Leserinnlegg Motor «Vi er ikke klare til å fase ut fossile kjøretøy»

Startet av vinterdekk, torsdag 14. desember 2023, klokken 07:29

« forrige - neste »

geear

Å kalle oljenæringen i Norge for subsidiert er en dårlig hersketeknikk oppstått hos Bellona eller andre som ikke ønsker oljeindustrien velkommen.

Hadde oljenæringen hatt normalt skattenivå, som resten av industrien, hadde det overhodet ikke vært behov for refusjon på leiteboring/feltutvikling i det hele tatt. Og på tross av dette så går altså næringen totalt sett kraftig i pluss hvert eneste år, og er årsaken til at du og jeg har et enormt pensjonsfond å støtte oss på, som dessuten bidrar med investeringer i grønn industri.

vinterdekk

Sitat fra: geear på lørdag 23. desember 2023, klokken 11:18Å kalle oljenæringen i Norge for subsidiert er en dårlig hersketeknikk oppstått hos Bellona eller andre som ikke ønsker oljeindustrien velkommen.

Hadde oljenæringen hatt normalt skattenivå, som resten av industrien, hadde det overhodet ikke vært behov for refusjon på leiteboring/feltutvikling i det hele tatt. Og på tross av dette så går altså næringen totalt sett kraftig i pluss hvert eneste år, og er årsaken til at du og jeg har et enormt pensjonsfond å støtte oss på, som dessuten bidrar med investeringer i grønn industri.

Man må vel være økonom for å ta den debatten om oljenæringen er subsidiert i Norge eller ikke? Der må jeg si pass. ;)

https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/rapportering-og-bransjer/bransjer-med-egne-regler/oljeskatt/om-oljeskattekontoret/petroleumsskattesystemet/

Men hvordan bidrar oljenæringen til investeringer i grønn energi? Det virker ikke som de har ønske om å omstille seg med mindre de må.

En rapport fra Greenpeace sier at «Kun 0,13 prosent av energien Equinor produserte i 2022 var fornybar – 99,87 prosent var fossil. Kun 3 prosent av selskapets investeringer gikk til fornybart».

https://www.greenpeace.org/norway/nyheter/energi/equinor-investerte-3-prosent-i-fornybar-energi-i-fjor/

Norge og oljenæringen har ett avhengighetsforhold som gjør at vi ikke kommer til å klare rask omstilling, vi er fastlåst i en utgående næring.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

turfsurf

Sitat fra: geear på lørdag 23. desember 2023, klokken 11:18Å kalle oljenæringen i Norge for subsidiert er en dårlig hersketeknikk oppstått hos Bellona eller andre som ikke ønsker oljeindustrien velkommen.

Merk at jeg spesifikt skriver globalt. Rent økonomisk er den jo lønnsom for AS Norge. Men tar man med skadene forurensningen fra oljen som har blitt tatt opp har forårsaket (ikke bare i Norge) er jeg ikke like sikker
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Vaduz

Ble mye engasjement av defrosting av bil skjønner jeg, men var altså ikke verre enn at jeg skrudde på bilen mens jeg skrapet på utsiden da det også var frosset på innsiden av vinduet. Om bilen også hadde webasto vet jeg ikke, ikke min bil, fikk bare nøkkelen i hånda.
Om dere aldri før har luktet avgassene fra egen diesel eller bensinbil er jo det fantastisk, må ha vært meget gunstig vindforhold under hele eierskapet;)

Electric cars in Norway

Sitat fra: Vaduz på søndag 24. desember 2023, klokken 07:02Ble mye engasjement av defrosting av bil skjønner jeg, men var altså ikke verre enn at jeg skrudde på bilen mens jeg skrapet på utsiden da det også var frosset på innsiden av vinduet. Om bilen også hadde webasto vet jeg ikke, ikke min bil, fikk bare nøkkelen i hånda.
Om dere aldri før har luktet avgassene fra egen diesel eller bensinbil er jo det fantastisk, må ha vært meget gunstig vindforhold under hele eierskapet;)
Valduz :+1: jeg forstod det du skrev. Og jeg er enig i det du skriver.

Ja det ble litt «storm i vannglass» dette her.
ja ja tenker jeg aldri at det ikke er så gærnt at det er godt for noe  ;D

For jeg ble sittende å surfe på den lenken til rettssaker  i høyesterett og der var det mye rart.
Endte opp med en Smiths-venner sak (tror jeg det var) og da gav jeg meg. Handlet om utmelding osv om et var lovlig....

Med slike problemstillinger blir Jo tomgangskjøring med en x5 små. Flott bil forøvrig men med feil drivstoff.
Kjørte endel slike før men de er sikkert alle skrotet nå for den N47 motoren fikk jo registerkjede ras alle sammen, vanos, tror jeg det het. De plastikk bananstramerne gikk ioppløsning ;D

geear

Sitat fra: Vaduz på søndag 24. desember 2023, klokken 07:02Ble mye engasjement av defrosting av bil skjønner jeg, men var altså ikke verre enn at jeg skrudde på bilen mens jeg skrapet på utsiden da det også var frosset på innsiden av vinduet. Om bilen også hadde webasto vet jeg ikke, ikke min bil, fikk bare nøkkelen i hånda.
Som sagt ikke et issue for min del etter å ha hatt elbiler i syv år, og gått til diesel igjen, men diesellukta på hånda etter å ha tatt i dieselpumpa er jeg ikke spesielt begeistra for. 😬

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 24. desember 2023, klokken 08:30
Valduz :+1: jeg forstod det du skrev. Og jeg er enig i det du skriver.

Ja det ble litt «storm i vannglass» dette her.
ja ja tenker jeg aldri at det ikke er så gærnt at det er godt for noe  ;D

For jeg ble sittende å surfe på den lenken til rettssaker  i høyesterett og der var det mye rart.
Endte opp med en Smiths-venner sak (tror jeg det var) og da gav jeg meg. Handlet om utmelding osv om et var lovlig....

Med slike problemstillinger blir Jo tomgangskjøring med en x5 små. Flott bil forøvrig men med feil drivstoff.
Kjørte endel slike før men de er sikkert alle skrotet nå for den N47 motoren fikk jo registerkjede ras alle sammen, vanos, tror jeg det het. De plastikk bananstramerne gikk ioppløsning ;D
Kan ikke være mange X5er med N47. Er ikke solgt mange av 25d-utgaven, og de aller fleste av den vil jeg tro er B47. N47 ble faset ut omtrent da X5en med firer (F15) kom.

Det har ikke noe med VANOS å gjøre, det er kun bensinmotorene som har det. ☺️

Electric cars in Norway

SitatKan ikke være mange X5er med N47. Er ikke solgt mange av 25d-utgaven, og de aller fleste av den vil jeg tro er B47. N47 ble faset ut omtrent da X5en med firer (F15) kom.

Det har ikke noe med VANOS å gjøre, det er kun bensinmotorene som har det. ☺️
Geear....Au au u ... der røyk min image som BMW Expert

Men hatt noen BMW opp gjennom åra, men hjelper ikke det nå jeg har teflonbelegg på innsida av skolten, ikke noe hukommelse fester seg lengre ;D

Ja n47 i x3 osv var jo herlige motorer med tre reg kjede som det nærmest var umulig å bytte uten å sette av en hel sommer 

Var med en kompis per til Sverige og der med en slik, og de var et team fra Litauen som bytta alt dette ila to dager mens vi gutta var ute på fest.

Strekk i reg kjede, og kjede strammere av kinaplast som gikk i stykker og kjede hoppa, er lik registrerras.

Jeg let her gang jeg er disse på auksjonen.no dvs de x3 opp til 2012 ish som selges der og selger «vet ikke noe om bilen» osv. Det er Stay away biler.

Ja du har rett, vanos er ikke reg ras..tok feil der også jeg. 2 av 2 feil på meg der altså
Les her om dette 

https://no.m.wikipedia.org/wiki/VANOS

elektro

Denne artikkelen må jo få en eller annen konsekvens for NAF (Motor). Elbilforeningen bør i alle fall på banen. Man kan ikke med NAF sin posisjon slippe til hvem som helst med hva som helst på forsiden.

Det irriterer meg grønn at vedkommende bruker en e-Golf og til å gi en slags status på hvor langt vi har kommet i overgangen til elbil. Hadde hen f.eks. brukt en lett brukt MG4 til 250.000 kr, og forholdt seg kun til Tesla og IONITY ladere, samt ladet på natten, ville hen ha brukt en brøkdel av tiden og hatt få problemer. (Om lag 10 ladestopp på totalt 6,5 timer hver vei, over tre dager. Omtrent tre stopp á 40 minutter om dagen. Tid som kan benyttes til bla. spising og toalettbesøk ila. dagsetapper på 7 timer effektivt. Uten kø.. )

Vi er dessuten minst 20 år fra full overgang til el, selv om fossilbilsalget skulle opphøre i morgen. Så hens e-Golf er omtrent like relevant som en Trabant.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Vaduz

Sitat fra: elektro på fredag 29. desember 2023, klokken 09:00Denne artikkelen må jo få en eller annen konsekvens for NAF (Motor). Elbilforeningen bør i alle fall på banen. Man kan ikke med NAF sin posisjon slippe til hvem som helst med hva som helst på forsiden.

Det irriterer meg grønn at vedkommende bruker en e-Golf og til å gi en slags status på hvor langt vi har kommet i overgangen til elbil. Hadde hen f.eks. brukt en lett brukt MG4 til 250.000 kr, og forholdt seg kun til Tesla og IONITY ladere, samt ladet på natten, ville hen ha brukt en brøkdel av tiden og hatt få problemer. (Om lag 10 ladestopp på totalt 6,5 timer hver vei, over tre dager. Omtrent tre stopp á 40 minutter om dagen. Tid som kan benyttes til bla. spising og toalettbesøk ila. dagsetapper på 7 timer effektivt. Uten kø.. )

Vi er dessuten minst 20 år fra full overgang til el, selv om fossilbilsalget skulle opphøre i morgen. Så hens e-Golf er omtrent like relevant som en Trabant.

Her har du vel bommet litt eller? Det står ganske tydelig at bildet kun er for illustrasjon og jeg tror ikke merket blir nevnt, så hvordan vet du at det er en golf? Det eneste han skriver er at det er en «billig elbil».
Og hvorfor omtaler du den middelaldrende elektroingeniør som «hen» når det er en mann? Leste du innlegget?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA