Hovedmeny

Lys- og viskerautomatikk

Startet av Martins1, lørdag 21. oktober 2023, klokken 10:56

« forrige - neste »

YSG

En faktor her er jo at at kvaliteten viskere og langlys var bedre før, dvs. man kunne slå av automatikken. Nå som TACC og AP er svinebundet til viskere og lys så er bilen langt dårligere på dette punktet enn da den ble kjøpt i 2021, og det irriterer meg. Du er fortsatt relativt ny eier, og har vel til gode å oppleve at enkelte oppdateringer i virkeligheten er "oppdateringer".

For min del synes jeg lysene har blitt adekvate nå. Litt treige av, og enda treigere til å slå seg på igjen, men ikke helt på trynet dårlig slik de var i 2021. Da kunne jeg imidlertid skru av hele greia, og det var null stress. Og her har man fortsatt litt manuell kontroll.

Viskerne derimot, er og blir en dårlig vits. Det er mulig nyere årsmodeller har bedre frontkamera, og dermed mindre problemer enn vår. Har sett enkelte som påstår det bare handler om å rengjøre ruta, men kan garantere at det er umulig å holde frontruta ren nok til å hindre viskerne fra å tørrgnukke ivei på 3 av 4 kjøreturer, ved passering av første og beste gatelys. Eller med riktig (les: feil) motlys. Gleder meg allerede til den nært forestående salt og slaps-sesongen, hvor det bare blir å glemme TACC i 6 måneder igjen...

geear

Har eid flere, og kjørt enda flere, Teslaer med kamerabasert autovisking, og kan med hånden på hjertet si at jeg aldri har opplevd tørrvisking på tre av fire kjøreturer. Har kanskje opplevd et og to sveip på tørr rute annenhver måned eller noe, i forbindelse med broer/skygger eller lignende. Du må ta en tur til Tesla med det der.

Rosstopher

Ja, det der er ikke normalt. Etter de siste oppdateringene fungerer det som det skal på i hvertfall 9 av 10 turer.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Mobileum

SitatHar kanskje opplevd et og to sveip på tørr rute annenhver måned eller noe, i forbindelse med broer/skygger eller lignende.

Tørr rute annenhver måned er veldig trolig når man bor i Sandnes...  ;D.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

geear

Tjah, den er oftere tørr enn våt, iallfall. ;)

Syns ikke det regner mye her, omtrent halvparten av Bergen, og litt mer enn på solkysten på østlandet (Tønsberg/Sandefjordsområdet). Jeg løper ute hele året og til nå i år har jeg kanskje tre turer i skikkelig regnvær. Flere ganger med våt bakke såklart. Sitter man i bil oppleves været mye dårligere fordi ruta blir våt av vann som virvles opp. Kan løpe langs veien omtrent uten å oppleve regn mens bilene visker. Syns det er kanonvær her, kan sykle omtrent året rundt, og jeg løper med vanlige joggesko hele året, ingen pigger. En times kjøring til ordentlig vinter og ti minutter andre veien om man heller vil gå tur på kilometerlange snøfrie strender. Helt prima.

Mobileum

SitatSyns ikke det regner mye her, omtrent halvparten av Bergen, og litt mer enn på solkysten på østlandet (Tønsberg/Sandefjordsområdet)

Oktober gjennomsnitt:
Sandnes  111.8 mm
Sandefjord 27.3 mm

Handyman

Sitat fra: YSG på fredag 27. oktober 2023, klokken 22:20Viskerne derimot, er og blir en dårlig vits. Det er mulig nyere årsmodeller har bedre frontkamera, og dermed mindre problemer enn vår. Har sett enkelte som påstår det bare handler om å rengjøre ruta, men kan garantere at det er umulig å holde frontruta ren nok til å hindre viskerne fra å tørrgnukke ivei på 3 av 4 kjøreturer, ved passering av første og beste gatelys. Eller med riktig (les: feil) motlys. Gleder meg allerede til den nært forestående salt og slaps-sesongen, hvor det bare blir å glemme TACC i 6 måneder igjen...
Har neppe noe med kamera å gjøre. Det du beskriver er ikke normalt.
Jeg har Y med "gamle" kamera, og aldri tørrvisking. Min far har TM3 og har ikke problemer, men siverfar har problemer med sin TM3.
Jeg tror hydrofobisk middel foran kamera og rengjøring inni kamerahuset kan hjelpe noen av de med problemer. Kalibrering av kamera er også noe som kan testes.
Du bør uansett få Tesla til å sjekke dette, da det absolutt ikke skal være slik.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

Sitat fra: Mobileum på lørdag 28. oktober 2023, klokken 10:39
SitatSyns ikke det regner mye her, omtrent halvparten av Bergen, og litt mer enn på solkysten på østlandet (Tønsberg/Sandefjordsområdet)

Oktober gjennomsnitt:
Sandnes  111.8 mm
Sandefjord 27.3 mm
Har bodd mange år begge stedene og vet godt hvordan det er i praksis. ☺️ Det er også store lokale variasjoner.

Her er det typisk 1300 mm og områdene jeg har bodd i Vestfold gjerne 900-1000 ish.

Områder rundt Bergen kan fort ha 2500.

Bilde fra https://snl.no/klima_i_Norge

Otkristo

Sitat fra: geear på lørdag 28. oktober 2023, klokken 09:21Har eid flere, og kjørt enda flere, Teslaer med kamerabasert autovisking, og kan med hånden på hjertet si at jeg aldri har opplevd tørrvisking på tre av fire kjøreturer. Har kanskje opplevd et og to sveip på tørr rute annenhver måned eller noe, i forbindelse med broer/skygger eller lignende. Du må ta en tur til Tesla med det der.
Samme her. Ingen problem med tørrvisking på min Model Y.

geear

Sitat fra: turfsurf på lørdag 21. oktober 2023, klokken 15:20
Sitat fra: Nimrad på lørdag 21. oktober 2023, klokken 12:01
Sitat fra: Martins1 på lørdag 21. oktober 2023, klokken 11:54Fullt lys i bynære strøk.
- nei bilen blender ned med en gang. Ikke antydning til fjernlys der det ikke trengs.
Da vet jeg ikke om du har prøvd nok? Den driter i gatelys hvertfall, og kjører på med langlys som gir ingen annen effekt enn at jeg ser skilter bedre. Jeg har nøyaktig samme opplevelse som @geear der.
Dette er jo ønsket. Vil jo ikke at bilen skal bytte til nærlys fordi at det er gatelys. Så godt som alle utenom Tesla har denne irriterende virkemåten.
I går var jeg på løpetur på sykkelstien på venstre side av vei i godt opplyst område, og måtte holde opp hånda for å redusere blendingen av en Model Y med fjernlys, der det overhodet ikke var behov for det. Regner med hen kjørte med auto fjernlys. Hva er bakgrunnen for at du mener det er riktig oppførsel, egentlig? Hva er de positive sidene?

Reflekser viser igjen mange hundre meter selv på nærlys. Man ser ikke bedre med fjernlys enn nærlys, blir heller bare blendet av skilter med det resultat at bilen slår av og på fjernlysene, som bare blir enda mer tullete.

Øyvind.h

Det er akkurat dette som gjorde meg mest overrasket sist jeg kjørte Model Y i mørket. På veier i Oslo gikk fjernlyset av og på i ett kjør, uavhengig av om gaten var godt opplyst. Det førte til at lysene blendet gående på fortau, syklister etc, for de skrudde seg bare av når bilen oppfattet at det var en annen bil i nærheten. Jeg slo da av automatikken, for jeg opplevde det som helt diskotek og pinlig.
Jeg opplever ikke tilsvarende problem i andre biler jeg kjører. Dvs er det behov for fjernlys er fjernlysene stort sett aktivert. Så kan en alltids si at myke trafikanter bare må tåle å få fjernlys i fleisen, fordi det er «tryggere». Men jeg opplever ikke at det er verken nødvendig eller hensynsfullt i trafikken å la være å blende alt annet enn biler.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: geear på onsdag 01. november 2023, klokken 10:57I går var jeg på løpetur på sykkelstien på venstre side av vei i godt opplyst område, og måtte holde opp hånda for å redusere blendingen av en Model Y med fjernlys, der det overhodet ikke var behov for det. Regner med hen kjørte med auto fjernlys. Hva er bakgrunnen for at du mener det er riktig oppførsel, egentlig? Hva er de positive sidene?

Reflekser viser igjen mange hundre meter selv på nærlys. Man ser ikke bedre med fjernlys enn nærlys, blir heller bare blendet av skilter med det resultat at bilen slår av og på fjernlysene, som bare blir enda mer tullete.
Fordi veier med gatelys ofte ikke lyses opp godt nok på siden av veien. Der kommer gjerne folk med sparkesykkel eller joggere løpende ut i fotgjengerfeltet i mørke klær. Jeg vil gjerne se de så tidlig som mulig. Få som bruker refleks.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 01. november 2023, klokken 14:31Jeg opplever ikke tilsvarende problem i andre biler jeg kjører. Dvs er det behov for fjernlys er fjernlysene stort sett aktivert. Så kan en alltids si at myke trafikanter bare må tåle å få fjernlys i fleisen, fordi det er «tryggere». Men jeg opplever ikke at det er verken nødvendig eller hensynsfullt i trafikken å la være å blende alt annet enn biler.
Vel, jeg opplever det motsatt. Alle andre blender ned når de ikke burde (gatelys).
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Mobileum

Aldri brukt fjernlys en i opplyst by. Hva skal det være godt for med fjernlys der hvis man har normalt nattsyn? Har aldri gjort det. (Heller ikke i tiden med 6V lyspærer....).

Rosstopher

Sitat fra: Mobileum på onsdag 01. november 2023, klokken 15:00Aldri brukt fjernlys en i opplyst by. Hva skal det være godt for med fjernlys der hvis man har normalt nattsyn? Har aldri gjort det. (Heller ikke i tiden med 6V lyspærer....).

De fleste kjører vel ikke rundt med fjernlys i sentrum. Det fins mange steder med gatelys hvor det ikke er like naturlig å blende ned.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA