Leserinnlegg Motor «Vi er ikke klare til å fase ut fossile kjøretøy»

Startet av vinterdekk, torsdag 14. desember 2023, klokken 07:29

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 14. desember 2023, klokken 15:27
Sitat fra: geear på torsdag 14. desember 2023, klokken 10:55
Sitat fra: Syklist på torsdag 14. desember 2023, klokken 10:35Sutreartikkel, ladepauser tar litt tid, men det kommer veldig an på bilen. Skal du på en slik langtur, er kanskje ikke e-Golf optimalt, men det går. 

Jeg bruker ikke lenger tid på å krysse Europa med Model 3 enn med fossibil. Ladepausene gir et minimum av nødvendige pauser for sikker kjøring. 
Du er nok et unntak hvis du ikke bruker lenger tid med Model 3 enn fossilbil.

Hadde Europa-turné i sommer og vi hadde mange (minst ti) ladinger vi ikke hadde lyst på. At vi klarte å slå ihjel tiden, joda, men vi hadde ikke stoppet så hyppig med fossilbil. Bare første dagen nedover Tyskland hadde vi tre stopp som vi hadde droppet glatt med fossilbil. Var vel nede i 1,5-2 timer eller noe mellom ladestoppene.

ToWalkOrToDrive, Ser fint ut på kartet, og funker om man følger hovedveiene, men ved kryssing mellom Frankrike og Tyskland via nordre Luxembourg endte vi med skjøteledning og lading fra stikkontakten på et hotell, som de dessuten skulle ha betalt en formue for.

Ser at om du hadde kjørt nå så har de en fin ny åpnet stasjon nord i Luxemburg :-) (ref bilde under)

Ja, skjønner at det kan se bedre ut på et Europa-kart enn i virkeligheten. Ser at dersom en i dag skulle holdt seg til Tesla-ladere (røde prikker) ville en maksimalt kjørt en omvei på 6 mil hver vei. Men skjønner at en ikke alltid er lysten på å kjøre omveier når en vil sove. Er jo og en jungel med ladeaktører kan det virke som. Men er vel et styr å få betalt om en velger de lokale ladestasjonen, ref ChargeFinders kart over ladere med mer enn 100kW effekt nedenfor?

Er og klart at strømmen renner veldig mye fortere ut når en kjører i 130 km/t enn på norske veier.
Det er bra, det hjelper stadig, men ingen kan nekte for at det krever mer å kjøre elbil enn fossilt.

Vi lå mye i 160-180 der det var fri fart, og det var da vi kom helt ned mot 1,5-2 timer mellom stoppene. I perioder over 200 og oppe i 250 også, men da ser det ut som batteriindikatoren går fast forward (downward...). 😂

Eladdin - Elbilfareren

Sitat fra: Rosstopher på torsdag 14. desember 2023, klokken 21:16
Sitat fra: Exit elbil på torsdag 14. desember 2023, klokken 20:19
Sitat fra: Syklist på torsdag 14. desember 2023, klokken 10:35Sutreartikkel, ladepauser tar litt tid, men det kommer veldig an på bilen. Skal du på en slik langtur, er kanskje ikke e-Golf optimalt, men det går. 

Jeg bruker ikke lenger tid på å krysse Europa med Model 3 enn med fossibil. Ladepausene gir et minimum av nødvendige pauser for sikker kjøring. 

Sutreartikkel,ja. Klart det er sutring når en ikke opplever elbil som fullgodt på langtur året rundt, og faktisk våger å skrive et leserinnlegg om sin opplevelse.
Jeg kjenner en drøss med folk som har hatt elbil med relativt lang rekkevidde (type 45-55 mil om sommeren) og andre som fortsatt har, og ettersom noen av disse er mer fornøyd etter å ha blitt kvitt dem og andre sier ting som  "ja, ja, vi får vel bare leve med ulempene når vi var så dumme"-ish om elbilkjøpene sine, så er de også sutrekopper også?
Selv han kollegaen min med Tesla som nettopp har passert 8 år skal selge den (TENK det'a) ettersom han ikke stoler på batteriet pga mye lesing om defekte elbilbatterier, og ikke er den utholdende nok om vinteren heller, mener han. (TENK det'a) En annen kollega kjøpte sin første elbil, en Tesla MY i februar. Det første han sa når jeg spurte om han var fornøyd etter 2-3 uker var "For en vits. Her må det lades ofte selv om jeg kjører lite ila uka".

De andre som har solgt "driten", som de sier, har stort sett hatt Kia'r, Folkevogner og Opler.

Det var da voldsomt da! Følte du deg personlig angrepet av kritikken mot artikkelen? Hvilken del av kritikken var det som var feil, mener du? Hvis du leser litt rundt på forumet her så ser du at det er helt greit å være negativ til sider ved elbil, men folk setter pris på at kritikken er velbegrunnet og reell, og ikke bare oppgulp.
Jeg mener det ikke er logisk at det er sutring når de forteller om skuffende ytelser fra elbilen sin og ladeopplevelser, og heller ikke oppgulp, og jeg føler meg ikke personlig angrepet når jeg ikke er enig i at den artikkelen er sutring når han forteller om opplevelsen sin.
Det florerer jo av folk med sin første elbil som er negativt overrasket over hvor begredelig en elbil kan være om vinteren under visse normale omstendigheter. De som fortsetter med sin 2., 3. og 4. elbil har vel bare akseptert og innfunnet seg med at slik er det, uten å lage noe vesen ut av det. Det holder jo at det er kaldt og at en skal på langtur, og 50 mils bilen reduseres til en 30-ish mils medium-bil med mye hyppigere og mye tregere lading, selv om bilene selvsagt er mer enn gode nok til de hverdagslige,typiske til/fra jobben-strekningene pluss en god del til. Det må være lov å gi uttrykk for at en er skuffet over langdistanseopplevelsen i vinterlige forhold som han skriver om.
Nå i dag utgjør vel elbilparken rundt 25 % av bilene her i Norge. Hvordan ville det vært under rådende forhold dersom den hadde vært 50 % eller mer og biler og ladetid ikke forbedrer seg? Da snakker vi mye bortkastet tid og penger da... -og opptatt arealbruk til lading og passivitet. Fyren har et godt poeng, mener jeg.
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Hyundai Kona og 2 stk Ioniq, utstyrt med ratt, vinduer, hjul og seter

vinterdekk

Sitat fra: Exit elbil på fredag 15. desember 2023, klokken 01:05[..] Fyren har et godt poeng, mener jeg.

Poenget til artikkelforfatteren er at regjeringen/stortinget må beslutte å vente med utfasing av fossilbiler til ett senere tidspunkt. Basert generell observasjon om treg lading om vinteren og en «laste ned anbefalte apper og møt opp ved ladestasjoner nedover Europa med billig elbil» tur, for å sette det litt på spissen. Jo det virker litt sutrete siden artikkelforfatteren har eid mange elbiler og kanskje er i en økonomisk situasjon for å kjøpe seg pent brukte bensin og dieselbiler i mange år framover. Det er ett i-landsproblem å klage på at nybilutvalget blir begrenset til elektriske biler om ett år.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Electric cars in Norway

SitatSutreartikkel, ladepauser tar litt tid, men det kommer veldig an på bilen. Skal du på en slik langtur, er kanskje ikke e-Golf optimalt, men det går......
Så enig så enig med denne under som skrev dette.

Og å endre nasjonalt på strategiene .....? Seriøst! Noen ganger lurer jeg på hva er det folk tenker på? 
Nei, nå må vi «kjøre på» for å nå satte mål.

Rosstopher

Sitat fra: Exit elbil på fredag 15. desember 2023, klokken 01:05Det florerer jo av folk med sin første elbil som er negativt overrasket over hvor begredelig en elbil kan være om vinteren under visse normale omstendigheter. De som fortsetter med sin 2., 3. og 4. elbil har vel bare akseptert og innfunnet seg med at slik er det, uten å lage noe vesen ut av det. Det holder jo at det er kaldt og at en skal på langtur, og 50 mils bilen reduseres til en 30-ish mils medium-bil med mye hyppigere og mye tregere lading, selv om bilene selvsagt er mer enn gode nok til de hverdagslige,typiske til/fra jobben-strekningene pluss en god del til.

Du skriver som om det er en etablert sannhet at elbiler er begredelige om vinteren, at lading går saktere om vinteren, at man må stoppe oftere om vinteren. Jeg opplever ingenting av det du skriver.

Jeg starter hver dag med oppladet (og oppvarmet) bil. I hverdagen bruker jeg mindre tid på å lade enn jeg brukte på å fylle fossilt drivstoff i gamledager. Jeg slipper også å kjøre ens ærend innom energistasjonen for påfyll. Slike små tidsbesparelser setter småbarnsforeldre i tidsklemma pris på.

Min 50-mils bil reduseres til en 30-mils bil både på vinteren og om jeg trekker tilhenger. Den lader ikke saktere av den grunn. Jeg må heller ikke stoppe oftere av den grunn. Verken voksne eller barn i familien har noen interesse av å kjøre 4-5 timer i strekk uten stopp, selv om bilen klarer det om sommeren. Det skjer oftere at vi stopper uten å lade enn at vi må stoppe for å lade. De som trekker stor tilhenger og/eller kjører mye i høy fart vil selvfølgelig bruke lengre tid. Det er ingen hemmelighet og bør ikke komme som noen overraskelse underveis på turen, med mindre man har valgt å ikke forberede seg, slik han i artikkelen virker å ha valgt.

Når jeg bytter bil er det ikke i tankene mine i det hele tatt å bytte tilbake til fossilt drivstoff. Jeg har ingen interesse av en bil som jeg må reise bort for å fylle energi på, en bil som har feil temperatur hver gang jeg setter meg inn i den, en bil med drivstoffutgifter som om strømmen skulle ha kostet 10 kroner per kWh. Jeg har ingen motforestillinger mot at visse, spesielle grupper fortsatt har bruk for fossilt drivstoff, men til folk flest vil jeg mene at elbil er overlegent til hverdags og like bra på norgesferie.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Ingeniøren

Sitat fra: Rosstopher på fredag 15. desember 2023, klokken 09:30
Sitat fra: Exit elbil på fredag 15. desember 2023, klokken 01:05Det florerer jo av folk med sin første elbil som er negativt overrasket over hvor begredelig en elbil kan være om vinteren under visse normale omstendigheter. De som fortsetter med sin 2., 3. og 4. elbil har vel bare akseptert og innfunnet seg med at slik er det, uten å lage noe vesen ut av det. Det holder jo at det er kaldt og at en skal på langtur, og 50 mils bilen reduseres til en 30-ish mils medium-bil med mye hyppigere og mye tregere lading, selv om bilene selvsagt er mer enn gode nok til de hverdagslige,typiske til/fra jobben-strekningene pluss en god del til.

Du skriver som om det er en etablert sannhet at elbiler er begredelige om vinteren, at lading går saktere om vinteren, at man må stoppe oftere om vinteren. Jeg opplever ingenting av det du skriver.

Jeg starter hver dag med oppladet (og oppvarmet) bil. I hverdagen bruker jeg mindre tid på å lade enn jeg brukte på å fylle fossilt drivstoff i gamledager. Jeg slipper også å kjøre ens ærend innom energistasjonen for påfyll. Slike små tidsbesparelser setter småbarnsforeldre i tidsklemma pris på.

Min 50-mils bil reduseres til en 30-mils bil både på vinteren og om jeg trekker tilhenger. Den lader ikke saktere av den grunn. Jeg må heller ikke stoppe oftere av den grunn. Verken voksne eller barn i familien har noen interesse av å kjøre 4-5 timer i strekk uten stopp, selv om bilen klarer det om sommeren. Det skjer oftere at vi stopper uten å lade enn at vi må stoppe for å lade. De som trekker stor tilhenger og/eller kjører mye i høy fart vil selvfølgelig bruke lengre tid. Det er ingen hemmelighet og bør ikke komme som noen overraskelse underveis på turen, med mindre man har valgt å ikke forberede seg, slik han i artikkelen virker å ha valgt.

Når jeg bytter bil er det ikke i tankene mine i det hele tatt å bytte tilbake til fossilt drivstoff. Jeg har ingen interesse av en bil som jeg må reise bort for å fylle energi på, en bil som har feil temperatur hver gang jeg setter meg inn i den, en bil med drivstoffutgifter som om strømmen skulle ha kostet 10 kroner per kWh. Jeg har ingen motforestillinger mot at visse, spesielle grupper fortsatt har bruk for fossilt drivstoff, men til folk flest vil jeg mene at elbil er overlegent til hverdags og like bra på norgesferie.

Amen !
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Øyvind.h

Om jeg tenker igjennom alle bekjente, venner, familie eller folk i nabolaget som har elbil så kommer jeg på ett eneste tilfelle av bytte fra elbil til fossil (han var tidlig ute med Model S, og en av de som opplevde at understellet knakk).

Av de resterende titalls personene jeg vet om som har gått over til elbil så er det ikke en eneste som har solgt elbilen og byttet til fossilbil igjen. Det betyr ikke at ingen av dem har hatt problemer, men det betyr at ingen av dem har gått tilbake til fossilbil. Antakelsen må da være at fordelene veier opp for eventuelle ulemper.

Om målestokken er det å kunne kjøre raskest mulig på tvers av europa i kulde så skjønner jeg at konklusjonen kan være at elbilen ikke er god nok. Til det formålet vil fossilbilen være mye mer effektiv.

Spørsmålet er om jeg ville valgt en bil som har en teoretisk fordel noen få dager i året, fremfor ulemper de resterende 360+? Svaret for min del er jo åpenbart nei.
Litt som å la juletreet stå i stua hele året, for det skal jo opp igjen til jul? Sparer jo masse tid om jeg bare lar treet stå. Eller la pinnekjøttet og ribba ligge i kjøleskap hele året, for vi skal jo spise det i jula og på nyttårsaften.

Feirer man jul hver helg blir situasjonen en annen, og det utgjør vel bare litt mindre andel av norges befolkning enn de som har som hovedbruk av bilen å kjøre personbilen på kryss og tvers av europa.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

daktari

Synes Porsche Macan sin ladekurve ved forskjellige batteritemperatur er meget interessant.  Forvarming til 20 grader gjør susen. Har man bil uten forvarming må man bruke lengre tid. Å lade slik man fyller bensin "foill tank sjø", taper tid. For kort rekkevidde gir mer behov for full-lading.

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Nyttig å se TeslaBjørns 1000 km challenge. De beste bilene er under 10 timer nå inkl lading. Men Leaf, Kona f.eks er ca  12-13 timer... må velge rett bil for den beste opplevelsen og lade rett.

En bensin plugin er nede på ca 9 timer. På så lang reise mener jeg det er greit. Mulig en 100 liter diesel E-klasse kan komme ned på lavere tid, men da går det  utover biologiske behov og reisekomforten blir dårligere.
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Syklist

Mitt sammenlikningsgrunnlag for langtur i Europa er dieselbil med 1200km rekkevidde under samme forhold som Model 3 gir 550km rekkevidde fulladet.

I praksis har man gjerne lavere gjennomsnittshastighet gjennom Tyskland på Autobahn på grunn av kø enn i Norge og Sverige på motorvei. Med Model 3 har jeg ligget i 150-160 maksimum på områder med fri fart og lite trafikk nord i Tyskland. Ellers er nok 120km/t mer optimal hastiget med tanke på distanser mellom ladestopp. Ofte er traffikken tett og gjennomsnitt ligger ned mot 80.

Det blir bare feil å utsette utfasing av fossilbiler, man må sørge for at de blir så dyre i bruk at de utfases raskere.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

ToWalkOrDrive

Bare for å ta med en ikke-relevant undersøkelse...siden det er fra Australia....

Men er du en Tesla-eier har du sykt mange flere ladepunkter å lade på nede i Europa enn om du er en ikke-Tesla-eier. Sånn er det bare... Så sånn sett kan det være relevant for nordmenn som kjører mye i Europa, siden jeg regner med lading er en stor grunn til forskjellene i Australia...
Tesla Model Y                         2021-

daktari

geear

Sitat fra: daktari på fredag 15. desember 2023, klokken 10:40Nyttig å se TeslaBjørns 1000 km challenge. De beste bilene er under 10 timer nå inkl lading. Men Leaf, Kona f.eks er ca  12-13 timer... må velge rett bil for den beste opplevelsen og lade rett.

En bensin plugin er nede på ca 9 timer. På så lang reise mener jeg det er greit. Mulig en 100 liter diesel E-klasse kan komme ned på lavere tid, men da går det  utover biologiske behov og reisekomforten blir dårligere.
Husk nå for all del at Bjørn sine 1000 km tester er opp og ned E6, som har meget bra dekning av ladelokasjoner, med en fører som har detaljkunnskap om hver eneste ladested memorert, han har kalkulert forventet forbruk og planlagt stoppene i detalj i forkant - forventet batteriprosent ved ankomst på de forskjellige laderne og nøyaktig hvor mye han trenger for å nå den neste som fører til høyest mulig effektivitet innberegnet kjøretid av hovedveien og aktivering av lading opp mot bilens ladekurve. I tillegg utføres testene sen kveld og nattestid uten særlig trafikk på laderne. Og han kjører også betydelig over fartsgrensa på de bilene som har høy effektivitet og/eller høy ladehastighet.

Dette er helt greit for testingen sin del, og for å vise at elbil har blitt så bra som det har, men det er allikevel et stykke igjen. Det er mange store forskjeller opp mot det at hvermansen skal kjøre nedover områder i Europa steder hen aldri har vært før, og gjerne utenfor hovedfartsårene for å finne et eller annet gjestgiveri eller pannekakehuset i Nederland.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: geear på fredag 15. desember 2023, klokken 17:04
Sitat fra: daktari på fredag 15. desember 2023, klokken 10:40Nyttig å se TeslaBjørns 1000 km challenge. De beste bilene er under 10 timer nå inkl lading. Men Leaf, Kona f.eks er ca  12-13 timer... må velge rett bil for den beste opplevelsen og lade rett.

Husk nå for all del at Bjørn sine 1000 km tester er opp og ned E6, som har meget bra dekning av ladelokasjoner, med en fører som har detaljkunnskap om hver eneste ladested memorert, han har kalkulert forventet forbruk og planlagt stoppene i detalj i forkant - forventet batteriprosent ved ankomst på de forskjellige laderne og nøyaktig hvor mye han trenger for å nå den neste som fører til høyest mulig effektivitet innberegnet kjøretid av hovedveien og aktivering av lading opp mot bilens ladekurve. I tillegg utføres testene sen kveld og nattestid uten særlig trafikk på laderne. Og han kjører også betydelig over fartsgrensa på de bilene som har høy effektivitet og/eller høy ladehastighet.

Dette er helt greit for testingen sin del, og for å vise at elbil har blitt så bra som det har, men det er allikevel et stykke igjen. Det er mange store forskjeller opp mot det at hvermansen skal kjøre nedover områder i Europa steder hen aldri har vært før, og gjerne utenfor hovedfartsårene for å finne et eller annet gjestgiveri eller pannekakehuset i Nederland.

På den annen side kan en ofte få litt strøm mens en sover.

En annen ting er at ting skjer veldig fort nå. Tesla fikk nylig 1,5 milliarder til å bedre ladingen for alle merker, ref Teslaratis artikkel:
Tesla Model Y                         2021-

Robertb

Selvom artikkelen kan være sutrete, mener jeg at det kan være noe i det. De fleste på langtur kjører motorvei hvor ladestasjoner med hurtiglading finnes. Vær i oktober på langtur med diesel og campingvogn i Tyskland og Nederland, 5000 km i 4 uker, og minst mulig på motorveier. Har interesse for elbil men ennå ikke kjøpt. På turen havnet vi pga stengte veier på alternative ruter som jeg vannlighvis ikke skulle velge, for trange veier, mange småbyer, dårlige veier. Lurte på om det var ladestasjoner der og har sjekket abrp. Også her lite ladestasjoner,en må tilbake til hovedårene. Kjente ruter i De og Nl langt ut på landet har ikke ladestasjoner. Jeg tror altså at det elbil og antall ladestasjoner utenom de store hovedårene er en vanskelig/dårlig kombinasjon som fører til at en ofte må lade for å unngå ladeangst. Det er noe sannhet i artikkelen i Motor.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA