Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sutretråd over Tesla S - saklig og usaklig

Startet av Havebigfun, mandag 07. januar 2013, klokken 01:14

« forrige - neste »

Porsgrunn

Sitat fra: Rio på torsdag 04. september 2014, klokken 18:59
Grunnen til at jeg må repetere det er jo at ting jeg skriver blir tatt helt ut av sammenheng.

Ingen tvinger deg, du kan fint akseptere at folk konkluderer forskjellig.

Sitat fra: Rio på torsdag 04. september 2014, klokken 18:59
Poenget med om det var evolusjon (teknologi som "alle" kan ha/kopiere) eller revolusjon (teknologi som er unik til Tesla) er at Tesla ikke hadde noen "beskyttelse" mot at andre også laget en tilsvarende bil med tilsvarende rekkevidde, og et lignende konsept som SC.

Ja og spesielt når Tesla oppfordrer til det.

Sitat fra: Rio på torsdag 04. september 2014, klokken 18:59
at ting jeg skriver blir tatt helt ut av sammenheng.

DET er det da fler som gjør

Sitat fra: Rio på torsdag 04. september 2014, klokken 18:59
Det er ikke slik at de har spesiell batterikjemi

Hva er spesielt nok til å være spesielt. Nesten dobbelt med energi til halve prisen og lenger levetid er MEGET spesielt i min bok. Jeg har ingen problemer med at du mener noe annet.

Sitat fra: Rio på torsdag 04. september 2014, klokken 18:59
eller en spesiell elektronikk som gjør bilen unik

Ikke dersom du plukker det ned til enkelt komponenter. Nevn 1 ting som er det? Måten det er satt sammen på er spesiell. Ser du virkelig ikke det?

Sitat fra: Rio på torsdag 04. september 2014, klokken 18:59
eller at hurtigladerne er så veldig spesielle (bortsett fra at de har noen flere kW, siden batteriene er større).

Igjen måten å tenke på. F.eks den modulære oppbygningen som har vist seg å ha suveren driftssikkerhet. Det er ikke bare i Norge at de andre hurtigladerne rykker hele tiden.

Hoppe over høna og egget diskusjonen og innse at uten lading lite salg.

Jeg kommer ikke til å plage meg selv eller resten av forumet med å sirkelargumentere videre på dette, men ønsker en innterresant tråd tilbake på sporet.

flux

Sitat fra: Cowboystrekk på torsdag 04. september 2014, klokken 12:38
Sitat fra: Rio på torsdag 04. september 2014, klokken 08:39
@ofn:

Interessante betraktninger, men:

1) Nissan har da bygget en batterifabrikk for mange år siden. Det er ikke noe nytt.

2) Den mest sannsynlige forklaringen for den moderate størrelsen på batteripakkene er at de er DYRE, og dagens elbiler er (som du påpeker) allerede for dyre til at de blir populære. Større batteripakker hadde priset elbiler enda mer ut av markedet, og de store potensielle markedene er som kjent i Utlandet! ;)
1. Tesla sin fabrikk kan vell på ingen måte sammenlignes med Nissan sin, det blir som å sammenligne Oslo med Nesbyen ;)
Vel, da tror jeg egentlig det er Tesla som er Nesbyen og Nissan som er Oslo om det er størrelse du referer til:

Nissan har laget tre fabrikker som produserer Leaf:

Japan - Oppama - Kapasitet 50.000 Leaf pr år
USA - Smyrna - Kapasitet 150.000 Leaf pr år, 200.000 batteri pakker pr år
UK - Sunderland - Kapasitet 50.000 Leaf pr år, 60.000 batteri pakker pr år

Under bygging:
Kina - Guangdong - Kapasitet 50.000 Leaf pr år.

Nissan lager stor sett hele bilen inkludert motor, inverter, lader og batteri på fabrikkene.

Carl Ghosn tuller ikke.

Smyrna:

http://nissannews.com/en-US/nissan/usa/channels/Plant-Fact-Sheets/releases/vehicle-assembly-plant-smyrna-tennessee




OddB

Du kan ikke telle batterier hvis du skal sammenligne produksjonskapasiteten !
(Da ville jo Tesla vinne suverent med sine 7-8000 batterier mot LEafs usle 48)   ;)

Teslas fabrikk er beregnet å produsere  batteripakker med en total kapasitet på 35 GWh.
Du skriver at Nissan produserer 260 000 batteripakker, hvis vi går ut fra at dette er Leaf-pakker på 24 KWh blir totalproduksjonen på 6,2 GWh.  Denne kapasiteten vil nok Tesla passere allerede i innkjøringsperioden :P
Med dagens produksjon på 50 000 biler kjøper Tesla ca 4 GWh batterikapasitet fra Panasonic.


Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Mr.Hansen

Hvis dere sammenligner batteri fabrikker kommer desverre Nissan litt etter iht den nye Gigafabrikken til Tesla som er klar i 2020. Denne ene fabrikken vil produsere dobbelt så mye Li-ion celler enn hele verdens produksjonen i dag.

Gigafabrikk 2020:
Tesla Vehicle Volume  500.000/yr
Cell output                 35GWh/yr
Pack output               50GWh/yr
"When breaking the Laws of Nature the punishment occurs instantly. The punishment is known in advance and always sentenced unconditionally!"

flux

#1279
Den store forskjellen her er at Nissan har denne kapasiteten nå, og ikke om fem år. Nissan har kapasitet pr i dag til å produsere 300.000 24kwh pakker pr år. (7,2 gwh pack pr år)

Nissan Leaf er vel den eneste elbilen som selger i volum som ikke er production constrained.

JohanH

Jeg pleier å kikke litt i denne tråden innimellom og ser at det vært mye snakk om Nissan. Det er vel en av de få konkurrentene man kan si ikke sover, men om de derimot er i veldig mye bevegelse fremad/oppad eller ikke kan man jo diskutere. LEAF har de hatt lenge, det har vært små små oppgraderinger fra år til år men det kommer ingen elektrisk Qashkai, ingen elektrisk Altima eller Maxima osv. osv. d.v.s. de bektrakter fortsatt dette som en liten og definert nisje og det skjer lite selv om det jevnt over selger mange elektriske biler. Så øyeblikksbildet er at Nissan selger mer enn Tesla og produserer mer batterier enn Tesla. Det er dog oftere mer interessant å se på fasongen på kurvene en bare et øyeblikksbilde og kurvene til Tesla v.s. Nissan har ganske forskjellig lutning for å si det sån.

Kallagtunet

Sitat fra: OddB på torsdag 04. september 2014, klokken 21:53
Du kan ikke telle batterier hvis du skal sammenligne produksjonskapasiteten !
(Da ville jo Tesla vinne suverent med sine 7-8000 batterier mot LEafs usle 48)   ;)

Så langt har vel ikke Tesla produsert en eneste battericelle....

Og med hensyn på gigafactory det ikke Panasonic som er tungt inne i den? Regner med at de vil ha litt av den eventuelle fortjenesten fra den produksjonen....

flux

#1282
Nissan Leaf salg:

2011 : 22k
2012 : 27k (Tsunami constrained)
2013: 48k
2014 : ca 80k?
2015 : ?

Tesla model S salg:
2013 : 22k
2014 : 35k?
2015 : ?



Cobos

Flux: Det er jo litt interessant at Nissan har kapasitet til å produsere ca 250k Leaf med tilhørende batteri og bare ser ut til å kjøre disse på ca 30% fart siden de selger rundt 80k? Mistenker at det ikke står 170k med Leaf lagret hos bilselgere rundt om?

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

flux

#1284
Ja de har stor overkapasitet nå, og de har fleksibilitet til å ta ut en linje for å modernisere den til nye versjoner/modeller. Siden Nissan produserer selve bilen på samme linjer som andre modeller balanserer de vel utnyttelsen av linjene/fabrikkene.

En av de store forskjellene på Tesla og Nissan er at Nissan er en tradisjonell bilprodusent med låste modellsykluser på 5-7 år med minimale forbedringer underveis. Tesla er mer lik Silicon Valley produktsykluser på 2-3 år, med kontinuerlige forbedringer.

Carl Ghosn ekstreme elbil satsing allerede i 2007-2010 møtte sterk motstand internt i Nissan, at han har klart å kjøre det gjennom, fått etablert den kapasiteten, bygd en bil med omtrent ingen feil, og fått til et sterkt salg, er nesten like imponerende som Elon Musk sitt Tesla synes jeg.

Det blir spennende de neste årene hvordan de to verdene klæsjer sammen, Tesla med sin ekstremt agile stil og de andre med veloverveide og planlagte satsinger og ekspanderinger. Det artige nå er at bilmarkedet blir mye mer tech drevet og forbrukerne blir mindre merke lojale.


Rio

Sitat fra: Porsgrunn på torsdag 04. september 2014, klokken 19:40

Ikke dersom du plukker det ned til enkelt komponenter. Nevn 1 ting som er det? Måten det er satt sammen på er spesiell. Ser du virkelig ikke det?

Hva mener du?

Den har det samme som "alle andre" elbiler - en 3-fas motor, en inverter (DC til AC konvertering), en lader, og et BMS (Battery Management System). Merkelig nok er det akkurat det samme som mine 20 år gamle CityStromers har. ;)

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: flux på torsdag 04. september 2014, klokken 22:59
Ja de har stor overkapasitet nå, og de har fleksibilitet til å ta ut en linje for å modernisere den til nye versjoner/modeller. Siden Nissan produserer selve bilen på samme linjer som andre modeller balanserer de vel utnyttelsen av linjene/fabrikkene.

En av de store forskjellene på Tesla og Nissan er at Nissan er en tradisjonell bilprodusent med låste modellsykluser på 5-7 år med minimale forbedringer underveis. Tesla er mer lik Silicon Valley produktsykluser på 2-3 år, med kontinuerlige forbedringer.

Carl Ghosn ekstreme elbil satsing allerede i 2007-2010 møtte sterk motstand internt i Nissan, at han har klart å kjøre det gjennom, fått etablert den kapasiteten, bygd en bil med omtrent ingen feil, og fått til et sterkt salg, er nesten like imponerende som Elon Musk sitt Tesla synes jeg.

Det blir spennende de neste årene hvordan de to verdene klæsjer sammen, Tesla med sin ekstremt agile stil og de andre med veloverveide og planlagte satsinger og ekspanderinger. Det artige nå er at bilmarkedet blir mye mer tech drevet og forbrukerne blir mindre merke lojale.



Veldig gode poeng. Spesielt det med Teslas "stil" sammenlignet med de andres. Det er en vesentlig forskjell, og kanskje Teslas største reelle fortrinn.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Øyvind.h

Sitat fra: Rio på torsdag 04. september 2014, klokken 23:33
Den har det samme som "alle andre" elbiler - en 3-fas motor, en inverter (DC til AC konvertering), en lader, og et BMS (Battery Management System). Merkelig nok er det akkurat det samme som mine 20 år gamle CityStromers har. ;)
Og Nokia 2110 har akkurat det samme som en iPhone 5S:
- Knapper
- Skjerm
- Tilkobling til mobilnetttet
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

snurrehue

Sitat fra: flux på torsdag 04. september 2014, klokken 22:59
En av de store forskjellene på Tesla og Nissan er at Nissan er en tradisjonell bilprodusent med låste modellsykluser på 5-7 år med minimale forbedringer underveis. Tesla er mer lik Silicon Valley produktsykluser på 2-3 år, med kontinuerlige forbedringer.

Her må jeg si jeg er litt uenig. Alle bilprodusenter har kontinuerlige forbedringer. Hva mener du med at Tesla har produktsyklus på 2-3 år? Nå har Model S vært på markedet i 2 år. Så vidt jeg vet har ikke Tesla noen planer om å erstatte den av noen ny modell i løpet av det neste året?

Derimot er nok heller forskjellen mellom Tesla og øvrigheten at Tesla må innføre flere forbedringer underveis pga mange mangler. Og fortsatt har de en del å gå på før jeg føler Model S er "bang for bucks".

Cowboystrekk

Rio: leaf bruker mangan-baserte batterier, de er trygge, rimelige, men  og levetid er middels. Tesla bruker kobolt, nikkel og aluminium, holdbarhet er vesentlig bedre, ytelse og kapasitet er og bedre, MEN de skårer ikke bra på pris og sikkerhet.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA