Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nissan Leaf vs. Peugeot iOn

Startet av Øyvind.h, fredag 07. desember 2012, klokken 18:22

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Tuxedo på lørdag 01. august 2015, klokken 22:10
Sitat fra: VL på lørdag 01. august 2015, klokken 19:21
@Tuxedo:

Jeg mener å ha lest her inne at man får ca 75 KwH ut av et fulladet batteri? Kan det stemme? Så har jeg hørt at SCene i Tyskland står med 200-250 km imellom?  :) Da virker jo en Europatur senere i år, lovende :)
Ja, 75 kWh med et 85-battteri er realistisk.
I Tyskland står superladerne tett som haggel.  No problem, var 20 dager i Tyskland og Sveits i sommmer, og ladet bare på superladere. Trentgte aldri å lade på hotellene.

Klart man kan gjøre det slik, men jeg ønsker personlig ikke å starte dagens kjøretur med en kjedelig SC-pause. Satser derfor alltid på å få ladet under overnatting så dagens etappe kan startes med fullt batteri.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

VL

Men vil jeg klare meg tur retur Amsterdam på kun SC?
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

Longice

Sitat fra: VL på lørdag 01. august 2015, klokken 23:17
Men vil jeg klare meg tur retur Amsterdam på kun SC?

Ja du klarer deg fint med kun SC tur/retur Amsterdam.

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 01. august 2015, klokken 23:07
Sitat fra: Tuxedo på lørdag 01. august 2015, klokken 22:10
Sitat fra: VL på lørdag 01. august 2015, klokken 19:21
@Tuxedo:

Jeg mener å ha lest her inne at man får ca 75 KwH ut av et fulladet batteri? Kan det stemme? Så har jeg hørt at SCene i Tyskland står med 200-250 km imellom?  :) Da virker jo en Europatur senere i år, lovende :)
Ja, 75 kWh med et 85-battteri er realistisk.
I Tyskland står superladerne tett som haggel.  No problem, var 20 dager i Tyskland og Sveits i sommmer, og ladet bare på superladere. Trentgte aldri å lade på hotellene.

Klart man kan gjøre det slik, men jeg ønsker personlig ikke å starte dagens kjøretur med en kjedelig SC-pause. Satser derfor alltid på å få ladet under overnatting så dagens etappe kan startes med fullt batteri.

Enig i dette, den største utfordringen på årets europatur var destinasjonslading.  Kjipt å måtte ta en ekstra SC lading på kvelden eller morgenen.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Longice

https://drive.google.com/file/d/0B7HsakYEhJfnMGNTWUFfeHBGaFU/view

Jeg ladet 99% på en SC idag. Ladingen hadde ikke stoppet opp da jeg kom til bilen, så den ladet på ca 30A fortsatt. Måleren viste 393km på batteriet. Jeg avsluttet ladingen å fortsatte turen videre.
Det merkelige var at måleren sto på 393km i lang tid etter start, faktisk så sto den stille på 393km til jeg hadde kjørt 17km. Først da begynte den å synke. Se bilde i link.

Syns det var rart den ikke vist 410km fra start istedet. Noen som har en god forklaring?

Muffinman

Min bil stopper på 366tkm ved fullading. Den viser 3-4kWh forbrukt før det begynner å minke av disse.

Dennis

Min viser 408 km ved 100% men kunne bruke 2 kwh og kjøre et stykke før jeg mistet første km. Så virker som det ligger litt ekstra på topp som ikke blir tatt med i beregningen.


cirys1

Sitat fra: Cookie Monster på søndag 02. august 2015, klokken 00:08
Min viser 408 km ved 100% men kunne bruke 2 kwh og kjøre et stykke før jeg mistet første km. Så virker som det ligger litt ekstra på topp som ikke blir tatt med i beregningen.

Njaa.. En lading av så mange celler samtidig består av mange komponenter, hvor er følere plassert, temp på disse, ulik temp i midten vs ytterkant osv. den viktigste er at det er en kjemisk prosess som fortsetter lenge etter at du plugger den ifra..

Dennis

Når den beregner kapasitet er det vanskelig å få 100% riktig. Så tipper at Tesla derfor har lagt en sikkerhetsmargin på topp, for er jo bedre å vise litt mindre km enn for mange km av hva det faktisk er kapasitet til :)

cairnz

Sitat fra: cirys1 på lørdag 01. august 2015, klokken 21:32
Sitat fra: Tuxedo på lørdag 01. august 2015, klokken 18:46
Sitat fra: cirys1 på lørdag 01. august 2015, klokken 18:38
Mange som har veldig lavt forbruk her ja, selv brukte jeg 45% på 15 mil, 95% på motorvei 110 der jeg lå i 130 på cc, har ikke kjørt på kontinentet ennå men ser for meg et vilt forbruk i 150+..

P85 19 tom GY, tørt føre, motvind og andre kriterier "hakke peiling"..
Vanskelig å kjøre i veldig lange strekk i 150+ på Autobahn (pga trafikk, strekk med fartsgrense og veiarbeid).  Erfarte i sommer at det knapt går an å komme over 250 Wh/km uansett.  230 Wh/km er mer realiteten, og da kjører man friskt.

Har kjørt på autobahn med fosil, jeg lå i ca snitt på 160 absolutt ingen problemer, det var fordi jeg kjørte kjip fosil kunne holdt mye høyere hastighet,biler passerte meg som prosjektiler. Som sagt jeg holdt 130 i snitt på norske veier uten stress, og her gjelder bot opp mot straff som gjelder, i Sverige kan man fint legge på 10 km i timen. I Danmark som har 130, følgte jeg trafikken i venstre felt i 160, så at trafikken går så sakte har jeg aldri vært borti. Som sagt 45% forsvant på litt over 15 mil..
Da har jeg komplett motsatt erfaring fra deg, etter å ha kjørt ned på autobahn forrige fre/lør og tilbake i går/dag. Det var ikke mulig å ligge i 150+ i mer enn et minutt eller to, før trafikk eller fartsgrenser slår inn. At noen fossiler gidder kjøre opp i 210 for å bremse ned til 110 30 sek senere, det er meg uforståelig. Jeg har aldri sett så mange bremselys lyse opp så mye som i venstrefila på A1/A7 :)

Men, å flyte i 130-150 var stort sett ingen problem, så lenge det var felt nok og ikke tettpakket med trafikk. Forbruket er også veldig hyggelig på kontinentalveiene, høyeste forbruket hjem var vel siste etappe fra Uddevalla og inn i Norge, selv om raskeste etappe var i Tyskland.

Kjørte også 90km rundt i Parisområdet i 70-110. Forbruk 164Wh/km.
Elbilist

Havebigfun

Sitat fra: Longice på lørdag 01. august 2015, klokken 23:43
https://drive.google.com/file/d/0B7HsakYEhJfnMGNTWUFfeHBGaFU/view

Jeg ladet 99% på en SC idag. Ladingen hadde ikke stoppet opp da jeg kom til bilen, så den ladet på ca 30A fortsatt. Måleren viste 393km på batteriet. Jeg avsluttet ladingen å fortsatte turen videre.
Det merkelige var at måleren sto på 393km i lang tid etter start, faktisk så sto den stille på 393km til jeg hadde kjørt 17km. Først da begynte den å synke. Se bilde i link.

Syns det var rart den ikke vist 410km fra start istedet. Noen som har en god forklaring?
Under lading på SC varmes batteriet godt opp- derfor kan estimert tkm være lavere enn etter noen km når  batteritemp har normalisert seg. Hjemme vil du ikke se det samme :).

Jejl

Hadde en kul kjøretur i går.
Startet på ca 600 moh og etter 26km, ned til ca 100 moh og en times kjøring var forbruket på akkurat 0%.

sims

Jeg kom nettopp hjem fra langtur i sommer:
Oslo - Larvik - Hirthals - Berlin - Praha - Linz - Salzburg - Ljubliana - Zadar. Hjem igjen "korteste vei pr GPS". Snittforbruket ble akkurat 200wh/km på ca 6000 km, men med god variasjon. Tror de høyeste tallene på autobahn på vei hjem var ca 230wh/km, men var nede i ca 160wh/km gjennom Tsjekkia og Slovenia, der veien var meget gode ("stuegulv") og farten 110-130km/t. Vanlig S85 / 19 GY.

Skal gjentas!

mj

Sitat fra: Havebigfun på søndag 02. august 2015, klokken 11:30
Sitat fra: Longice på lørdag 01. august 2015, klokken 23:43
https://drive.google.com/file/d/0B7HsakYEhJfnMGNTWUFfeHBGaFU/view

Jeg ladet 99% på en SC idag. Ladingen hadde ikke stoppet opp da jeg kom til bilen, så den ladet på ca 30A fortsatt. Måleren viste 393km på batteriet. Jeg avsluttet ladingen å fortsatte turen videre.
Det merkelige var at måleren sto på 393km i lang tid etter start, faktisk så sto den stille på 393km til jeg hadde kjørt 17km. Først da begynte den å synke. Se bilde i link.

Syns det var rart den ikke vist 410km fra start istedet. Noen som har en god forklaring?
Under lading på SC varmes batteriet godt opp- derfor kan estimert tkm være lavere enn etter noen km når  batteritemp har normalisert seg. Hjemme vil du ikke se det samme :).

Kjørte 16 km sist jeg ladet til 100% før det begynte å synke på tilgjengelig rekkevidde. Hadde da  ladet på 400V 16A hjemme.
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

Lacaixxa

Ser at jeg ligger betydelig over flere her i forbruk ; Bergen - Nice - Hirtshals forbruk : 243 wh/km. Ladet stort sett hver 200 km i Tyskland. Klarte Nice-Milano med et nødskrik på 300 km. Noen strekk i 200 dro nok opp.
2013 Model S P85 (solgt)
2017 Model S 90d
2016 e-golf
2019 Model 3 bestilt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA