DW News: Hvorfor de store bilmerkene taper mot Kina

Startet av vinterdekk, lørdag 07. oktober 2023, klokken 10:38

« forrige - neste »

Jan-Børre Olsen

Sitat fra: vinterdekk på mandag 23. oktober 2023, klokken 20:19
Sitat fra: Jan-Børre Olsen på mandag 23. oktober 2023, klokken 09:09
Sitat fra: jlan på torsdag 19. oktober 2023, klokken 10:19
Sitat fra: Jan-Børre Olsen på torsdag 19. oktober 2023, klokken 09:34... Personlig tror jeg hele EV prosjektet kommer til å tryne på et eller annet tidspunkt og at politikere verden over kommer til å ro for harde livet for å reversere elbilsatsingen eller tone ned andelen EV...
Vel, jeg tror det kommer til å gå helt greit. Selv om hjemmene nedover i Europa bruker betydelig mindre strøm enn det som er vanlig her i landet, vil det være bra nettkapasitet om natten til å lade elbiler. Mange kjører så kort at de kan vente flere dager med å lade, og dermed kan de lade på dager med mye vind. Det som kan forsinke utviklingen noe er tilgangen på batterier.
Mange kan nok vente i flere dager med å lade men du glemmer da de som ikke kan vente mange dager og jeg tror vi må innse at de som kjører BEV i dag, er de som ser at det passer dem bra nok inkludert meg selv.
Jeg har såpass innsikt at jeg kan ha en BEV(av økonomiske årsaker) og bruke den ekstra tiden det tar å kjøre fra A til B fordi jeg:
1) Er singel og kjører alene i bilen, har ingen andre å ta hensyn til. Om det tar en time ekstra er det akseptabelt. Jeg trenger ikke å forsvare mitt kjøp for noen.
2) Har satt meg inn i ulempene med en BEV og har akseptert de.
3) Mitt kjøremønster og bilkjøp er sånn høvelig kompatibel. Savner jeg å kunne kjøre tur/retur min normale helgependling på 500km uten å engang tenke på rekkevidde og ladestasjoner? Ja. Savner jeg å betale 4000kr/mnd for diesel. Nei.

Om noen år skal også de som ikke har valgt BEV fordi de har sett at det fungerer ikke for dem, også kjøre BEV. Hva med de? Jeg tror fryktelig mange ikke skjønner energi og hvor mye energi vi bruker helt uten å tenke på det. Det er en helt sømløs overføring av energi i dag som samfunnet er basert på. Den dagen energien ikke er sømløs men noe som bestemmes av om det blåser nok eller sola skinner sterkt nok, ber jeg til høyere makter aldri kommer. Kan jeg kjøre bil til jobben? Nei det blåser ikke nok, jeg får ikke ladet den opp. Kan jeg dra på jobben å produsere noe? Nei det blåser ikke nok, strømmen er for dyr, det lønnes ikke for bedriften.

BEV er ikke er erstatning. Det er et alternativ for noen(kanskje til og med mange) men ikke alle. Krysningspunktet mellom "BEV for ALLE" og "Dette går ikke som vi trodde" er jeg jævla spent på. Det "grønne skiftet" har jeg ingen tro på er framtiden. Ingenting av det vi gjør eller kan gjøre er grønt. Vi kan bli bedre, bruke ressurser bedre og smartere men at mennesket på et eller annet tidspunkt skal være klimanøytral er så idiotisk at jeg har ikke ord for det.
Det vi nok ser blant kinesiske produsenter er skumming av fløten. De produserer noe fordi de kan og noen vil ha det. Jeg tror ikke de har noen ideologisk tanke om at BEV er framtiden. De sitter med 90% av råstoffene for å lage BEV og ser på dette som en gylden mulighet til å ta over en tradisjonelt vestlig drevet industri og er tungt sponset av den kinesiske stat og det faktumet at de sitter på ressursene. Er bilene gode? Vet ikke, det betyr egentlig ikke så mye. Det er motivasjonen bak jeg er mer redd for og ikke om bilen er fra Kina eller Japan(som i mitt tilfelle).


Det var ikke mye tro på det teknologiske skifte i innlegget ditt, Jan-Børre Olsen.

I følge Elbilforeningen sine beregninger vil en enerådende elektrisk bilpark på 2,8 millioner biler bruke 4-5% av produsert strøm.

https://elbil.no/sa-lite-strom-bruker-elbilene-2/

Men dette er anslag ut fra 21-22 tall.

Gjennomsnittlig levealder på biler er 20 år iflg. OVF.

https://ofv.no/politikk/klima-og-miljo

Så det vil ta enda 20 år igjen før elbiler bruker 4-5% (eller mer siden vi blir flere bileiere) av fornybarproduksjon i 2021. Da snakker vi 2043 og best case.

På 2030 tallet er det ventet stor utbygging havvind, inntil det kommer i gang kan det gå noen år hvor vi har mindre strøm. Men det skyldes vel at det er mange industriprosjekter som venter på å starte opp og ikke elbiler?
Alle må forstå forskjellen mellom effekt og kapasitet. Vi har kapasitet nok, men vi har ikke nødvendigvis effekt nok, overalt. Det er problemet. Vi kan ha verdens største vannreserver men hvis ikke transporten av energi dit det trengs er god nok, er det heller ikke effekt nok til feks 20 lynladere á 300kW. Den kostnaden kommer til å bli stor. Det er ufattelig mye effekt i 10000 liter diesel. Det er ufattelig enkelt å transportere det akkurat dit man vil. Det er en kjempeinvestering å tilby samme effekt i form av hurtigladere.
Havvind kommer ikke til å bli noe suksess, ei heller vindkraft. For mange er motstandere av dette, først og fremst de grønne som også er i mot oljenæringen. De grønne i sør er for vindkraft i nord mens de grønne i nord er mot alt.

Vi begynner å nærme oss det punktet at det ikke bare er spesielt interesserte som skal bruke BEV, men gamle folk som ikke vil ha en smarttelefon, teknologimotstandere, mennesker som bor i blokker og bare har gateparkering og folk som bare må komme seg fra a til b. Folk flest kjører tross alt ICE i dag. Når ALLE disse skal kjøre BEV går det ikke an å ha ladekøer, det er simpelthen bare ikke akseptabelt i et velfungerende samfunn. Det er snart 10 år siden jeg kjøpte min første elbil og jeg føler enda at vi er på Beta-stadiet. Det har egentlig skjedd utrolig lite fra da til nå. Ja det er kommet flere hurtigladere og bilene går lengre men bilene lader omtrent like tregt og det er ikke flust med hurtigladere. Noen steder er det bare et minimum, kanskje to og disse er ofte opptatt. Det er bare oss spesielt interesserte som aksepterer at det er sånn.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

RJK

Sitat fra: Jan-Børre Olsen på tirsdag 24. oktober 2023, klokken 13:15
Sitat fra: vinterdekk på mandag 23. oktober 2023, klokken 20:19
Sitat fra: Jan-Børre Olsen på mandag 23. oktober 2023, klokken 09:09
Sitat fra: jlan på torsdag 19. oktober 2023, klokken 10:19
Sitat fra: Jan-Børre Olsen på torsdag 19. oktober 2023, klokken 09:34... Personlig tror jeg hele EV prosjektet kommer til å tryne på et eller annet tidspunkt og at politikere verden over kommer til å ro for harde livet for å reversere elbilsatsingen eller tone ned andelen EV...
Vel, jeg tror det kommer til å gå helt greit. Selv om hjemmene nedover i Europa bruker betydelig mindre strøm enn det som er vanlig her i landet, vil det være bra nettkapasitet om natten til å lade elbiler. Mange kjører så kort at de kan vente flere dager med å lade, og dermed kan de lade på dager med mye vind. Det som kan forsinke utviklingen noe er tilgangen på batterier.
Mange kan nok vente i flere dager med å lade men du glemmer da de som ikke kan vente mange dager og jeg tror vi må innse at de som kjører BEV i dag, er de som ser at det passer dem bra nok inkludert meg selv.
Jeg har såpass innsikt at jeg kan ha en BEV(av økonomiske årsaker) og bruke den ekstra tiden det tar å kjøre fra A til B fordi jeg:
1) Er singel og kjører alene i bilen, har ingen andre å ta hensyn til. Om det tar en time ekstra er det akseptabelt. Jeg trenger ikke å forsvare mitt kjøp for noen.
2) Har satt meg inn i ulempene med en BEV og har akseptert de.
3) Mitt kjøremønster og bilkjøp er sånn høvelig kompatibel. Savner jeg å kunne kjøre tur/retur min normale helgependling på 500km uten å engang tenke på rekkevidde og ladestasjoner? Ja. Savner jeg å betale 4000kr/mnd for diesel. Nei.

Om noen år skal også de som ikke har valgt BEV fordi de har sett at det fungerer ikke for dem, også kjøre BEV. Hva med de? Jeg tror fryktelig mange ikke skjønner energi og hvor mye energi vi bruker helt uten å tenke på det. Det er en helt sømløs overføring av energi i dag som samfunnet er basert på. Den dagen energien ikke er sømløs men noe som bestemmes av om det blåser nok eller sola skinner sterkt nok, ber jeg til høyere makter aldri kommer. Kan jeg kjøre bil til jobben? Nei det blåser ikke nok, jeg får ikke ladet den opp. Kan jeg dra på jobben å produsere noe? Nei det blåser ikke nok, strømmen er for dyr, det lønnes ikke for bedriften.

BEV er ikke er erstatning. Det er et alternativ for noen(kanskje til og med mange) men ikke alle. Krysningspunktet mellom "BEV for ALLE" og "Dette går ikke som vi trodde" er jeg jævla spent på. Det "grønne skiftet" har jeg ingen tro på er framtiden. Ingenting av det vi gjør eller kan gjøre er grønt. Vi kan bli bedre, bruke ressurser bedre og smartere men at mennesket på et eller annet tidspunkt skal være klimanøytral er så idiotisk at jeg har ikke ord for det.
Det vi nok ser blant kinesiske produsenter er skumming av fløten. De produserer noe fordi de kan og noen vil ha det. Jeg tror ikke de har noen ideologisk tanke om at BEV er framtiden. De sitter med 90% av råstoffene for å lage BEV og ser på dette som en gylden mulighet til å ta over en tradisjonelt vestlig drevet industri og er tungt sponset av den kinesiske stat og det faktumet at de sitter på ressursene. Er bilene gode? Vet ikke, det betyr egentlig ikke så mye. Det er motivasjonen bak jeg er mer redd for og ikke om bilen er fra Kina eller Japan(som i mitt tilfelle).


Det var ikke mye tro på det teknologiske skifte i innlegget ditt, Jan-Børre Olsen.

I følge Elbilforeningen sine beregninger vil en enerådende elektrisk bilpark på 2,8 millioner biler bruke 4-5% av produsert strøm.

https://elbil.no/sa-lite-strom-bruker-elbilene-2/

Men dette er anslag ut fra 21-22 tall.

Gjennomsnittlig levealder på biler er 20 år iflg. OVF.

https://ofv.no/politikk/klima-og-miljo

Så det vil ta enda 20 år igjen før elbiler bruker 4-5% (eller mer siden vi blir flere bileiere) av fornybarproduksjon i 2021. Da snakker vi 2043 og best case.

På 2030 tallet er det ventet stor utbygging havvind, inntil det kommer i gang kan det gå noen år hvor vi har mindre strøm. Men det skyldes vel at det er mange industriprosjekter som venter på å starte opp og ikke elbiler?
Alle må forstå forskjellen mellom effekt og kapasitet. Vi har kapasitet nok, men vi har ikke nødvendigvis effekt nok, overalt. Det er problemet. Vi kan ha verdens største vannreserver men hvis ikke transporten av energi dit det trengs er god nok, er det heller ikke effekt nok til feks 20 lynladere á 300kW. Den kostnaden kommer til å bli stor. Det er ufattelig mye effekt i 10000 liter diesel. Det er ufattelig enkelt å transportere det akkurat dit man vil. Det er en kjempeinvestering å tilby samme effekt i form av hurtigladere.
Havvind kommer ikke til å bli noe suksess, ei heller vindkraft. For mange er motstandere av dette, først og fremst de grønne som også er i mot oljenæringen. De grønne i sør er for vindkraft i nord mens de grønne i nord er mot alt.

Vi begynner å nærme oss det punktet at det ikke bare er spesielt interesserte som skal bruke BEV, men gamle folk som ikke vil ha en smarttelefon, teknologimotstandere, mennesker som bor i blokker og bare har gateparkering og folk som bare må komme seg fra a til b. Folk flest kjører tross alt ICE i dag. Når ALLE disse skal kjøre BEV går det ikke an å ha ladekøer, det er simpelthen bare ikke akseptabelt i et velfungerende samfunn. Det er snart 10 år siden jeg kjøpte min første elbil og jeg føler enda at vi er på Beta-stadiet. Det har egentlig skjedd utrolig lite fra da til nå. Ja det er kommet flere hurtigladere og bilene går lengre men bilene lader omtrent like tregt og det er ikke flust med hurtigladere. Noen steder er det bare et minimum, kanskje to og disse er ofte opptatt. Det er bare oss spesielt interesserte som aksepterer at det er sånn.
Ja, tenk en splitter ny  Ioniq 5/EV6 med 77 kWh bruker ca 20 min på 10-80 %, ca akkurat samme tiden som -17-modell Hyundai Ioniq 28 kWh bruker. Absolutt INGEN forbedring!

;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

vinterdekk

Jan-Børre Olsen, du snakker om at EV prosjektet kommer til å tryne og at politikere kommer til snu, men jeg forstår ikke hva du begrunner det med.

Elektrifisering av bilparken er bare en av flere områder som gir behov for mer fornybar-produksjon. Andre ting som krever mer strøm framover er:

  • datasentre
  • grønn hygrogen
  • batterifabrikker
  • elektrifisering av sokkelen
  • eksisterende industri
  • elektrifisering av busser, ferger, fly..

Vi må lage mer fornybar energi og bygge ut kraftlinjer uansett om man tar elbiler inn i beregningen eller ikke. Det virker derfor veldig rart om politikere våkner opp i 2043 og tenker "det var da voldsomt hvor mye strøm disse lynladerene bruker - la oss få fossilbiler på veiene igjen".  ;D
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

daktari

Kanskje greit å minne om at en litt dyr familiebil på 80-tallet var f.eks en Volvo 240. Corolla var mer folkelig kanskje.

På 60-tallet gikk det i Ford Anglia, VW boble osv.

På 40-tallet hadde vel vanlige folk knapt biler.

Synes elbilene er sabla bra etter bare 10 år i markedet med skikkelig rekkevidde.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Jan-Børre Olsen

Sitat fra: RJK på tirsdag 24. oktober 2023, klokken 16:45
Sitat fra: Jan-Børre Olsen på tirsdag 24. oktober 2023, klokken 13:15
Sitat fra: vinterdekk på mandag 23. oktober 2023, klokken 20:19
Sitat fra: Jan-Børre Olsen på mandag 23. oktober 2023, klokken 09:09
Sitat fra: jlan på torsdag 19. oktober 2023, klokken 10:19
Sitat fra: Jan-Børre Olsen på torsdag 19. oktober 2023, klokken 09:34... Personlig tror jeg hele EV prosjektet kommer til å tryne på et eller annet tidspunkt og at politikere verden over kommer til å ro for harde livet for å reversere elbilsatsingen eller tone ned andelen EV...
Vel, jeg tror det kommer til å gå helt greit. Selv om hjemmene nedover i Europa bruker betydelig mindre strøm enn det som er vanlig her i landet, vil det være bra nettkapasitet om natten til å lade elbiler. Mange kjører så kort at de kan vente flere dager med å lade, og dermed kan de lade på dager med mye vind. Det som kan forsinke utviklingen noe er tilgangen på batterier.
Mange kan nok vente i flere dager med å lade men du glemmer da de som ikke kan vente mange dager og jeg tror vi må innse at de som kjører BEV i dag, er de som ser at det passer dem bra nok inkludert meg selv.
Jeg har såpass innsikt at jeg kan ha en BEV(av økonomiske årsaker) og bruke den ekstra tiden det tar å kjøre fra A til B fordi jeg:
1) Er singel og kjører alene i bilen, har ingen andre å ta hensyn til. Om det tar en time ekstra er det akseptabelt. Jeg trenger ikke å forsvare mitt kjøp for noen.
2) Har satt meg inn i ulempene med en BEV og har akseptert de.
3) Mitt kjøremønster og bilkjøp er sånn høvelig kompatibel. Savner jeg å kunne kjøre tur/retur min normale helgependling på 500km uten å engang tenke på rekkevidde og ladestasjoner? Ja. Savner jeg å betale 4000kr/mnd for diesel. Nei.

Om noen år skal også de som ikke har valgt BEV fordi de har sett at det fungerer ikke for dem, også kjøre BEV. Hva med de? Jeg tror fryktelig mange ikke skjønner energi og hvor mye energi vi bruker helt uten å tenke på det. Det er en helt sømløs overføring av energi i dag som samfunnet er basert på. Den dagen energien ikke er sømløs men noe som bestemmes av om det blåser nok eller sola skinner sterkt nok, ber jeg til høyere makter aldri kommer. Kan jeg kjøre bil til jobben? Nei det blåser ikke nok, jeg får ikke ladet den opp. Kan jeg dra på jobben å produsere noe? Nei det blåser ikke nok, strømmen er for dyr, det lønnes ikke for bedriften.

BEV er ikke er erstatning. Det er et alternativ for noen(kanskje til og med mange) men ikke alle. Krysningspunktet mellom "BEV for ALLE" og "Dette går ikke som vi trodde" er jeg jævla spent på. Det "grønne skiftet" har jeg ingen tro på er framtiden. Ingenting av det vi gjør eller kan gjøre er grønt. Vi kan bli bedre, bruke ressurser bedre og smartere men at mennesket på et eller annet tidspunkt skal være klimanøytral er så idiotisk at jeg har ikke ord for det.
Det vi nok ser blant kinesiske produsenter er skumming av fløten. De produserer noe fordi de kan og noen vil ha det. Jeg tror ikke de har noen ideologisk tanke om at BEV er framtiden. De sitter med 90% av råstoffene for å lage BEV og ser på dette som en gylden mulighet til å ta over en tradisjonelt vestlig drevet industri og er tungt sponset av den kinesiske stat og det faktumet at de sitter på ressursene. Er bilene gode? Vet ikke, det betyr egentlig ikke så mye. Det er motivasjonen bak jeg er mer redd for og ikke om bilen er fra Kina eller Japan(som i mitt tilfelle).


Det var ikke mye tro på det teknologiske skifte i innlegget ditt, Jan-Børre Olsen.

I følge Elbilforeningen sine beregninger vil en enerådende elektrisk bilpark på 2,8 millioner biler bruke 4-5% av produsert strøm.

https://elbil.no/sa-lite-strom-bruker-elbilene-2/

Men dette er anslag ut fra 21-22 tall.

Gjennomsnittlig levealder på biler er 20 år iflg. OVF.

https://ofv.no/politikk/klima-og-miljo

Så det vil ta enda 20 år igjen før elbiler bruker 4-5% (eller mer siden vi blir flere bileiere) av fornybarproduksjon i 2021. Da snakker vi 2043 og best case.

På 2030 tallet er det ventet stor utbygging havvind, inntil det kommer i gang kan det gå noen år hvor vi har mindre strøm. Men det skyldes vel at det er mange industriprosjekter som venter på å starte opp og ikke elbiler?
Alle må forstå forskjellen mellom effekt og kapasitet. Vi har kapasitet nok, men vi har ikke nødvendigvis effekt nok, overalt. Det er problemet. Vi kan ha verdens største vannreserver men hvis ikke transporten av energi dit det trengs er god nok, er det heller ikke effekt nok til feks 20 lynladere á 300kW. Den kostnaden kommer til å bli stor. Det er ufattelig mye effekt i 10000 liter diesel. Det er ufattelig enkelt å transportere det akkurat dit man vil. Det er en kjempeinvestering å tilby samme effekt i form av hurtigladere.
Havvind kommer ikke til å bli noe suksess, ei heller vindkraft. For mange er motstandere av dette, først og fremst de grønne som også er i mot oljenæringen. De grønne i sør er for vindkraft i nord mens de grønne i nord er mot alt.

Vi begynner å nærme oss det punktet at det ikke bare er spesielt interesserte som skal bruke BEV, men gamle folk som ikke vil ha en smarttelefon, teknologimotstandere, mennesker som bor i blokker og bare har gateparkering og folk som bare må komme seg fra a til b. Folk flest kjører tross alt ICE i dag. Når ALLE disse skal kjøre BEV går det ikke an å ha ladekøer, det er simpelthen bare ikke akseptabelt i et velfungerende samfunn. Det er snart 10 år siden jeg kjøpte min første elbil og jeg føler enda at vi er på Beta-stadiet. Det har egentlig skjedd utrolig lite fra da til nå. Ja det er kommet flere hurtigladere og bilene går lengre men bilene lader omtrent like tregt og det er ikke flust med hurtigladere. Noen steder er det bare et minimum, kanskje to og disse er ofte opptatt. Det er bare oss spesielt interesserte som aksepterer at det er sånn.
Ja, tenk en splitter ny  Ioniq 5/EV6 med 77 kWh bruker ca 20 min på 10-80 %, ca akkurat samme tiden som -17-modell Hyundai Ioniq 28 kWh bruker. Absolutt INGEN forbedring!

;)
Akkurat slik er hvordan en politiker forklarer en forbedring:
Forbedringen er ikke nok. Ja det er blitt bedre men det er fortsatt alt for dårlig. Ca 20min 10-80% under IDEELLE forhold er ok sammenlignet med hva BEV konkurrerer med men det er ikke fantastisk. Det burde tatt 2min. Under normale vinterforhold er realiteten helt elendig. Jeg ladet selv i morres fra 40 til 51% på 25min. Kaldt batteri pga ingen forvarsel om at jeg fikk anledning til å lade men det dukket opp et ledig vindu hvor det passet og sånn vil det være for mange. Det er begrenset hvor mye man gidder eller kan planlegge. Det er ingen tvil om at jeg bruker en del mer tankevirksomhet på å planlegge SOC på bilen. Hvis jeg ikke lader i dag MÅ jeg lade om to dager til xx% for at jeg igjen skal slippe å stoppe en eller annen plass jeg ikke har normalt behov for å stoppe. Vi har to hurtigladere i Hammerfest by. 175kW blir ofte okkupert av Taxier eller de bruker 22kW som sperrer for 175kW så jeg fikk bruke 50kw som sikkert var greit nok, bilen lader bare marginalt bedre rundt null grader på en 175kW lader. For meg er ikke dette noe stort problem, men å tro at alle skal synes dette er greit er ufattelig naivt. Dette er ikke greit og vi er bare noen år fra at alle nye biler skal være BEV. Vi elbilister har vært aaaaaalt for fleksibel og krevd aaaaaalt for lite fra ladeoperatører og staten.
Alt for mange lever i en illusjon om at dette kommer til å gå smooth!
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

Jan-Børre Olsen

Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 24. oktober 2023, klokken 17:14Jan-Børre Olsen, du snakker om at EV prosjektet kommer til å tryne og at politikere kommer til snu, men jeg forstår ikke hva du begrunner det med.

Elektrifisering av bilparken er bare en av flere områder som gir behov for mer fornybar-produksjon. Andre ting som krever mer strøm framover er:

  • datasentre
  • grønn hygrogen
  • batterifabrikker
  • elektrifisering av sokkelen
  • eksisterende industri
  • elektrifisering av busser, ferger, fly..

Vi må lage mer fornybar energi og bygge ut kraftlinjer uansett om man tar elbiler inn i beregningen eller ikke. Det virker derfor veldig rart om politikere våkner opp i 2043 og tenker "det var da voldsomt hvor mye strøm disse lynladerene bruker - la oss få fossilbiler på veiene igjen".  ;D
BEV tryner ikke pga energimangel, det har vi i utgangspunktet nok av. Det tryner pga effektmangel i distriktene. Det vil være en tung pille å svelge fra en lokal kraftleverandør at de må bygge en 22kV linje med dertil trafo til en plass i gokk fordi det skal stå 10 300kW hurtigladere der...og at det skal de gjøre 10 andre plasser. Det er ikke det at vi ikke kan, det er det at noen ikke vil fordi kostnaden er så ufattelig stor uten at det er lønnsomt i det hele tatt.
Vi har ikke behov for vindkraft, vi har behov for kjernekraft. Elektrifisering av sokkelen er så ulogisk og bak mål som det går an å komme. Bare overføringstapet alene er vel nok til å forsyne hele den norske BEV-parken.
Bare tenk på det. Vi pumper opp energi med utrolig høy energitetthet som kan brukes direkte "on-site" og som gjør plattformen uavhengig fra all annen kraftnett. Dette er den samme kraften som skal selges til kunder over hele verden. Så kom en luring på at det er bedre at man gjør plattformen totalt avhengig av landstrøm med alt det medfører med eneste resultat at det er blir litt mer fosilkraft å selge til de samme kundene over hele verden. Det vi gjør er å pynte på vårt eget "CO2-budsjett", totalen er jo den samme og meg bekjent så er "CO2-krisen" et globalt problem, så hvor er den reelle gevinsten?
Elektrisk kraft en er utrolig dyrebar kraft som burde bli brukt med ytterst omhu. Straks vi begynner å (mis)bruke det på idioti, fører det bare til at prisene går opp gjennom taket.
Når energi blir dyrt, blir ALT dyrt.

Eneste grunnen til at jeg synes BEV er en god ide, er fordi den faktisk er energieffektiv. Effektivitet er der kampen i framtiden kommer til å være tror jeg. Bare når vi har overskudd av energi, er prisen lav og skal vi har overskudd av energi i framtiden, må vi bruke den smartere. Om energien er fosil, vannkraft eller kjernekraft spiller liten rolle. Vi må bruke den meste mulig effektivt. En fosilbil trenger bare å bruke 0,2l/mila for å være like effektiv som en BEV(som bruker 2kWt/mila). Det burde i dag ikke være noe problem å få en bil til å bruke så lite drivstoff. Jeg hadde en 94 modell Corolla diesel som brukte 0,38l/mila i 1999.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

vinterdekk

Sitat fra: Jan-Børre Olsen på torsdag 26. oktober 2023, klokken 14:07
Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 24. oktober 2023, klokken 17:14Jan-Børre Olsen, du snakker om at EV prosjektet kommer til å tryne og at politikere kommer til snu, men jeg forstår ikke hva du begrunner det med.

Elektrifisering av bilparken er bare en av flere områder som gir behov for mer fornybar-produksjon. Andre ting som krever mer strøm framover er:

  • datasentre
  • grønn hygrogen
  • batterifabrikker
  • elektrifisering av sokkelen
  • eksisterende industri
  • elektrifisering av busser, ferger, fly..

Vi må lage mer fornybar energi og bygge ut kraftlinjer uansett om man tar elbiler inn i beregningen eller ikke. Det virker derfor veldig rart om politikere våkner opp i 2043 og tenker "det var da voldsomt hvor mye strøm disse lynladerene bruker - la oss få fossilbiler på veiene igjen".  ;D
BEV tryner ikke pga energimangel, det har vi i utgangspunktet nok av. Det tryner pga effektmangel i distriktene. Det vil være en tung pille å svelge fra en lokal kraftleverandør at de må bygge en 22kV linje med dertil trafo til en plass i gokk fordi det skal stå 10 300kW hurtigladere der...og at det skal de gjøre 10 andre plasser. Det er ikke det at vi ikke kan, det er det at noen ikke vil fordi kostnaden er så ufattelig stor uten at det er lønnsomt i det hele tatt.
Vi har ikke behov for vindkraft, vi har behov for kjernekraft. Elektrifisering av sokkelen er så ulogisk og bak mål som det går an å komme. Bare overføringstapet alene er vel nok til å forsyne hele den norske BEV-parken.
Bare tenk på det. Vi pumper opp energi med utrolig høy energitetthet som kan brukes direkte "on-site" og som gjør plattformen uavhengig fra all annen kraftnett. Dette er den samme kraften som skal selges til kunder over hele verden. Så kom en luring på at det er bedre at man gjør plattformen totalt avhengig av landstrøm med alt det medfører med eneste resultat at det er blir litt mer fosilkraft å selge til de samme kundene over hele verden. Det vi gjør er å pynte på vårt eget "CO2-budsjett", totalen er jo den samme og meg bekjent så er "CO2-krisen" et globalt problem, så hvor er den reelle gevinsten?
Elektrisk kraft en er utrolig dyrebar kraft som burde bli brukt med ytterst omhu. Straks vi begynner å (mis)bruke det på idioti, fører det bare til at prisene går opp gjennom taket.
Når energi blir dyrt, blir ALT dyrt.

Eneste grunnen til at jeg synes BEV er en god ide, er fordi den faktisk er energieffektiv. Effektivitet er der kampen i framtiden kommer til å være tror jeg. Bare når vi har overskudd av energi, er prisen lav og skal vi har overskudd av energi i framtiden, må vi bruke den smartere. Om energien er fosil, vannkraft eller kjernekraft spiller liten rolle. Vi må bruke den meste mulig effektivt. En fosilbil trenger bare å bruke 0,2l/mila for å være like effektiv som en BEV(som bruker 2kWt/mila). Det burde i dag ikke være noe problem å få en bil til å bruke så lite drivstoff. Jeg hadde en 94 modell Corolla diesel som brukte 0,38l/mila i 1999.

Kempower har jo en elegant løsning på hvordan 10 300 kW ladere kan settes opp uten å kreve tilsvarende effekt. Noe av samme ideen har vi i borettslaget hvor ladere er last-balanserte. Selv om 10 biler starter å lade samtidig så vil den totale effekten ikke bli lik 10 * 300 kW eller 10 * 11 kW.

Supercharge leverer batteripakker som kompenserer og flater ut effekttopper i strømnettet. Batteripakken lades opp i perioder med lavt forbruk og ved tider i døgnet med forventet lavest pris pr. kWt. Teknologien er også å finne i løsning for elbil-lading. https://supercharge.no/ladehabitat-levert-til-stoa-arendal/

Energieffektiviteten til fossilbiler som matcher en elbil er jo ikke uten energitap i boring og raffinering. Elbiler har veldig kort energiløype. https://snl.no/oljeraffinering

Elektrifisering av sokkelen gir om ikke annet sårt tiltrengt incentiv til å bygge ut produksjon og kraftlinjer i stort monn. Det får vi behov for når sokkelen ikke behøver strømmen mer (når behovet for olje og gass synker). Men det gjør også Norge like oljesmurt som før mens nabolandene våre kanskje går i en annen retning.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Jan-Børre Olsen

Det er ikke noen poeng med 10 stk 300kW ladere hvis de ikke kan brukes samtidig. Da kan det like gjerne være 5stk 300kW. Noe av poenget mitt er nettopp dette. Du vet aldri hva du får når du kommer fram til en lader. Fungerer den? Gir den oppgitt maks effekt? Er det ladekø? Klarer bilen min å ta i mot maks effekt? Er det for kaldt eller for varmt? Det er hundre ting som spiller inn på hvor lang tid en reise kan ta. For meg som kjører langt ofte, merker jeg dette veldig. Jeg er alene i bilen så jeg tar turen med knusende ro, må jeg lade i 45min så er det greit men når 500000 biler på veien skal fóres 24/7, det er da jeg tror hele greia kommer til å kollapse.
Batteripakker ja...som om ikke en lynlader er dyr nok fra før av.
Disse batteripakkene vil leve en særdeles miserabelt liv, de varer heller ikke evig. Hvem i all verden vil være villig til å skifte noe sånt ut etter 3-5år i utkantsnorge?
Ingen!

Jeg skulle ønske, og dette savnet jeg i 2014 når jeg kjøpte min første BEV, at bilprodusentene monterte en besinvarmer i elbilene beregnet for norden. Det hadde tatt mye av usikkerheten rundt ladetid og forbruk bort.
Oppvarming av kupe og batteri hadde blitt gjort av en besinvarmer, dermed ville i allefall den x-faktoren blitt eliminert.

På fredag pendlet jeg hjem, en tur på 25mil. Kjørte til nærmeste teslalader og satt umiddelbart batterivarmer på, ca 20min. Et par minusgrader den dagen når jeg kjørte. Kom til laderen med relativt lite på batteriet, 20%. Fikk litt over 80kW ladeeffekt(maks 130kW på min bil). Ikke så dårlig, noe av det bedre jeg har sett i praksis så jeg sto vel der i 35min elns og fikk 57kWt.
I går, retur i minus 10 grader. Kom til samme lader med batterivarming litt kortere tid og klarte så vidt 50kW ladeeffekt. Trengte ikke så mye så ladet fra 48% til 60%, mest for å slippe å lade i dag etter jobb. Med BEV er det alltid så mange usikkerhetsmomenter og sånn kan vi ikke ha det. De vi kan fjerne, må vi få fjernet ASAP men det skjer jo ikke.
Det er ikke det at vi ikke kan, det er det at vi ikke vil som er problemet samtidig som vi er villig til å gjøre helt idiotiske ting som elektrifisering og datasenter for TikTok.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

chargedup

Sitat fra: Jan-Børre Olsen på mandag 30. oktober 2023, klokken 07:35Det er ikke noen poeng med 10 stk 300kW ladere hvis de ikke kan brukes samtidig. Da kan det like gjerne være 5stk 300kW. Noe av poenget mitt er nettopp dette. Du vet aldri hva du får når du kommer fram til en lader. Fungerer den? Gir den oppgitt maks effekt? Er det ladekø? Klarer bilen min å ta i mot maks effekt? Er det for kaldt eller for varmt? Det er hundre ting som spiller inn på hvor lang tid en reise kan ta. For meg som kjører langt ofte, merker jeg dette veldig. Jeg er alene i bilen så jeg tar turen med knusende ro, må jeg lade i 45min så er det greit men når 500000 biler på veien skal fóres 24/7, det er da jeg tror hele greia kommer til å kollapse.
Batteripakker ja...som om ikke en lynlader er dyr nok fra før av.
Disse batteripakkene vil leve en særdeles miserabelt liv, de varer heller ikke evig. Hvem i all verden vil være villig til å skifte noe sånt ut etter 3-5år i utkantsnorge?
Ingen!

Jeg skulle ønske, og dette savnet jeg i 2014 når jeg kjøpte min første BEV, at bilprodusentene monterte en besinvarmer i elbilene beregnet for norden. Det hadde tatt mye av usikkerheten rundt ladetid og forbruk bort.
Oppvarming av kupe og batteri hadde blitt gjort av en besinvarmer, dermed ville i allefall den x-faktoren blitt eliminert.

På fredag pendlet jeg hjem, en tur på 25mil. Kjørte til nærmeste teslalader og satt umiddelbart batterivarmer på, ca 20min. Et par minusgrader den dagen når jeg kjørte. Kom til laderen med relativt lite på batteriet, 20%. Fikk litt over 80kW ladeeffekt(maks 130kW på min bil). Ikke så dårlig, noe av det bedre jeg har sett i praksis så jeg sto vel der i 35min elns og fikk 57kWt.
I går, retur i minus 10 grader. Kom til samme lader med batterivarming litt kortere tid og klarte så vidt 50kW ladeeffekt. Trengte ikke så mye så ladet fra 48% til 60%, mest for å slippe å lade i dag etter jobb. Med BEV er det alltid så mange usikkerhetsmomenter og sånn kan vi ikke ha det. De vi kan fjerne, må vi få fjernet ASAP men det skjer jo ikke.
Det er ikke det at vi ikke kan, det er det at vi ikke vil som er problemet samtidig som vi er villig til å gjøre helt idiotiske ting som elektrifisering og datasenter for TikTok.
De 10 300kW laderne kan brukes samtidig, men man får da ikke full effekt. Perfekt pr nå, da de færreste biler lader over 150kW over tid. Det vanlige er at man får rundt halv effekt ved alle ladere i bruk, dvs over det din bil klarer ta imot.
Hvis du ønsker hurtiglading på 1000-2000kW (fra tidligere innlegg med 2-3 min), er det rart å kjøpe en bil som har maks 130kW. Man er absolutt ikke med på å pushe grensene for hurtiglading oppover hvis man kjøper biler som leverer relativt lav fart ift nyere elbiler (etron fra 2019 tar vel imot ca 150kW). Raskeste elbilen i ladefart er vel Xpeng G9 på rett over 300kW faktisk ladefart. Hvis laderen har 150kW, gir den 150kW, at bilen ikke vil ta imot mer enn 50kW er fordi batteriene er kalde. Jeg har aldri opplevd at hurtigladerene er litt ødelagt og kun leverer x antall kW, enten virker den eller så virker den ikke. Grunnen til at du oppnår kun 50kW er ikke hurtigladeprodusenten eller myndighetene, det er produsenten av din bil som kun tillater X antall kW ved temp Y på batteriet. Det at kalde batterier lader sakte, har alle som ikke er førstegangskjøpere fått med seg og da er det jo fint at du har valgt en produsent som lar deg forhåndsvarme batteriet (usikker på om den kan det med teksten du skrev). Noen biler kan forhåndsvarme batteriet på vei til laderen (altså ikke bare ved å kjøre), men det krever veldig mange kWh å varme opp x antall kg med batterier fra feks -5°C til +25°C (normalt krever bilprodusenter minst 25°C for å gi full guffe på lading). Flere produsenter lar deg lese av batteritemp i display, slik at man faktisk forstår at batteriene er kalde og de kunne gjerne også lagt ved grafer på hva man kan forvente seg av hurtigladehastighet ved forskjellig batteritemp.

Tror også flertallet av norske elbileiere lader hjemme om natten og hurtiglader svært sjelden. For det meste på langtur, dvs ferier, og noen få hurtiglader hver helg til/fra hytta. Derfor bryr man seg ikke så mye om hurtigladefart den dagen man kjøper elbil, om man må ta en pause på 15 vs 30 min på sommeren har ikke så mye å si. Dermed pusher ikke bilprodusentene veldig på ladehastighet heller.

Helt enig i at det kan være alt for få hurtigladere noen steder og dette sikkert både er og blir et problem. Også enig i at det til tider er for mange hurtigladere ute av drift, spesielt på utfartsdager.

Hastigheten som bygges nå 150-300kW holder i massevis for de fleste. Det du klager mest på er treg hurtiglading pga kalde batterier? Da er tipset mitt https://nye.naf.no/elbil/lading/slik-lader-du-best-i-kulde og å kikke på ladekurven hos Teslabjørn https://youtu.be/-2-_NrXTtOg?feature=shared
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

RJK

#24
Kjørte fra broderens hjem i går ettermiddag der jeg hadde vært å sett fotball på TV med han. Det var 0o C ute. Jeg hadde ikke rukket å komme 300 meter vekk fra parkeringsplassen før setevarmen og varmen fra AC'en traff meg, og rattvarmen begynte å gi "lunk".

Hadde jeg hatt fjernstyringsmulighet på min "gamle" Kona, så kunne jeg satt den på idet jeg reiste meg fra sofaen, og bilen hadde vært overflatevarm. Ja, vet det tar noe lengre tid med 10-15 minus ute, men likevel. !5 minutter hadde stortsett vært mer enn nok.

Og som Chargedup skriver, mange av oss vil aldri komme i nærheten av 300 kW effekt. De færreste biler gjør det. Ioniq 5, Ioniq 6 og EV6 er vel oppe i rundt 270 kW på maks. Så mange kan lade med maks selv når de kommer til nesten full stasjon.

Dette vil sikkert endre seg etterhvert som flere biler og fabrikanter kommer med støtte for 800V-systemer, men batteriene skal jo tåle dette over lengre tid, før det reelt sett skaper noe utfordringer.

Og da kan jo ladeselskapene gjøre noe med trafo, slipper å gjøre noe med hver ladestolpe.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

vinterdekk

#25
Sitat fra: Jan-Børre Olsen på mandag 30. oktober 2023, klokken 07:35Det er ikke noen poeng med 10 stk 300kW ladere hvis de ikke kan brukes samtidig. Da kan det like gjerne være 5stk 300kW. Noe av poenget mitt er nettopp dette. Du vet aldri hva du får når du kommer fram til en lader.
[..]
Jeg er alene i bilen så jeg tar turen med knusende ro, må jeg lade i 45min så er det greit men når 500000 biler på veien skal fóres 24/7, det er da jeg tror hele greia kommer til å kollapse.

Dette er jo feil eller misforstått. Alle kan lade samtidig på Kempower-ladesteder som fordeler kapasitet dynamisk. Bilparken vil bestå av en miks av biler som tar 0-300 kW i overskuelig framtid, avhengig av modell, SOC og temperatur på batteriet. En e-Golf som parkerer vedsiden av en Taycan vil bruke ulikt kW og har ingen nytte av å okkupere 300kW. Og du vil alltid ha noen som bruker lang tid på å flytte bilen. Personlig ønsker jeg aller helst å starte lading framfor å gjete en plass i kø slik at jeg kan gå fra bilen å gjøre andre ting f.eks. med familien. At du ønsker maks effekt bilen kan ta er realt det men det er ikke nødvendigvis hva alle dine medtrafikanter prioriterer høyest. Dessuten ønsker du full effekt for deg selv (?) og samtidig maler du et mørkt bilde av at infrastrukturen vil kollapse. Det er et paradoks når lastbalansering og effektutjevning er løsninger for å unngå overbelastning.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

turfsurf

Det er noen som ser problemer ikke løsninger her.

Det aller meste av lading skjer i hjemmene som saktelading med 3-4kW, da er effekt ett lite problem.

Nettet må uansett bygges ut grunnet fornybar kraft som må distribueres, noen elbilladere med batteribanker og lastbalansering her og der vil bli småtteri i den store sammenhengen.

Når det gjelder kaldt batteri så er det stort sett en utfordring i de nordiske landene, men dette løses med erfaringsbygging hos produsenter og forbrukere.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Jan-Børre Olsen

Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 31. oktober 2023, klokken 03:54
Sitat fra: Jan-Børre Olsen på mandag 30. oktober 2023, klokken 07:35Det er ikke noen poeng med 10 stk 300kW ladere hvis de ikke kan brukes samtidig. Da kan det like gjerne være 5stk 300kW. Noe av poenget mitt er nettopp dette. Du vet aldri hva du får når du kommer fram til en lader.
[..]
Jeg er alene i bilen så jeg tar turen med knusende ro, må jeg lade i 45min så er det greit men når 500000 biler på veien skal fóres 24/7, det er da jeg tror hele greia kommer til å kollapse.

Dette er jo feil eller misforstått. Alle kan lade samtidig på Kempower-ladesteder som fordeler kapasitet dynamisk. Bilparken vil bestå av en miks av biler som tar 0-300 kW i overskuelig framtid, avhengig av modell, SOC og temperatur på batteriet. En e-Golf som parkerer vedsiden av en Taycan vil bruke ulikt kW og har ingen nytte av å okkupere 300kW. Og du vil alltid ha noen som bruker lang tid på å flytte bilen. Personlig ønsker jeg aller helst å starte lading framfor å gjete en plass i kø slik at jeg kan gå fra bilen å gjøre andre ting f.eks. med familien. At du ønsker maks effekt bilen kan ta er realt det men det er ikke nødvendigvis hva alle dine medtrafikanter prioriterer høyest. Dessuten ønsker du full effekt for deg selv (?) og samtidig maler du et mørkt bilde av at infrastrukturen vil kollapse. Det er et paradoks når lastbalansering og effektutjevning er løsninger for å unngå overbelastning.
Dere alle beskriver virkeligheten i dag men det er ikke kollapset nå. Nå går alt helt fint. Jeg ser framover. Når ALLE kjører BEV. Også de som tidligere ikke har valgt BEV fordi det har ikke passet deres dagligliv. De som ikke kan lade hjemme eller på jobb. Noe av grunnen til at jeg ser dette så tydelig er fordi jeg for øyeblikket bor slik at jeg har ikke lademulighet ved bopel og ingen reell lademulighet på jobb.
Det kommer til å bli sånn at mange IKKE kan lade hjemme. Jeg snakker om verden, ikke Oslo ring 3. Bilprodusentene snakker om å legge ned ICE produksjonen i nær framtid. Ingen kommer til å lage en euro 7 motor, slik det ser ut nå. Når ICE-bilparken er blitt for gammel til å holde liv i og 100% kjører BEV, hva da?

Det er på veien dit en eller annen plass jeg tror det kommer til å kollapse. Politikere satser aaaaaaalt for lite. Holdningen er litt som på forumet her:"Ja men det går jo så bra, jeg opplever aldri problemer".
For å komme litt inn på temaet igjen:
Kina er plutselig en stor produsent av biler, noe de aldri klarte før. Hvorfor er det blitt sånn? Hva er det de tenker som så mange andre ikke har tenkt? Hva er det de har som vi trenger og når 100% kjører BEV, hvem kontrollerer da hele industrien?

Ja jeg ser problemet, absolutt.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

vinterdekk

Sitat fra: Jan-Børre Olsen på tirsdag 31. oktober 2023, klokken 06:56
Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 31. oktober 2023, klokken 03:54
Sitat fra: Jan-Børre Olsen på mandag 30. oktober 2023, klokken 07:35Det er ikke noen poeng med 10 stk 300kW ladere hvis de ikke kan brukes samtidig. Da kan det like gjerne være 5stk 300kW. Noe av poenget mitt er nettopp dette. Du vet aldri hva du får når du kommer fram til en lader.
[..]
Jeg er alene i bilen så jeg tar turen med knusende ro, må jeg lade i 45min så er det greit men når 500000 biler på veien skal fóres 24/7, det er da jeg tror hele greia kommer til å kollapse.

Dette er jo feil eller misforstått. Alle kan lade samtidig på Kempower-ladesteder som fordeler kapasitet dynamisk. Bilparken vil bestå av en miks av biler som tar 0-300 kW i overskuelig framtid, avhengig av modell, SOC og temperatur på batteriet. En e-Golf som parkerer vedsiden av en Taycan vil bruke ulikt kW og har ingen nytte av å okkupere 300kW. Og du vil alltid ha noen som bruker lang tid på å flytte bilen. Personlig ønsker jeg aller helst å starte lading framfor å gjete en plass i kø slik at jeg kan gå fra bilen å gjøre andre ting f.eks. med familien. At du ønsker maks effekt bilen kan ta er realt det men det er ikke nødvendigvis hva alle dine medtrafikanter prioriterer høyest. Dessuten ønsker du full effekt for deg selv (?) og samtidig maler du et mørkt bilde av at infrastrukturen vil kollapse. Det er et paradoks når lastbalansering og effektutjevning er løsninger for å unngå overbelastning.
Dere alle beskriver virkeligheten i dag men det er ikke kollapset nå. Nå går alt helt fint. Jeg ser framover. Når ALLE kjører BEV. Også de som tidligere ikke har valgt BEV fordi det har ikke passet deres dagligliv. De som ikke kan lade hjemme eller på jobb. Noe av grunnen til at jeg ser dette så tydelig er fordi jeg for øyeblikket bor slik at jeg har ikke lademulighet ved bopel og ingen reell lademulighet på jobb.
Det kommer til å bli sånn at mange IKKE kan lade hjemme. Jeg snakker om verden, ikke Oslo ring 3. Bilprodusentene snakker om å legge ned ICE produksjonen i nær framtid. Ingen kommer til å lage en euro 7 motor, slik det ser ut nå. Når ICE-bilparken er blitt for gammel til å holde liv i og 100% kjører BEV, hva da?

Det er på veien dit en eller annen plass jeg tror det kommer til å kollapse. Politikere satser aaaaaaalt for lite. Holdningen er litt som på forumet her:"Ja men det går jo så bra, jeg opplever aldri problemer".
For å komme litt inn på temaet igjen:
Kina er plutselig en stor produsent av biler, noe de aldri klarte før. Hvorfor er det blitt sånn? Hva er det de tenker som så mange andre ikke har tenkt? Hva er det de har som vi trenger og når 100% kjører BEV, hvem kontrollerer da hele industrien?

Ja jeg ser problemet, absolutt.

Du synes ikke å se at havvind, kapasitet i nett, lastbalansering og effektutjevning vil holde tritt med den lange utskiftingstakten det vil være inntil alle personbiler er elektriske (20 år?). Så også du ser framover ut fra nåsituasjon.

Det er et problem som må løses at ikke alle har mulighet til å lade hjemme eller på jobb, absolutt.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

vinterdekk

En ting til jeg kom på nå er vehicle to grid som mange bilprodusenter allerede har laget støtte for. Min bil har visstnok dette men det tar mange år før den vil bli koblet til en to-veis ladeboks. Men det er god sjanse for at bilen min kan brukes til å utjevne strømtopper en dag f.eks.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA