Hovedmeny

Lys- og viskerautomatikk

Startet av Martins1, lørdag 21. oktober 2023, klokken 10:56

« forrige - neste »

Mobileum

Ja, og da blender jeg alltid ned for fotgjengere!

ps. Så har jeg heller aldri brukt fjernlysautomatikken.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

geear

Sitat fra: turfsurf på onsdag 01. november 2023, klokken 14:52
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 01. november 2023, klokken 14:31Jeg opplever ikke tilsvarende problem i andre biler jeg kjører. Dvs er det behov for fjernlys er fjernlysene stort sett aktivert. Så kan en alltids si at myke trafikanter bare må tåle å få fjernlys i fleisen, fordi det er «tryggere». Men jeg opplever ikke at det er verken nødvendig eller hensynsfullt i trafikken å la være å blende alt annet enn biler.
Vel, jeg opplever det motsatt. Alle andre blender ned når de ikke burde (gatelys).
Ser ut som du er ganske ensom om å mene at nivået Tesla går over på fjernlys er riktig, kanskje du sliter mer med mørkesynet enn andre? Mener du oppriktig at du ikke blender andre trafikanter (spesielt myke trafikanter) når du kjører rundt med fullt lys?

Hensynsfull atferd i trafikken er ikke å blende verken gående eller syklende. Jeg føler meg som en idiot når jeg kjører rundt og blender trafikanter, og i en Tesla må jeg slå av auto for å unngå det. Da er det en dårlig automatikk i mine øyne. I andre biler jeg har hatt (og har) med automatikk, så kan automatikken stå på hele tiden uten å blende andre trafikanter - og automatikken er til hjelp i stedet for til bry. Kanskje noen sjeldne unntak med en person uten lys eller refleks i veikanten på helt mørke landeveier.

turfsurf

Sitat fra: geear på onsdag 01. november 2023, klokken 16:12Ser ut som du er ganske ensom om å mene at nivået Tesla går over på fjernlys er riktig, kanskje du sliter mer med mørkesynet enn andre? Mener du oppriktig at du ikke blender andre trafikanter (spesielt myke trafikanter) når du kjører rundt med fullt lys?

Hensynsfull atferd i trafikken er ikke å blende verken gående eller syklende. Jeg føler meg som en idiot når jeg kjører rundt og blender trafikanter, og i en Tesla må jeg slå av auto for å unngå det. Da er det en dårlig automatikk i mine øyne. I andre biler jeg har hatt (og har) med automatikk, så kan automatikken stå på hele tiden uten å blende andre trafikanter - og automatikken er til hjelp i stedet for til bry. Kanskje noen sjeldne unntak med en person uten lys eller refleks i veikanten på helt mørke landeveier.
Tja, all over 50 har vel redusert mørkesyn, men ut over det så er det ganske normalt. Bilenes lys skal vel ikke kun funke for tjueåringer?

Ellers er fremstillingen din ganske merkelig, jeg kjører ikke rundt med fulle lys overalt. Ser jeg folk med refleks og Teslaen ikke blender ned så gjør jeg jo det selv, og slår ned på farten for ikke å søle de til.

Folk som går rundt i høstmørket uten noen form for refleks får tåle å bli blendet IMO, på samme vis som biler i trafikken uten lys om natten.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Må du ikke inn på skjermen og slå av auto for å blende ned, da?

turfsurf

Sitat fra: geear på mandag 06. november 2023, klokken 19:54Må du ikke inn på skjermen og slå av auto for å blende ned, da?
Bare å dytte spaken fremover det. Men  bilen blender så godt som alltid ned for syklister med lys og folk med refleksvest.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA