Leserinnlegg Motor «Vi er ikke klare til å fase ut fossile kjøretøy»

Startet av vinterdekk, torsdag 14. desember 2023, klokken 07:29

« forrige - neste »

vinterdekk

En elektroingeniør skriver i ett innlegg at lading stjelte mye tid på en Europa-ferie. Kulde og batterier har aldri vært en god match. Og derfor er vi ikke klare for å fase ut fossile kjøretøy. [..] er for dårlig å bare satse på EL.

https://www.motor.no/aktuelt/vi-er-ikke-klare-til-a-fase-ut-fossile-kjoretoy/261350

Tanker?
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

vinterdekk

Med den korte tiden jeg har hatt som elbileier så mener jeg at vi kan tåle å omstille oss til ett langsommere reisetempo på fritidsturer. Vi får ikke dårligere livskvalitet selv om vi blir mindre effektive. Men det oppleves som at det fortsatt er tidlige dager for elbilene når man ikke kan være helt trygg på å få startet lading der man ender opp med å stoppe. Bilene i seg selv er gode nok for de fleste. Vet om mange som foretrekker tradisjonell dieselbil men som ikke kjører spesielt langt.

THE

Hvis man skal kjøre tusenvis av kilometer raskest mulig, så er nok fossilbil fremdeles det beste valget. Etter 8-9 år med elbil, og drøyt 6 år med elbil som eneste bil mener derimot jeg at vi er klare til å fase ut fossilbiler. På de ca 185000 km jeg har kjørt med Tesla X, så er det ikke mange turer der lading har vært ei stor utfordring, men det er først de siste par årene det har vært mulig å kjøre elbil i store deler av Nord-Norge uten nøye planlegging i forkant. Kjøring med store tilhengere/campingvogn er nok også for de som har god tid på tur ennå.

Uansett så går utvikling av biler, ladehastighet, ladenettverk så fort at det ikke er noen grunn til ikke å begynne utfasing av fossile kjøretøy. De som har bruk for fossile kjøretøy kan bruke det i mange år ennå, selv om det om et år eller to ikke blir mulig å kjøpe nye lette kjøretøy med forbrenningsmotor. Til og med pick-up og store varebiler begynner å komme på markedet i brukbare utgaver nå.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

ToWalkOrDrive

Det er så mange ting i den artikkelen jeg ikke helt forstår...eller som elektroingeniøren ikke forstår.
Han måtte lade 50 ganger og bilen går 34 mil. Selv om en sier at han bare lader for 24 mil på en dag lading så blir altså det 100 mil til dagen. Det virker veldig travelt på en sommerferie-tur. Har du 100km/t i snitt så kjører en altså 10 timer til dagen i snitt i 12 dager. WTF, som ungdommen sier.

Ser at han til slutt fant Tesla-laderne, og takket for det. Dette tyder vel og på at han ikke kjørte Tesla selv.
Er vel ikke usannsynlig at han kjørte en elbil med lav ladehastighet / høyt forbruk per lademinutt.

Videre skriver han: Noen modeller har løsninger med å varme batterier før lading. Dette hjelper noe, men det tar tid å lade, selv med lyn-ladere, for batteriet vil ikke vare særlig lenge om man lader det for fort. Betyr det at Elektroingeniøren har valgt å ikke lade på lynladere? Det vil jo forklare ladetiden. Men kanskje han ikke skal stole på elektrolærdommen han lærte for 10 år siden, og heller stole på at lynladerne ikke knekker bilen?

Han skriver og:
Vi hadde jo lasta ned ulike anbefalte ladeapper før turen, og ble opprørt over å bli veileda til ladere som ikke hadde ladeledning, (det er jo ladere som bruker ett døgn på å lade opp bilen).
På nettsiden og appen Chargefinder kan du filtrere på effekt, sånn at du kan få kun de over 100kW til å vise f.eks. Men hvis elektroingeniøren ikke har tro på lynladere blir jo alt vanskelig - da anbefaler jeg diesel.

Ser for øvrig at mange biler kommer med imponerende ladehastighet, f.eks. Xpeng G9, selv om forbruket spiser opp mesteparten av fordelen. Personlig føler jeg Model Y LR (AWD) fra 2021 som jeg har ikke begrenser meg med lading da den bruker veldig lite strøm per mil, sånn at en og får veldig mange mil per lademinutt. Kan og forvarme batteriet (automatisk) for å hindre "coldgate".

Konklusjon: Kjøp deg en bil med raskere lading, og stol på lynladere.

Konklusjon 2: Dersom en skal kjøre 12.000 kilometer på 12 dager så kan det sikkert være ok å leie en bil med fri km til formålet.

Begynner å bli bra dekning av Tesla Superchargers. Men kjører du et annet merke er det fortsatt mange stasjoner som ikke er åpne i Europa, selv om de stadig åpner opp nye for alle. Det første skjermbildet under viser for Tesla-eiere. Se artikkel for mer info om det: https://www.electrive.com/2023/03/22/tesla-opens-more-superchargers-in-europe-for-3rd-party-use/

https://www.tesla.com/no_no/findus?v=2&bounds=60.0935339992725%2C25.67364087499999%2C46.082650462551335%2C-10.317570062500007&zoom=6&filters=supercharger%2Cparty%2Cself%20serve%20demo%20drive
Tesla Model Y                         2021-

Syklist

Sutreartikkel, ladepauser tar litt tid, men det kommer veldig an på bilen. Skal du på en slik langtur, er kanskje ikke e-Golf optimalt, men det går. 

Jeg bruker ikke lenger tid på å krysse Europa med Model 3 enn med fossibil. Ladepausene gir et minimum av nødvendige pauser for sikker kjøring.   
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

Rosstopher

Bjørn Nyland kjørte 2781 km på 24 timer. Man kan fint forflytte seg kjempefort med elbil hvis man ønsker det. Det høres ut som vedkommende ikke har giddet å sette seg inn i ting i det hele tatt.

Jeg syns dette grenser til brudd på vær varsom-plakaten. Vedkommende fremstilles som en form for ekspert, og får ytre seg som han ønsker tilsynelatende uten noen faktasjekk fra redaksjonen.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

geear

Sitat fra: Syklist på torsdag 14. desember 2023, klokken 10:35Sutreartikkel, ladepauser tar litt tid, men det kommer veldig an på bilen. Skal du på en slik langtur, er kanskje ikke e-Golf optimalt, men det går. 

Jeg bruker ikke lenger tid på å krysse Europa med Model 3 enn med fossibil. Ladepausene gir et minimum av nødvendige pauser for sikker kjøring. 
Du er nok et unntak hvis du ikke bruker lenger tid med Model 3 enn fossilbil.

Hadde Europa-turné i sommer og vi hadde mange (minst ti) ladinger vi ikke hadde lyst på. At vi klarte å slå ihjel tiden, joda, men vi hadde ikke stoppet så hyppig med fossilbil. Bare første dagen nedover Tyskland hadde vi tre stopp som vi hadde droppet glatt med fossilbil. Var vel nede i 1,5-2 timer eller noe mellom ladestoppene.

ToWalkOrToDrive, Ser fint ut på kartet, og funker om man følger hovedveiene, men ved kryssing mellom Frankrike og Tyskland via nordre Luxembourg endte vi med skjøteledning og lading fra stikkontakten på et hotell, som de dessuten skulle ha betalt en formue for.

Roy Aasen

Nei hvorfor skal en jævles med elbil på tur? Er jo bare tull.
Myye bedre å jævles med dieselpurka så kan jeg i det minste spare noen minutter av mitt dyrebare liv🤭

Rent bortsett fra at lange bilturer uansett drivstoff vel ikke er det beste miljømessig?

Syklist

Man skal jo helst ta en pause hver 2 time med fossilbil også. Har hatt 3 ladestopp gjennom Tyskland, og dersom planleggingen av SC stopp er fornuftig, er det ikke så mye dødtid.  Skal man overnatte, er det greit å booke et sted med destinasjonslader.

Tror det hele er et spørsmål om planlegging og hvordan man forholder seg til pauser.  Her synes jeg artikkelen i Motor var altfor negativ. 

(Og ja, nattog er nok den beste måten å reise gjennom Tyskland på.)
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

Ingeniøren

Sitat fra: Roy Aasen på torsdag 14. desember 2023, klokken 13:40Nei hvorfor skal en jævles med elbil på tur? Er jo bare tull.
Myye bedre å jævles med dieselpurka så kan jeg i det minste spare noen minutter av mitt dyrebare liv🤭

Rent bortsett fra at lange bilturer uansett drivstoff vel ikke er det beste miljømessig?

Hvordan tror du fremtiden blir om alle tenker kun på sitt "dyrebare liv" akkurat i dag.

Elbil trenger at man setter seg inn i ting og planlegger litt mer enn bare å se etter neste pumpe, men det fortjener de som vokser opp i dag. De har og et "dyrebart liv" ...

Klar over at miljøregnskapet for elbil ikke ser så bra ut i dag men det har delvis sin årsak i at stort sett all transport er fossil, men det vil endre seg når fossil fases ut, selv om det tar tid.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

ToWalkOrDrive

Sitat fra: geear på torsdag 14. desember 2023, klokken 10:55
Sitat fra: Syklist på torsdag 14. desember 2023, klokken 10:35Sutreartikkel, ladepauser tar litt tid, men det kommer veldig an på bilen. Skal du på en slik langtur, er kanskje ikke e-Golf optimalt, men det går. 

Du er nok et unntak hvis du ikke bruker lenger tid med Model 3 enn fossilbil.

Hadde Europa-turné i sommer og vi hadde mange (minst ti) ladinger vi ikke hadde lyst på. At vi klarte å slå ihjel tiden, joda, men vi hadde ikke stoppet så hyppig med fossilbil. Bare første dagen nedover Tyskland hadde vi tre stopp som vi hadde droppet glatt med fossilbil. Var vel nede i 1,5-2 timer eller noe mellom ladestoppene.

ToWalkOrToDrive, Ser fint ut på kartet, og funker om man følger hovedveiene, men ved kryssing mellom Frankrike og Tyskland via nordre Luxembourg endte vi med skjøteledning og lading fra stikkontakten på et hotell, som de dessuten skulle ha betalt en formue for.

Ser at om du hadde kjørt nå så har de en fin ny åpnet stasjon nord i Luxemburg :-) (ref bilde under)

Ja, skjønner at det kan se bedre ut på et Europa-kart enn i virkeligheten. Ser at dersom en i dag skulle holdt seg til Tesla-ladere (røde prikker) ville en maksimalt kjørt en omvei på 6 mil hver vei. Men skjønner at en ikke alltid er lysten på å kjøre omveier når en vil sove. Er jo og en jungel med ladeaktører kan det virke som. Men er vel et styr å få betalt om en velger de lokale ladestasjonen, ref ChargeFinders kart over ladere med mer enn 100kW effekt nedenfor?

Er og klart at strømmen renner veldig mye fortere ut når en kjører i 130 km/t enn på norske veier.
Tesla Model Y                         2021-

vinterdekk

Ser forresten at artikkelforfatteren/Motor har med skjermdump fra Elton appen og en fransk telekomtilbyder. Elton har ingen roamingavtaler utenfor Norden men støtter ruteplanlegging utenfor Norden når man velger «alle ladere». Jeg synes det er bra at Elton kan hjelpe med å finne andre ladere men man må bruke litt tid i appen før man forstår de ulike valgene appen gir. Man kan mistenke at artikkelforfatteren bare har lastet ned noen apper, vært full av selvtillit og funnet ut av ting underveis. Jeg hadde antagelig planlagt og ordnet ymse ladekort uker i forvegen.

Orbit

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 14. desember 2023, klokken 15:27Men er vel et styr å få betalt om en velger de lokale ladestasjonen, ref ChargeFinders kart over ladere med mer enn 100kW effekt nedenfor?
Dersom en har ordnet seg med en roamingoperatør på forhånd (f.eks Ladeklubben eller Elli som begge er tilgjengelige for alle uavhengig av bilmerke), er det godt over 100 (men ikke alle) av de lynladerne som vises i kartutsnittet fra ChargeFinder hvor en hadde betalt smertefritt med brikke eller app på vanlig måte.

Sitat fra: vinterdekk på torsdag 14. desember 2023, klokken 17:32Ser forresten at artikkelforfatteren/Motor har med skjermdump fra Elton appen og en fransk telekomtilbyder. Elton har ingen roamingavtaler utenfor Norden men støtter ruteplanlegging utenfor Norden når man velger «alle ladere». Jeg synes det er bra at Elton kan hjelpe med å finne andre ladere men man må bruke litt tid i appen før man forstår de ulike valgene appen gir. Man kan mistenke at artikkelforfatteren bare har lastet ned noen apper, vært full av selvtillit og funnet ut av ting underveis. Jeg hadde antagelig planlagt og ordnet ymse ladekort uker i forvegen.
Støtter den teorien. Det er også en forståelig feil dersom en ikke har kjørt så mye utenfor Norden tidligere. (Eller ikke er med i klubben som drar på tur med adaptere for 10+ europeiske kontaktvarianter....)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Eladdin - Elbilfareren

Sutreartikkel,ja. Klart det er sutring når en ikke opplever elbil som fullgodt på langtur året rundt, og faktisk våger å skrive et leserinnlegg om sin opplevelse.
Jeg kjenner en drøss med folk som har hatt elbil med relativt lang rekkevidde (type 45-55 mil om sommeren) og andre som fortsatt har, og ettersom noen av disse er mer fornøyd etter å ha blitt kvitt dem og andre sier ting som  "ja, ja, vi får vel bare leve med ulempene når vi var så dumme"-ish om elbilkjøpene sine, så er de også sutrekopper også?
Selv han kollegaen min med Tesla som nettopp har passert 8 år skal selge den (TENK det'a) ettersom han ikke stoler på batteriet pga mye lesing om defekte elbilbatterier, og ikke er den utholdende nok om vinteren heller, mener han. (TENK det'a) En annen kollega kjøpte sin første elbil, en Tesla MY i februar. Det første han sa når jeg spurte om han var fornøyd etter 2-3 uker var "For en vits. Her må det lades ofte selv om jeg kjører lite ila uka".

De andre som har solgt "driten", som de sier, har stort sett hatt Kia'r, Folkevogner og Opler.

Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Hyundai Kona og 2 stk Ioniq, utstyrt med ratt, vinduer, hjul og seter

Rosstopher

Sitat fra: Exit elbil på torsdag 14. desember 2023, klokken 20:19

Sutreartikkel,ja. Klart det er sutring når en ikke opplever elbil som fullgodt på langtur året rundt, og faktisk våger å skrive et leserinnlegg om sin opplevelse.
Jeg kjenner en drøss med folk som har hatt elbil med relativt lang rekkevidde (type 45-55 mil om sommeren) og andre som fortsatt har, og ettersom noen av disse er mer fornøyd etter å ha blitt kvitt dem og andre sier ting som  "ja, ja, vi får vel bare leve med ulempene når vi var så dumme"-ish om elbilkjøpene sine, så er de også sutrekopper også?
Selv han kollegaen min med Tesla som nettopp har passert 8 år skal selge den (TENK det'a) ettersom han ikke stoler på batteriet pga mye lesing om defekte elbilbatterier, og ikke er den utholdende nok om vinteren heller, mener han. (TENK det'a) En annen kollega kjøpte sin første elbil, en Tesla MY i februar. Det første han sa når jeg spurte om han var fornøyd etter 2-3 uker var "For en vits. Her må det lades ofte selv om jeg kjører lite ila uka".

De andre som har solgt "driten", som de sier, har stort sett hatt Kia'r, Folkevogner og Opler.

Det var da voldsomt da! Følte du deg personlig angrepet av kritikken mot artikkelen? Hvilken del av kritikken var det som var feil, mener du? Hvis du leser litt rundt på forumet her så ser du at det er helt greit å være negativ til sider ved elbil, men folk setter pris på at kritikken er velbegrunnet og reell, og ikke bare oppgulp.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA