DW News: Hvorfor de store bilmerkene taper mot Kina

Startet av vinterdekk, lørdag 07. oktober 2023, klokken 10:38

« forrige - neste »

chargedup

Sitat fra: Jan-Børre Olsen på mandag 30. oktober 2023, klokken 07:35Kina er plutselig en stor produsent av biler, noe de aldri klarte før. Hvorfor er det blitt sånn? Hva er det de tenker som så mange andre ikke har tenkt? Hva er det de har som vi trenger og når 100% kjører BEV, hvem kontrollerer da hele industrien?

Ja jeg ser problemet, absolutt.

Jeg tror at grunnen til at kineserne har blitt en stor produsent av elbiler er fordi elbiler til massene er noe relativt nytt. Pga relativt lite modellutvalg av elbiler, null erfaring fra elbil (alle starter på null igjen) og det at bilene (uten drivlinje) blir produsert i så billige materialer som mulig (selv Mercedes EQS bruker endel plast som pyntes til å se ut som det er noe annet enn plast).

- Ingen kinesiske fossilbiler kunne blitt lansert i Europa, da utslippskrav og sikkerhetskrav i Asia har vært ekstremt enkle ift Europa/USA. Det ville kreve høye kostnader å tilfredstille uten å vite om de klarte ta markedsandeler.
- Merkelojaliteten har nok aldri vært lavere enn nå, mest på grunn av det at bilen person x skal ha i elbil finnes ikke hos merke y. Ved lite utvalg av elbiler fra etablerte merker, har Tesla (ukjent for massene før model S) stjålet store markedsandeler og kineserne har sett at det er mulig å ta store markedsandeler  utenfor Asia.
- Alt av materialer er billigste tilbyder selv fra de etablerte merkene. De sparer på alt fra vindusknapper til materialer, blir merkelojaliteten enda mindre.
- De europeiske produsentene (les egentlig alle bilprodusenter) henger fortsatt et stykke bak Tesla i å lage en så effektiv bil som mulig. Hvordan kan det fortsatt være trøbbel og/eller nedetid med app mange ganger i året med et VAG produkt? Fordi alt er "nytt", selv etter ti år med app i hybridene. Hvorfor blir kunder fristet av Kinaelbil, som før var assosiert med kinaræl/billigprodukt? Fordi ikke alt virket 100% i den forrige elbilen de hadde kjøpt.
- Kina har de siste årene blitt verdens produsentland. De sitter med enorm kunnskap om hvem som produserer hva for hvem. Ganske sikker på at kinesiske elbilselskaper var veldig tidlig ute som kunder til Sandy Munroe, der man kan kjøpe absolutt hele oppskriften på en elbil. Alt fra skruer til lim selger de info om hvor kommer fra, hva limet er laget av, hvem som kan levere det osv. Kina bryr seg ekstremt lite om copyright/patenter som finnes i vesten, se bare på Xpeng og deres Teslaskjerm eller deres cybertruck konsept https://www.drive.com.au/news/chinese-firm-unveils-six-wheel-tesla-cybertruck-clone/. Kina er et lavkostland der mennesker har liten verdi og kostnadene til fabrikkarbeidere er veldig lav.
Det gjør at de kan kopiere litt herfra og litt derfra (med flinke ingeniører som sikkert har en god lønn) og kan produsere billigere enn feks europeiske bilmerker og dermed blir de (for det meste) konkuransedyktig priset i Norge.

Hvorfor kjøper folk nødlader på finn.no fra merket "Gunnar" https://images.finncdn.no/dynamic/1280w/2021/12/vertical-0/10/2/241/402/082_2004436774.jpg som åpenbart selger et kinaprodukt fra aliexpress/alibaba (link https://www.aliexpress.com/item/4000603294424.html?spm=a2g0o.productlist.main.21.37c23a49BR6sQo&algo_pvid=9fc0e7b0-2c45-4fe5-b68c-68cc777e4fd7&algo_exp_id=9fc0e7b0-2c45-4fe5-b68c-68cc777e4fd7-10&pdp_npi=4%40dis%21NOK%212230.94%211583.97%21%21%21200.00%21%21%402103253416987547938417852e1925%2112000031240447324%21sea%21NO%210%21AB&curPageLogUid=ocpUvyPIZmGF )? Fordi man får et produkt som gjør akkurat det samme til en lavere pris enn det feks Thansen skal ha. Laveste tilbyder gjennomsyrer samfunnet vi levere i, alt fra anbudsprosesser til prisjakt. Får man en Xpeng G9 til 700 og en tilsvarende utstyrt Mercedes/Audi/BMW koster rundt en million, vil nok endel velge Kina.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Jan-Børre Olsen

Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 31. oktober 2023, klokken 07:28
Sitat fra: Jan-Børre Olsen på tirsdag 31. oktober 2023, klokken 06:56
Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 31. oktober 2023, klokken 03:54
Sitat fra: Jan-Børre Olsen på mandag 30. oktober 2023, klokken 07:35Det er ikke noen poeng med 10 stk 300kW ladere hvis de ikke kan brukes samtidig. Da kan det like gjerne være 5stk 300kW. Noe av poenget mitt er nettopp dette. Du vet aldri hva du får når du kommer fram til en lader.
[..]
Jeg er alene i bilen så jeg tar turen med knusende ro, må jeg lade i 45min så er det greit men når 500000 biler på veien skal fóres 24/7, det er da jeg tror hele greia kommer til å kollapse.

Dette er jo feil eller misforstått. Alle kan lade samtidig på Kempower-ladesteder som fordeler kapasitet dynamisk. Bilparken vil bestå av en miks av biler som tar 0-300 kW i overskuelig framtid, avhengig av modell, SOC og temperatur på batteriet. En e-Golf som parkerer vedsiden av en Taycan vil bruke ulikt kW og har ingen nytte av å okkupere 300kW. Og du vil alltid ha noen som bruker lang tid på å flytte bilen. Personlig ønsker jeg aller helst å starte lading framfor å gjete en plass i kø slik at jeg kan gå fra bilen å gjøre andre ting f.eks. med familien. At du ønsker maks effekt bilen kan ta er realt det men det er ikke nødvendigvis hva alle dine medtrafikanter prioriterer høyest. Dessuten ønsker du full effekt for deg selv (?) og samtidig maler du et mørkt bilde av at infrastrukturen vil kollapse. Det er et paradoks når lastbalansering og effektutjevning er løsninger for å unngå overbelastning.
Dere alle beskriver virkeligheten i dag men det er ikke kollapset nå. Nå går alt helt fint. Jeg ser framover. Når ALLE kjører BEV. Også de som tidligere ikke har valgt BEV fordi det har ikke passet deres dagligliv. De som ikke kan lade hjemme eller på jobb. Noe av grunnen til at jeg ser dette så tydelig er fordi jeg for øyeblikket bor slik at jeg har ikke lademulighet ved bopel og ingen reell lademulighet på jobb.
Det kommer til å bli sånn at mange IKKE kan lade hjemme. Jeg snakker om verden, ikke Oslo ring 3. Bilprodusentene snakker om å legge ned ICE produksjonen i nær framtid. Ingen kommer til å lage en euro 7 motor, slik det ser ut nå. Når ICE-bilparken er blitt for gammel til å holde liv i og 100% kjører BEV, hva da?

Det er på veien dit en eller annen plass jeg tror det kommer til å kollapse. Politikere satser aaaaaaalt for lite. Holdningen er litt som på forumet her:"Ja men det går jo så bra, jeg opplever aldri problemer".
For å komme litt inn på temaet igjen:
Kina er plutselig en stor produsent av biler, noe de aldri klarte før. Hvorfor er det blitt sånn? Hva er det de tenker som så mange andre ikke har tenkt? Hva er det de har som vi trenger og når 100% kjører BEV, hvem kontrollerer da hele industrien?

Du synes ikke å se at havvind, kapasitet i nett, lastbalansering og effektutjevning vil holde tritt med den lange utskiftingstakten det vil være inntil alle personbiler er elektriske (20 år?). Så også du ser framover ut fra nåsituasjon.

Det er et problem som må løses at ikke alle har mulighet til å lade hjemme eller på jobb, absolutt.
Ser ikke noe framtid for havvind, jeg tror det kommer til å feile stort. Det fører bare til skyhøy kraftpris. Alle som har montert noe som helst i forbindelse til sjøvann vet at det ingenting holder særlig lenge. Miljøet er for røft.
Lastbalansering mot hva da? Hva skal last i strømnettet balansere mot? Vindkraft på land som balanserer mot vannkraft kan fungere men det gir strengt tatt ikke mer effekt, bare høyere kapasitet(vannturbinene går kun når det ikke blåser). Det i seg selv er en smart ting men mer effekt gir det ikke.
V2G...aner ikke hva det skal være godt for. Skal man også ha enda en x-faktor med i bildet for når og hvor du kan bruke bilen?

Fram til 2030 skal/må det selges 1,2 millioner nye BEV i Norge. 1,2 million! Det er et vannvittig tall som ladenettet overhodet ikke er klar for. I dag er 675000 elbiler i Norge med stort og smått. På knappe 7 år skal det selges 1,2 millioner mer!

Jeg tror på BEV men jeg tror ikke på BEV som en løsning for alt og alle.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

Jan-Børre Olsen

Sitat fra: chargedup på tirsdag 31. oktober 2023, klokken 12:19
Sitat fra: Jan-Børre Olsen på mandag 30. oktober 2023, klokken 07:35Kina er plutselig en stor produsent av biler, noe de aldri klarte før. Hvorfor er det blitt sånn? Hva er det de tenker som så mange andre ikke har tenkt? Hva er det de har som vi trenger og når 100% kjører BEV, hvem kontrollerer da hele industrien?

Jeg tror at grunnen til at kineserne har blitt en stor produsent av elbiler er fordi elbiler til massene er noe relativt nytt. Pga relativt lite modellutvalg av elbiler, null erfaring fra elbil (alle starter på null igjen) og det at bilene (uten drivlinje) blir produsert i så billige materialer som mulig (selv Mercedes EQS bruker endel plast som pyntes til å se ut som det er noe annet enn plast).

- Ingen kinesiske fossilbiler kunne blitt lansert i Europa, da utslippskrav og sikkerhetskrav i Asia har vært ekstremt enkle ift Europa/USA. Det ville kreve høye kostnader å tilfredstille uten å vite om de klarte ta markedsandeler.
- Merkelojaliteten har nok aldri vært lavere enn nå, mest på grunn av det at bilen person x skal ha i elbil finnes ikke hos merke y. Ved lite utvalg av elbiler fra etablerte merker, har Tesla (ukjent for massene før model S) stjålet store markedsandeler og kineserne har sett at det er mulig å ta store markedsandeler  utenfor Asia.
- Alt av materialer er billigste tilbyder selv fra de etablerte merkene. De sparer på alt fra vindusknapper til materialer, blir merkelojaliteten enda mindre.
- De europeiske produsentene (les egentlig alle bilprodusenter) henger fortsatt et stykke bak Tesla i å lage en så effektiv bil som mulig. Hvordan kan det fortsatt være trøbbel og/eller nedetid med app mange ganger i året med et VAG produkt? Fordi alt er "nytt", selv etter ti år med app i hybridene. Hvorfor blir kunder fristet av Kinaelbil, som før var assosiert med kinaræl/billigprodukt? Fordi ikke alt virket 100% i den forrige elbilen de hadde kjøpt.
- Kina har de siste årene blitt verdens produsentland. De sitter med enorm kunnskap om hvem som produserer hva for hvem. Ganske sikker på at kinesiske elbilselskaper var veldig tidlig ute som kunder til Sandy Munroe, der man kan kjøpe absolutt hele oppskriften på en elbil. Alt fra skruer til lim selger de info om hvor kommer fra, hva limet er laget av, hvem som kan levere det osv. Kina bryr seg ekstremt lite om copyright/patenter som finnes i vesten, se bare på Xpeng og deres Teslaskjerm eller deres cybertruck konsept https://www.drive.com.au/news/chinese-firm-unveils-six-wheel-tesla-cybertruck-clone/. Kina er et lavkostland der mennesker har liten verdi og kostnadene til fabrikkarbeidere er veldig lav.
Det gjør at de kan kopiere litt herfra og litt derfra (med flinke ingeniører som sikkert har en god lønn) og kan produsere billigere enn feks europeiske bilmerker og dermed blir de (for det meste) konkuransedyktig priset i Norge.

Hvorfor kjøper folk nødlader på finn.no fra merket "Gunnar" https://images.finncdn.no/dynamic/1280w/2021/12/vertical-0/10/2/241/402/082_2004436774.jpg som åpenbart selger et kinaprodukt fra aliexpress/alibaba (link https://www.aliexpress.com/item/4000603294424.html?spm=a2g0o.productlist.main.21.37c23a49BR6sQo&algo_pvid=9fc0e7b0-2c45-4fe5-b68c-68cc777e4fd7&algo_exp_id=9fc0e7b0-2c45-4fe5-b68c-68cc777e4fd7-10&pdp_npi=4%40dis%21NOK%212230.94%211583.97%21%21%21200.00%21%21%402103253416987547938417852e1925%2112000031240447324%21sea%21NO%210%21AB&curPageLogUid=ocpUvyPIZmGF )? Fordi man får et produkt som gjør akkurat det samme til en lavere pris enn det feks Thansen skal ha. Laveste tilbyder gjennomsyrer samfunnet vi levere i, alt fra anbudsprosesser til prisjakt. Får man en Xpeng G9 til 700 og en tilsvarende utstyrt Mercedes/Audi/BMW koster rundt en million, vil nok endel velge Kina.
Ja jeg tror du har mye rett her, men problemet ligger ikke i at Kina produserer bilene våre. Hvem som lager bilen bryr jeg meg strengt tatt ikke om. Det jeg er bekymret for er hvem som kontrollerer råvarene som gjør at en elbil fungerer og hvor dette blir satt sammen og det er her jeg tror motivasjonen til Kina ligger. Tyskeren kan gjerne være "bilprodusenten" men uten batteriet fra Kina, er det ikke verdt noe. De har det meste av råvarene til batteriene så de har egentlig kontrollen på hele utviklingen av det "grønne" skiftet innen transport og nå vil de også lage bilene som bruker disse batteriene. Klarer de i tillegg å utkonkurrere flere vestlig vennlige bilprodusenter slik at de forsvinner, tar de mye av den vestlige økonomi-kaken og det er vi i vesten ikke tjent med.

vinterdekk

Sitat fra: Jan-Børre Olsen på torsdag 02. november 2023, klokken 11:57Fram til 2030 skal/må det selges 1,2 millioner nye BEV i Norge. 1,2 million! Det er et vannvittig tall som ladenettet overhodet ikke er klar for. I dag er 675000 elbiler i Norge med stort og smått. På knappe 7 år skal det selges 1,2 millioner mer!

Hører du skriver om de samme tingene gjentagende ganger men henger ikke med resonnementet. Har det noen tall fra.. jeg vet ikke.. NVE som understøtter f.eks.?
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Jan-Børre Olsen

Sitat fra: vinterdekk på fredag 03. november 2023, klokken 15:08
Sitat fra: Jan-Børre Olsen på torsdag 02. november 2023, klokken 11:57Fram til 2030 skal/må det selges 1,2 millioner nye BEV i Norge. 1,2 million! Det er et vannvittig tall som ladenettet overhodet ikke er klar for. I dag er 675000 elbiler i Norge med stort og smått. På knappe 7 år skal det selges 1,2 millioner mer!

Hører du skriver om de samme tingene gjentagende ganger men henger ikke med resonnementet. Har det noen tall fra.. jeg vet ikke.. NVE som understøtter f.eks.?
Understøtter hva da?
At vi ikke har nok ladere eller kraft til det?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA