Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sutretråd over Tesla S - saklig og usaklig

Startet av Havebigfun, mandag 07. januar 2013, klokken 01:14

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: ofn på fredag 05. september 2014, klokken 22:39
@Rio

Kan du vennligst hente frem et sitat der jeg har skrevet at du er imot nye aktører. Jeg leste igjennom alle innleggene mine ovenfor og fant ingen steder jeg har skrevet dette. Som sagt; Jeg vil se et sitat :)

Det har jeg da heller ikke påstått.

Fint hvis du nå kan diskutere sak, fremfor tillegge folk utsagn de aldri har gitt uttrykk for.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

ofn

Sitat fra: Rio på fredag 05. september 2014, klokken 21:40
Sitat fra: ofn på fredag 05. september 2014, klokken 21:29
Og derfor like klart at det må til en ny aktør utenfra som bare har ett bein å stå på, nemlig elbiler, for at det skal komme elbiler som er direkte konkurrenter til fossilbiler i samme bilklasse, og som et større publikum ønsker seg og har råd til.

Ser du noen her som er mot nye aktører?
Jeg diskuterte sak hele tiden, før du plutselig sporet av med ut av intet å spørre Ser du noen her som er mot nye aktører?

Hva hadde det svaret med min kommentar ovenfor å gjøre? Var det min eller din kommentar som var en avsporing?
2013 TMS P85, solgt.
2016 TMS 90D

toppi

Sitat fra: Rio på fredag 05. september 2014, klokken 17:30
Sitat fra: toppi på fredag 05. september 2014, klokken 11:47
Min Tesla har også dataoverføring og touch screen.
Men det har sikkert din CityStromer også  :o

Dette er en bra tråd for oss som følger med på hva konkurrentene holder på med.
Ikke troll den i stykker  :(

Nei, det har en snart 20 år gammel CityStromer ikke; både fordi det knapt eksisterte da, men også fordi den ikke trengte det.

Uansett, verken touch screen eller telemetri er noe Tesla fant på - verken for fossil eller elektrisk. Leaf er vel snart 4 år gammel, og har begge.

Utover det - forsøk å holde en saklig tone, fremfor å ødelegge tråden.

Lol  ;D
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

Amoss

#1323
Jaja, her har jeg ikke hatt tid til å følge med på denne tråden på noen dager, og jammen har det gått unna her :p

Men en ting som det ser ut som om alle glemmer... Helt siden minst oljekrisen på 70 tallet - for over 40 år siden! - har alle, bilfabrikanter, politikere og meningmann vist at det var påkrevende for verden (med unntak av en del olje-eksportører) å avslutte sin avhengighet av oljen. Både av politiske årsaker som ble svært tydelige via olja nettopp hvordan vesten ble "holdt som gisler" av - i all hovedsak - de største oljeprodusentene i midtøsten. Det var også rene økonomiske årsaker, da oljen ofte var en hovedårsak til ett evnt. handelsunderskudd i de vestlige økonomiene. Også da det var en økende forståelse for at før eller siden kommer oljen til å ta slutt, og at man innen den tid måtte ha funnet noen alternativer.

På omtrent den samme tiden ble det etterhvert en økende forståelse av at forurensingene fra bruk av fossile brennstoff var skadelig, både for miljøet og menneskene. Oppmerksomhet rundt CO2 og klimaendringer kom vel noe senere, men mener det var rundt '74/'75 at man i USA kom med påbud om at nye biler skulle ha katalysatorer, og derved måtte bruke blyfri bensin.

Var selv ikke gamle karen på den tiden, men noe husker jeg i det minste. Det som var helt klart for alle var at på sikt måtte man bytte ut fossiler med noe annet. El-biler ble sett på som det optimale, men det var også en forståelse for at batteriene som fantes den gang ikke holdt mål, rekkevidden og holdbarheten ville bli for dårlig til å erstatte fossilbiler, og prisen var alt for høy - så totalt sett egnet de seg ikke til stort annet enn som sakte kortrekkende bybiler. Så meldingen til bilfabrikantene fra både politikere og "mening mann" var: Bruk resurser på å utvikle bedre og billigere batterier (eller alternativer som kapasitatorer) slik at man på lang sikt (20-30 år) kunne gå over til eldrift. På mellomlang sikt finn alternative energibærere (biodrivstoff, hydrogen evnt. andre) som man kan ta i bruk dersom batteriutviklingen ikke har kommet langt nok enda, eller tar lengre tid enn forventet. På kort sikt - altså "øyeblikkelige strakstiltak" - gikk på å redusere drivstoff-forbruket i forbrenningsmotorene og minske utslipp av skadelige gasser/stoffer. Noe ble alt den gang innført (bla. katalysator/blyfri bensin i USA, og krav om drivstoff forbruk/utslipp ellers), og med en klar melding om at kravene ville bli skjerpet - kjapt!

Den gang var det hovedsaklig USA som ledet dette, EU hadde vel ikke makt nok enda? Og i hvert enkelt land var det de velkjente argumentene vi kjenner så godt fortsatt "Men hva kan vårt lille land bidra med her?  Ingen kan da tro at bilfabrikantene vil gidde å produsere egne versjoner av bilene sine for vårt lille marked?"  Senere har jo som kjent EU og en del andre land tatt en del grep de også.

Så, hvor langt har vi kommet etter over 40 år? Om man ser bort i fra Tesla så er det små kortrekkende bybiler fortsatt. De tradisjonelle bilfabrikatene har med noen års mellomrom vist frem noen el-prototyper, og kanskje solgt noen små serier med middelmådige elbiler med tap og sagt seg fornøyde med det. Og enda er det noen her som mener at bilfabrikantene ikke sover?  :O  De har sovet sin Tornerosesøvn i over 40år! De glipper kanskje litt med øynene nå som Tesla har kommet på banen, men det er alt jeg har sett så langt. NÅ kommer endelig hydrogenbilene, nå som vi faktisk har batterier som er gode nok, enste som egentlig mangler i dag er å få ned prisen på dem (og det er altså noe Tesla jobber med). Men ja, ser ut som om hydrogendriften blir vel så dyr som batteridriften alt i dag :p

Jada, er flere som har trukket frem det med lønnsomhet. Problemet der er at styrene lever fra kvartalsresultat til kvartalsresultat. Blir ikke så lett å få gehør for ett dyrt og langsiktig utviklingsprosjekt i flere 10-år for å kunne fortsette å være lønnsomme den dagen de MÅ over på eldrift. Så da er det enklere å lukke øynene og sove litt til, så kan man levere enda ett bra kvartalsregnskap...  Derfor måtte det altså komme en utenifra for å vise både dem, publikum og politikere at dette er mulig. I dag!

Joda, Nissan skal ha skryt for å ha gjort mer enn noen av de andre bilprodusentene og handlet før dem! Absolutt! Klapp for Nissan :)  Men ikke skryt for mye da, for selv det de har gjort er for sent, for lite og for dårlig... Men de har i det minste ett bedre utgangspunkt enn noen andre produsenter med unntak av den produsenten dette under-forumet egentlig handler om.

Edit: fikset noen stavefeil. Er sikker noen flere :p
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

sigurdi

Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

sn0le

Jeg er glad for at Nissan kom med Leaf'en og gjorde trillingene litt avleggs over natten.
Men de bør ha en plan for videre utvikling.
For hvis de ikke har det så vil Model 3 gjøre Leafen avleggs over natten.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Hansi

Sitat fra: sn0le på lørdag 06. september 2014, klokken 17:52
Jeg er glad for at Nissan kom med Leaf'en og gjorde trillingene litt avleggs over natten.
Men de bør ha en plan for videre utvikling.
For hvis de ikke har det så vil Model 3 gjøre Leafen avleggs over natten.

De kan vel bare putte inn dobbelt så mye batteri, så er de der? Relativt forenklet, men det er vel stort sett rekkevidden/batteristørrelsen som er greia?  :)
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

sn0le

Model 3 vil vel ha litt bedre plass også om jeg ikke har misforstått.
Så en litt større Leaf med 30 mil rekkevidde ville vært i samme klasse.
Den nåværende Leaf'en med enda mindre bagasjerom grunnet større batteri ville fort bli litt akterutseilt.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

OddB

Da gjenstår det bare infrastruktur.....
Vil private aktører og det offentlige klare å konkurrere med Teslas Superladenettverk ?
Det er minst like viktig som rekkevidden på selve bilen. Jeg hadde aldri kjøpt Tesla uten dette nettverket.
Langturer med andre elbiler blir fort like dyrt som å kjøre bensin, og selv i dag må du ha en god porsjon med pionerånd for å bevege deg mer enn 10 mil hjemmefra...
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

sn0le

Det er og et veldig godt poeng.
Hadde nok ikke vært like sikkert at jeg hadde kjøpt meg en Model S om ikke Superchargerne hadde vært en del av pakka.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Amoss

Sitat fra: OddB på lørdag 06. september 2014, klokken 19:19
Da gjenstår det bare infrastruktur.....
Vil private aktører og det offentlige klare å konkurrere med Teslas Superladenettverk ?
Det er minst like viktig som rekkevidden på selve bilen. Jeg hadde aldri kjøpt Tesla uten dette nettverket.
Langturer med andre elbiler blir fort like dyrt som å kjøre bensin, og selv i dag må du ha en god porsjon med pionerånd for å bevege deg mer enn 10 mil hjemmefra...

Veldig godt poeng ja.

Selv venter jeg altså på Model 3, og joda, hadde gjort det selv uten superladerene. En elbil med en 30 til 40 mils reel rekkevidde hadde dekket mitt behov i det daglige, og nesten all lading vil med en slik bil ville for meg skje her hjemme. Men fra tid til annen må man nok bevege seg litt utenfor "komfortsonen", og da vil ett godt utbygget ladenettverk bety forskjellen mellom å kunne bare ha elbil eller også måtte ha en fossil ved siden av. Men spiller neppe så mye rolle for meg, da jeg har en "hobbybil"/morrobil som bil 2 uansett, og den vil jeg også beholde. Så nettet vil for meg "bare" bety om det er jeg eller bestemmelsesstedet/reiseavstanden som bestemmer hvilken bil som brukes :p

Og det over forteller litt om nettopp om hvorfor jeg spesielt engasjerer meg i denne tråden. Ja, jeg venter på Model 3, men om det faktisk skulle dukke opp en konkurrent i samme pris og rekkeviddeklasse før den kommer, så spørs det om jeg klarer å vente. :p Og der vil nettopp vurderingen av SC nettet være en viktig del... Men er ikke så veldig "redd" for at det skal skje, ser ikke ut som om noen er våkne nok enda.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Havebigfun

Sitat fra: Amoss på lørdag 06. september 2014, klokken 19:44
Og det over forteller litt om nettopp om hvorfor jeg spesielt engasjerer meg i denne tråden. Ja, jeg venter på Model 3, men om det faktisk skulle dukke opp en konkurrent i samme pris og rekkeviddeklasse før den kommer, så spørs det om jeg klarer å vente. :p Og der vil nettopp vurderingen av SC nettet være en viktig del... Men er ikke så veldig "redd" for at det skal skje, ser ikke ut som om noen er våkne nok enda.
Vær trygg det blir Mod 3 - de andre kommer ikke på banen innen den tid.
Meget bra sammenfattning, Amoss!!

Hansi

Er det ikke forventet at Leaf vil komme med ny modell i 2016? Det har vel blitt spekulert om neste Leaf vil komme med flere batteristørrelsesopsjoner? Og Nissan har vel gått ut og spurt markedet hvor mye ekstra de ville være villig til å betale for større batteripakke?

Jeg venter også på en elbil med 20+ realistiske mil, fortrinnsvis helst også på vinteren, det er nok flere som er i den situasjonen..
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

Amoss

Sitat fra: Hansi på søndag 07. september 2014, klokken 01:11
Er det ikke forventet at Leaf vil komme med ny modell i 2016? Det har vel blitt spekulert om neste Leaf vil komme med flere batteristørrelsesopsjoner? Og Nissan har vel gått ut og spurt markedet hvor mye ekstra de ville være villig til å betale for større batteripakke?

Stemmer dette. Det de spesifikt spurte om var 150 miles (ca 24 mil) rekkevidde. Regner med at det er like realistisk (eller "realistisk") som deres 199km i dag. Med andre ord noe du kan oppnå ved 20°, ingen AC, og ca 60km/t. Hvor langt dette er realistisk bør heller noen med erfaring med Leaf uttale seg om, men vil selv tro det blir litt vel trangt på vinteren om du har behov for å kjøre 20+mil :p

Så fremt Nissan ikke tryller frem noe større enn de har hintet om så langt, så ser jeg for meg at du også må vente på Model 3, om TMS/X ikke er aktuelt. Er streng talt i samme båt som deg for tiden - men sier heller nærmere 25 mil også midtvinters. Dermed regner jeg med at en realistisk sommer-rekkevidde på mellom 30 og 40 mil er det rette å se etter.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Ronny

Slik jeg skjønte det, så blir leaf sett på som en 100 miles bil nå, og Nissan lurte på hva folk ville betale for å øke det til 150 miles, altså en økning på 50%. Jeg tviler på at Nissan hadde lagt ned så mye arbeid for å finne ut hva folk ville betale for 20% økning.
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA