NAF Vinterens El Prix 2024 31. januar 2024

Startet av Electric cars in Norway, fredag 26. januar 2024, klokken 22:11

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Det blir spennende. Hvem går lengst?
I fjor var det TMS AWD med 530 km. Her er resultatene vinter 2023 
https://www.naf.no/elbil/elprix/elprix-vinter-2023

Her går det live:
https://www.naf.no/elbil/elprix

Nyhet her:
https://www.naf.no/elbil/elprix-nytt/el-prix-bilene-vintertest-2024

RJK

Klarer vi i år å la være å diskutere løypas profil, og heller kommentere prestasjonene?

Ikke at man skal la være å nevne om biler stoppet rett før topp eller etter å ha fått "gratis km", men at vi slipper diskusjonen om alternative ruter.

Den løypa er satt av NAF, og kommer til å gjentas identisk til man ikke får nok reklame av testen lengre, og hele "ElPrix" blir kuttet...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

daktari

Skulle akkurat til å kommentere at jeg håper de ikke kjører den teite diskriminerende løypa igjen. Og at de kjører til stopp, og ikke til 0 eller 3%.

Har mye større forventninger til Elbilforeningens vintertest.

Elbilforeningen burde lage en mo-test med stigningen i starten. Ta de 10-15 mest solgte modellene. Flatt etter det, kjør til 3%.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

RJK

Elbilforeningen gjør gode tester, men de har jo bortimot forskjellige tester hvert år, og de tester bare et lite utvalg biler de har lyst til å teste.

NAF kjører samme ruta år etter år, så det er først og fremst været som er den største påvirkningen fra år til år, mer enn ev. sjåfør og kjøreteknikk. Og de kjører til bilene stopper, ikke bare til 0 % SoC. Legg til at de tester alle nye/endrede biler så lenge ikke noen produsenter/importører (host Toyota host Subaru) ikke tør stille opp.
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

Sitat fra: daktari på fredag 26. januar 2024, klokken 23:10Skulle akkurat til å kommentere at jeg håper de ikke kjører den teite diskriminerende løypa igjen. Og at de kjører til stopp, og ikke til 0 eller 3%.

Har mye større forventninger til Elbilforeningens vintertest.

Elbilforeningen burde lage en mo-test med stigningen i starten. Ta de 10-15 mest solgte modellene. Flatt etter det, kjør til 3%.
Se bilde for testløypas profil og lenke her der bildet er tatt fra

https://www.naf.no/elbil/elprix

daktari

Det var et poeng at å kjøre til stopp (kan være fra 0 km til 50 km ytterligere under 0%) er en dust metodikk som ingen eiere noensinne bør sjanse på i virkeligheten. Alt under 0 er ubrukelig som rekkevidde.
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

RJK

Toybaru er uenig med deg, @Daktari...! ;)

De måtte riktignok redusere bufferen endel etter mye støy fordi de ikke var i nærheten av å klare rekkevidden de skrøyt av, som de enda ikke klarer selv med justeringene de har gjort.

De er kanskje vant med at eierne kjører til det er tomt og vel så det...  ;D
Bosted Oslo

torerik

For tester av praktisk rekkevidde, sjekk videoene til Jimi Rosa (Biler.tv) på YouTube. Han er dansk, men ikke spesielt vanskelig dialekt. Testene hans går fra 80% til ca. 10%, som jo er slik man egentlig vil bruke en elbil på langtur.

(Han ser på full rekkevidde også, men disse praktiske testene er interessante.)

Ellers er El Prix interessant også, men kanskje mest for sammenligning. Sjelden eller aldri man vil kjøre fra 100% til skåltomt...
2024 Skoda Enyaq 85X L&K
2015 Volkswagen e-Golf

turfsurf

Sitat fra: torerik på lørdag 27. januar 2024, klokken 07:58For tester av praktisk rekkevidde, sjekk videoene til Jimi Rosa (Biler.tv) på YouTube. Han er dansk, men ikke spesielt vanskelig dialekt. Testene hans går fra 80% til ca. 10%, som jo er slik man egentlig vil bruke en elbil på langtur.

Tester han i vinterkulde? Her er det jo snakk om vintertest. Vil si at 100-10% er den mest interessante, mange flere turer hvor vi får testet den enn 80-10. Det er jo bare noen ganger i året.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Jeg tenker det er en fin ting å starte testen på 100%, og kjøre til den stopper, men da vektlegge og angi som testens resultat 100% -> 3% som "Praktisk rekkevidde", og heller oppgi 3% -> stopp som "reserverekkevidde" i en liten parentes. På noen biler kan en jo omtrent ikke få opp dører eller slepe bilen oppå en annen uten strøm. Blir drøyt å regne med de siste kilometrene i slike biler.

Når jeg skal på skikkelig langtur så hender det jeg fyller til 100% om jeg har litt hast. (Vanligvis må jeg ha pause lenge før bilen). Så å kun regne fra 80% føler jeg blir feil.

Nå når rekkevidde på testbilene er så store (mye høyere enn første år pga utvikling + økt andel familiebiler), så må en regne med at ganske mange klarer å nå nedoverbakken etter siste topp, så da begynner det å bli mer representative resultater. I tillegg begynner flere å skjønne dette med høydemeter, selv om overraskende mange ikke skjønner en dritt om elbiler, ladekurver, terreng og rekkevidde.
Tesla Model Y                         2021-

automat

Sitat fra: RJK på fredag 26. januar 2024, klokken 23:46NAF kjører samme ruta år etter år, så det er først og fremst været som er den største påvirkningen fra år til år, mer enn ev. sjåfør og kjøreteknikk. Og de kjører til bilene stopper, ikke bare til 0 % SoC. Legg til at de tester alle nye/endrede biler så lenge ikke noen produsenter/importører (host Toyota host Subaru) ikke tør stille opp.

Det som er så synd er at når NAF først legger så mye resurser i disse rekkeviddetestene, så bommer de så mye på testmetodikk at resultatene blir uinterresante. Og valget av kjørerute er hovedårsak til dette.

Og alle forbeholdene man bør ha med om testresultatene forsvinner i flesteparten av artiklene som henviser til testen.

Kudos til Toyota som nekter å være med, selv om den offisielle begrunnelsen er litt ullen.

Det skal litt til å stå i mot mektige NAF i en sak som dette.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

ToWalkOrDrive

Ja, mange kunder til Toyota er ikke så godt kjent med elbil, og da ville nok en dårlig plassering ødelegge fremtidig salg / gi dårlig PR.

Ser at Toyota selv kjørte NAF-ruten, men da med litt snillere avslutning, langs en elv da det begynte å røyne på. Likevel var ikke resultatene særlig imponerende sammenlignet med andre biler (Toyota når egentlig ikke frem til fjellet, så de kan ikke skylde på det). https://www.toyota.no/nybil/bz4x/rekkevidde/vi-har-testet-bz4x-awd

Men som Toyota sier så er det mange som ikke trenger mer enn 30 mil / 35 mil rekkevidde om vinteren.

Synes for øvrig at NAF bare burde leid en bil og vært med, dersom de mener rekkevidden er annerledes enn før, noe jeg er usikker på. Er jo bare nye / oppgraderte modeller som testes.
Tesla Model Y                         2021-

Eladdin - Elbilfareren

El-Prix bommer så fort Motor sammenligner resultatet med oppgitt rekkevidde basert på wltp. Derfor er testen uinteressant mht oppgitt wltp. De -kunne- startet på Dombås også og kjørt sørover mot Lindesnes, og fått resultater som langt overgår oppgitt rekkevidde basert på wltp, men en slik test gir like liten grunn til å sammenlignes med wltp.
Det eneste relevante er hvor langt bilene går på en Motor-oppkonstruert testrute, og dét er vel her det svikter. I mine øyne er Motor litt høye på seg selv når de antyder at hele bilbransjen skal oppgi denne testen i sine produktopplysninger.
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Hyundai Kona og 2 stk Ioniq, utstyrt med ratt, vinduer, hjul og seter

daktari

Sitat fra: RJK på lørdag 27. januar 2024, klokken 00:11Toybaru er uenig med deg, @Daktari...! ;)

De måtte riktignok redusere bufferen endel etter mye støy fordi de ikke var i nærheten av å klare rekkevidden de skrøyt av, som de enda ikke klarer selv med justeringene de har gjort.

Ja, Toyobaru og Tesla er noen av merkene med skikkelig buffer under 0. Ifjor gikk Toyobaru veldig mye lenger enn i  tester fra andre journalister og eiere. Viser hvordan denne testen er misvisende.

RJK

Sitat fra: daktari på lørdag 27. januar 2024, klokken 19:51
Sitat fra: RJK på lørdag 27. januar 2024, klokken 00:11Toybaru er uenig med deg, @Daktari...! ;)

Ja, Toyobaru og Tesla er noen av merkene med skikkelig buffer under 0. Ifjor gikk Toyobaru veldig mye lenger enn i  tester fra andre journalister og eiere. Viser hvordan denne testen er misvisende.
Det er jo ikke testen det er noe feil med når de avslører slikt. Det er jo litt av poenget med å kjøre de til bilene er helt tom.

Feilen ligger jo her hos Toybaruene som har fått alt for stor del av batteriet som buffer.

Hadde Toybaruene derimot ligget på WLTP plus (sommer)/minus (vinter) standard avvik når den når 0 % SoC, så ville jo noe ekstra buffer vært ansett som gledelig bonus. For stort avvik her, blir jo og veldig feil. 

Og altså feil man må klandre produsenten for, ikke NAF som "oppdager" det (selv om det reelt sett var Elbil24 som fant dette ut først).
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA