bane. For her blir energitettheten i energikilden helt avgjørende.
Og er så langt unna der i dag at jeg tror det må noe banebrytende ny type teknologi inn i bildet før elektrisitet kan bli ledende.

Ganske trygg på at det kommer til å skje en gang, i løpet av de neste 10-20 årene kanskje. Men aldri med Li-ion batterier så klart.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

pberg

Noen som vet om det er blitt kjørt Tesla på Hockenheim? Der kjørte de akkurat i8 på 1.15, ca 3 sek langsommere enn M4.

93.    Ferrari F430    1:12.70    129    '05    489 / 1450    Horst von Saurma
94.    Lotus Exige Cup 260    1:12.80    129    '08    260 / 890    
95.    Porsche 911 Sport Classic    1:12.80    129    '10    408 / 0    
96.    Porsche Cayman S    1:12.80    129    '13    325 / 1320    Gebhard
97.    BMW M4    1:12.80    129    '14    431 / 1497    Horst von Saurma
98.    BMW M5 Competition Package (F10)    1:12.80    129    '13    575 / 1870    
99.    Porsche 911 Carrera GTS    1:12.90    129    '10    408 / 1450    
100.    BMW M5    1:12.90    129    '11    560 / 1870    Host Von Saurma
101.    Audi TT RS Plus    1:12.96    128    '12    360 / 1435    
102.    Ferrari 360 CS    1:13.00    128    '03    425 / 1280    
.
.
.

208.    Porsche Boxster    1:14.90    125    '12    265 / 1310    
209.    Mercedes A 45 AMG    1:14.90    125    '13    360 / 1370    
210.    Callaway C12    1:15.00    125    '99    400 / 1565    
211.    Wiesmann Roadster MF3 SMG    1:15.00    125    0    343 / 1220    
212.    Mercedes SL 63 AMG    1:15.00    125    '08    525 / 1895    
213.    BMW i8    1:15.00    125    '13    367 / 1490    
214.    Ferrari 360 Modena    1:15.10    125    '99    400 / 1390    
215.    Jaguar XKR-S Convertible (550 PS)    1:15.10    125    '12    550 / 1897    
216.    Lotus Elise S Club Racer    1:15.16    125    0    220 / 905    
217.    BMW M3    1:15.20    125    '07    420 / 1646    
218.    Mercedes C 63 AMG    1:15.20    125    '07    457 / 1772

Beklager formateringen, det er tid, snittfart, årsmodell, effekt, vekt.
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

TorAtle

Har ikke sett noen resultater fra Hockenheim, men tviler på at TMS kan levere spesielt gode tider.

1) TMS har masse moment i lovlige hastigheter, men mister moment raskere enn biler med girkasse når hastigheten øker. Det er fint for hverdagskjøring, men ikke så bra for banekjøring der hastigheten er høy.
2) TMS er tung. Selv om motoren er kraftig og det er lite tap på vei til hjula har den mye vekt å dra med seg. Pluss for at mesteparten av vekten tross alt ligger lavt plassert.
3) TMS (selv P85+) er for mykt satt opp for å ta svinger i god fart på bane.

BMW i8 har forøvrig ikke nok batteri for 1 runde rundt Nurburgring.
2014 BMW i3

jazzwheel

Sitat fra: TorAtle på mandag 22. september 2014, klokken 20:55
2) TMS er tung. Selv om motoren er kraftig og det er lite tap på vei til hjula har den mye vekt å dra med seg. Pluss for at mesteparten av vekten tross alt ligger lavt plassert.
3) TMS (selv P85+) er for mykt satt opp for å ta svinger i god fart på bane.

Du må ha bortimot den mest negative innleggshistorikken jeg har sett på forumet her så vet ikke helt om du er interessert i høre om de positive sidene, men TMS er omtrent like rask som en i8 i åttetallskjøring så den er da god for noe.

kjellan

Sitat fra: TorAtle på mandag 22. september 2014, klokken 20:55
Har ikke sett noen resultater fra Hockenheim, men tviler på at TMS kan levere spesielt gode tider.

1) TMS har masse moment i lovlige hastigheter, men mister moment raskere enn biler med girkasse når hastigheten øker. Det er fint for hverdagskjøring, men ikke så bra for banekjøring der hastigheten er høy.


Javel....    Har du ein kurve eller data som viser dette ?

Når er krysningspunktet (farten)med min TMS med 600 Nm og bilen med girkasse  du sammenligner med. Forutsetter fart under farssperra på 210 km/t.

Er nyskjerrig på kva du har av fakta for synsingen din ! :o
Tesla Model S P85 Mars 2014 (Solgt)

Tesla Model S P85D  Mars 2015

pberg

Sitat
BMW i8 har forøvrig ikke nok batteri for 1 runde rundt Nurburgring.

Nei, det er derfor de har bensinmotoren bak...
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

TorAtle

Sitat fra: kjellan på mandag 22. september 2014, klokken 21:47
Javel....    Har du ein kurve eller data som viser dette ?

Her har du ihvertfall Tesla Roadster vs Camaro: http://www.automobilemag.com/features/news/0911_2009_tesla_roadster_electric_car/tesla_camaro_dyno_chart.html

Skal se om jeg finner den andre som viser Model S sin, men den er lik i profil som Roadster.
2014 BMW i3

TorAtle

Sitat fra: pberg på mandag 22. september 2014, klokken 21:49
Sitat
BMW i8 har forøvrig ikke nok batteri for 1 runde rundt Nurburgring.

Nei, det er derfor de har bensinmotoren bak...
Den vil falle fra 362hk til 231hk etter en stund. Litt av samme problemet som TMS, bare av en helt annen grunn. Porsche 918 klarer akkurat en hotlap-runde på Nurburgring før batteriet er slutt, kanskje ikke helt tilfeldig ;)
2014 BMW i3

Amoss

Her spekuleres det i om GM skal lage enda en plugin Cadillac. La oss håpe at de har tatt lærdom av ELR og dropper eksosen... :p
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

sigurdi

#1405
Kom over en artikkel (fra 2011) - Hydrogendistribusjon ikke dyrere enn ladestasjoner

Men det har skjedd mye fra 2011 så artikkelen er allerede noe foreldet, så ting har skjedd raskt i elbilens favør.

Den slår fast at elbiler er for små biler og korte distanser, men allerede nå går det an å lage store bilder som kan kjøre lange nok distanser.

Hentet fra artikkelen, dette har nok endret seg noe siden 2011 på nybil salget men på selve bilparken så har det nok ikke skjedd alt for store endringer.

SitatRapporten påpeker at 50 prosent av alle biler i Europa er middels til store biler. Disse har mer enn gjennomsnittlig kjørelengde og står for 75 prosent av bilparkens CO2-utslipp.

Rapporten viser også at småbilene med korte årlige kjørelengder, som utgjør 13 % av Europas bilpark og som dermed lettest kan erstattes av batterielektriske biler, kun står for fem prosent av den europeiske biltrafikkens CO2-utslipp.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Rio

Sitat fra: NegativeElectrode på fredag 26. september 2014, klokken 09:43
Jeg er iganske sikker på at ladenettverket som nå bygges er den viktigste strategiske fordelen Tesla vil ha om 3-5 år.

Hvis det er det viktigste (noe som kan kopiers på et års tid av andre, dersom de bestemmer seg for det) så ligger Tesla dårlig an.

Jeg vil nå håpe og tro at det er andre ting som er viktigere.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

tklev

Sitat fra: Rio på fredag 26. september 2014, klokken 15:28
Sitat fra: NegativeElectrode på fredag 26. september 2014, klokken 09:43
Jeg er iganske sikker på at ladenettverket som nå bygges er den viktigste strategiske fordelen Tesla vil ha om 3-5 år.

Hvis det er det viktigste (noe som kan kopiers på et års tid av andre, dersom de bestemmer seg for det) så ligger Tesla dårlig an.

Jeg vil nå håpe og tro at det er andre ting som er viktigere.

Jeg er helt enig i at ladestasjonene er den viktigste fordelen Tesla har. Jeg er også overbevist om at Tesla kommer til å selge aksess til sine stasjoner på ett eller annet tidspunkt, og med god fortjeneste (tror ikke strømmen er sååå dyr :) ).. Ja - selvsagt kan alle kopiere Tesla - men spørsmålet er om de tør! Det er en stor kostnad Tesla tar nå - og som er sterkt sponset av oss Tesla eiere. (Er vel snakk om 12.000,- pr. bil som er satt av til dette formålet.) Med 5000 biler solgt er det allerede snakk om 60 millioner kroner kun i vesle Norge..Og til neste år er det forhåpentligvis 3 ganger så mange Teslaer på veiene - så da har de dratt inn nye 120 millioner til formålet. Blir litt strøm det! :)

Rio

Sitat fra: tklev på fredag 26. september 2014, klokken 16:15
Jeg er helt enig i at ladestasjonene er den viktigste fordelen Tesla har. Jeg er også overbevist om at Tesla kommer til å selge aksess til sine stasjoner på ett eller annet tidspunkt, og med god fortjeneste (tror ikke strømmen er sååå dyr :) ).. Ja - selvsagt kan alle kopiere Tesla - men spørsmålet er om de tør! Det er en stor kostnad Tesla tar nå - og som er sterkt sponset av oss Tesla eiere. (Er vel snakk om 12.000,- pr. bil som er satt av til dette formålet.) Med 5000 biler solgt er det allerede snakk om 60 millioner kroner kun i vesle Norge..Og til neste år er det forhåpentligvis 3 ganger så mange Teslaer på veiene - så da har de dratt inn nye 120 millioner til formålet. Blir litt strøm det! :)

Men poenget er at de andre kan la Tesla løpe risikoen alene, mens de sitter på gjerdet.

Den dagen VW eller MB mener at "elbilsalg er sikkert som banken" bestiller de hundrevis av hurtigladere, og setter dem opp. Det er intet problem for et konsern som VW eller MB, spesielt ikke hvis de gjør det i samarbeid med e.ON eller Fortum.

Jeg er enig med at per dags dato har Tesla en fordel her, men det er ikke en fordel som er vanskelig å kopiere den dagen en konkurrent mener det er penger i det.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Espen Hugaas Andersen

Det er nok ikke så enkelt som du gir uttrykk for. Det tar tid å få opp ladestasjoner. De vil ikke kunne forvente å få opp ladestasjoner veldig mye raskere enn det Tesla har gjort. Tesla har også okkupert noen av de bedre plassene - om andre vil ha innpass med mange høyeffektsladere må de vente til tiårskontraktene til Tesla løper ut og overby Tesla, eller betale i dyre dommer for å få oppgradert strømnettet.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA