NAF Vinterens El Prix 2024 31. januar 2024

Startet av Electric cars in Norway, fredag 26. januar 2024, klokken 22:11

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: RJK på onsdag 31. januar 2024, klokken 16:44Så egentlig KUdos til alle som kommer seg frem til stans med mindre avvik enn dette.
Skulle man stipulere noe her så vil det være biler som i utgangspunktet høyt forbruk, hvor energi til oppvarming ikke gir så høyt utslag (Q8, F150).

Men prosenten blir litt "løgn og statistikk", for avviket ved slutt er jo igjen avhengig av løypeprofiler.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: turfsurf på onsdag 31. januar 2024, klokken 16:47
Sitat fra: RJK på onsdag 31. januar 2024, klokken 16:44Så egentlig KUdos til alle som kommer seg frem til stans med mindre avvik enn dette.
Skulle man stipulere noe her så vil det være biler som i utgangspunktet høyt forbruk, hvor energi til oppvarming ikke gir så høyt utslag (Q8, F150).

Men prosenten blir litt "løgn og statistikk", for avviket ved slutt er jo igjen avhengig av løypeprofiler.
Joda, det vil nok være en fordel sånn sett. Men bilen er jo og stor på andre måter, er bra rom i kupéen der som skal varmes opp. Den ville riktignok takt mer ved en noe høyere marsjfart i testen pga luftmotstanden.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Og da var det vel game, set and match til EV9? Lengre en Model 3 med 12 mil kortere WLTP?
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Jejl

Nå, har jeg ikke fulgt så mye med på testen, men ut i fra oppdateringene på Motor sine sider ser det ut til at teslaen har hatt mye høyere fart enn de andre?

16:39 Tesla Model 3 Stanset 441 km
16:39 Kona stanset 341,3 km

Øyvind.h

#64
Tipper det er andre faktorer som spiller inn enn at Model 3 har holdt 30% høyere fart på veien enn Kona.
Alt fra startrekkefølge, lyskryss ut av Oslo, til lengde på pause og når test-teamet fikk lagt inn stansen på tidslinjen. Ikke sikkert tidspunktene er nøyaktig for når bilene reelt sett stoppet.
Alle sjåfører får beskjed om å følge fartsgrensene.

Ser det er flere tilfeller hvor to biler oppgis å ha stanset nøyaktig samtidig, så det er antakelig ikke det nøyaktige tidspunktet for når de stanset men  heller når test-administrasjonen får infoen ut i tidslinjen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Øyvind.h

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 31. januar 2024, klokken 15:40Litt usikker på hvorfor bilene har så store forskjeller på "km rest" og "rest prosent" - altså at de ikke korresponderer mot total WLTP.
Usikker på om jeg svarer på det du spør om, men jeg regner med rest km er det bilen oppgir. De tallene vil svinge, og stort sett være noe misvisende. Noen biler har statiske tall som ikke tar høyde for rekkevidde. Andre justerer seg.
Eksempelvis rapporterte jeg noenlunde samme restrekkevidde 2-3 ganger i testen, fordi bilen anslo lav rekkevidde fra start, men tok seg opp underveis når vi kjørte rolig landevei ut av Oslo. Dermed gikk prosent ned, men rekkevidde mener jeg å huske gikk opp. Tabellen hos NAF ble da litt rar for IX3`en ved de første målingene, men det skyldes at forbruket jeg hadde før bilen ble parkert over natten før testen var høyere enn forbruket de første milene i selve testen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 31. januar 2024, klokken 17:13
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 31. januar 2024, klokken 15:40Litt usikker på hvorfor bilene har så store forskjeller på "km rest" og "rest prosent" - altså at de ikke korresponderer mot total WLTP.
Usikker på om jeg svarer på det du spør om, men jeg regner med rest km er det bilen oppgir. De tallene vil svinge, og stort sett være noe misvisende. Noen biler har statiske tall som ikke tar høyde for rekkevidde. Andre justerer seg.
Er helt sikkert denne effekten ja.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Jejl på onsdag 31. januar 2024, klokken 17:03Nå, har jeg ikke fulgt så mye med på testen, men ut i fra oppdateringene på Motor sine sider ser det ut til at teslaen har hatt mye høyere fart enn de andre?

16:39 Tesla Model 3 Stanset 441 km
16:39 Kona stanset 341,3 km
Model 3 startet først. Det er jo forsåvidt en ting som kan gi utslag med varierende forhold.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: Jejl på onsdag 31. januar 2024, klokken 17:03Nå, har jeg ikke fulgt så mye med på testen, men ut i fra oppdateringene på Motor sine sider ser det ut til at teslaen har hatt mye høyere fart enn de andre?

16:39 Tesla Model 3 Stanset 441 km
16:39 Kona stanset 341,3 km
De har vel startet til forskjellige tider. Vil tro de med lengst rekkevidde kanskje er sluppet litt tidligere med tanke på forventet tidsbruk.

Ser forøvrig at EV9 kom knappe km lengre enn Teslaen, men det ga bare 12,5 % tap mot WLTP, som er imponerende lavt.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Øyvind.h

Ettersom alle skal samles tilslutt er det fint om de som "kan kjøre fra morgen til kveld" slippes ut først ja. Og greit med litt spredning, men helst ikke for stor geografisk for bilbergerne som må kjøre rundt og samle opp bilene løpende :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

For bilbergerne hadde det vel vært greit om de med kortest rekkevidde startet først [emoji4]
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Stikkkontakt

Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 31. januar 2024, klokken 15:44Ville ikke stolt på prosent på kineserne, av de jeg har sett som teslabjørn har testet så har batteriet tømtes fortere når prosenten er lav

Testen er en regelrett knockout fra Kina. 5 av de 6 beste. Omtrent som distanserenn i langrenn for menn.

Suverin

#72
Teslaene har vel historisk drevet med "mekanisk doping" i disse testene..

Slik at wltp-avviket egentlig er større enn det som viser i NAF-testene. Både sommer og vinter stiller de med mindre dekk enn de er wltp-testet med (ref tesla.com)?

Det gjelder vel mange av kandidatene på vintertestene, men ikke mange på sommertestene såvidt jeg har fått med meg iløpet av årene.

Eksempel i dag;
Ser 629km wltp for Model 3 er med 19" sommerdekk (ref tesla.com), mens den har 18" vinterdekk.. Med 18" har den en estimert rekkevidde (ikke wltp) på 678km. Toyotaen sine 460 wltp-km er med 18" sommer, og den har 18" vinter..

Men knockout fra Kina idag ja, og imponerende av Kia.. 
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

Daniel_0007

#73
Kineserne har jo større batterier, hiphi har 120kwt og nioene 100kwt, de har bare vært konservative med wltp verdiene
Model 3 2019 LR Rwd

knut3448

I vintertesten fra 2021 gikk TM3 514 km med et snittforbruk på 136 Wh/km. Temperaturen var da mellom +4 og -5 *C.
https://www.motor.no/elbil/motors-rekkeviddetest-av-elbiler-vinter-2021/193624

Forholdene er vel ikke helt ulike i dag? Kanskje litt mer vind, men det skulle jo favorisere en lav sedan... I 2024 testen gikk altså TM3 441 km med et snittforbruk på 172 Wh/km...

I 2022 greide TMY LR 451 km med et snittforbruk på 169 Wh/km, i temperaturer ned til -10*C. Her må det være noe galt et sted? Enten hos Motor/Naf eller hos Tesla.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA