Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sutretråd over Tesla S - saklig og usaklig

Startet av Havebigfun, mandag 07. januar 2013, klokken 01:14

« forrige - neste »

Oreo

Problemene står i kø for NEVS, og spøkelset SAAB: http://m.ttela.se/Default.aspx?pageid=0&parentid=0&link=1.3413639
Frykter at nå sovner de for godt, ihvertfall ser det ut som de er i dyp koma.
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

Rio

Sitat fra: toppi på fredag 05. september 2014, klokken 11:47
Min Tesla har også dataoverføring og touch screen.
Men det har sikkert din CityStromer også  :o

Dette er en bra tråd for oss som følger med på hva konkurrentene holder på med.
Ikke troll den i stykker  :(

Interessant nok var en jeg kjenner med en CityStromer på besøk hos Tesla i Drammen, og det stod raskt 4 teknikere/salgspersoner fra Tesla rundt bilen hans og spurte hvordan den fungerte og om detaljer. Deres (altså, Tesla-folkenes) dom var at det var egentlig mye av det samme som i en Tesla, så hvis du ikke tror meg får du lytte til det de ansatte hos Tesla sier.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

samotholt

Sitat
Interessant nok var en jeg kjenner med en CityStromer på besøk hos Tesla i Drammen, og det stod raskt 4 teknikere/salgspersoner fra Tesla rundt bilen hans og spurte hvordan den fungerte og om detaljer. Deres (altså, Tesla-folkenes) dom var at det var egentlig mye av det samme som i en Tesla, så hvis du ikke tror meg får du lytte til det de ansatte hos Tesla sier.

Iflg. logikken er jo praktisk talt helium det samme som hydrogen. Helium er akkurat som hydrogen bare med ett elektron ekstra (ett elektron finnes jo også i hydrogen).

Dette kan selvsagt også videreføres til biler. Bare atomer hele bunten. Alle biler er dermed egentlig like.
S85D, A8 3.0 Tdi, Allroad 2,7T

Rio

Sitat fra: samotholt på mandag 08. september 2014, klokken 01:08
Sitat
Interessant nok var en jeg kjenner med en CityStromer på besøk hos Tesla i Drammen, og det stod raskt 4 teknikere/salgspersoner fra Tesla rundt bilen hans og spurte hvordan den fungerte og om detaljer. Deres (altså, Tesla-folkenes) dom var at det var egentlig mye av det samme som i en Tesla, så hvis du ikke tror meg får du lytte til det de ansatte hos Tesla sier.

Iflg. logikken er jo praktisk talt helium det samme som hydrogen. Helium er akkurat som hydrogen bare med ett elektron ekstra (og ett elektron finnes jo også i hydrogen).

Dette kan selvsagt også videreføres til biler. Bare atomer hele bunten. Alle biler er dermed egentlig like.


...eh... nei. :)

Derutover er det tydeligvis også Teslas folks logikk. :)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

sigurdi

Detsom alt var likt, hadde det vel ikke vært nødvendig å søke om en eneste patent?
Som skrevet før -  Tesla har jobbet og investert timer resurser og penger på batteri, batteri, bms, lading, SC, Motor styring, drivverk, datastyring av bilfungsjoner, kjøling og utnyttelse av spillvarme fra batteri og motor.
Og ja det er basert på panasonic celler, men egenutviklet elektrolyt og addetiver, noe som er bekreftet av blant annet Jeff Dahn som har testet cellene mot hverandre.
Ligger link under avansert batteri på forumetet, føredrag av Jeff Dahn, som faktisk en av tidlig utviklerne av litium ion cellen.
Panasonic leverer også cellene uten standard elektronik, som normalt er innebygd i hver celle. Tesla har egen utviklet BMS som overvåker og passer på batteripakken.
Den er delt opp i brannceller, slik at om en brann skulle oppstå, skal varme og flammer ledes bort fra resten sv batteriet og dermed unngå spredning.
Dette har jo vist seg å fungere utmerket i reak life, så lenge ikke brannvesenet punkterer pakken og spredde brannen på den måten.
Er vel bare brukt kjente materialer osv, men tar tid og resurser for å få slikt riktig.

Som jeg sier, det en kan er ikke vanskelig, det er det en ikke kan som tar tid. :-)

Bil og løsninger her er noe brukt, noe lånt, noe nytt og noe blått. He he he.
Kommer mer videreutvikling og nye løsninger ned X.

Andre bilmerker bruker resurser på bil, motor og kjøper batteriløsninger fra de som produserer batterier, god erfaring på laptopper der de holder 1-2 år, heller dårlig erfaring til bilbruk.

Kommer seg, Nissan sine blir bedre, men alikevel langt unna Tesla sine på levetid, men ikke tru at en får kjøpt nye batterier til 40 000kr uten at du leverer tilbake en brukt pakke av generasjon som ikke tålet høy temperatur. :-)

Selv har jeg en tuch telefon i-mate jasjar fra 2005.
Kom 2 år før iphone, wifi, 3G, tastatur, 520Mhz prosessor, osv osv.
Desverre hadde den windows mobile 5.0 pocket pc software og helt ubrukelig.
Solgte ikke spesielt bra siden den var for dyr.
Iphone som ble lansert i 2007 er svært lik i-mate uten batteri
Modulen, men solgte noe flere enheter.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Rio

Hei Sigurdi,
Hvis du leser det jeg skrev, så skrev jeg ikke at alt var identisk, men at hovedbestanddelene var de samme - inverter, batteri management system, 3-fasemotor, batteripakke, osv. Det fallt tydeligvis noen tungt for brystet. Jeg kan egentlig ikke se at det er så kontroversielt. :)  Det er klart at utstyr på en 20 år nyere bil er ....vel... nyere, men det har ikke vært noen teknisk revolusjon innen noe av det, bortsett fra at batteriene er bedre.

Utover det, selvsagt har Tesla gjort en del utvikling og forbedret mye. Det skulle da bare mangle. Jeg har da også skrytt mye av firmaet Tesla, men jeg har påpekt at det revolusjonærende med dem har heller vært salgsteknikk/management, heller enn selve det tekniske i bilen.

Li-celler selges vanligvis uten BMS, for øvrig.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

ofn

Da konkluderer vi med at greien med Tesla er salgsteknisk/management mens vi venter på Model 3 og at noen andre bilprodusenter skal satse mer enn halvhjertet på elbiler :)
2013 TMS P85, solgt.
2016 TMS 90D

sigurdi

#1342
Enig der Rio, er som oftes nyansene som skiller produktene fra hverandre.
Er nyansene firma setter store ressurser for å finne, ta patent på og sikre mot plagiat.

Gjelder vel alle biler og bilmerker, er bare litt ulik form og farge, består av 4hjul, motor og et tak over hodet.
Har vel i grunn gjort det siste 100 årene++, så lurer på hva de bruker alle "forsknings" midlene på. :-)

Samme på Internet oppkoblingen, fiber eller kobberkabler, er jo bare digitale transportbærere.
Merker jo litt forskjell med fiber, men ikke om en ser på statistikken som viser at vi bare bruker 1-2mbit, som da burde være mer en nok for alle, så merkelig at vi kan kjøpe både 100mbit og høyere hastighet.  :-)

Er slik med det meste av produkter vi omgir oss av, er i bunn og grunn bare nyanser som skiller dem fra hverandre.
Vi forbrukere kjøper det vi liker, har god erfaring med fra før, pris, rykter, service support eller hva som er mest nyttig for oppgaven. Noen tar valg basert på om det er økologisk, miljøvennlig osv også.
Når det gjelder bil, må den dekke kjørebehovene vi tror vi har, ikke det statistikken sier at vi har.

iPhone hadde ikke solgt om det var kun service og support folk var opptatt av.
VW Carawelle hadde vi ikke sett på veiene, om utseende ble satt forran praktisk bruk, osv.

Men de andre må våkne, slik at vi kan velge blandt flere merker med nesten like egenskaper.
Pr i dag har vi godt utvalg i elektriske kort distanse biler.
Supert for de som trenger dette, eller har innsett at statistikken er riktig. ;-)

Men for oss andre er det desverre bare en eller ingen bil å velge blandt, (ennå), som har rekkevidden vi tror vi trenger er elektrisk, har plass til 7 voksne personer og samtidig bagasjeplass. :-)

De andre kunne i det minste laget en dyr bil for demonstrasjon, vise at de kan.
Eller er de redde den faktisk ville selge?
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Espen Hugaas Andersen

#1343
Det er sant at teknologien i en 10-20 år gammel elbil er ikke enormt forskjellig fra en ny elbil. Den viktigste utviklingen har helt klart vært på batterisiden. Nå er det li-ion i stedet for NiCad eller bly, energitettheten har økt mye samtidig som prisene har falt. Man trenger heller ikke vedlikehold av batteriene, klattlading er supert, og levetiden er økt betydelig. Det er helt klart at uten li-ion så hadde vi ikke hatt gode elbiler på markedet ennå.

Utover utviklingen på batterisiden blir kraftelektronikk hele tiden bedre og billigere. Nye halv-leder baserte løsninger gjør hele tiden at man trenger færre og mer kompakte komponenter for å gjøre mye mer. Dette reduserer prisen.

Og så klart har volum enormt stor betydning. Om Tesla la opp til å produsere 1000 Model S i året, så hadde bilen kostet godt over millionen. Du ville ikke hatt grunnlag for å sette opp hurtigladere, som ville redusert bruksverdien og gjort Model S mer til en nisjebil, som Roadster.

Det kommer ett tippepunkt, der ny teknologi går fra å være *nesten* god nok til å være faktisk god nok, og deretter går utviklingen eksponensiell. Dette uten radikale endringer på teknologien. Dette punktet har vi nå nådd for elbiler.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Amoss

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 08. september 2014, klokken 12:49
Det er sant at teknologien i en 10-20 år gammel elbil er ikke enormt forskjellig fra en ny elbil.

Hvorfor bare gå 10-20 år tilbake?  Hva med 53 år
SitatThe 1960 Kilowatt boasted a top speed of nearly 60 mph (97 km/h) with a range of over 60 miles (97 km) on a single charge.
Forbausende liten forskjell fra en del av bilene som tilbys i dag.

Den som gidder å lete finner sikkert elbiler med tilsvarende rekkevidde som nærmer seg - eller har passert - 100 års dagen...

Sitat fra: sigurdi på mandag 08. september 2014, klokken 12:37
Har vel i grunn gjort det siste 100 årene++, så lurer på hva de bruker alle "forsknings" midlene på. :-)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Espen Hugaas Andersen

Jo lengre bak i tid man går jo større forskjeller er det.

Jeg vurderte å sammenligne en Ford Model T med en moderne fossilbil, men så ble jeg litt i tvil om hvor store forskjellene faktisk er. Jeg *tror* den hadde elektrisk startmotor og clutch. Jeg vet at lyktene gikk på gass, så det var forskjellig fra i dag.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

sigurdi

Må bare legge til kraft elektronikken brukt i dag, har all grunn til å vare 10-20 år eller lengre.
Er brukt i diesel elektrisk fremdrift i båter i langt over 20 år, noe større dimensjoner, men de eldre anleggene er i drift i dag, svært driftsikkert og utrolig lite reperasjoner.
Samtidig har jo Tesla plassert det meste i en enhet, så lett og kjapt å bytte. :-)
Andre har plassert hele fronten full med elektronikken sin. :-)

Men når volumet går opp, blir det marked for spesial verksteder som tar slike reperasjoner, slik at en slipper å bytte en hel unit pga et par døde tyristorer, eller andre komponenter.
Så jo mer elektrisk nybilsalg jo bedre blir det for ettermarkedet.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Rio

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 08. september 2014, klokken 12:49
Det er sant at teknologien i en 10-20 år gammel elbil er ikke enormt forskjellig fra en ny elbil. Den viktigste utviklingen har helt klart vært på batterisiden. Nå er det li-ion i stedet for NiCad eller bly, energitettheten har økt mye samtidig som prisene har falt. Man trenger heller ikke vedlikehold av batteriene, klattlading er supert, og levetiden er økt betydelig. Det er helt klart at uten li-ion så hadde vi ikke hatt gode elbiler på markedet ennå.

Utover utviklingen på batterisiden blir kraftelektronikk hele tiden bedre og billigere. Nye halv-leder baserte løsninger gjør hele tiden at man trenger færre og mer kompakte komponenter for å gjøre mye mer. Dette reduserer prisen.

Og så klart har volum enormt stor betydning. Om Tesla la opp til å produsere 1000 Model S i året, så hadde bilen kostet godt over millionen. Du ville ikke hatt grunnlag for å sette opp hurtigladere, som ville redusert bruksverdien og gjort Model S mer til en nisjebil, som Roadster.

Det kommer ett tippepunkt, der ny teknologi går fra å være *nesten* god nok til å være faktisk god nok, og deretter går utviklingen eksponensiell. Dette uten radikale endringer på teknologien. Dette punktet har vi nå nådd for elbiler.

Helt enig, Espen.

Det jeg har forsøkt å få frem i denne tråden at for meg, som siv.ing. elektro, så er det ikke de tekniske løsingene fra Tesla som er så revolusjonærende, men at de turde å satse 100% på elbil, salgsmodellen og "salgsmodellen" for ladeinfrastrukturen. Dette er mye mer revolusjonærende "management" enn teknikk.

:)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Cobos

Sitat fra: Rio på mandag 08. september 2014, klokken 17:29
Helt enig, Espen.

Det jeg har forsøkt å få frem i denne tråden at for meg, som siv.ing. elektro, så er det ikke de tekniske løsingene fra Tesla som er så revolusjonærende, men at de turde å satse 100% på elbil, salgsmodellen og "salgsmodellen" for ladeinfrastrukturen. Dette er mye mer revolusjonærende "management" enn teknikk.

:)
Da er jeg nysgjerrig siden du er siv. ing. elektro.  Hvilke andre bilprodusenter har klart å lage en AC induksjonsmotor (eller en hvilken som helst annen variant) med like god vekt/kraft ratio og med tilsvarende eller bedre forbruk av RE-metaller? Jeg har ikke funnet noen, men dette er mer ditt fagfelt enn mitt.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

toppi

Sitat fra: Rio på mandag 08. september 2014, klokken 17:29
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 08. september 2014, klokken 12:49
Det er sant at teknologien i en 10-20 år gammel elbil er ikke enormt forskjellig fra en ny elbil. Den viktigste utviklingen har helt klart vært på batterisiden. Nå er det li-ion i stedet for NiCad eller bly, energitettheten har økt mye samtidig som prisene har falt. Man trenger heller ikke vedlikehold av batteriene, klattlading er supert, og levetiden er økt betydelig. Det er helt klart at uten li-ion så hadde vi ikke hatt gode elbiler på markedet ennå.

Utover utviklingen på batterisiden blir kraftelektronikk hele tiden bedre og billigere. Nye halv-leder baserte løsninger gjør hele tiden at man trenger færre og mer kompakte komponenter for å gjøre mye mer. Dette reduserer prisen.

Og så klart har volum enormt stor betydning. Om Tesla la opp til å produsere 1000 Model S i året, så hadde bilen kostet godt over millionen. Du ville ikke hatt grunnlag for å sette opp hurtigladere, som ville redusert bruksverdien og gjort Model S mer til en nisjebil, som Roadster.

Det kommer ett tippepunkt, der ny teknologi går fra å være *nesten* god nok til å være faktisk god nok, og deretter går utviklingen eksponensiell. Dette uten radikale endringer på teknologien. Dette punktet har vi nå nådd for elbiler.

Helt enig, Espen.

Det jeg har forsøkt å få frem i denne tråden at for meg, som siv.ing. elektro, så er det ikke de tekniske løsingene fra Tesla som er så revolusjonærende, men at de turde å satse 100% på elbil, salgsmodellen og "salgsmodellen" for ladeinfrastrukturen. Dette er mye mer revolusjonærende "management" enn teknikk.

:)

Du har førklart dette over 90 sider, så ikke til å unngå at du mener dette.
Elbilen er over 170 år gammel, så det er ikke nytt.

Det vi andre diskuterer er om det snart kommer andre elbiler som kan konkurrere med Tesla og fungere som eneste bil i husholdningen - uten rekkeviddeangst.

Uansett hvor enkelt dette er å få til teknisk, så vil ingen andre gjøre det.
Og ja, selvfølgelig har de andre sine mer eller mindre gode grunner for ikke å gjøre dette.
Det er synd for den miljøbevisste kunden - Tesla får monopol i lang tid fremover  :D

Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA