Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nissan Leaf vs. Peugeot iOn

Startet av Øyvind.h, fredag 07. desember 2012, klokken 18:22

« forrige - neste »

Øyvind.h

Hei,

Tenkte vi kunne starte en tråd hvor vi samler rekkevidde-erfaringer fra virkeligheten. Her kan vi legge inn rekkevidde og forbruk vi finner i utenlandske forum, erfaring fra egne prøveturer i Model S, og etter hvert erfaringer med våre egne biler.

"michiganmodels" fra US forumet melder følgende:
- Å holde kupetemperaturen på 22 grader ved -1 utetemp påvirker ikke rekkevidden noe særlig. Han kjørte 192km med snittforbruk 197w/kilometer. Snitthastighet 112km/t. Dette gir en rekkevidde på 425 kilometer

- Oppvarming av kupeen trekker nesten ikke strøm, men oppvarming av batteriet trekker strøm. Ved kjøring i ca 0 grader brukte bilen ca 312w/kilometer de første kjørte kilometerne for å varme opp batteriet. Etter ca 4km falt forbruket ned til rundt 200w/km.

- Det tar bare et par minutter å løfte kupevarmen fra 0 til 22 grader. Kupeen virker ekstremt godt isolert og varmetapet er visst minimalt når temperaturen er løftet.

New York Times journalist
http://www.nytimes.com/2012/09/30/automobiles/autoreviews/one-big-step-for-tesla-one-giant-leap-for-evs.html?pagewanted=all

- Klarte drøye 48 mil ved pen kjøring (snitthastighet ukjent)
- Klarte 373km ved hard kjøring/underholdningskjøring, aksellerasjonstesting mm. (snitthastighet ukjent)

StephRob
- Kjørte en rundtur på 290 km. Noe kupert terreng. Snitthastighet 105km/t halve tiden. 13 km i kø. Andre halvdel av tiden varierte hastigheten fra 72-97km/t. Midtveis på turen møtte de noen som fikk prøvekjøre bilen og teste akselerasjon. Aircondition på hele veien. 2 voksne og tre barn var med på hele turen, dvs. 250kg last ca.
- Rekkevidde på denne turen var 378km

Jason S
- Kjørte frem og tilbake på CA 99. ca 218w/km med snitthastighet på 120km/t. Mener "rated" og "projected" range sammenfaller om man ligger i ca 105km/t på motorvei.
- Melder om ca 205w/km ved snitt 105km/t

"Digitaltim
433km est rekkevidde ved start
Kjørt 315,5 kilometer med snitt på 215w/kilometer
Snitthastighet 105km/t
55km igjen på tanken ved ankomst.
Total rekkevidde med snitthastighet 105km/t = 370km.
Strekning Baltimore - New Jersey

Knut Chr. Hallan for Broom.no
http://www.tv2.no/underholdning/broom/tesla-model-s-dette-er-en-julegave-fra-norske-politikere-3910171.html

- Var journalist nummer 5 i rekken til å kjøre en Model S i Tyskland. Med en fast rute på ca 40km og journalister som tester ytelsen på autobahn hadde altså bilen blitt utsatt for 20 mil med hardkjør når Hallan var ferdig, og da hadde bilen 18 mil igjen på tanken. Antatt rekkevidde 35-40 mil med journalist hardkjør på høsten i Tyskland. Rimelig å anta at bilen har hentet inn mye med regenerering i forbindelse med akselerasjons-tester.
- Tesla tekniker melder at han har klart å tømme bilen på 16 mil (kanskje banekjøring?).


Stephenpace
- Ca 207w/kilometer mellom Houston og Austin i tett trafikk.
- Ca 217w/kilometer Mellom Austin og Houston, snittfart 125-130km/t.


Kvietor
Ca 52 mil rekkevidde estimert ved pen kjøring - snitt 75km/t.

Testbiler hos Tesla Alnabru
Prøvekjørings-bilene hos Tesla Alnabru fikk ca 270km og 300km+ rekkevidde ved minus 10-15 grader. Performance-versjoner med 19" vinterdekk. Antatt hardere kjøring enn hva som er vanlig ettersom disse rekkeviddene kommer fra prøvekjøringer hvor de fleste vil teste akselerasjon, bremser mm. Kupeen måtte varmes opp ca hvert 20 minutt ved bytte av sjåfører. Forbruk hhv 317w/km og 283w/km

Prøvekjøring 8. desember
Undertegnede kjørte på morgenen 8. desember. 19" vinterdekk, Performance versjon, 4 voksne i bilen. Temperatur -13. Føret var vått/snø på småveiene og vått på motorveien. For Teslas standard testrute med 6-7 harde akselerasjoner på motorvei fra rundt 60-120 normal kjøring på småveiene.
Forbruk ca 320w/kilometer.

Doug_G
Canadisk Model S eier. Melder om ca 35 mil rekkevidde i -12 med varme på og snittfart 90km/t.

Dmetcalf rekordforsøk - 643,6km uten lading (400 miles)
Klarte 681,4 kliometer uten å lade i en Model S 85kWh.
Holdt rett over 40km/t i snitt. En passasjer, noe regn og motvind, 21" performance dekk (ukjent om bilen er Performance-versjonen, men det har lite å si når kreftene ikke brukes).
Ca 124w/km.

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/11699-Dave-Metcalf-s-attempt-at-400-miles-(live-today)
http://twitpic.com/bkah3t

Aviators99
Har per 6. januar 2013 kjørt ca 3300km i sin Model S. Snittforbruk ca 200w/km.

cinergi
Kjøretur fra Boston til Milford. Kupert terreng. Snittforbruk ca 260w/km. Utetemp -6, snittfart ca 120km/t.
Rekkevidde ca 325km.

Ferdinand Motor fredag 15 feb 2013
Kjøretur Bergen-Hemsedal. Startet på 0 grader og endte i ca -10. 220w/km. Forbruk 63,7kWh på ca 290km. Kupert terreng, klatret 1130 høydemeter vinterstid. Rekkevidde på ca 360km. 2 personer, 100kg bagasje, normal kjøring med forbikjøringer, varme etc.

Ferdinand Motor søndag 17 feb 2013
Kjøretur Hemsedal-Bergen. Forbruk 59,7kWh på 290km. Ca 105km rekkevidde igjen ved ankomst. Total rekkevidde 395km. Temperatur i snitt 3-5 minusgrader. Aktiv kjørestil.


Generell info

- Flere brukere kommentere at bilen henter inn veldig mye på regenerering. Har dessverre ikke tall foreløpig.

- Flere melder at http://www.jurassictest.ch/GR/ gir et riktig bilde av forbruk, men at den ikke tar høyde for vær. Jurrasictest er også helt på linje med mange av brukererfaringene som er postet.
Det man dog må være oppmerksom på er at Jurrasictest ikke forstår tunneler. Det betyr at tunneler misforstås som kraftig stigning/høydefall. Forbruket beregnes dermed ut fra at man kjører over fjellet tunnelen går igjennnom.

- Roadster eiere melder om rundt 7% reduksjon av rekkevidde på vinteren, men den største reduksjonen i rekkevidde kommer ved kaldt vær og regn. Da øker rullemotstanden kraftig, i tillegg bruker du slik jeg har forstått det både varme og AC for å holde kupeen varm og tørr/duggfri. Dette kan slå ut så hardt som opp mot 30%. Det er dog i Roadster uten varmepumpe og med en mye mer utett kupe. Tallene er dermed ikke direkte sammenlignbare, men indikerer allikevel at det verste for rekkevidden kanskje ikke er kulde og -10, men heller et par plussgrader og kraftig regn.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

JohanH

Flott at du samlet dette! Jeg har lest mange av disse postene, men har ikke giddet å regne om til våre enheter. Jeg har lest så mye slikt siste mndr. at jeg nesten blitt vant til å tenke i miles og mph  :P. Men uansett, dette ser jo veldig bra ut!

Øyvind.h

Sitat fra: JohanH på torsdag 22. november 2012, klokken 16:52
Flott at du samlet dette! Jeg har lest mange av disse postene, men har ikke giddet å regne om til våre enheter. Jeg har lest så mye slikt siste mndr. at jeg nesten blitt vant til å tenke i miles og mph  :P. Men uansett, dette ser jo veldig bra ut!
Det blir en verdifull tråd når vi etter hvert kan fylle den med norske erfaringer så vel som de utenlandske! Det jeg dessverre ikke har notert er hvorvidt de kjører performance/non performance. Mange av erfaringene så langt antar jeg er med performance, så biler med 19" dekk/felger har bedre rekkevidde enn enkelte av tallene som oppgis.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Oreo

Offesiell EPA rekkevidde rating for 60kWh utgaven:
EPA: 208Miles / 334,7km (332km iflg. artikkel?)
SitatThe EPA said last week that the 60-kWh Model S has a range of 208 miles, and its efficiency rating is 95 MPGe (miles per gallon equivalent).

That's about 7 percent better than the 89 MPGe rating for the 85-kWh version--which has a rated range of 265 miles.
http://www.greencarreports.com/news/1081120_tesla-model-s-60-kwh-is-more-efficient-than-85-kwh-car-why
http://www.autoevolution.com/news/tesla-model-s-with-60-kwh-battery-pack-rated-at-95-mpge-and-208-mile-autonomy-52881.html

Dermed MER effektiv enn 85kWh utgaven. P.g.a. mindre vekt antagelig?
(Nissan Leaf er rated til ekvivalent til 99mpg)
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

jkirkebo

Sitat fra: Oreo på lørdag 15. desember 2012, klokken 20:48
Dermed MER effektiv enn 85kWh utgaven. P.g.a. mindre vekt antagelig?

Det spekuleres i at 85kWh-utgaven ble testet med 21" felger fordi disse var standard på Signature-utgaven mens 60kWh-utgaven er testet med 19" felger som er standard på den. Dekkene som følger med 19" felgene har vesentlig lavere rullemotstand.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Oreo

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 15. desember 2012, klokken 21:12
Det spekuleres i at 85kWh-utgaven ble testet med 21" felger fordi disse var standard på Signature-utgaven mens 60kWh-utgaven er testet med 19" felger som er standard på den. Dekkene som følger med 19" felgene har vesentlig lavere rullemotstand.
Godt, og meget relevant poeng.
60kWh pakken må jo være lettere/ha færre antall battericeller, eller?
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

fredag

Sitat fra: Oreo på lørdag 15. desember 2012, klokken 22:46
60kWh pakken må jo være lettere/ha færre antall battericeller, eller?

Bilene veier det samme uansett batteripakke. Årsaken er at da holder det med en runde dyr kollisjonstesting, uansett modell.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

gbzdoc

Det er bare forskjellige celler på de. 85kwh utgaven har bedre/dyrere celler enn 60kwh utgaven.

Akkurat som du kan kjøpe forskjellige oppladbare AA batterier. Formfaktor og vekt er likt, men de kan ta mer lading.

jkirkebo

Sitat fra: gbzdoc på lørdag 15. desember 2012, klokken 23:16
Det er bare forskjellige celler på de. 85kwh utgaven har bedre/dyrere celler enn 60kwh utgaven.

Akkurat som du kan kjøpe forskjellige oppladbare AA batterier. Formfaktor og vekt er likt, men de kan ta mer lading.

Dette var den første infoen som kom ut mhp. batteripakkene og type celler. Men dette er en GOD stund siden, og mye kan ha endret seg siden det. Det spekuleres ihvertfall i at Tesla har gått over til kun å bruke en type celler, siden det sannsynligvis blir billigere for dem å kjøpe store kvanta av en type fremfor å dele ordren på to typer. Færre celler fører dessuten til mindre jobb med batteriproduksjonen. Dette finner vi ut av når resten av dataene kommer (dvs. vekt).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: fredag på lørdag 15. desember 2012, klokken 23:03
Sitat fra: Oreo på lørdag 15. desember 2012, klokken 22:46
60kWh pakken må jo være lettere/ha færre antall battericeller, eller?

Bilene veier det samme uansett batteripakke. Årsaken er at da holder det med en runde dyr kollisjonstesting, uansett modell.

Det gjenstår å se. Det har vært enkelte biler som har blitt "skrotet" i produksjonen av forskjellige grunner, det ville vært enkelt å slengt inn en 40/60kWh pakke i disse og kjørt en ekstra runde kollisjonstesting. For 85kWh pakka måtte de produsere biler spesifikt til dette.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

gbzdoc

Er neppe bilen(e) som er den største kostnaden for kolisjonstestene. Er nok dyrere å gjennomføre selve testen vil jeg tro... Er jo ikke bare å smelle en bil i en betongvegg og ta bilde. ;-)

Om 60 kwh utgaven får lavere vekt så vil jo det være ekstra positivt for de som velger den. Men siden detaljene tydeligvis er mer uklare nå enn tidligere så får vi bare vente og se. :)

Tror uansett antall batterier vil være så høyt at de får priser som er peresset maks.

Særlig dersom produksjonen av batterier er som CPU produksjon. Da vil det være et behov for "å bli kvitt" batteriene med lavere kapasitet. (Tenker da på at cellene evt. testes og rates ut fra kapasiteten de faktisk har. Alle kommer da fra samme produksjonslinje.)

Andre her vet sikkert om batterier med forskjellig kapasitet er et resultat av slik sortering eller ikke. ;)

Lynet

Så på filmen på NG i går at de opplyser 480km på Tesla S og i samme tabellen sto det 222km på Leaf!
Min praktiske erfaring på Leaf er halvparten om vinteren, blir det på samme viset med Tesla også når den kommer hit til kalde nord?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

jkirkebo

Sitat fra: Lynet på søndag 30. desember 2012, klokken 14:34
Så på filmen på NG i går at de opplyser 480km på Tesla S og i samme tabellen sto det 222km på Leaf!
Min praktiske erfaring på Leaf er halvparten om vinteren, blir det på samme viset med Tesla også når den kommer hit til kalde nord?

EPA rekkevidden er 425km for Model S og 117km for Leaf. Altså bør Model S gå 3,6 ganger så langt som Leaf sommerstid. Vinterstid blir nok forskjellen større siden Model S har varmepumpe for oppvarming og også varmer opp batteriet.

Min erfaring med Leaf i kulda (-10) er ca. 70-80km rekkevidde i 100km/t med varmen på fullt (24C, 4.5kW kontinuerlig), jeg tipper 300-320km for Model S under samme forhold. Men siden det ikke finnes noen steder i dette landet man kan kjøre 100km/t i 30+ mil tror jeg det fort drar seg oppover mot 350km ihvertfall. Min snitthastighet til hytta er typisk 73km/t...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

#13
Det begynner å tikke inn erfaringer fra folk som har kjørt et stykke.
Aviators99 har nå kjørt ca 3300km, og har et snifforbruk på ca 200w per km så langt.

I nedenstående bilde kan man lese både snittforbruk over de siste 3300km, samt snittforbruk under pågående tur hvor cruisecontrol er satt på ca 96km/t (snitt ca 180w/km).

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Leaffen

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 06. januar 2013, klokken 13:10
Det begynner å tikke inn erfaringer fra folk som har kjørt et stykke.
Aviators99 har nå kjørt ca 3300km, og har et snifforbruk på ca 200w per km så langt.

I nedenstående bilde kan man lese både snittforbruk over de siste 3300km, samt snittforbruk under pågående tur hvor cruisecontrol er satt på ca 96km/t (snitt ca 180w/km).



Imponerende. Under hvilke forhold oppnår han disse forbrukstallene? Ser at Leifen min bruker ca 210Wh pr km nå om vinteren (siden 01. Des 2012 kombinert kulde, regn, snø, slaps i typisk Bergensvær og snitthastighet på ca 70km / time. Full varme i kupeen).



Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA