Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sutretråd over Tesla S - saklig og usaklig

Startet av Havebigfun, mandag 07. januar 2013, klokken 01:14

« forrige - neste »

ew

Sitat fra: goggo på torsdag 04. september 2014, klokken 11:22
Enig. Men du glemte å ta med Tesla's andre satsningsområde; som er energy storage og management for bygninger og utilities.

Advarsel :)  Denne er 55 minutter lang...   

Kort sagt; jeg kommer nok til å sitte på mine få TSLA aksjer inntil dette markedet virkelig tar av fordi Tesla vil jaggu meg være like mye i front her som de er på elbil området :)
Dette var veldig interessant. Morsomt at Tesla kjører batterier også på SCene.
Model 3 LR AWD - 25. mars 2019
Model S 85 - 24. juni 2014 [Solgt]

Rio

Sitat fra: satheesh.net på torsdag 04. september 2014, klokken 09:50
Tesla Motors gjør alt riktig her. De lager en bil, Roadster, som koster skjorta' for å bevise at man kan lage elektriske biler, som går langt og yter bra. Så lanserer de TMS og gjør den litt mer praktisk i form av at bruksområdet nå er tilnærmet en "vanlig bil", samt overlegen ytelse. TMX kommer ganske snart for å dekke SUV behovet og M3 om et par år.

De er smarte fordi de bygger ut et ladenettverk som andre potensielt kan bruke, så sant de betaler og klargjør bilene sine for det. Dette gjør de i så stor fart at det er "vanskelig" for de andre å gå sin egen vei enn å kaste seg på Tesla-tjenesten. Tesla tjener dermed penger på sin ladeinfrastruktur.

De er enda smartere fordi de skal bygge en batterifabrikk som blir større enn alle batterifabrikkene tilsammen. Det resulterer i at samtlige produsenter kan kjøpe ferdige batteripakker fra Tesla. Og de vil helt sikkert lage vanlige husholdningsbatterier (mobiler, bærbare maskiner, etc.) på sikt. Tesla tjener dermed enda mer på sin batteriproduksjon.

At de frigjorde patentene sine var nok like mye et strategisk sjakk-trekk som det er for å få fortgang i elbilparken. På den måten at de andre kan bruke Tesla sine patenter, men kjøpe (eventuelt betale en fee) for bruken av deres totale infrastruktur og leveranser. De kontrollerer nærmest alle ledd.

De har nok helt sikkert tatt høyde for konkurrenter som har laget biler i mange år, men garderer seg mot et eventuelt lavere nybilsalg ved å tilby "alt annet".

Alt i alt tjener Tesla Motors stort ved å være "først ute" med alt dette og tilby en hjelpende hånd når de andre "våkner fra søvnen sin".

Og som jeg påpekte, lite av dette er teknisk revolusjonærende. Det er salgsstrategi/markedsstrategi/managementstrategien som er spesiell.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: satheesh.net på torsdag 04. september 2014, klokken 09:50
Alt i alt tjener Tesla Motors stort ved å være "først ute" med alt dette og tilby en hjelpende hånd når de andre "våkner fra søvnen sin".

Nuvel, som påpekt Nissan hadde egen batterifabrikk for flere år siden. Teslas sin er ikke ferdig. Betyr det at Tesla sov?

Det er noe arrogant/religiøst over hele tiden å hevde at andre sover. Nissan har solgt mer enn Tesla.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Cowboystrekk på torsdag 04. september 2014, klokken 12:38
Sitat fra: Rio på torsdag 04. september 2014, klokken 08:39
@ofn:

Interessante betraktninger, men:

1) Nissan har da bygget en batterifabrikk for mange år siden. Det er ikke noe nytt.

2) Den mest sannsynlige forklaringen for den moderate størrelsen på batteripakkene er at de er DYRE, og dagens elbiler er (som du påpeker) allerede for dyre til at de blir populære. Større batteripakker hadde priset elbiler enda mer ut av markedet, og de store potensielle markedene er som kjent i Utlandet! ;)
1. Tesla sin fabrikk kan vell på ingen måte sammenlignes med Nissan sin, det blir som å sammenligne Oslo med Nesbyen ;)
2. Når Nissan greier å lage batteripakker som inkl skatter og avgifter samt noe fortjeneste koster 40.000 så er det ikke pris det står på. Tror svært mange gladelig hadde betalt 30-40.000 mer for en Leaf som gikk nesten dobbelt så langt. I verdenssammenheng hvor en Leaf grovt omregna nok ligger rundt 250-300 i mange land så vil 10% ekstra å betale være det samme som å velge bort litt ekstrautstyr.

Men Nissans fabrikk eksisterer. Sånn i virkeligheten.

Erstatsningbatteripakke for Nissan Leaf koster vel 35000 kr (tror jeg det var) i USA.

Nissans bil har eksistert siden 2010. Den er tilpasset det som var tilgjengelig da. Neste modeller vil formodentlig ha andre batterier.

Siden de har solgt over 150 000 biler så føler de nok at det de gjør ikke er så helt ille. Over 50% av solgte Nissan i Norge er jo Leaf.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Cowboystrekk på torsdag 04. september 2014, klokken 12:54
Håper og tror at eGolf kommer som stasjonsvogn og med rundt 30 mil reel rekkevidde snart! Da snakker vi ny folkevogn! På noen måter sover konkurrentene, på andre ikke. Ladeløsninga og muligheten for å bruke mange ulike standarder, størrelsen, ytelsene og rekkevidda gjør Tesla overlegen, desverre til en pris som gjør den uaktuell for mange. Etter å ha prøvd flere av elbilene på markedet og gått gjennom detaljer med mange av de så konkluderer jeg som følger:

Tesla Model S:
Den eneste fullverdige bil nr 1 med plass og ytelser som tilfredstiller de fleste, MEN mangler 4x4 og hengerfeste som er viktig for endel hyttefolk, campingmafia og handymenn. Prisen er dessuten håpløs for mange. Model X blir spennende!

VW Golf:
Dette synes jeg faktisk er den beste "allemanns"-elbilen på markedet. Grei plass, god å kjøre, brukbar rekkevidde (over 20 mil går faktisk an), ser bra ut, fin pris. Eneste ulempene slik jeg ser det er at rekkevidda pr nå og alt for få hurtigladere ødelegger for dette som nr.1-bil.

Nissan Leaf:
En generelt bra gjennomført bil, grei plass, ganske gode ytelser, god å kjøre, men som på de fleste områder foruten pris kommer til kort sammenligna med eGolf i mine øyne. Spesielt designet skulle man nesten tro var for å få folk til å styre unna, men etter å ha sett Juke så er nok ikke dette gjort med vilje, snarere etter sokkerøyking eller noe sånt. Mye kan sies om den, men at det skiller seg ut hersker det liten tvil om :) Den er gjennomprøvd og fungerer bra!

BMW i3:
Hadde den hatt litt lengre rekkevidde, vesentlig større bagasjerom og 1 sete til så tror jeg dette hadde blitt bestselgeren. Rå ytelser sammenligna med alt foruten Tesla, men snodig design.

Trillingene:
Billige og greie biler for de som vil ha noe parkeringsvennlig og stort sett kjører i byen.

Ford Focus EV:
Et tragisk eksempel på de som ikke gidder gjøre annet enn å slenge ei batterikasse i bagasjerommet og kalle det en elbil. Hurtiglademangel er rett og slett tragisk. Det eneste som kan sies er at den har kurrant utseende og gode kjøreegenskaper og ytelser.

Av disse er det vell i praksis kun VW Golf og Nissan Leaf som faktisk kan være nr.1-biler forutsatt at du har backup ved langturer.

En god analyse, samtidig som man må huske at for en bilprodusent så gjør det jo ikke noe om bilen brukes som bil nr 1 eller 2 eller 35. De kan leve helt fint med at bilene deres brukes som nr 2. :)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

satheesh.net

Sitat fra: Rio på torsdag 04. september 2014, klokken 14:05
Det er noe arrogant/religiøst over hele tiden å hevde at andre sover. Nissan har solgt mer enn Tesla.

Det er noe like arrogant/religiøst og tro at ingen her har skjønt at du mener noe annet ved ordet "sover".

Og for den sakens skyld; ja, Tesla sov. Men de våknet.

sigurdi

#1266
@Rio dersom du ikke har sett filmen som goggo la ut, bør du sette av 1time på dette.
Se på grafene på litium ion produksjon i dag og hva Giga fabrikken kommer til å levere.
Nissan er en miniputt i markedet så blir ikke noe serlig utslag på pris pr kW/h.

Å si at det aller meste om ikke all utvikling i dag, bare er videreutvikling av eksisterende teknologi er faktisk ikke så vanskelig å bevise.

Men å videreutvikle eksisterende teknologi til å gjøre det ennå bedre koster ofte mer både av ressurser, kostnad og tid en selve oppfinnelsen. :-)
Eks krymping av prosessor teknologien til stadig mindre.

Se det store bildet og planlegge langt frem for å nå målene sine, med følgene dette vil medføre er genialt og vågalt.
Vi skal ikke se bort fra at om 10-50 år er Tesla synonymt med energi lagring og ikke bilmerket som blir en bi gesjeft.

Skal noen produserer en elbil i litt mer en begrenset opplag, må svært store batterifabrikker bli bygd.

Blir som å prøve å selge verdens mest bensin gjerrige og moderne bil om 50-200 år, når tanken er tom. Bilen kan være så god som bare det, men får ikke tak i bensin.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Leif1

Sitat fra: Rio på torsdag 04. september 2014, klokken 14:14
Sitat fra: Cowboystrekk på torsdag 04. september 2014, klokken 12:54
Håper og tror at eGolf kommer som stasjonsvogn og med rundt 30 mil reel rekkevidde snart! Da snakker vi ny folkevogn! På noen måter sover konkurrentene, på andre ikke. Ladeløsninga og muligheten for å bruke mange ulike standarder, størrelsen, ytelsene og rekkevidda gjør Tesla overlegen, desverre til en pris som gjør den uaktuell for mange. Etter å ha prøvd flere av elbilene på markedet og gått gjennom detaljer med mange av de så konkluderer jeg som følger:

Tesla Model S:
Den eneste fullverdige bil nr 1 med plass og ytelser som tilfredstiller de fleste, MEN mangler 4x4 og hengerfeste som er viktig for endel hyttefolk, campingmafia og handymenn. Prisen er dessuten håpløs for mange. Model X blir spennende!

VW Golf:
Dette synes jeg faktisk er den beste "allemanns"-elbilen på markedet. Grei plass, god å kjøre, brukbar rekkevidde (over 20 mil går faktisk an), ser bra ut, fin pris. Eneste ulempene slik jeg ser det er at rekkevidda pr nå og alt for få hurtigladere ødelegger for dette som nr.1-bil.

Nissan Leaf:
En generelt bra gjennomført bil, grei plass, ganske gode ytelser, god å kjøre, men som på de fleste områder foruten pris kommer til kort sammenligna med eGolf i mine øyne. Spesielt designet skulle man nesten tro var for å få folk til å styre unna, men etter å ha sett Juke så er nok ikke dette gjort med vilje, snarere etter sokkerøyking eller noe sånt. Mye kan sies om den, men at det skiller seg ut hersker det liten tvil om :) Den er gjennomprøvd og fungerer bra!

BMW i3:
Hadde den hatt litt lengre rekkevidde, vesentlig større bagasjerom og 1 sete til så tror jeg dette hadde blitt bestselgeren. Rå ytelser sammenligna med alt foruten Tesla, men snodig design.

Trillingene:
Billige og greie biler for de som vil ha noe parkeringsvennlig og stort sett kjører i byen.

Ford Focus EV:
Et tragisk eksempel på de som ikke gidder gjøre annet enn å slenge ei batterikasse i bagasjerommet og kalle det en elbil. Hurtiglademangel er rett og slett tragisk. Det eneste som kan sies er at den har kurrant utseende og gode kjøreegenskaper og ytelser.

Av disse er det vell i praksis kun VW Golf og Nissan Leaf som faktisk kan være nr.1-biler forutsatt at du har backup ved langturer.

En god analyse, samtidig som man må huske at for en bilprodusent så gjør det jo ikke noe om bilen brukes som bil nr 1 eller 2 eller 35. De kan leve helt fint med at bilene deres brukes som nr 2. :)

Ta deg 45 minutter Rio, og se den filmen det linkes til. Da vil du i hvert fall se noen som ikke sover.
Disse karene tenker nok i andre baner enn bil også.
Hm.. Må kjøpe noen aksjer tror jeg.
Konvertitt fra S til X

ofn

De fleste er vel enige om at det ikke trengs noen revolusjon i batteriteknologi for å kunne lage konkurransedyktige elbiler lenger.

Det som trengs er en vilje til å lage og selge en komplett og attraktiv "elbilpakke" (bilegenskaper, lading, service, ...) og skalere opp produksjon i alle ledd til samme nivå som for konkurrerende fossilbiler i det segmentet man skal inn i slik at prisen blir konkurransedyktig.

En  e-golf produsert i noen titalls tusen kan vanskelig konkurrere i pris med vanlig golf produsert i millioner.

Foreløpig er det ingen av de tradisjonelle produsentene (med muligens halvveis unntak av Nissan) som har vist tegn til at de ønsker å gjøre dette.
2013 TMS P85, solgt.
2016 TMS 90D

Cowboystrekk

Sitat fra: Rio på torsdag 04. september 2014, klokken 14:10
Sitat fra: Cowboystrekk på torsdag 04. september 2014, klokken 12:38
Sitat fra: Rio på torsdag 04. september 2014, klokken 08:39
@ofn:

Interessante betraktninger, men:

1) Nissan har da bygget en batterifabrikk for mange år siden. Det er ikke noe nytt.

2) Den mest sannsynlige forklaringen for den moderate størrelsen på batteripakkene er at de er DYRE, og dagens elbiler er (som du påpeker) allerede for dyre til at de blir populære. Større batteripakker hadde priset elbiler enda mer ut av markedet, og de store potensielle markedene er som kjent i Utlandet! ;)
1. Tesla sin fabrikk kan vell på ingen måte sammenlignes med Nissan sin, det blir som å sammenligne Oslo med Nesbyen ;)
2. Når Nissan greier å lage batteripakker som inkl skatter og avgifter samt noe fortjeneste koster 40.000 så er det ikke pris det står på. Tror svært mange gladelig hadde betalt 30-40.000 mer for en Leaf som gikk nesten dobbelt så langt. I verdenssammenheng hvor en Leaf grovt omregna nok ligger rundt 250-300 i mange land så vil 10% ekstra å betale være det samme som å velge bort litt ekstrautstyr.

Men Nissans fabrikk eksisterer. Sånn i virkeligheten.

Erstatsningbatteripakke for Nissan Leaf koster vel 35000 kr (tror jeg det var) i USA.

Nissans bil har eksistert siden 2010. Den er tilpasset det som var tilgjengelig da. Neste modeller vil formodentlig ha andre batterier.

Siden de har solgt over 150 000 biler så føler de nok at det de gjør ikke er så helt ille. Over 50% av solgte Nissan i Norge er jo Leaf.
Tror 35000 er når du leverer inn brukt pakke i pant for ca 1000 USD. Neida, Nissan har gjort mye riktig, men de har bl.a satsa på en variant av li-ion-batteriene som ikke er spesielt holdbar, de har gått for litt vell lettvindte løsninger ift kjøling av batteriene og jeg synes de burde hatt en langt større batteri som opsjon. Tesla var smartere og kjørte 3 opsjoner. Det viste seg at det minste batteriet, på tross av at det og holdt til 26 mil rekkevidde var lite attraktivt og at bare 5% av kjøperne valgte det selv om prisen var 60 000 lavere enn 60-batteriet. Nissan hadde tjent mye på bedre utvalg.

Jeg er 99,9% sikker på at Teslas batterifabrikk blir realisert ganske likt det som skisseres, foruten litt lengre leveringstid så har Tesla oppfyllt så og si alt de har lovt så langt.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Cowboystrekk

Sitat fra: Rio på torsdag 04. september 2014, klokken 14:14
En god analyse, samtidig som man må huske at for en bilprodusent så gjør det jo ikke noe om bilen brukes som bil nr 1 eller 2 eller 35. De kan leve helt fint med at bilene deres brukes som nr 2. :)
De foretrekker nok så og si alltid at de er bil nr.2 pga inntjening etter salg ;) At Nissan lanserte Leaf kom egentlig litt ut av det blå og var uventa da de faktisk kannibaliserer endel av salget sitt på lignende modeller med vesentlig høyere inntjening. Trillingene regner jeg som såpass spesielle at de ikke helt hører med. Ingen produsenter foruten Nissan har visst særlig vilje til å skille seg fra det vante og faste. Tesla har kjørt ellinja og enn så lenge til en helt annen kundegruppe fra start så de blir ikke sammenlignbare. Så har VW, Ford etc kommet diltende etter, så langt synes jeg bare VW har lyktes godt og skapt noe som faktisk er veldig bra! Glemte å nevne e-Up som også går trillingene en høy gang.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Porsgrunn

Sitat fra: Rio på torsdag 04. september 2014, klokken 14:05

Nuvel, som påpekt Nissan hadde egen batterifabrikk for flere år siden. Teslas sin er ikke ferdig. Betyr det at Tesla sov?

Det er noe arrogant/religiøst over hele tiden å hevde at andre sover. Nissan har solgt mer enn Tesla.

Det er lenge mellom de gangene verden ser tekniske revulusjoner, i alle fall dersom kravet er enorme gjennombrud i grunnforskning som snur alt kjent på hodet :)

Tror egentlig du er den eneste som bryr deg om hvorvidt det er evulusjon, revulusjon eller kanskje mer passende innovasjon. Jeg kommer ikke på spesielt mange produkter som ikke kraftig bygger på tdligere produkter eller er satt sammen med for det meste kjente produkter som finnes fra før eller tillpassninger av dette.

Jada Nissan lager sinne egne batterier og de virker til det de bruker dem til. Men de har bare litt over halve energitetheten og er alikevel annslått til å koste omtrent det dobbelte av hva teslas gjør pr kWh. Hvorfor gjør de det. Om de ikke ville øke rekkevidden så må det være vanskelig å forsvare for aksjonærene at kostnaden på bilens dyreste del kunne vært halvert.

Har ingenting mot Nissan, synes de fortjenner like mye ros som Tesla for å dra igang "paradigmeskiftet". Men hva i allverden gikk galt når de aldrene batteriene fulgte med inn i den nye euroleafen. Tesla beviser at energi tettheten kan dobbles, dette kan Nissan velge om de ønsker å ta ut i mer attraktiv bil (til ca samme pris), billigere bil eller mer fortjeneste. Vill de ikke tjene penger?

Å sammenligne en fabrikk som produser teknologi som begynner å leve på overtid, uten synlige tegn til å henge med, mot den største batt.fab noen gang bygd, blir veldig merkelig for meg.

En liten bønn til slutt. Dersom det bare er gjentagelse av det som du har skrevet flere hundre ganger tidligere så la meg slippe.

Dersom du har noen gode fakta med andre kilder enn fingern i lufta så ønsker jeg å lære. Vw sitt 4x batteri er et fantasiprodukt foreløpig. Med det mener jeg det er kun et av flere hundre forsøk på å finne opp batteriet på nytt. Om det lykkes er det minst 10 +- litt år inn i fremtiden før det settes i biler.

Du skjønner Tesla hevder ikke å ha utført noe revulusjon. Snarere tvertimot hevder de det er unødvendig. De pusjer konstant evulusjon og skaper sitt marked med banebrytende innovasjon. En av de tingene det fører til er at de stopper og legger igjen patentene sine i håp om at de andre skal klare å følge etter.



sigurdi

+1 Porsgrunn

Må bare legge til at Nissan sine priser på å få byttet ut batteripakkenen i USA er nok mest sannsynlig til under kost pris.
Dette for å blidgjøre de mange som har gått til massesøksmål mot dem, pga restverdi på batteriene.
Varme stater som Nevada, Arizona så har brukere opplevd over 26% reduksjon i kapasitet på under 1 år.

Nissan har nå modifisert batterikjemien, de nye batteriene tåler høyere temperaturer bedre en de gamle.

At du kan gå til Nissan og kjøpe batteriet deres, uten å levere det gamle tilbake er svært lite sannsynlig.

sigurdi
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Porsgrunn

Rett skal være rett, de har endrett litt for en god stund siden slik at høy temp tolereres mye bedre. KWh per kg ble det derimot ikke gjort så mye med.

Det å sette en (max) pris på et fremtidig batteribytte var en genistrek.

Jeg har bekjente som fjerningen av denne usikkerheten fikk dem til å kjøpe Leaf. Det gir forutsigelighet samt at det gir en viss tryghet på bruktverdien.

Tesla kunne lære av dette.

Rio

Sitat fra: Porsgrunn på torsdag 04. september 2014, klokken 15:52

Tror egentlig du er den eneste som bryr deg om hvorvidt det er evulusjon, revulusjon eller kanskje mer passende innovasjon. Jeg kommer ikke på spesielt mange produkter som ikke kraftig bygger på tdligere produkter eller er satt sammen med for det meste kjente produkter som finnes fra før eller tillpassninger av dette.


Grunnen til at jeg må repetere det er jo at ting jeg skriver blir tatt helt ut av sammenheng.

Poenget med om det var evolusjon (teknologi som "alle" kan ha/kopiere) eller revolusjon (teknologi som er unik til Tesla) er at Tesla ikke hadde noen "beskyttelse" mot at andre også laget en tilsvarende bil med tilsvarende rekkevidde, og et lignende konsept som SC. Det er ikke slik at de har spesiell batterikjemi, eller en spesiell elektronikk som gjør bilen unik, eller at hurtigladerne er så veldig spesielle (bortsett fra at de har noen flere kW, siden batteriene er større).
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA