DW News: Hvorfor de store bilmerkene taper mot Kina

Startet av vinterdekk, lørdag 07. oktober 2023, klokken 10:38

« forrige - neste »

vinterdekk

https://youtu.be/VKvLM6MS6WI

Fin oppsummering som nylig ble publisert. Fokuserer spesielt på Volkswagen siden de i begynnelsen dominerte det kinesiske markedet, men sliter i konkurranse med andre elbilprodusenter.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Hansi

Det kommer til å gå dårlig med Europeisk, Amerikansk, Japansk, Koreansk etc. bilindustri dersom de ikke går all in på helelektrisk så snart som mulig er min spådom..
Buskerud

Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

vinterdekk

Litt mer informasjon om investering/joint venture VW (CARIAD) har gjort med ThunderSoft og Xpeng. Om VW ikke kan slå konkurrentene med egne biler i Kina så kan de i alle fall samarbeide og få ett forsprang med R&D. Mulig at vestlige produsenter må gjøre noe mer enn å satse alt på elbiler, de må også følge innovasjonstakten som skjer hos andre..

https://en.thundersoft.com/thundersoft-teams-up-with-volkswagens-cariad-to-enhance-user-experience-in-china/

https://www.volkswagen-newsroom.com/en/press-releases/more-e-models-for-fast-growing-e-mobility-market-in-china-vw-brand-and-audi-agree-strategic-cooperations-with-local-automakers-17495

Moas

Sitat fra: Hansi på lørdag 07. oktober 2023, klokken 21:10Det kommer til å gå dårlig med Europeisk, Amerikansk, Japansk, Koreansk etc. bilindustri dersom de ikke går all in på helelektrisk så snart som mulig er min spådom..
Halvhjerta forsøk på elektriske biler er også med å ødelegge for framtiden for de store. Stikkord: Dårlig software, ikke vp, ikke kart/gps, høyt forbruk og små/middels store batterier, høy pris i forhold til konkurrentene.

Når kineserne for dreisen på software og forbruk så tipper jeg det er "game over" for gamlekarene.

men når det er sagt...

Når en av de store kineserne, BYD, klarer kunststykke å importere en bil, HAN, til Norge som ikke en gang kan legge ned baksete (hvor skal f.eks. skiene stå?) så spørs det om vi er der foreløpig.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

turfsurf

Sitat fra: Moas på mandag 09. oktober 2023, klokken 10:06Når en av de store kineserne, BYD, klarer kunststykke å importere en bil, HAN, til Norge som ikke en gang kan legge ned baksete (hvor skal f.eks. skiene stå?) så spørs det om vi er der foreløpig.
Dette er jo stjerneeksempel på manglende evne til å sette seg inn i kulturforskjeller. På samme vis som at VW ikke skjønte at Karaoke er viktig i bilen for en kineser, så skjønner ikke kineserne behovet for å laste alt mulig i bilen i Norge. Og at vi ikke ønsker en bil som plinger og plonger og prater om alt mulig som skjer.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Vaduz

torerik

Enig, så fort kineserne forstår det europeiske markedet ordentlig, blir det knalltøft å konkurrere mot dem. Forbruker vinner med bedre produkter til lavere priser, både fra kinesiske og europeiske merker.
2024 Skoda Enyaq 85X L&K
2015 Volkswagen e-Golf

Electric cars in Norway

Turf.... :+1: He he .... Artig den kommentaren med karaoke....

Jeg kjenner en kinesisk mann... han sa til meg at kinesere tenker slik om når det er drita fulle og synger i både bilen og på barer: «det som skjer i Las Vegas... det blir i Las Vegas.... Herlig tilnærming.

SitatPå samme vis som at VW ikke skjønte at Karaoke er viktig i bilen for en kineser, så skjønner ikke kineserne behovet for å laste alt mulig i bilen i Norge. Og at vi ikke ønsker en bil som plinger og plonger og prater om alt mulig som skjer.

vinterdekk

Wired er også på banen og kjører en artikkel som omhandler det samme som DW videoen i første post.

https://www.wired.com/story/how-chinas-ev-boom-caught-western-car-companies-asleep-at-the-wheel/

Det som er interessant er å forstå motivasjonen for Kina å investere i elbiler/lavutslippsbiler.

Sitat"The primary motivation for China to push for EVs was energy security," says Russo. "Second was industrial competitiveness, and a far distant third was sustainability."

(Stikkord framhevet av meg.)

...

Debatt om elbil her hjemme synes som om det eneste Norge er opptatt av er bærekraft, da med fokus på redusering av CO2-utslipp. Det er viktig men energiuavhengighet er kanskje lettere å få folk med på. Det spiller en større rolle for folks hverdag nå når Europa har forstått at naturgass ikke er en uttømmelig energikilde. Norge har mange utsatte rørledninger og det er vanskelig å stoppe noen som vil sabotere. Markedet for drivstoff vil heller ikke vare uendelig om Kina bla. oppnår 70% elbilsalg i 2030.

Jan-Børre Olsen

Det er ikke så enkelt at det bare er å ha riktig motivasjon. Personlig tror jeg hele EV prosjektet kommer til å tryne på et eller annet tidspunkt og at politikere verden over kommer til å ro for harde livet for å reversere elbilsatsingen eller tone ned andelen EV. EV fungerer OK så lenge det enda er i relativt liten skala det blir brukt men når land som Tyskland med 40 millioner biler skal erstattes med EV, går ikke regnestykket opp med antall hurtigladere og linjekapasitet til de tusen hjem som skal lade bilene sine. Det å bytte ut linjer, er et enormt prosjekt som svært få tar veldig seriøst.
Kina tror jeg egentlig ikke produserer EV for annet enn å undergrave vestlig industri mest mulig. De tjener ikke noe særlig med penger på EV, hvis satsingen holder vann og mange vestlige bilprodusenter er slått ut, vil prisene også være noe helt annet frykter jeg.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

jlan

Sitat fra: Jan-Børre Olsen på torsdag 19. oktober 2023, klokken 09:34... Personlig tror jeg hele EV prosjektet kommer til å tryne på et eller annet tidspunkt og at politikere verden over kommer til å ro for harde livet for å reversere elbilsatsingen eller tone ned andelen EV...
Vel, jeg tror det kommer til å gå helt greit. Selv om hjemmene nedover i Europa bruker betydelig mindre strøm enn det som er vanlig her i landet, vil det være bra nettkapasitet om natten til å lade elbiler. Mange kjører så kort at de kan vente flere dager med å lade, og dermed kan de lade på dager med mye vind. Det som kan forsinke utviklingen noe er tilgangen på batterier.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Electric cars in Norway

Fant en Wiki oversikt her...det er jo syyyyyykkt mange av disse kinaelbil stats kontrollerte bilmerkene jeg aldri har hørt om.....håper ikke de skal til Norge >:(

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_automobile_manufacturers_of_China

Se hele listen på lenken ovenfor... kopi fra ingress under:

Merk at den lange listen viser alle type biler, sikkert fossil biler også....??

Kopi:

This is a list of current and defunct automobile manufacturers and brand names of China.

BYD Yuan
State-owned manufacturers
Central government controlled state-owned enterprises

———

Og her fant jeg liste over alle kinesiske elbil produsenter på wiki. Lenke under. Men den viser vel ikke hvilke som er statsstyrt??

Men det viser jo den andre oversikten ref ovenfor så da er det bare krysskjøre de 2 oversiktene får å se totalen av disse kinaelbil stats kontrollerte bilmerkene.

https://en.wikipedia.org/wiki/Electric_vehicle_industry_in_China

vinterdekk

Sitat fra: jlan på torsdag 19. oktober 2023, klokken 10:19
Sitat fra: Jan-Børre Olsen på torsdag 19. oktober 2023, klokken 09:34... Personlig tror jeg hele EV prosjektet kommer til å tryne på et eller annet tidspunkt og at politikere verden over kommer til å ro for harde livet for å reversere elbilsatsingen eller tone ned andelen EV...
Vel, jeg tror det kommer til å gå helt greit. Selv om hjemmene nedover i Europa bruker betydelig mindre strøm enn det som er vanlig her i landet, vil det være bra nettkapasitet om natten til å lade elbiler. Mange kjører så kort at de kan vente flere dager med å lade, og dermed kan de lade på dager med mye vind. Det som kan forsinke utviklingen noe er tilgangen på batterier.

Helt enig. Dessuten så er det et alvorlig problem for EU, USA og Kina å være avhengig av importert energi. Årsaken til at omleggingen ikke skjer i samme tempo overalt er nok mer at landene har betydelig bilindustri som de ønsker å beskytte. Det er ikke fordi strømnettet og forsyningen ikke kan tilpasses en elektrisk bilpark. Man må ikke glemme at det tar veldig mange år å bytte ut bilene ettersom eksisterende biler kjører lenge på veiene. Det skjer over flere tiår.

Jan-Børre Olsen

Mange kan nok vente i flere dager med å lade men du glemmer da de som ikke kan vente mange dager og jeg tror vi må innse at de som kjører BEV i dag, er de som ser at det passer dem bra nok inkludert meg selv.
Jeg har såpass innsikt at jeg kan ha en BEV(av økonomiske årsaker) og bruke den ekstra tiden det tar å kjøre fra A til B fordi jeg:
1) Er singel og kjører alene i bilen, har ingen andre å ta hensyn til. Om det tar en time ekstra er det akseptabelt. Jeg trenger ikke å forsvare mitt kjøp for noen.
2) Har satt meg inn i ulempene med en BEV og har akseptert de.
3) Mitt kjøremønster og bilkjøp er sånn høvelig kompatibel. Savner jeg å kunne kjøre tur/retur min normale helgependling på 500km uten å engang tenke på rekkevidde og ladestasjoner? Ja. Savner jeg å betale 4000kr/mnd for diesel. Nei.

Om noen år skal også de som ikke har valgt BEV fordi de har sett at det fungerer ikke for dem, også kjøre BEV. Hva med de? Jeg tror fryktelig mange ikke skjønner energi og hvor mye energi vi bruker helt uten å tenke på det. Det er en helt sømløs overføring av energi i dag som samfunnet er basert på. Den dagen energien ikke er sømløs men noe som bestemmes av om det blåser nok eller sola skinner sterkt nok, ber jeg til høyere makter aldri kommer. Kan jeg kjøre bil til jobben? Nei det blåser ikke nok, jeg får ikke ladet den opp. Kan jeg dra på jobben å produsere noe? Nei det blåser ikke nok, strømmen er for dyr, det lønnes ikke for bedriften.

BEV er ikke er erstatning. Det er et alternativ for noen(kanskje til og med mange) men ikke alle. Krysningspunktet mellom "BEV for ALLE" og "Dette går ikke som vi trodde" er jeg jævla spent på. Det "grønne skiftet" har jeg ingen tro på er framtiden. Ingenting av det vi gjør eller kan gjøre er grønt. Vi kan bli bedre, bruke ressurser bedre og smartere men at mennesket på et eller annet tidspunkt skal være klimanøytral er så idiotisk at jeg har ikke ord for det.
Det vi nok ser blant kinesiske produsenter er skumming av fløten. De produserer noe fordi de kan og noen vil ha det. Jeg tror ikke de har noen ideologisk tanke om at BEV er framtiden. De sitter med 90% av råstoffene for å lage BEV og ser på dette som en gylden mulighet til å ta over en tradisjonelt vestlig drevet industri og er tungt sponset av den kinesiske stat og det faktumet at de sitter på ressursene. Er bilene gode? Vet ikke, det betyr egentlig ikke så mye. Det er motivasjonen bak jeg er mer redd for og ikke om bilen er fra Kina eller Japan(som i mitt tilfelle).
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

vinterdekk

Sitat fra: Jan-Børre Olsen på mandag 23. oktober 2023, klokken 09:09
Mange kan nok vente i flere dager med å lade men du glemmer da de som ikke kan vente mange dager og jeg tror vi må innse at de som kjører BEV i dag, er de som ser at det passer dem bra nok inkludert meg selv.
Jeg har såpass innsikt at jeg kan ha en BEV(av økonomiske årsaker) og bruke den ekstra tiden det tar å kjøre fra A til B fordi jeg:
1) Er singel og kjører alene i bilen, har ingen andre å ta hensyn til. Om det tar en time ekstra er det akseptabelt. Jeg trenger ikke å forsvare mitt kjøp for noen.
2) Har satt meg inn i ulempene med en BEV og har akseptert de.
3) Mitt kjøremønster og bilkjøp er sånn høvelig kompatibel. Savner jeg å kunne kjøre tur/retur min normale helgependling på 500km uten å engang tenke på rekkevidde og ladestasjoner? Ja. Savner jeg å betale 4000kr/mnd for diesel. Nei.

Om noen år skal også de som ikke har valgt BEV fordi de har sett at det fungerer ikke for dem, også kjøre BEV. Hva med de? Jeg tror fryktelig mange ikke skjønner energi og hvor mye energi vi bruker helt uten å tenke på det. Det er en helt sømløs overføring av energi i dag som samfunnet er basert på. Den dagen energien ikke er sømløs men noe som bestemmes av om det blåser nok eller sola skinner sterkt nok, ber jeg til høyere makter aldri kommer. Kan jeg kjøre bil til jobben? Nei det blåser ikke nok, jeg får ikke ladet den opp. Kan jeg dra på jobben å produsere noe? Nei det blåser ikke nok, strømmen er for dyr, det lønnes ikke for bedriften.

BEV er ikke er erstatning. Det er et alternativ for noen(kanskje til og med mange) men ikke alle. Krysningspunktet mellom "BEV for ALLE" og "Dette går ikke som vi trodde" er jeg jævla spent på. Det "grønne skiftet" har jeg ingen tro på er framtiden. Ingenting av det vi gjør eller kan gjøre er grønt. Vi kan bli bedre, bruke ressurser bedre og smartere men at mennesket på et eller annet tidspunkt skal være klimanøytral er så idiotisk at jeg har ikke ord for det.
Det vi nok ser blant kinesiske produsenter er skumming av fløten. De produserer noe fordi de kan og noen vil ha det. Jeg tror ikke de har noen ideologisk tanke om at BEV er framtiden. De sitter med 90% av råstoffene for å lage BEV og ser på dette som en gylden mulighet til å ta over en tradisjonelt vestlig drevet industri og er tungt sponset av den kinesiske stat og det faktumet at de sitter på ressursene. Er bilene gode? Vet ikke, det betyr egentlig ikke så mye. Det er motivasjonen bak jeg er mer redd for og ikke om bilen er fra Kina eller Japan(som i mitt tilfelle).

Det var ikke mye tro på det teknologiske skifte i innlegget ditt, Jan-Børre Olsen.

I følge Elbilforeningen sine beregninger vil en enerådende elektrisk bilpark på 2,8 millioner biler bruke 4-5% av produsert strøm.

https://elbil.no/sa-lite-strom-bruker-elbilene-2/

Men dette er anslag ut fra 21-22 tall.

Gjennomsnittlig levealder på biler er 20 år iflg. OVF.

https://ofv.no/politikk/klima-og-miljo

Så det vil ta enda 20 år igjen før elbiler bruker 4-5% (eller mer siden vi blir flere bileiere) av fornybarproduksjon i 2021. Da snakker vi 2043 og best case.

På 2030 tallet er det ventet stor utbygging havvind, inntil det kommer i gang kan det gå noen år hvor vi har mindre strøm. Men det skyldes vel at det er mange industriprosjekter som venter på å starte opp og ikke elbiler?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA