Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sutretråd over Tesla S - saklig og usaklig

Startet av Havebigfun, mandag 07. januar 2013, klokken 01:14

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: Rio på mandag 18. august 2014, klokken 21:13
Jeg har vel skrevet dette noen ganger nå:

Ja, du har det. Og du har fått mange gode velbegrunnede svar på dette tidligere. Men, du fortsetter å mase om det samme som om ingen hadde svart deg eller som alle som har svart deg bare snakker vås.
[/quote]
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Rio

Sitat fra: Amoss på mandag 18. august 2014, klokken 22:10
Sitat fra: Rio på mandag 18. august 2014, klokken 21:13
Jeg har vel skrevet dette noen ganger nå:

Ja, du har det. Og du har fått mange gode velbegrunnede svar på dette tidligere. Men, du fortsetter å mase om det samme som om ingen hadde svart deg eller som alle som har svart deg bare snakker vås.

Svar har jeg fått, men ikke særlig velbegrunnede. Faktisk virker en del mer religiøst begrunnede! ;)

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Leif1

Nettopp. Tesla er de eneste som har laget en totalpakke som virker.
Det har vært fullstendig fritt frem for hvem som helst av de andre fabrikantene å gjøre noe lignende.

Saken er den at de er tatt fullstendig på senga av Mr Musk. Ser ikke ut til at de har tenkt å legge seg i selen for å gjøre noe med det heller. GM mumler visst noe om at de skal lage en elbil med brukbar rekkevidde, men den visa har vi hørt før. Audi har lagt sitt prosjekt på is. BMW? I3 og I8. Den ene har håpløs rekkevidde. Den andre kan kalles et designstudie. De kan sikkert hvis de vil, men de vil jo ikke før de må. Det finnes også andre produsenter som lager batteritraller, men det meste kan vel knappest kalles biler. Rekkevidde til å kjøre til butikken og tilbake om en er heldig å ha medvind begge veier.
(Jada. Satt på spissen. Bli gjerne opptrekt de som føler for det.)

Til siste svaret fra Rio:
Tesla fikk meg, et særs overbevist petrolhead, til å skifte mening tvert og bestille Model S. Da virker det nok på flere. Er vel det som er hensikten hva?

Konvertitt fra S til X

Rio

Sitat fra: Leif1 på mandag 18. august 2014, klokken 22:49

Til siste svaret fra Rio:
Tesla fikk meg, et særs overbevist petrolhead, til å skifte mening tvert og bestille Model S. Da virker det nok på flere. Er vel det som er hensikten hva?

Ja, nettopp. De har satt sammen en fin pakke (sexy bil, flere batterier, ladere som står rundt), men rent teknisk er det ikke så veldig revolusjonærende, men evolusjonærende. Man har puttet flere batterier i, man har en hurtiglader som leverer mer effekt, man har en masse gode idéer - men mange av dem er ikke tekniske.

For eksempel, at man betaler for tilgang til hurtigladere som en del av prisen på bilen er smart, men ikke en teknisk nyhet. At man har flere batterier i bilen er bra (og tiltrekker seg mange ekstra kunder), men det er jo ikke akkurat en revolusjonærende idé.

Det påstås (heller arrogant, synes jeg) at "konkurrentene sover", men jeg mener man forveksler "sover" (har ikke oppfattet at elbiler blir populære), med "har vurdert markedet og situasjonen annerledes, og satser heller på billigere biler, for å selge flere".

Husk at Nissan Leaf har solgt over 150 000 biler. Langt flere enn Tesla. De har satset på billigere biler, nettopp fordi elektriske biler er så mye dyrere enn fossilbiler i omtrent alle andre land enn Norge.

Jeg tror jeg leste at 50% av Teslas biler går til Norge (?). Nissan selger 90% av deres Leafer utenfor Norge. Mao. et LANGT større market.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Amoss

Sitat fra: Rio på mandag 18. august 2014, klokken 22:41
Svar har jeg fått, men ikke særlig velbegrunnede. Faktisk virker en del mer religiøst begrunnede! ;)

Svarene du har fått har vært velbegrunnede nok, så greit at du kan bruke religionargumentet som en unnskyldning til å verken komme med egne velbegrunnede motargument eller behøve å bry deg stort om fakta.   Hmmm... ja, når først religionargumentet er oppe, er ikke det ett av kjennetegnene på religiøsitet at man overhode ikke lytter etter motargumentene men bare fortsetter å messe om det samme?  Just saying :p

Sitat fra: Rio på mandag 18. august 2014, klokken 22:58
Det påstås (heller arrogant, synes jeg) at "konkurrentene sover", men jeg mener man forveksler "sover" (har ikke oppfattet at elbiler blir populære), med "har vurdert markedet og situasjonen annerledes, og satser heller på billigere biler, for å selge flere".

Du har også gang på gang fått servert, av flere personer her, om hva som legges i begrepet "sover". Og fortsatt messer du om at det er feil fordi det ikke passer med hva du legger i ordet.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

toppi

Ca 10 % av Teslas produksjon går til Norge.. Samme som Leaf..
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

Muffinman

Kan noen vennligst forklare hva soving egentlig betyr før jeg går og legger meg....gjeeesp....

Leif1

"Nissan Leaf har solgt mer enn 150000 biler" sier du. Siden 2010 eller noe sånt?
Model S har solgt i begrensede markeder i vel et år. De lager så mange biler de klarer, og
enda rekker det ikke for å mette etterspørselen. Klarer vel kanskje 40-50 000 biler i år. 
50% av produksjonen til Norge?? Det er vel kanskje 4-5000 Tesla i Norge nå. I mitt hode går ikke
disse regnestykkene opp.
Når det beste konkurrentene kan hoste opp er Leaf, som best kan sammenlignes med et rumpetroll med
4 hjul, tror jeg det blir lett match for Elon en stund til.
Konvertitt fra S til X

Rio

Sitat fra: Amoss på mandag 18. august 2014, klokken 23:03
Sitat fra: Rio på mandag 18. august 2014, klokken 22:41
Svar har jeg fått, men ikke særlig velbegrunnede. Faktisk virker en del mer religiøst begrunnede! ;)

Svarene du har fått har vært velbegrunnede nok, så greit at du kan bruke religionargumentet som en unnskyldning til å verken komme med egne velbegrunnede motargument eller behøve å bry deg stort om fakta.   Hmmm... ja, når først religionargumentet er oppe, er ikke det ett av kjennetegnene på religiøsitet at man overhode ikke lytter etter motargumentene men bare fortsetter å messe om det samme?  Just saying :p

Sitat fra: Rio på mandag 18. august 2014, klokken 22:58
Det påstås (heller arrogant, synes jeg) at "konkurrentene sover", men jeg mener man forveksler "sover" (har ikke oppfattet at elbiler blir populære), med "har vurdert markedet og situasjonen annerledes, og satser heller på billigere biler, for å selge flere".

Du har også gang på gang fått servert, av flere personer her, om hva som legges i begrepet "sover". Og fortsatt messer du om at det er feil fordi det ikke passer med hva du legger i ordet.

Definisjonen av ordet "sover" finner du også i ordboken. Verre er det ikke.

Og uenighet i hvilken del av markedet man velger å satse på (enten det er galt eller riktig) faller fremdeles ikke inn under definisjonen av å "sove".
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Amoss

Sitat fra: Muffinman på mandag 18. august 2014, klokken 23:07
Kan noen vennligst forklare hva soving egentlig betyr før jeg går og legger meg....gjeeesp....

Sitat fra: Cowboystrekk på lørdag 05. juli 2014, klokken 08:37
Konkurrentene sover når det gjelder å gi folk en bil selv barnefamilier kan ha som bil nr 1. Jeg hadde f.eks kjøpt en Leaf om den hadde kunnet få meg over 30 mil, hatt mange muligheter ift lading og hurtiglading, hatt plass til 3 barneseter og bagasjerom på 500l eller mer så det går an å få ei vogn og en koffert baki. Ingen av konkurrentene er i NÆRHETEN av noe sånt pr dags dato så de SOVER. Selv om Leaf skulle få vesentlig lengre rekkevidde så er lademulighetene på langtur for dårlige og plassen er elendig.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Amoss

Sitat fra: Rio på mandag 18. august 2014, klokken 23:16
Og uenighet i hvilken del av markedet man velger å satse på (enten det er galt eller riktig) faller fremdeles ikke inn under definisjonen av å "sove".

I denne sammenheng så er det nettopp det. Hensikten med å opprette Tesla som en elbilprodusent var ikke å bli en stor bilprodusent, men å vise de etablerte bil-fabrikatene at det gikk ann å lage og selge en elbil med god rekkevidde som kunne erstatte en tradisjonell fossilbil. Altså ett forsøk på å "vekke" dem opp så man kunne få verden inn på ett mer positivt spor.

Så lenge de etablerte fabrikantene ikke "tar opp hansken" så sover de fortsatt...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Rio

Sitat fra: Leif1 på mandag 18. august 2014, klokken 23:10
"Nissan Leaf har solgt mer enn 150000 biler" sier du. Siden 2010 eller noe sånt?
Model S har solgt i begrensede markeder i vel et år. De lager så mange biler de klarer, og
enda rekker det ikke for å mette etterspørselen. Klarer vel kanskje 40-50 000 biler i år. 
50% av produksjonen til Norge?? Det er vel kanskje 4-5000 Tesla i Norge nå. I mitt hode går ikke
disse regnestykkene opp.
Når det beste konkurrentene kan hoste opp er Leaf, som best kan sammenlignes med et rumpetroll med
4 hjul, tror jeg det blir lett match for Elon en stund til.

1) At Nissan var klare med en elektrisk bil i 2010 beviser jo at de ikke sov. De masseproduserte biler allerede før Model S.

2) Det er omtrent dobbelt så mange Nissan Leaf solgt i USA som Model S. Også i 2014 (ca 8000 Tesla, ca 16000 Leaf).

3) At du ikke liker formen på Nissan Leaf er helt greit, men totalt irrelevant.

Og til sist, jeg er ikke "anti-Tesla" på noen som helst måte. Jeg synes det de har fått til er FANTASTISK, men det forhindrer meg ikke i å ha et mer edruelig forhold til dem, fremfor det som ofte føles som religøs raptus hos noen.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

19quiz76

Oj - kjenner at jeg begynner å  bli småmett av akkurat *denne* diskusjonen :D
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Rio

Sitat fra: Amoss på mandag 18. august 2014, klokken 23:28
Sitat fra: Muffinman på mandag 18. august 2014, klokken 23:07
Kan noen vennligst forklare hva soving egentlig betyr før jeg går og legger meg....gjeeesp....

Sitat fra: Cowboystrekk på lørdag 05. juli 2014, klokken 08:37
Konkurrentene sover når det gjelder å gi folk en bil selv barnefamilier kan ha som bil nr 1. Jeg hadde f.eks kjøpt en Leaf om den hadde kunnet få meg over 30 mil, hatt mange muligheter ift lading og hurtiglading, hatt plass til 3 barneseter og bagasjerom på 500l eller mer så det går an å få ei vogn og en koffert baki. Ingen av konkurrentene er i NÆRHETEN av noe sånt pr dags dato så de SOVER. Selv om Leaf skulle få vesentlig lengre rekkevidde så er lademulighetene på langtur for dårlige og plassen er elendig.

Dette er en definison du har valgt. Den er overhodet ikke nevnt i hovedinnlegget i tråden, som ikke nevner noe som helst om bil nummer 1.

Det er selvsagt helt irrelevant for en bilprodusent om bilene de selger blir brukt som bil nummer 1 eller bil nummer 27 eller lagret på en låve i 50 år. Så lenge kjøperne betaler så er det jo greit.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Amoss på mandag 18. august 2014, klokken 23:33
Sitat fra: Rio på mandag 18. august 2014, klokken 23:16
Og uenighet i hvilken del av markedet man velger å satse på (enten det er galt eller riktig) faller fremdeles ikke inn under definisjonen av å "sove".

I denne sammenheng så er det nettopp det. Hensikten med å opprette Tesla som en elbilprodusent var ikke å bli en stor bilprodusent, men å vise de etablerte bil-fabrikatene at det gikk ann å lage og selge en elbil med god rekkevidde som kunne erstatte en tradisjonell fossilbil. Altså ett forsøk på å "vekke" dem opp så man kunne få verden inn på ett mer positivt spor.

Så lenge de etablerte fabrikantene ikke "tar opp hansken" så sover de fortsatt...

Igjen, dette er din private definisjon av "sover" - hvor du definerer det iht til hva du mener de bør gjøre.

BMW, VW, MB er meget våkne dersom de analyserer situasjonen, teknologien og markedet, og så produserer den type bil de mener de kan tjene mest på. Det er intet som tyder på at de ikke har gjort det.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA