Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sutretråd over Tesla S - saklig og usaklig

Startet av Havebigfun, mandag 07. januar 2013, klokken 01:14

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: Cowboystrekk på fredag 05. september 2014, klokken 08:04
Rio: leaf bruker mangan-baserte batterier, de er trygge, rimelige, men  og levetid er middels. Tesla bruker kobolt, nikkel og aluminium, holdbarhet er vesentlig bedre, ytelse og kapasitet er og bedre, MEN de skårer ikke bra på pris og sikkerhet.

Ja, og med tanke å hvor mye fokus det har vært på elbiler som tar fyr, så gjorde nok Nissan et godt og trygt valg. Hadde de valgt en kjemi som forårsaket at noen ble brent ihjel så ville elbilsaken vært satt årevis tilbake.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 05. september 2014, klokken 06:34
Sitat fra: Rio på torsdag 04. september 2014, klokken 23:33
Den har det samme som "alle andre" elbiler - en 3-fas motor, en inverter (DC til AC konvertering), en lader, og et BMS (Battery Management System). Merkelig nok er det akkurat det samme som mine 20 år gamle CityStromers har. ;)
Og Nokia 2110 har akkurat det samme som en iPhone 5S:
- Knapper
- Skjerm
- Tilkobling til mobilnetttet

Nei, en moderne smartphone har dataoverføring og touch screen. Det er ganske koseptuelt forskjellig.

Men fra gamle til moderne biler er det selvsagt en stor utvikling, men hovedkomponentene er det samme.

:)

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Cowboystrekk

Sitat fra: Rio på fredag 05. september 2014, klokken 10:58
Sitat fra: Cowboystrekk på fredag 05. september 2014, klokken 08:04
Rio: leaf bruker mangan-baserte batterier, de er trygge, rimelige, men  og levetid er middels. Tesla bruker kobolt, nikkel og aluminium, holdbarhet er vesentlig bedre, ytelse og kapasitet er og bedre, MEN de skårer ikke bra på pris og sikkerhet.

Ja, og med tanke å hvor mye fokus det har vært på elbiler som tar fyr, så gjorde nok Nissan et godt og trygt valg. Hadde de valgt en kjemi som forårsaket at noen ble brent ihjel så ville elbilsaken vært satt årevis tilbake.
De har vell endra batterikjemien fra 2013. 2010 - 2012 brukte LMO som egentlig ikke var særlig bra på noe som helst sammenligna med det de høyst sannsynlig bruker nå: NMC som skårer like bra eller bedre på alt enn LMO. Imidlertid er både LFP og LTO vesentlig bedre og samtidig sikre, dog er LTO dyrt. NCA ligner LTO, men gir mer energi, er noe billigere, men er mer ustabilt. Å bruke LMO ble en svært kostbar affære for Nissan pga store kapasitetstap, spesielt i varmt klima, men de har heldigvis kommet på bedre tanker, dog burde de f.eks valgt LFP.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

toppi

Min Tesla har også dataoverføring og touch screen.
Men det har sikkert din CityStromer også  :o

Dette er en bra tråd for oss som følger med på hva konkurrentene holder på med.
Ikke troll den i stykker  :(
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

ofn

#1294
At Nissan selger flere biler enn Tesla er ikke så rart, de opererer i utlandet med Leaf i et prissegment der markedet er mye større, marked for Golf vs MB S-klasse. Nissan er jo dessuten et stort etablert selskap med mye større ressurser enn det Tesla vil ha inntil Model 3 kommer i salg.

Imidlertid så er det verdt å merke seg at TMS ligger helt i toppsjiktet, hvis ikke helt på toppen, når det gjelder salg i sitt prissegment i USA. Det samme kan neppe sies om Leaf vs biler i Golf-klassen.

Nissan har dessuten kraftig overkapasitet på Leaf, mens Tesla er kraftig kapasitetsbegrenset. I Kina holder Tesla faktisk tilbake salget (for å unngå sinte kjøpere pga lang leveringstid), og bruker vel dessuten knapt en krone på markedsføring. Har lest at Tesla selger TMS med en margin på 25%, vet ikke hva den er for Leaf.

For at Leaf, evt annen elbil fra Nissan, skal bli attraktiv utover et lite nisjemarked andre steder enn i Norge, må de løfte bilens egenskaper (design, ytelser, kjøreegenskaper, interiør, ...), rekkevidde og hurtiglading / hurtigladingkonsept flere hakk.

Når Model 3 kommer på banen om 2-3 år, så er Leaf, evt. annen elbil fra Nissan, en av de bilene Model 3 vil bli målt og veid mot opp og i mente. Tror dessverre for Nissans del at de må heve listen betraktelige hakk for ikke fullstendig og absloutt å falle igjennom. Det gjelder alle viktige parametre som bilegenskaper, design, rekkevidde, hurtiglading og service.

Leaf kan komme til å stå lagelig til for hogg, mange vil nok lett kunne trekke sammenligninger med Iphone vs Nokia telefoner da dette markedet ble snudd på hodet.

Tror alle de her på forumet som de siste årene har investert aksjer i Tesla og ikke Nissan kan sove trygt om natten.
 
Edit: ...men Tesla har selvfølgelig ingenting revolusjonerende nytt eller nyskapende, osv, osv ...
2013 TMS P85, solgt.
2016 TMS 90D

flux

Ingen kan sove trygt, markedet er disruptivt. Tesla har bevist at de klarer å lage en premium bil, men de får en annen konkuranse på model 3, samt må de bygge mye ny kapasitet for å klare volum.  Nissan begynnte å bygge stor kapasitet lenge før Tesla, og har et forsprang, men Tesla beveger seg ekstremt raskt og ser ut til å ha tilgang på "unlimited capital" fra markedet. BMW, VW/Audi, Mitsubishi, Mercedes, Byd og Kia holder på, de sover ikke, de later som, men det er strategisk.

Det blir på ingen måte plankekjøring for Tesla.

Rio

Sitat fra: toppi på fredag 05. september 2014, klokken 11:47
Min Tesla har også dataoverføring og touch screen.
Men det har sikkert din CityStromer også  :o

Dette er en bra tråd for oss som følger med på hva konkurrentene holder på med.
Ikke troll den i stykker  :(

Nei, det har en snart 20 år gammel CityStromer ikke; både fordi det knapt eksisterte da, men også fordi den ikke trengte det.

Uansett, verken touch screen eller telemetri er noe Tesla fant på - verken for fossil eller elektrisk. Leaf er vel snart 4 år gammel, og har begge.

Utover det - forsøk å holde en saklig tone, fremfor å ødelegge tråden.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Cowboystrekk på fredag 05. september 2014, klokken 11:45
Sitat fra: Rio på fredag 05. september 2014, klokken 10:58
Sitat fra: Cowboystrekk på fredag 05. september 2014, klokken 08:04
Rio: leaf bruker mangan-baserte batterier, de er trygge, rimelige, men  og levetid er middels. Tesla bruker kobolt, nikkel og aluminium, holdbarhet er vesentlig bedre, ytelse og kapasitet er og bedre, MEN de skårer ikke bra på pris og sikkerhet.

Ja, og med tanke å hvor mye fokus det har vært på elbiler som tar fyr, så gjorde nok Nissan et godt og trygt valg. Hadde de valgt en kjemi som forårsaket at noen ble brent ihjel så ville elbilsaken vært satt årevis tilbake.
De har vell endra batterikjemien fra 2013. 2010 - 2012 brukte LMO som egentlig ikke var særlig bra på noe som helst sammenligna med det de høyst sannsynlig bruker nå: NMC som skårer like bra eller bedre på alt enn LMO. Imidlertid er både LFP og LTO vesentlig bedre og samtidig sikre, dog er LTO dyrt. NCA ligner LTO, men gir mer energi, er noe billigere, men er mer ustabilt. Å bruke LMO ble en svært kostbar affære for Nissan pga store kapasitetstap, spesielt i varmt klima, men de har heldigvis kommet på bedre tanker, dog burde de f.eks valgt LFP.

Jeg sier ikke at Nissans batterikjemi er perfekt, men jeg forstår at de valgte noe de sikkert mente var det beste valget der. Jeg tror deres største feil var mangel på aktiv temperaturkontroll i batteripakken.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

#1298
Sitat fra: ofn på fredag 05. september 2014, klokken 13:31
At Nissan selger flere biler enn Tesla er ikke så rart, de opererer i utlandet med Leaf i et prissegment der markedet er mye større, marked for Golf vs MB S-klasse. Nissan er jo dessuten et stort etablert selskap med mye større ressurser enn det Tesla vil ha inntil Model 3 kommer i salg.

Imidlertid så er det verdt å merke seg at TMS ligger helt i toppsjiktet, hvis ikke helt på toppen, når det gjelder salg i sitt prissegment i USA. Det samme kan neppe sies om Leaf vs biler i Golf-klassen.

Nissan har dessuten kraftig overkapasitet på Leaf, mens Tesla er kraftig kapasitetsbegrenset. I Kina holder Tesla faktisk tilbake salget (for å unngå sinte kjøpere pga lang leveringstid), og bruker vel dessuten knapt en krone på markedsføring. Har lest at Tesla selger TMS med en margin på 25%, vet ikke hva den er for Leaf.

For at Leaf, evt annen elbil fra Nissan, skal bli attraktiv utover et lite nisjemarked andre steder enn i Norge, må de løfte bilens egenskaper (design, ytelser, kjøreegenskaper, interiør, ...), rekkevidde og hurtiglading / hurtigladingkonsept flere hakk.

Når Model 3 kommer på banen om 2-3 år, så er Leaf, evt. annen elbil fra Nissan, en av de bilene Model 3 vil bli målt og veid mot opp og i mente. Tror dessverre for Nissans del at de må heve listen betraktelige hakk for ikke fullstendig og absloutt å falle igjennom. Det gjelder alle viktige parametre som bilegenskaper, design, rekkevidde, hurtiglading og service.

Leaf kan komme til å stå lagelig til for hogg, mange vil nok lett kunne trekke sammenligninger med Iphone vs Nokia telefoner da dette markedet ble snudd på hodet.

Tror alle de her på forumet som de siste årene har investert aksjer i Tesla og ikke Nissan kan sove trygt om natten.
 
Edit: ...men Tesla har selvfølgelig ingenting revolusjonerende nytt eller nyskapende, osv, osv ...

Det er da det absolutte antallet som er vesentlig, og ikke å være mestselgende i et lite og smalt segment, som er relevant.

====

Du skriver:
SitatFor at Leaf, evt annen elbil fra Nissan, skal bli attraktiv utover et lite nisjemarked andre steder enn i Norge, må de løfte bilens egenskaper (design, ytelser, kjøreegenskaper, interiør, ...), rekkevidde og hurtiglading / hurtigladingkonsept flere hakk.

For det første, Norge utgjør 10% av Leaf-salgene. 90% er i andre land. Hvorfor? Fordi den er priset slik at en vesentlig del av befolkningen har råd til den.

"Argumentrekken" din (at Leaf ikke er en Tesla), er like feil som å kritisere en vanlig fossil-Golf for ikke å være en Ferrari. Neida, det er den selvsagt heller ikke, men det er ikke meningen eller nødvendig. For det store flertallet av befolkningen trenger faktisk ikke en Ferrari, eller har råd til det.



Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Car-El

#1299
Denne e en fin en!  :D

Sitat fra: toppi på fredag 05. september 2014, klokken 11:47
Min Tesla har også dataoverføring og touch screen.
Men det har sikkert din CityStromer også  :o

Dette er en bra tråd for oss som følger med på hva konkurrentene holder på med.
Ikke troll den i stykker  :(
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Car-El

#1300
 :P
:o
;)
;D
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Kallagtunet


Car-El

Det va bare mitt svar på noen som vist nok enten driver på med trolling eller bare ikke kan innse at andre bilmerker sover.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Rio

Sitat fra: Car-El på fredag 05. september 2014, klokken 18:57
Det va bare mitt svar på noen som vist nok enten driver på med trolling eller bare ikke kan innse at andre bilmerker sover.

Eller bare ikke er enig med påstanden om at "andre bilmerker sover" - spesielt siden "andre bilmeker" har solgt langt flere elbiler enn Tesla, solgt dem tidligere, og bygget egen batterifabrikk som allerede er i produksjon.

Men muligheten for at noen er uenig i påstanden finnes visst ikke?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Kallagtunet

Sitat fra: Car-El på fredag 05. september 2014, klokken 18:57
Det va bare mitt svar på noen som vist nok enten driver på med trolling eller bare ikke kan innse at andre bilmerker sover.

Jepp ett kjempe klargjørende sådant... Takk og Takk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA