NAF Vinterens El Prix 2024 31. januar 2024

Startet av Electric cars in Norway, fredag 26. januar 2024, klokken 22:11

« forrige - neste »

turfsurf

Polestar 2 har vel blitt vesentlig bedre og har 20% større WLTP rekkevidde enn i -21?

Men pussige tall generelt. De fleste av bilene som har 45-55 mils WLTP har gjort det mye bedre enn de fleste andre mtp WLTP.

Hadde vært interessant å vite mere om startrekkefølgen, tidspunkt og forhold for de forskjellige bilene.

Hvis man ser på batteriprosent mot bilene som går ca like langt, så ser man at TM3 taper nesten alt på de første 20 milene, etter det så går det ned ganske likt.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på torsdag 01. februar 2024, klokken 06:19Polestar 2 har vel blitt vesentlig bedre og har 20% større WLTP rekkevidde enn i -21?

Men pussige tall generelt. De fleste av bilene som har 45-55 mils WLTP har gjort det mye bedre enn de fleste andre mtp WLTP.

Hadde vært interessant å vite mere om startrekkefølgen, tidspunkt og forhold for de forskjellige bilene.

Hvis man ser på batteriprosent mot bilene som går ca like langt, så ser man at TM3 taper nesten alt på de første 20 milene, etter det så går det ned ganske likt.

Model 3 lå i hvert fall først. Startet vel etter WLTP synkende, men fortsatt ikke store tidsforskjeller, men holdt noen litt kort avstand? (slip stream?) Fikk noen fordeler i snø når Model 3 kjørte først? Eller begynte det å snø etter at Model 3 hadde stoppet?

Kulden var sterkest de første 20 milene (-10 +-).

Holdt Model 3-sjåføren bilen for varm under pause?

Kan giringen på Model 3 være satt opp sånn at når det røyner på så røyner det på? Ser at forbruket med henger og er høyt på model 3...
Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

#92
HiPhi! Ja det er bare å ta av seg hatten hvertfall når det gjelder rekkevidde. :+1:

Kopi:

Her er sensasjonen som toppet kinesisk storeslem i rekkeviddetesten: HiPhi Z var eneste bil som fikk avvik på under 10 prosent i vintertesten. Bare én bil har gått lengre i testens historie.

HiPhi Z er en av tre modeller (de andre heter X og Y) fra et av bilindustriens aller ferskeste merker. En såkalt Phioneer Edition-utgave kom til testen med WLTP-rekkevidde på 555 km og prislapp like over 1,1 millioner kroner.

Men i kaldt vintervær gikk den suverent lengst på ruta over Dovrefjell. På grunn av uværet «Ingunn» ble veien over Venabygdsfjellet stengt, slik at bilene snudde på den flate strekningen langs RV27 i Stor-Elvdal.

https://www.motor.no/bil/her-er-resultatene-fra-rekkeviddetesten-vinteren-2024/264144

jlan

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 01. februar 2024, klokken 06:42Kan giringen på Model 3 være satt opp sånn at når det røyner på så røyner det på? Ser at forbruket med henger og er høyt på model 3...
Nei giringen kan neppe bety så mye. Model 3 er lav og lett, og da vil selvsagt en tilhenger påvirke mer enn den gjør bak en stor SUV.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Suverin

Sitat fra: SurSnasen på onsdag 31. januar 2024, klokken 18:37Nettopp. Bra av Tesla at de velger at offisiell WLTP legges opp med høyeste konfigurasjon (=med største felgene). Men i en slik test blir det misvisende da avviket fra WLTP blir lavere enn hva det reelt er (30% i stedet for 35%).

Og hadde de leid en BZ4X Executive (bitone?) eller hva den heter, med wltp på 415km (med 20") og kjørt den med 18" vinter, hadde den nok kommet til Otta den og, men da med et avvik på ca 25% istedenfor 31% ;)

Små endringer gjør store utslag i tabellene til NAF.

Helt enig at det er fint at Tesla tester med største tilgjengelig kombinasjon. Syns bare det er snodig at NAF, som tilsynelatende er veldig opptatt av detaljer i denne testen, tar så lett på "grunndataene".
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

Suverin

Angående det skuffende resultatet til Model3, så er det vel litt slik at til mer man klarer å effektivisere forbruk (under wltp-forhold) med samme batteristørrelse, så blir utslaget av vær, vind- og ytre påvirkning større?
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

daktari

De siste 4 sidene har handlet om sammenligning med wltp, noe som er irrelevant når man kjører bilene under 0. Man bør ikke basere seg på kjøring under 0, det er uforutsigbart om man kommer like langt hver gang man prøver.

Bl.a. skrøt Audi på FB at Q8 55 gikk 22 km etter 0%.
Fra tabellen kan vi se at Nio ET5 gikk 30 km etter 0%.
Model 3 hadde 4% på 400 km men kjørte 41 km til!

Toyota, Peugeot og Opel hadde omtrent samme soc på 250 km (17-16/15 men Toyota kjørte ca 17 km lenger enn de andre. 1% utgjør under ca 3 km, ikke 17...

Når man kjører til stopp får man random numbers!

Mer relevant enn avstand ville vært kjøretid (rekkevidde i tid) når vi har slik rekkevidde.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Sitat fra: suverin på torsdag 01. februar 2024, klokken 07:17Angående det skuffende resultatet til Model3, så er det vel litt slik at til mer man klarer å effektivisere forbruk (under wltp-forhold) med samme batteristørrelse, så blir utslaget av vær, vind- og ytre påvirkning større?

Ja. Wltp-optimalisering. Ser det samme med EPA-tallene.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

En annen kuriositet er Tesla med 4% på 400 km, endte på 441 km vs ID.7 med 2% på 400 km, endte på 414 km vs
Polestar 2 med 0% på 400 km, endte på 430 km.

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

saphran

Har noen satt opp resultatene i rekkekvidde per krone i pris på testbilen? En del modeller gir lang rekkevidde i forhold til prisen...andre har langt mindre imponerende forhold der. :-O

Daniel_0007

Hiphi har det største batteriet og gikk lengst, rart media overhyper den bilen, om sommeren så tipper jeg den slår model s og.
Model 3 2019 LR Rwd

TJV

Nå har ikke jeg lest eller fulgt testen så veldig nøye, men det som imponerer meg med HiPhi Z i årets test (som gikk ned til -10 grader?) er at det er den eneste som klarte mindre enn 10% avvik i forhold til WLTP. Andre biler har vel avvik på både 20 og 30% på samme dag.
(Tar jeg feil så skal jeg rette).
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

Kjell Salvigsen

#102
Sitat fra: knut3448 på onsdag 31. januar 2024, klokken 18:01I vintertesten fra 2021 gikk TM3 514 km med et snittforbruk på 136 Wh/km. Temperaturen var da mellom +4 og -5 *C.
https://www.motor.no/elbil/motors-rekkeviddetest-av-elbiler-vinter-2021/193624

Forholdene er vel ikke helt ulike i dag? Kanskje litt mer vind, men det skulle jo favorisere en lav sedan... I 2024 testen gikk altså TM3 441 km med et snittforbruk på 172 Wh/km...

I 2022 greide TMY LR 451 km med et snittforbruk på 169 Wh/km, i temperaturer ned til -10*C. Her må det være noe galt et sted? Enten hos Motor/Naf eller hos Tesla.

Høydeprofilen forklarer mye av dette mener jeg . I 2021 da Model 3 gjorde det meget bra, så husker jeg godt et intervju med testsjåføren som viser hvor tilfeldig denne testen egentlig er. Etter omlag 46 mil kommer en avgjørende topp på ca 1000 MOH med påfølgende lange nedoverbakker og sletter. TM3 kom seg over denne toppen med nød og neppe med 0% batteri og 0 km rest rekkevidde (det ble ikke sagt hvor lenge han hadde lenge han hadde kjørt med 0%/0 km: Han forteller deretter ivrig at han i de påfølgende bakkene/slettene klarte å tyne ut ytterligere 5 mil rekkevidde og reduserte dermed WLTP avviket med omlag 10%. Gir dette et godt bilde av reell rekkevidde og er dermed TM3 langt bedre på WLTP avvik enn de bilene som stanser noen få km før denne avgjørende toppen?

En del av bilene i gårsdagens test hadde ikke marginene med seg og stanset noen km/noen få mil før denne avgjørende toppen. Det er mange faktorer som kan forklare dette, pauser i bilene, kjørestil, føre osv. Jeg tror egentlig at forbruket på 2024 model 3 som ble testet i går og den som ble testet i 2022 er omtrent lik når alt kommer til alt, men at marginene ikke var på Teslas side denne gang. I 2022 var de mer heldige med marginene. Dette er nok et eksempel på hvor mange feilkilder denne testen har og at man bør ta den med solide klyper salt.

Å bunnskrape batteriene slik NAF gjør , gir ikke godt bilde av reell /praktisk rekkevidde for oss vanlig forbrukere som ikke kjører med redningsbil på slep. Ingen kan eller bør holde på slik. Topografien særlig ved ca 35 og 45/46 mil gjør også at her er det noen som klarer å karre til seg 5 mil ekstra mens andre kanskje går tom noen få km før den avgjørende bakketoppen som kan gi opp til 5 mil ekstra rekkevidde.

Som flere andre har foreslått tidligere, så burde man stanse på f.eks 10% og regne seg frem til resterende rekkevidde utfra forbruk så langt på turen.
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

geear

Teslaen som ble testet har regnummer EH41176 på oversikten til Motor.no, i følge Vegvesenets data har den drift på begge akslinger, men toppfart på kun 201 km/t. Har Tesla redusert toppfarten på LR? Før highland gikk disse 233 km/t? Er det større endringer på drivlinje osv.?

Daniel_0007

#104
Sitat fra: geear på torsdag 01. februar 2024, klokken 11:57Teslaen som ble testet har regnummer EH41176 på oversikten til Motor.no, i følge Vegvesenets data har den drift på begge akslinger, men toppfart på kun 201 km/t. Har Tesla redusert toppfarten på LR? Før highland gikk disse 233 km/t? Er det større endringer på drivlinje osv.?

Mener er pga dekkene, er nye dekk med mindre rullemostand.

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/highland-top-speed-reduced%E2%80%A6.320571/
Model 3 2019 LR Rwd

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA