Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sutretråd over Tesla S - saklig og usaklig

Startet av Havebigfun, mandag 07. januar 2013, klokken 01:14

« forrige - neste »

ofn

#1305
@Rio

Hvis vi tar utgangspunkt i det du skriver om at 10% av Leaf-salget er i Norge, så vil det si et globalt salg på 50 - 60 000 biler. Forøvrig så forventer Tesla å selge 35 000 biler i år og produsere 1000 biler for uken ved årsslutt. Tesla har også opplyst at de forventer å produsere 2 000 biler ved årsslutt 2015, da totalt av Model S og X. Basert på salgsveksten til Leaf og Tesla, så er det altså godt mulig at Tesla passerer salget av Leaf i 2015. Og da opererer den ene produsentet i prisklassen til MB S-klasse mens den andre selger biler i Golf-klassen.

Hvis vi da tar utgangspunkt i det som kalles Golf-klassen (Golf, Focus,...), hvor få biler i denne klassen skal man selge globalt for at du kaller det et nisjeprodukt? Er ikke biler som selger 50 - 60 000 i denne klassen et nisjeprodukt?

Man kan vel da trygt si at selv om bilen, sitat: "er priset slik at en vesentlig del av befolkningen har råd til den", så er det bortimot ingen globalt som har lyst på den, og som finner forholdet mellom pris og produkt attraktivt.

Hvis du i det hele tatt leste det jeg skrev, hvorfor trakk du da frem Ferrari når jeg sammenlignet kommende Tesla Model 3 med Leaf?

Hele poenget med Model 3 er vel at det skal være en bil for massemarkedet også utenfor Norge.

Blir forskjellen på Model 3 vs Leaf som forskjellen på Ferrari vs Golf så har vi noe å se frem! Det er lov å håpe, men så optimistisk er jeg ikke.  :)

Edit: ...men Tesla har selvfølgelig ingenting revolusjonerende nytt eller nyskapende, osv, osv ...
2013 TMS P85, solgt.
2016 TMS 90D

Rio

ofn:
Det er solgt, totalt, noe slikt som 150 000 Leaf.

Elbilmarkedet er i en rivende utvikling, og å sammenligne en modell fra 2010 (Leaf) med noe som ikke engang eksisterer på minst et år (?)(Model 3) faller på sin egen urimelighet. Ergo må sammenligningen være med Model S, som koster 2-3 ganger så mye som Leaf.

Poenget forblir at man er en (minst) like god elbilprodusent dersom man lager elbiler som e-Golf og Leaf i store antall, fremfor å satse på luksussegmentet (som er det Tesla har gjort til dags dato).

Og legg også merke til at jeg ikke kritiserer eller "snakker stygt" om Tesla - det er et fantastisk firma - men det er andre som gjør andre ting innen elbil som også lager store fremskritt. Vi snakker om bilmodeller, ikke guder her.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Muffinman

Følger fremdeles tråden selv om jeg forlengst har mistet interessen for topic. Men bøyer meg i nesegrus beundring over utholdenheten enkelte viser...

ofn

#1308
Sitat fra: Rio på fredag 05. september 2014, klokken 20:01
Elbilmarkedet er i en rivende utvikling ...
osv, osv, ...

Sitat fra: Rio på fredag 05. september 2014, klokken 20:01
... og å sammenligne en modell fra 2010 (Leaf) med noe som ikke engang eksisterer på minst et år (?)(Model 3) faller på sin egen urimelighet. Ergo må sammenligningen være med Model S, som koster 2-3 ganger så mye som Leaf.
Jeg sammenlignet Leaf med Model 3 for å påpeke at Nissan må gjøre noen radikale grep for ikke å bli satt fullstendig i skyggen av Model 3. Du valgte selv å svare som om jeg sammenlignet Leaf med Model S. Hvorfor må du nesten selv svare for.

Sitat fra: Rio på fredag 05. september 2014, klokken 20:01
Poenget forblir at man er en (minst) like god elbilprodusent dersom man lager elbiler som e-Golf og Leaf i store antall, fremfor å satse på luksussegmentet (som er det Tesla har gjort til dags dato).
Ja, jeg ville bare poengtere at uansett hvor god osv ... elbilprodusent man er, så er disse bilene globalt sett salgsmessige katastrofer i sine klasser. Hverken mer eller mindre.
2013 TMS P85, solgt.
2016 TMS 90D

Rio

Sitat fra: ofn på fredag 05. september 2014, klokken 20:20
Ja, jeg ville bare poengtere at uansett hvor god osv ... elbilprodusent man er, så er disse bilene globalt sett salgsmessige katastrofer i sine klasser. Hverken mer eller mindre.

Det var jo en innovativ kommentar. Helt ny.

Jeg tipper at få i Nissan trodde de kom til å selge 150 000 elektriske biler. Det er jo veldig mange flere enn alle tidligere elektriske biler sammenlagt.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Muffinman på fredag 05. september 2014, klokken 20:11
Følger fremdeles tråden selv om jeg forlengst har mistet interessen for topic. Men bøyer meg i nesegrus beundring over utholdenheten enkelte viser...

Haha! :D
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

ofn

Sitat fra: Rio på fredag 05. september 2014, klokken 20:23
Jeg tipper at få i Nissan trodde de kom til å selge 150 000 elektriske biler. Det er jo veldig mange flere enn alle tidligere elektriske biler sammenlagt.
... og det oppsummerer vel på en perfekt måte forskjellen i ambisjoner hos Tesla og "resten". Nissan selger altså  millioner av biler på årsbasis, men selger de 50 000 elbiler men minimal fortjeneste så er de overbegeistret.

Det er vel liten tvil at det er rom for nye aktører i dette markedet.
2013 TMS P85, solgt.
2016 TMS 90D

Rio

Sitat fra: ofn på fredag 05. september 2014, klokken 20:31
Sitat fra: Rio på fredag 05. september 2014, klokken 20:23
Jeg tipper at få i Nissan trodde de kom til å selge 150 000 elektriske biler. Det er jo veldig mange flere enn alle tidligere elektriske biler sammenlagt.
... og det oppsummerer vel på en perfekt måte forskjellen i ambisjoner hos Tesla og "resten". Nissan selger altså  millioner av biler på årsbasis, men selger de 50 000 elbiler men minimal fortjeneste så er de overbegeistret.

Det er vel liten tvil at det er rom for nye aktører i dette markedet.

Det er forskjell mellom ambisjonsnivå og realistiske salg. Selv om Tesla faktisk skulle oppnå 500 000 biler i året, er det fremdeles kun 0,5% av det totale bilsalget. Det er klart at fossilbiler er viktigere for etablerte bilmerker.



Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

ofn

Sitat fra: Rio på fredag 05. september 2014, klokken 21:09
Sitat fra: ofn på fredag 05. september 2014, klokken 20:31
Sitat fra: Rio på fredag 05. september 2014, klokken 20:23
Jeg tipper at få i Nissan trodde de kom til å selge 150 000 elektriske biler. Det er jo veldig mange flere enn alle tidligere elektriske biler sammenlagt.
... og det oppsummerer vel på en perfekt måte forskjellen i ambisjoner hos Tesla og "resten". Nissan selger altså  millioner av biler på årsbasis, men selger de 50 000 elbiler men minimal fortjeneste så er de overbegeistret.

Det er vel liten tvil at det er rom for nye aktører i dette markedet.
... Det er klart at fossilbiler er viktigere for etablerte bilmerker.
Og derfor like klart at det må til en ny aktør utenfra som bare har ett bein å stå på, nemlig elbiler, for at det skal komme elbiler som er direkte konkurrenter til fossilbiler i samme bilklasse, og som et større publikum ønsker seg og har råd til.
2013 TMS P85, solgt.
2016 TMS 90D

Rio

Sitat fra: ofn på fredag 05. september 2014, klokken 21:29
Og derfor like klart at det må til en ny aktør utenfra som bare har ett bein å stå på, nemlig elbiler, for at det skal komme elbiler som er direkte konkurrenter til fossilbiler i samme bilklasse, og som et større publikum ønsker seg og har råd til.

Ser du noen her som er mot nye aktører?

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

ofn

Sitat fra: Rio på fredag 05. september 2014, klokken 21:40
Ser du noen her som er mot nye aktører?
Tja, bla litt bakover i denne tråden så vil du kanskje finne noen?  :)

Disruptive aktører har sjelden for vane å bli elsket av de etablerte selskapene som blir utfordret ...
2013 TMS P85, solgt.
2016 TMS 90D

Rio

Sitat fra: ofn på fredag 05. september 2014, klokken 21:59
Sitat fra: Rio på fredag 05. september 2014, klokken 21:40
Ser du noen her som er mot nye aktører?
Tja, bla litt bakover i denne tråden så vil du kanskje finne noen?  :)

Disruptive aktører har sjelden for vane å bli elsket av de etablerte selskapene som blir utfordret ...

Jeg spurte om du så noen her (som har skrevet i tråden) som var mot nye aktører?

At alle firma ikke alltid elsker konkurranse ligger i kortene, enten det er bilfabrikanter eller rørleggerfirma.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

ofn

#1317
Sitat fra: Rio på fredag 05. september 2014, klokken 22:18
Sitat fra: ofn på fredag 05. september 2014, klokken 21:59
Sitat fra: Rio på fredag 05. september 2014, klokken 21:40
Ser du noen her som er mot nye aktører?
Tja, bla litt bakover i denne tråden så vil du kanskje finne noen?  :)

Disruptive aktører har sjelden for vane å bli elsket av de etablerte selskapene som blir utfordret ...
Jeg spurte om du så noen her (som har skrevet i tråden) som var mot nye aktører?
og jeg svarte
Sitat fra: ofn på fredag 05. september 2014, klokken 21:59
Tja, bla litt bakover i denne tråden så vil du kanskje finne noen?  :)
2013 TMS P85, solgt.
2016 TMS 90D

Rio

Sitat fra: ofn på fredag 05. september 2014, klokken 22:24
og jeg svarte
Sitat fra: ofn på fredag 05. september 2014, klokken 21:59
Tja, bla litt bakover i denne tråden så vil du kanskje finne noen?  :)

Så ingen eksempler, bare tomsnakk.

Og hvis du forsøkte å insinuere at jeg gjør det, så var det skivebom.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

ofn

 @Rio

Kan du vennligst hente frem et sitat der jeg har skrevet at du er imot nye aktører. Jeg leste igjennom alle innleggene mine ovenfor og fant ingen steder jeg har skrevet dette. Som sagt; Jeg vil se et sitat :)
2013 TMS P85, solgt.
2016 TMS 90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA