Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sutretråd over Tesla S - saklig og usaklig

Startet av Havebigfun, mandag 07. januar 2013, klokken 01:14

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 02. september 2014, klokken 21:59
Ser ikke ut til at det kommer ekte konkurranse mtp allsidighet/rekkevidde før TMX kommer.

Hva er "uekte konkurranse"?

Så lenge elbilen til Nissan selger langt flere enn elbilen(e) til Tesla så virker det merkelig å snakke om "ekte konkurranse" - de fleste mener nok at Leaf osv. dekker de behovene de har, og derfor trenger de ikke betale mer.

Det er jo helt normalt, og er jo akkurat likt i fossilverdenen - de færreste kjøper en Ferrari.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

NilsRo

Er det ikke så enkelt at noen av konkurentene (Nissan, vw, Bmw, Kia mm) ikke sover når det gjelder nr 2 bil/bybil?

Men alle konkurentene sover når det gjelder nr 1 bil/eneste bil (for de fleste).
Det er vel bare Audi som har noen planer, men tror ikke på det før de er bekreftet satt i produksjon.
Tesla Model S P85, sort, 19" vinter, 20" sommer

Alle pakker untatt: +pakke, sikkerhetspakke og ekstra barneseter.

Bekreftet 25/10 2013
I produksjon fra 02/02 2014
I transitt fra 07/02 2014
Levering 29 mars 2014, Drammen
VIN 29805

Rio

Sitat fra: NilsRo på tirsdag 02. september 2014, klokken 23:44
Er det ikke så enkelt at noen av konkurentene (Nissan, vw, Bmw, Kia mm) ikke sover når det gjelder nr 2 bil/bybil?

Men alle konkurentene sover når det gjelder nr 1 bil/eneste bil (for de fleste).
Det er vel bare Audi som har noen planer, men tror ikke på det før de er bekreftet satt i produksjon.


De sover jo ikke hvis de har vurdert at de ønsker å selge i et annet segment, akkurat som VW ikke kan si at Tesla sover fordi de ike produserer biler med samme spek som e-UP.

Det er helt naturlig at VW, BMW, MB, Nissan, osv. satser i det segmentet hvor de kan selge flest mulig biler, spesielt fordi elbiler er altfor dyre utenfor Norge. Folk kjører i gjennomsnitt under 50 km daglig, og da blir det overdådig for svært mange å kjøpe en bil som drar rundt på 500 km verdt av batterier.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Tai

Bilene som Nissan, VW, BMW osv selger er en bil som i de fleste tilfeller blir brukt som bil nr 2. Man har en bil i tillegg. Uten at jeg har gjort noe research på det tipper jeg at en stor andel av Model S eiere har den som bil nr 1 og kanskje kun den også. Det er tilfelle i vår familie og flere jeg kjenner. Så disse småbilene er nok ingen direkte konkurrenter selv om de også går på strøm.

Det sagt så ønsker jo Tesla konkurranse! De har sagt fra seg rettighetene på alle sine patenter i model S. Jeg er ikke i tvil om at de fleste bilprodusenter kunne laget en tilsvarende bil som Model S hvis de ønsket. Men hvorfor skulle de det? Da ville de jo de gå seg selv i næringen og solgt færre fossil/hybrid biler. Og gjør det de må de endre på store deler av produksjonslinjen sin og sikkert mye annet og.

Vi har bygget samfunnet vårt rundt fossilbilen og måten den fungerer på. Det kommer til å ta laang tid for å endre folks oppfatning og gjøre brorparten av bilene elektrisk. Bare tenk på utfordringene med lading. ikke her til lands men i resten av europa hvor folk bor i blokker eller trange gater. Det krever vanvittig mye å kunne tilby de infrastrukturen som trengs for å kjøre helelektriske biler.

Det blir spennende å se hva hydrogenbilen har å by på, den kan gå rett inn som en erstatter av fossilbilen. Får de den til å fungere for en rimelig penge tar den garantert over markedet. Intil det skjer skal jeg nyte bilen min vel vitende om at det er verdens beste bil ;D

Tai
Tesla Model S, grønn 85 Kwh,
Bestilt - 06/09-13
Finalized - 14/09-13
Bygget- 15/01-14
Transitt- 21/01-14
Klargjort- 28/02-14
Utlevering - 11/03 2014 kl 15:30!
Solgt - 25/08-17

-->Model X 75D, Midnight silver, 5 seter, premium, krem interiør, Oppgradert auto.
Bestilt 11/08-17
Kaos i Mytesla 02/09-17....
Ankommet Bergen  27/10-17
Utlevert 10/11-17

----------------------------------------------------------
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

NilsRo

#1189
RIO
Jeg skrev at disse ikke sover når det gjelder dette segmentet. Men i segmentet som nr 1 bil (for de fleste) sover alle fortsatt (mulig unntak for Audi). For mitt bruk, og som eneste bil har ikke Tesla noen elbil-konkurrent pr nå.

Men jeg tror vi egentlig er enige, bare at du liker å kverrulere litt her på forumet ;)
Tesla Model S P85, sort, 19" vinter, 20" sommer

Alle pakker untatt: +pakke, sikkerhetspakke og ekstra barneseter.

Bekreftet 25/10 2013
I produksjon fra 02/02 2014
I transitt fra 07/02 2014
Levering 29 mars 2014, Drammen
VIN 29805

Rio

Sitat fra: Tai på onsdag 03. september 2014, klokken 00:19
Bilene som Nissan, VW, BMW osv selger er en bil som i de fleste tilfeller blir brukt som bil nr 2. Man har en bil i tillegg. Uten at jeg har gjort noe research på det tipper jeg at en stor andel av Model S eiere har den som bil nr 1 og kanskje kun den også. Det er tilfelle i vår familie og flere jeg kjenner. Så disse småbilene er nok ingen direkte konkurrenter selv om de også går på strøm.

Det sagt så ønsker jo Tesla konkurranse! De har sagt fra seg rettighetene på alle sine patenter i model S. Jeg er ikke i tvil om at de fleste bilprodusenter kunne laget en tilsvarende bil som Model S hvis de ønsket. Men hvorfor skulle de det? Da ville de jo de gå seg selv i næringen og solgt færre fossil/hybrid biler. Og gjør det de må de endre på store deler av produksjonslinjen sin og sikkert mye annet og.

Vi har bygget samfunnet vårt rundt fossilbilen og måten den fungerer på. Det kommer til å ta laang tid for å endre folks oppfatning og gjøre brorparten av bilene elektrisk. Bare tenk på utfordringene med lading. ikke her til lands men i resten av europa hvor folk bor i blokker eller trange gater. Det krever vanvittig mye å kunne tilby de infrastrukturen som trengs for å kjøre helelektriske biler.

Det blir spennende å se hva hydrogenbilen har å by på, den kan gå rett inn som en erstatter av fossilbilen. Får de den til å fungere for en rimelig penge tar den garantert over markedet. Intil det skjer skal jeg nyte bilen min vel vitende om at det er verdens beste bil ;D

Tai

Det du skriver er ikke feil, men det er ikke den eneste måten å se virkeligheten på.

En annen, minst like gyldig, er at den enkleste måten til å få flest mulig kilometer over fra fossil til elektrisk er mindre biler. For bilprodusentene betyr det jo ikke noe om bilene er bil nr 1, 2 eller 218. ;) De tenker på antall solgte biler.

De kan ha vurdert at den enkleste veien til målet er å erstatte bil nr 2 først, og så ta bil nr 1 etterpå.

Det kan man selvsagt være uenig i, men det er da en helt grei analyse og strategi.



Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: NilsRo på onsdag 03. september 2014, klokken 00:22
RIO
Jeg skrev at disse ikke sover når det gjelder dette segmentet. Men i segmentet som nr 1 bil (for de fleste) sover alle fortsatt (mulig unntak for Audi). For mitt bruk, og som eneste bil har ikke Tesla noen elbil-konkurrent pr nå.

Men jeg tror vi egentlig er enige, bare at du liker å kverrulere litt her på forumet ;)

Det er jo litt et definisjonsspørsmål, men jeg tror det er veldig farlig for Tesla hvis de skulle henfalle til å tro at konkurrentene sover (og underforstått derfor ikke er farlige). De vet nok hva de gjør. I hvert fall de fleste av dem. :)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Amoss

Sitat fra: Rio på onsdag 03. september 2014, klokken 00:34
Det er jo litt et definisjonsspørsmål, men jeg tror det er veldig farlig for Tesla hvis de skulle henfalle til å tro at konkurrentene sover (og underforstått derfor ikke er farlige). De vet nok hva de gjør. I hvert fall de fleste av dem. :)

Altså nok en gang: De som skriver her er ikke delere av Teslas styre, så om vi ser på hvor tungt konkurrentene sover, så behøver ikke det bety at Tesla skal se det på samme måte. Tror de gjør mye mer enn oss i å lete etter produkter som kan konkurrere direkte eller indirekte med egne biler. Men de har også uttrykt skuffelse over at ingen så langt har "tatt opp hansken" og prøver å dekke dette markedet som dekkes av TMS/X/3


Forskjellige biler legger seg på forskjellige nivå og deler opp produktgruppen "biler" etter disse nivåene.
Ett slikt nivå er "pris". Noen prøver å selge billig, andre dyrt og noen midt i mellom. Generelt sett for å forsvare en høyere pris så har de også ett høyere utstyrsnivå eller materialvalg eller annet som frister. Og motsatt i produktgruppen for "billige biler". Ett annet segment er drivstoffet. Bensin, Diesel, naturgass, hybrid, hydrogen og batterielektrisk.

De segmentene Tesla er innom er: Store tunge premiumbiler (de definerer seg som dette, og priser seg slik også (med unntak av Norge). En debatt om dette stemmer hører hjemme i en annen tråd) med sportslige kjøreegenskaper og en hel-elektrisk drivlinje med ett stort batteri med en markeds-ledende elektrisk rekkevidde som gjør dem i stand til å være "bil #1" for de aller fleste, og ett etterhvert utbygget kraftig superladernett. Ja, superladernettverket er også en del av "pakka", og må ikke undervurderes!

Joda, ser at de som ikke blir fornøyd med Tesla kan "lekke" i mange retninger. De kan velge alternative "premium biler" evnt. med sportslige kjøreegenskaper, eller de kan velge elbil med betraktelig lavere rekkevidde og uten dette superladenettverket. Mange av disse må da ha en annen bil i reserve for de bruksområdene disse bilene ikke klarer å dekke. Men det er jo ikke det som gjør dem til konkurrenter.

Det jeg ser etter når  jeg skal kjøpe en ny bil er: Tilstrekkelig rekkevidde uten å måtet lade. "Tilstrekkelig" for mitt bruk ligger i størrelsesorden 30-40 mil, og ett godt utbygget nett av hurtige lade-plasser de få gangen jeg må bevege meg utenfor denne komfort-sonen. Selv gir jeg "beng" i premiumbiten eller de sportslige egenskapene (men vil så klart ikke nekte den å ha disse også :) )

Mitt behov, ønske og økonomi tilsier MS/MX blir for store og dyre for meg (selv her i Norge), så jeg venter på Model 3 fra Tesla som er den første bilen jeg kan se som dekker mitt behov og ønsker og økonomiske muligheter. Det er INGEN konkurrenter i denne klassen. Øvrige elbiler går for kort på en ladning, og jeg nekter å kjøpe en ny fossilbil. Ja, kommer plutselig VW med en golf med tilstrekkelig rekkevidde, eller at Leaf blir oppgradert høyt nok, så er det noe jeg seriøst vil vurdere. Eller som nevnt over, om VW kommer med en passat med tilstrekkelig el-rekkevidde.

Men nei, jeg regner ikke med at noen av disse har noe slikt på plass før Model 3 kommer, selv om de burde vært klar over den siden 2009. Så konkurrentene sover og kommer ikke med noe alternativt produkt jeg kan vurdere å bruke pengene mine på istedet for på TM3.

Så klart, alle folk er forskjellige og har forskjellige behov og ønsker. Men salget av TMS - og reservasjonene på TMX - ser i alle fall ut til at det er en god del som vurderer tilsvarende likt med meg til at disse bilene går unna, selv til en relativt høy pris. At en bil som koster det halve selger godt betyr ikke at det er en egentlig konkurrent.

Mener jo heller ikke at de rent fysisk sover på jobb, og ikke gjør noen ting. Ja, de vurderer markedet anderledes enn en stor del av markedet definerer det, og lager produkter basert på dette. Om dette er en økonomisk klok eller dum avgjørelse av dem vil kun fremtiden vise. Men så lenge jeg er en del av markedet de skal selge biler til, så har jeg lov til å definere det som å sove når de ikke klarer eller viser at de har vilje til eller forstått behovet for å dekke den delen av markedet som jeg - og flere med meg - består av.

Inntil TM3 kommer, eller en realistisk konkurrent til denne, kjører jeg med gamle, dårlige brukte fossilbiler da jeg nekter å kjøpe en ny bil som ikke dekker mitt behøv eller ønske.

... og for ordens skyld: Jeg har altså ventet på at noen bilfabrikanter har skullet "våkne" og tilby noe i dette markedet helt siden minst 90 tallet. Først med Tesla så jeg noen tegn på at jeg skulle bli bønnhørt. Selv om "skriften på veggen" helt siden oljekrisa på 70-tallet tilsa at dette var hva man måtte jobbe mot, og helst så fort som mulig.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Cowboystrekk

Sitat fra: Rio på onsdag 03. september 2014, klokken 00:03
Sitat fra: NilsRo på tirsdag 02. september 2014, klokken 23:44
Er det ikke så enkelt at noen av konkurentene (Nissan, vw, Bmw, Kia mm) ikke sover når det gjelder nr 2 bil/bybil?

Men alle konkurentene sover når det gjelder nr 1 bil/eneste bil (for de fleste).
Det er vel bare Audi som har noen planer, men tror ikke på det før de er bekreftet satt i produksjon.


De sover jo ikke hvis de har vurdert at de ønsker å selge i et annet segment, akkurat som VW ikke kan si at Tesla sover fordi de ike produserer biler med samme spek som e-UP.

Det er helt naturlig at VW, BMW, MB, Nissan, osv. satser i det segmentet hvor de kan selge flest mulig biler, spesielt fordi elbiler er altfor dyre utenfor Norge. Folk kjører i gjennomsnitt under 50 km daglig, og da blir det overdådig for svært mange å kjøpe en bil som drar rundt på 500 km verdt av batterier.
du virker en smule naiv når du sier at de ikke har virdert å selge i et annet segment. Å lage en elbil som matcher TMS er idioti ift å kanibalisere eget salg i sitt segment. Audi har fjaset som superelbilen sin i snart 10 år uten at noe har skjedd. I luksussegmentet over sjøen har TMS gitt dem reel konkurranse. Faktum er at ingen andre produsenter av elbiler er i nærheten av lønnsomheten til Tesla. Pga dårlig inntjening ved salg, delesalg, service osv så velger de bevisst å sove så lenge det er mulig...
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Rio

Sitat fra: Amoss på onsdag 03. september 2014, klokken 02:51
Sitat fra: Rio på onsdag 03. september 2014, klokken 00:34
Det er jo litt et definisjonsspørsmål, men jeg tror det er veldig farlig for Tesla hvis de skulle henfalle til å tro at konkurrentene sover (og underforstått derfor ikke er farlige). De vet nok hva de gjør. I hvert fall de fleste av dem. :)

Altså nok en gang: De som skriver her er ikke delere av Teslas styre, så om vi ser på hvor tungt konkurrentene sover, så behøver ikke det bety at Tesla skal se det på samme måte. Tror de gjør mye mer enn oss i å lete etter produkter som kan konkurrere direkte eller indirekte med egne biler. Men de har også uttrykt skuffelse over at ingen så langt har "tatt opp hansken" og prøver å dekke dette markedet som dekkes av TMS/X/3


Forskjellige biler legger seg på forskjellige nivå og deler opp produktgruppen "biler" etter disse nivåene.
Ett slikt nivå er "pris". Noen prøver å selge billig, andre dyrt og noen midt i mellom. Generelt sett for å forsvare en høyere pris så har de også ett høyere utstyrsnivå eller materialvalg eller annet som frister. Og motsatt i produktgruppen for "billige biler". Ett annet segment er drivstoffet. Bensin, Diesel, naturgass, hybrid, hydrogen og batterielektrisk.

De segmentene Tesla er innom er: Store tunge premiumbiler (de definerer seg som dette, og priser seg slik også (med unntak av Norge). En debatt om dette stemmer hører hjemme i en annen tråd) med sportslige kjøreegenskaper og en hel-elektrisk drivlinje med ett stort batteri med en markeds-ledende elektrisk rekkevidde som gjør dem i stand til å være "bil #1" for de aller fleste, og ett etterhvert utbygget kraftig superladernett. Ja, superladernettverket er også en del av "pakka", og må ikke undervurderes!

Joda, ser at de som ikke blir fornøyd med Tesla kan "lekke" i mange retninger. De kan velge alternative "premium biler" evnt. med sportslige kjøreegenskaper, eller de kan velge elbil med betraktelig lavere rekkevidde og uten dette superladenettverket. Mange av disse må da ha en annen bil i reserve for de bruksområdene disse bilene ikke klarer å dekke. Men det er jo ikke det som gjør dem til konkurrenter.

Det jeg ser etter når  jeg skal kjøpe en ny bil er: Tilstrekkelig rekkevidde uten å måtet lade. "Tilstrekkelig" for mitt bruk ligger i størrelsesorden 30-40 mil, og ett godt utbygget nett av hurtige lade-plasser de få gangen jeg må bevege meg utenfor denne komfort-sonen. Selv gir jeg "beng" i premiumbiten eller de sportslige egenskapene (men vil så klart ikke nekte den å ha disse også :) )

Mitt behov, ønske og økonomi tilsier MS/MX blir for store og dyre for meg (selv her i Norge), så jeg venter på Model 3 fra Tesla som er den første bilen jeg kan se som dekker mitt behov og ønsker og økonomiske muligheter. Det er INGEN konkurrenter i denne klassen. Øvrige elbiler går for kort på en ladning, og jeg nekter å kjøpe en ny fossilbil. Ja, kommer plutselig VW med en golf med tilstrekkelig rekkevidde, eller at Leaf blir oppgradert høyt nok, så er det noe jeg seriøst vil vurdere. Eller som nevnt over, om VW kommer med en passat med tilstrekkelig el-rekkevidde.

Men nei, jeg regner ikke med at noen av disse har noe slikt på plass før Model 3 kommer, selv om de burde vært klar over den siden 2009. Så konkurrentene sover og kommer ikke med noe alternativt produkt jeg kan vurdere å bruke pengene mine på istedet for på TM3.

Så klart, alle folk er forskjellige og har forskjellige behov og ønsker. Men salget av TMS - og reservasjonene på TMX - ser i alle fall ut til at det er en god del som vurderer tilsvarende likt med meg til at disse bilene går unna, selv til en relativt høy pris. At en bil som koster det halve selger godt betyr ikke at det er en egentlig konkurrent.

Mener jo heller ikke at de rent fysisk sover på jobb, og ikke gjør noen ting. Ja, de vurderer markedet anderledes enn en stor del av markedet definerer det, og lager produkter basert på dette. Om dette er en økonomisk klok eller dum avgjørelse av dem vil kun fremtiden vise. Men så lenge jeg er en del av markedet de skal selge biler til, så har jeg lov til å definere det som å sove når de ikke klarer eller viser at de har vilje til eller forstått behovet for å dekke den delen av markedet som jeg - og flere med meg - består av.

Inntil TM3 kommer, eller en realistisk konkurrent til denne, kjører jeg med gamle, dårlige brukte fossilbiler da jeg nekter å kjøpe en ny bil som ikke dekker mitt behøv eller ønske.

... og for ordens skyld: Jeg har altså ventet på at noen bilfabrikanter har skullet "våkne" og tilby noe i dette markedet helt siden minst 90 tallet. Først med Tesla så jeg noen tegn på at jeg skulle bli bønnhørt. Selv om "skriften på veggen" helt siden oljekrisa på 70-tallet tilsa at dette var hva man måtte jobbe mot, og helst så fort som mulig.

Jeg er ikke uenig med det du skriver. :)

Når man bruker en frase som "konkurrentene sover" ("å sove" er jo veldefinert), så betyr det at konkurrentene ikke er klar over hva som foregår  markedet (og implisitt at de er "dumme" og at man ikke trenger å være bekymret for konkurranse fra dem).

Jeg er selvsagt klar over at det ikke er konkurrenter til f. eks. Model S nå, men det er neppe fordi konkurrentene sover. Det er verd å huske at Nissan bygget egen batterifabrikk, for flere år siden.

Jeg er også uenig i strategien til Nissan, VW osv. De burde satset mer og de burde gjort det på flere modeller. Spesielt Toyota er xxxxx. :( Men, og det er et stort men, det betyr jo ikke at de er uvitende til hva som foregår. Det betyr ikke at de "sover". Det betyr at de har vurdert markedet annerledes enn meg/oss/deg. BMW osv har valgt en annen strategi enn jeg ville, men det betyr jo ikke at de "sover", men at deres tanker og analyser er forskjellige fra mine/dine.

Hvis hele verden hadde vært som Norge, så ville de analysert forskjellig. Men problemet med elbiler i Europa og USA er at de koster for mye. Da hjelper det ikke å sette inn masse ekstra batterier. Da må man holde prisene nede best mulig. Og det er det man ser nå - Leaf, e-Golf og i3 selger flere enn Model S. Til og med e-UP (!) selger ca 300, mot Teslas 183.

Tesla har startet i én ende. Konkurrentene har startet i andre ender av markedet. Begge er gyldige, selv om man selvsagt har lov til å være uenig.



Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Espen Hugaas Andersen

#1195
Noen selskaper sover, andre ikke.

Jeg vil dele inn (noen av) selskapene slik:

Sover godt: Toyota/Lexus, Hyundai, Honda, Fiat, Skoda, Mazda, Suzuki, Subaru, etc.
Sover dårlig: Ford, Mercedes, GM/Opel, Volvo, Peugeot, Citroen
Halvvåkne: BMW, Mitsubishi, Kia, Renault, BYD
Sover ikke: Tesla, VW/Audi, Nissan

Det handler om å se litt frem i tid (elbiler er fremtiden), og være forberedt på dette. VW/Audi lager sine plattformer med mulighet for både plug-in hybrid og elbil. Det er smart. Sånn sett ville jeg vurdere VW/Audi som det selskapet som er mest fremsynt i forhold til elektrifisering, etter Tesla. Nissan er på en god tredjeplass, men jeg vil si at de fokuserer for snevert til at de kan være helt fullstendig våkne.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Havebigfun

Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 02. september 2014, klokken 21:59
Ser ikke ut til at det kommer ekte konkurranse mtp allsidighet/rekkevidde før TMX kommer.
Det er interessant hvordan en settning kan få igang en diskusjon med de samme argumentene igjen som vi kan lese på samme tråden noen sider tidligere.
Det er jeg som står for den litt flåsete formuleringen relatert til et forum som gjelder Model S.
Bare man definerer begrepet konkurranse vid nok vil selv en sparkesykkel konkurrere. Mtp søvn kan man også diskutere langt og bred side opp og side ned.
Poenget med tråden var for meg å sammle opp bilalternativer og diskutere fordeler/ulemper vs TMS. Ettersom det har skjedd lite relevant siden jeg startet tråden des 12 er det antakelig naturlig å diskutere om en buddy eller en trilling er relevant konkurranse til TMS eller ikke.
Det som har skjedd er at de store har fått opp øyne ettersom Tesla spiser seg inn i deres premium-omsettning.
Derfra til en ferdig konkurrerende elbil til TMS er veien åpenbart laaaaang. :)


Cowboystrekk

Det virkelig spennende er hva som skjer når Tesla forhåpentligvis får ut Model 3 til en pris i segmentet eGolf og Leaf, men trolig med noe bedre plass, dobbel rekkevidde og vesentlig høyere ytelser. Har Nissan innen den tid greid å komme med en Leaf med bedre rekkevidde? Har andre produsenter fått til noe? Når model 3 kommer vil trolig elbilsalget i flere andre land øke kraftig da man endelig har fått en bil som faktisk kan erstatte bil nr 1 til en pris i samme leie som bil nr 1, og selv om den skulle være dyrere så vil den ofte bli billigere pga incentiver, strøm vs bensin osv.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Amoss

Sitat fra: Rio på onsdag 03. september 2014, klokken 08:41
Når man bruker en frase som "konkurrentene sover" ("å sove" er jo veldefinert), så betyr det at konkurrentene ikke er klar over hva som foregår  markedet (og implisitt at de er "dumme" og at man ikke trenger å være bekymret for konkurranse fra dem).

Så klart er de klar over hva som skjer. De vet hvilke modeller som er på markedet, og de kan lese salgstatistikk akkurat som alle andre. Så dypt sover de ikke. Men de er ikke våkene nok til å se noen få år fremover. De ser ikke at markedet egentlig er overmodent for å bytte ut fossilmotorene med eldrift. Om det gjør dem "dumme" eller ei er vel ett definisjonsspørsmål... Men uansett om man kaller det å være dumme, så viser det at de sover godt nok.

Det trekkes ofte frem at det norske markedet er spesielt. Joda, i dag er det nok det, men det som skjer her vil også skje andre steder etter som prisene på batterier går ned, og/eller andre markeder får bedre initiativer for elbiler. I Kina er de alt i gang med å bedre initiativene for elbiler, og med Gigafabrikken til Tesla så vil batterikostnaden reduseres en god del, og derved prisulempen for elbiler bli redusert tilsvarende. Så vi ligger ikke veldig mange år foran resten av verden.

Sant nok at Nissan har bygget seg en batterifabrikk, men det ser for meg ikke ut som om de har skalert den fabrikken til en høy nok produksjon til at de får til noen nevneverdig prisreduksjon på batterier, slik planen bak gigafabrikken er. Har heller ikke hørt noe om at de skal bygge ut denne eller bygge flere batterifabrikker for å oppnå dette (enda).

Når det gjelder salgstallene de siste månedene så viser de heller hvor mange biler fabrikkene "kvoterer" til det norske markedet, mer enn hvor høyt det reelle salget er. Er fortsatt mange måneders ventetid på flere modeller, inklusive Model S.

Sitat fra: Rio på onsdag 03. september 2014, klokken 08:41
Tesla har startet i én ende. Konkurrentene har startet i andre ender av markedet. Begge er gyldige, selv om man selvsagt har lov til å være uenig.

Bilprodusenter har i mange år prøvd å starte i den lave enden med små elbiler med kort rekkevidde. Og feilet hver gang. Så kommer Tesla og starter i andre enden og får suksess. Så mener du at det er ett tegne på at "konkurrentene" er våkne at de svarer med å starte i den enden som har feilet hver gang så langt? Joda, det ser ut til at de klarer seg bedre denne gangen, de har gått ett hakk opp i kjeden med elbilene, og fått litt lengre rekkevidde. Men frem til de kommer seg enda ett hakk eller to opp i kjeden, eller i det minste klarer å utstyre dem med mer realistiske rekkevidder, så sover de i mine øyne.


Sitat fra: Cowboystrekk på onsdag 03. september 2014, klokken 09:52
Det virkelig spennende er hva som skjer når Tesla forhåpentligvis får ut Model 3 til en pris i segmentet eGolf og Leaf, men trolig med noe bedre plass, dobbel rekkevidde og vesentlig høyere ytelser.

Ja, det vil bli spennende å se :) Om eGolf og Leaf fortsatt ikke har kommet med en skikkelig rekkevidde på sine biler så bør nok salget av disse nærmest falle i gulvet.

Sitat fra: Cowboystrekk på onsdag 03. september 2014, klokken 09:52
Har Nissan innen den tid greid å komme med en Leaf med bedre rekkevidde? Har andre produsenter fått til noe?

De gnir seg litt i øyene for tiden, og vurderer vist 150 miles rekkevidde på Leaf. Om det er alt de kan komme med til Model 3 kommer, så tror jeg de sov litt for godt...  Dette er nesten, men fortsatt ikke godt nok.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Øyvind.h

Jeg vet om flere som står og tripper og venter på Model 3. Dvs. de som i utgangspunktet får sine behov dekket med en Golf, men som alt for ofte kjører helt i randsonen av rekkevidden til en eGolf til at de orker å ha noe slikt som eneste bil. Hjelper ikke at de i hverdagen sjeldent kjører mer enn 2-4 mil om dagen, når de fort kjører 14-15 mil til hytta et par ganger i måneden.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA