Hovedmeny

Lys- og viskerautomatikk

Startet av Martins1, lørdag 21. oktober 2023, klokken 10:56

« forrige - neste »

førategangtesla

De siste to dagene så har autoviskerene opprørt seg skikkelig drittsekk for meg. Det har vært relativt greit en god stund men nå har de bestemt seg for å kjøre raskt plutselig :laugh: det kommer seg kanskje om noen dager  :laugh:

Fjernlys fungerer greit nok synes jeg. Jeg blender i det minste ikke motgående trafikk. Jeg har bare to ting å utsette på autoviskerene, fjernlys må skru seg på raskere etter at motgående bil er forbi, aller helst en bil lengde før og de blir litt disco når det er opplyst vei. Begge deler burde jo være en lett sak å fikse opp i, kamera+datamaskin tenker raskere enn det vi klarer, hvis ikke det er en hardware ting det også, men det tror jeg ikke da min forrige bil også brukte kamera for automatisk fjernlys og der fungerte det bortimot 100% bra.

RJK

Sitat fra: Handyman på lørdag 21. oktober 2023, klokken 16:18
Sitat fra: Martins1 på lørdag 21. oktober 2023, klokken 15:48Men, jeg står på mitt. Dette var mye bedre enn fryktet og faktisk såpass bra at jeg skal si meg brukbart fornøyd sånn som det et nå.
Det kan jo ingen diskutere med deg, siden ingen vet hvor dårlig du fryktet at det var.
Målestokken er jo hvor mye slakt disse får f.eks. her inne og i andre tråder om temaet, som han startet første innlegg med å fortelle om. Og man kan jo tro at dette er skikkelig dårlige saker, når de beskrives som "elendig", Rævva" etc.

Men enn så lenge er jo også deres meninger bare anekdotiske de og. Uten en skikkelig test mot andre biler i samme forholdene, og med skikkelig målinger, så blir det jo å sammenligne på hukommelsen.

Synes derfor det er helt greit å lese at de stort sett er akkurat som på biler flest. Skjønner derfor ikke hvorfor han får så mye tyn her, når han er helt åpen på at han hadde forutinntatte holdninger om hvor dårlige de var.

Ofte blir jo meningen farget av forventningene man har, så om man forventer "elendig, rævva og på trynet dårlig", så blir opplevelsen positiv når dette ikke synes å stemme.

Forventer man at disse skal være "state of the art", og så ser man at de sliter med mye av det samme som slik automatikk gjerne sliter med, så blir man fort skuffet. Og kommer man fra godt dyrere biler, så blir det kanskje fort akkurat negativt inntrykk man sitter igjen med.

Så får det kanskje være at de ikke er like gode som på biler til 1 mill+, på en bil til ca halvparten eller enda mindre. Som jeg har sagt før, TeslaBjørn sin slakt av denne lysfunksjonen, forstår heller ikke jeg mye av.

Synes som sagt før at de, basert på den videoen til TB, stort sett oppfører seg eksemplarisk, med unntak av at de slår seg på for seint. Men det gjør de i aller høyeste grad på min Kona og, som nå er 4+ år gammel.

Og jeg synes egentlig jeg leser dette som et standard ankepunkt på alle biler, foruten de som har matrix. Men må si jeg heller ikke er så veldig fan av å være den andre bilen. Her om dagen kom jeg mot Smestadkrysset fra østlig retning.

På andre siden av krysset sto en bil med det jeg innbiller meg var matrixslys, for jeg fikk ikke lysene rett i øynene, men lysmengden rundt meg var så stor at jeg faktisk fikk litt problemer med å se bilen som stod fremst i fila mi før jeg var temmelig tett på bilen.

Så jeg måtte bremse noe hardere enn forventet, og bilens ABS begynte å pipe i det samme som jeg tråkket inn bremsen. Normalt ville jeg sett bilen tidligere, og da ville det holdt med å bare løfte høyrefoten og trille meg inn bak bilen.

Her burde jo langlysene på den bilen vært av, pga godt opplyst og 3 filer med billys mot seg. Sjåføren av den bilen var sikkert veldig fornøyd selv, for hen så vel godt. Men tror neppe vedkommende skjønte at flomlyset "blendet" selv om jeg ikke fikk lys direkte på øynene mine.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Handyman

Sitat fra: RJK på lørdag 21. oktober 2023, klokken 18:07Skjønner derfor ikke hvorfor han får så mye tyn her, når han er helt åpen på at han hadde forutinntatte holdninger om hvor dårlige de var.
Det er vel ikke hens nivå på forventninger kommentarene har dreid seg om.
Kommentarene har vel mer gått på at en 2-timers tur er noe snaut for å si noe særlig om hvordan det faktisk fungerer. Diskusjonen dreier seg også om hva en god automatikk bør klare. 
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RJK

Sitat fra: Handyman på lørdag 21. oktober 2023, klokken 18:38
Sitat fra: RJK på lørdag 21. oktober 2023, klokken 18:07Skjønner derfor ikke hvorfor han får så mye tyn her, når han er helt åpen på at han hadde forutinntatte holdninger om hvor dårlige de var.
Det er vel ikke hens nivå på forventninger kommentarene har dreid seg om.
Kommentarene har vel mer gått på at en 2-timers tur er noe snaut for å si noe særlig om hvordan det faktisk fungerer. Diskusjonen dreier seg også om hva en god automatikk bør klare. 

Se på sitatet jeg svarte på. Der var det jo nettopp hans forventninger som var tema, og som jeg da, med masse ekstra ord, kommenterte at er ikke mer eller mindre anekdotiske enn deres synspunkter på disse.

;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Martins1

RJK, takk :) Det positive her er jo at, jeg i hvert fall, fikk en real opptur siden jeg regnet med at både vindusvisker- og fjernlysautomatikk var så dårlig at det ikke kunne brukes.

Det var ikke meningen å gå i mot strømmen å spre positivitet om noe som er stemplet som håpløst og rævva altså ;)

Nå skal jeg helt på slutten presisere at engasjementet rundt tesla i media, på forskjellige diskusjonsforum og ellers er en av grunnene til at jeg nettopp ville ha en model y. Det er vell ingen bilmodell som er mer diskutert, dissekert og kjølhalt en model y. Har du en mening, et problem eller synes noe så får du pinadø svar :) vi vurderte også maxus og mg før vi kjøpte model y og synes begge var ok biler, men det var liksom ingen passion fra eierne der. Ingen diskusjon rundt noe som helst.

Handyman

Sitat fra: Martins1 på lørdag 21. oktober 2023, klokken 21:35RJK, takk :) Det positive her er jo at, jeg i hvert fall, fikk en real opptur siden jeg regnet med at både vindusvisker- og fjernlysautomatikk var så dårlig at det ikke kunne brukes.

Det var ikke meningen å gå i mot strømmen å spre positivitet om noe som er stemplet som håpløst og rævva altså ;)

Nå skal jeg helt på slutten presisere at engasjementet rundt tesla i media, på forskjellige diskusjonsforum og ellers er en av grunnene til at jeg nettopp ville ha en model y. Det er vell ingen bilmodell som er mer diskutert, dissekert og kjølhalt en model y. Har du en mening, et problem eller synes noe så får du pinadø svar :) vi vurderte også maxus og mg før vi kjøpte model y og synes begge var ok biler, men det var liksom ingen passion fra eierne der. Ingen diskusjon rundt noe som helst.
Misforstå meg ikke, det er supert at man er fornøyd med bilen man kjøper.
Rundt Tesla så mangler det i alle fall ikke engasjement. Nesten alle mener noe om Tesla. Og man finner fort ut at man ikke kjenner seg i gjen i mye av frustrasjonen man leser om.

Mobileum

Sitat fra: Handyman på lørdag 21. oktober 2023, klokken 21:50Misforstå meg ikke, det er supert at man er fornøyd med bilen man kjøper.
Rundt Tesla så mangler det i alle fall ikke engasjement. Neste alle mener noe om Tesla. Og man finner fort ut at man ikke kjenner seg i gjen i mye av frustrasjonen man leser om.
Det er heller ikke hverdagskost at et bilmerke får to negative omtaler i Dagsrevyen i løpet av 2 dager. Har vel neppe skjedd før.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Handyman

Sitat fra: Mobileum på lørdag 21. oktober 2023, klokken 22:03
Sitat fra: Handyman på lørdag 21. oktober 2023, klokken 21:50Misforstå meg ikke, det er supert at man er fornøyd med bilen man kjøper.
Rundt Tesla så mangler det i alle fall ikke engasjement. Nesten alle mener noe om Tesla. Og man finner fort ut at man ikke kjenner seg i gjen i mye av frustrasjonen man leser om.
Det er heller ikke hverdagskost at et bilmerke får to negative omtaler i Dagsrevyen i løpet av 2 dager. Har vel neppe skjedd før.
Vil tro det har skjedd flere ganger. Jeg husker for eksempel godt Dieselgate. WV ble omtalt i Dagsrevyen langt mer en 2 dager på rad. Snakker vi kanskje uker? Det finnes kanskje andre eksempler også.

Uansett... poenget mitt var at hvis man baserer forventingene sine på alt det negative som fremsettes om Teslas biler, så er det stor risiko for at opplevelsen blir helt annerledes. Altså svært mye bedre.
De fleste som ikke har problemer med bilen, forteller heller ikke om det. De som gjør det, kan bli feilaktig kategorisert som Fanboy. I andre enden av skalaen finner vi Haters. Noen av disse har ikke engang eid eller kjørt en Tesla. Og så har vi alle nyanser mellom disse. For eksempel personer som er fornøyd med bilen, men som misliker enkelte ting/funksjoner/mangler ved bilen. Som med alle andre bilmerker.

Mobileum

Du har selvsagt rett når det gjelder Dieselgate, men her var det snakk om ren svindel. Ikke slik med Tesla, selv om noen som har kjøpt FSD vil hevde det motsatte. Det som fremkommer nå er klager på Tesla-bilene generelt, og spesielt Teslas håndtering av dem.

Handyman

Sitat fra: Mobileum på søndag 22. oktober 2023, klokken 11:08Du har selvsagt rett når det gjelder Dieselgate, men her var det snakk om ren svindel. Ikke slik med Tesla, selv om noen som har kjøpt FSD vil hevde det motsatte. Det som fremkommer nå er klager på Tesla-bilene generelt, og spesielt Teslas håndtering av dem.
Du skrev "negativ omtale", og skrev ingeting om at det var begrenset til enkelte teamer. Som sagt tipper jeg at det finnes flere eksempler.

Nå har jeg ikke uttalt meg om Teslas håndtering av kundene i "disse sakene", men hvis du leser mellom linjene at jeg forsvarer Tesla, så tar du grundig feil. Teslas oppførsel her er under enhver kritikk.

Mobileum

SitatNå har jeg har ikke uttalt meg om Teslas håndtering av kundene i "disse sakene", men hvis du leser mellom linjene at jeg forsvarer Tesla, så tar du grundig feil. Slik oppførsel er under enhver kritikk.
Min eller Teslas oppførsel? 🤣🤣

Handyman

Sitat fra: Mobileum på søndag 22. oktober 2023, klokken 11:44
SitatNå har jeg har ikke uttalt meg om Teslas håndtering av kundene i "disse sakene", men hvis du leser mellom linjene at jeg forsvarer Tesla, så tar du grundig feil. Slik oppførsel er under enhver kritikk.
Min eller Teslas oppførsel? 🤣🤣
Ups!! Ja Teslas oppførsel  ;D

geear

Sitat fra: Mobileum på lørdag 21. oktober 2023, klokken 17:47Å komme fra en 10 år gammel fossil-bil til en Tesla vil nesten alltid være euforisk. For flere her som er på sin 2-3 Tesla så har euforien blitt dempet, og realitetene blitt mere merkbare. Tipper at antall aktive "medlemmer" i Tesla-delen av forumet representerer noe sånt som 0.2% av alle norske Tesla-eiere.
For ti år siden (iallfall tett på) fantes det allerede LED matrix-lykter med maskeringsfunksjon på serieproduserte familiebiler, som altså kjører fullt lys på høyre veikant ved møtende bil, så selv om det tok litt tid å slå på fullt igjen på de bilene, så hadde man en helt annen sikt enn man har i en helt ny Tesla i dag, under og rett etter møtende biler.

De lyste også fullt opp i grøft/sideveis selv bak en annen bil. Her blender Tesla tidlig ned.

Mobileum

For 8 år siden hadde jeg min første bil med Matrix (Passat GTE). Kjørte ofte alternative ruter utenom E18 bare for å nyte lysautomatikken på veier uten belysning. I dag er jeg glad for at E18 er fullbelyst....

Rævedilter

Sitat fra: Martins1 på lørdag 21. oktober 2023, klokken 21:35jeg regnet med at både vindusvisker- og fjernlysautomatikk var så dårlig at det ikke kunne brukes.
Deter jo bra at nokon synes den kan brukes, men på min 6 år gamle X er det ubrukelig, mulig visker kan brukes 50% av tida og lysautomatikken på godt opplyste vegar (der ein ikkje treng den..).  På andre andre vegar er den så treg at den er trafikkfarlig. Eg tester med kvar oppdatering, og det som ikkje fungerar godt nok blir slått av.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA