Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Mitt møte med Leaf hjelpen... (og ikke forvarm uten å være tilkoblet!!!)

Startet av nefertari, torsdag 06. desember 2012, klokken 13:25

« forrige - neste »

nefertari

Hei, har vært her inne og surfet noen dager. Vi vurdrer sterkt å kjøpe leafen som bil nr 2. Bor på en strekning på 40 km til ogfrajobb råde-halden. det blir altså 80km tilsammen hver dag. Må vi da lade på jobben vinterstid? Det er stort sett motorvei hele veien og er igrunn vant til å ligge i 100. Vi får låne en leaf i et døgn fra nissan i sarpsborg for se om det passer for oss(veldig ålreit!!)

Men nå har jeg sett litt og lest en del på nettet, og blandt annet er denne artikkelen bekymringsverdig http://www.tu.no/motor/2011/10/26/nissans-ladebloff-leaf-kabelen-skal-ikke-brukes .. noen her inne som vet om dette er reelt og hva som faktisk er sant, prøvde å søke her inne uten at jeg fant noe mere om dette.

cra

Bare tull; selvsagt skal du bruke kabelen som følger med til daglig lading!

Men: De første kablene som kom med de første bilene trakk 16A (nesten), og en vanlig 16A kurs er ikke beregnet på 16A trekk kontinuerlig. De Leaf'ene som leveres nå kommer med 10A ladekabel, som trygt kan brukes hjemme; spesielt om du har 13A eller 16A kurs å koble den på. 10A vil også bra.

På generelt grunnlag bør du sjekke kontakter for varmgang innimellom (ikke flere ganger underveis mens du lader, altså, men kjenn gjerne på kontakten hver gang du kobler den fra). Det gjelder forsåvidt på alt du har som trekker noe særlig strøm, som f.eks. oljeovnen på 2kW som står i kjellerstua.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

BE

Leaf har aldri blitt levert med annet enn 10A kabel, Trillingene ble derimot dette. Den medfølgende kabelen kan trygt benyttes, det er ingenting i veien med denne. Det er et ubegrunnet hysteri fra Nissans side... (Men vær obs på dårlig ledningsnett der du kobler til)


@nefertari: Advarsel, du kjøper den som bil nummer 2, men den ender opp som bil nummer 1. Garantert. Du er herved advart.

Jeg vurderer å bytte ut bil nummer 2 med nok en Leaf. Jeg er lei av at kona konsekvent stikker av med Leafen. ;D
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

nefertari

takk for svar:) det var beroligende! ja jeg tror vi kommer til å elske leafen. med den korte prøveturen vi har hatt så ble jeg forelsket... vi vurderer også renualt sin, men slik å forstå bare leier man batteriet.. sikler jo seff veldig på denne tesla s, men det blir rett og slett for dyrt...

hvor mye tror dere denne taper seg i verdi om 5 år? har en følelse av at alle som kjøper leaf nå ønsker å selge denne om 5 år når garantien går ut og utviklingen er kommet lenger. kanskje jeg vi kan kjøpe en brukt tesla s da :)

en annen ting, hvor mye innhogg gjør ladingen av leaf på strømbudsjettet deres? jeg regner med at vi legger opp en egen kurs på 16 til bilen.

BE

Forbruket på Leaf er ca 1.5 kWt pr. kjørte mil, kanskje noe i overkant av dette.

Dersom du kjører 1000 mil pr år, og bare lader hjemme, vil du da kunne forvente en økning på ca 1500 kWt. Med dagens priser på strøm vil vel dette bli i overkant av kr 1000,- pr år...
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Trond Arve

Jeg pendler Son - Oslo, ca 5 mil hver vei. Tror jeg klarer tur-retur hele året, med sparsom bruk av varmeapparat og ligge i høyrefeltet (trailerfart) de kaldeste dagene. 4 mil hver vei bør være godt innenfor rekkevidde.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

eivisa

Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

Lynet

Sitat fra: BE på onsdag 21. november 2012, klokken 15:26
Forbruket på Leaf er ca 1.5 kWt pr. kjørte mil, kanskje noe i overkant av dette.

Dersom du kjører 1000 mil pr år, og bare lader hjemme, vil du da kunne forvente en økning på ca 1500 kWt. Med dagens priser på strøm vil vel dette bli i overkant av kr 1000,- pr år...

Hvis du greier et årssnitt på 1,5kWh/mil tror jeg du bør bo på flatbygda og fryse mye om vinteren. Jeg har et årsnitt på mellom 2,0 og 2,1 kWh/mil her i Trondheim. Men husk at det er forskjell på det Carwings måler og det som trekkes ut stikkontakten din. Jeg har målt med en måler i stikket.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

BE

2 kWt er noe i overkant av 1.5 kWt, så jeg har ikke helt feil i uttalelsen  ;D

Men du har rett, dersom du måler på stikket, som er reelt i dette tilfellet, får du også med deg tapet du har på oppladingen (ca 300W forbruk av laderen i bilen mens den lader, samt virkningsgrad på opplading av batteriet). Så korrekt tall å regne med er nok i overkant av 2 kWt/mil på hjemmemåleren.

Sannsynligvis fortsatt ikke en kostnad høy nok til å skremme vekk potensielle kjøpere.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

tomrh

#9
Sitat fra: nefertari på onsdag 21. november 2012, klokken 15:22
hvor mye tror dere denne taper seg i verdi om 5 år?
Jeg gjetter på at man kan regne ca. 15-20% verditap pr. år. Det er ved å se på 2011-mod som ligger ute på finn.no, de selges for 226.000 i snitt, og jeg ser også at de blir solgt. Brukte Leaf vil uansett være attraktive fordi mange som sitter på gjerdet nå rett og slett ikke har råd til å kjøpe ny bil men venter på at bruktmarkedet skal fylles med rimeligere Leaf og trillinger.

Sitat fra: nefertari på onsdag 21. november 2012, klokken 15:22
en annen ting, hvor mye innhogg gjør ladingen av leaf på strømbudsjettet deres? jeg regner med at vi legger opp en egen kurs på 16 til bilen.
Vi ser av måleravlesningene at vi har 500-600 kWh ekstra pr. mnd i strømforbruk etter at elbilen kom i hus (med unntak av juli og august). Men så har vi kjørt hele 16.000 km på 6 måneder også da. For elbilen blir brukt til all kjøring der den kan brukes, mye mer enn det vi planla med, rett og slett fordi den er billigst i drift. :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

PK

Jeg har selv 5 mil hver vei, og sitter litt å venter....(og det er vanskelig).
Men ser jo ut som det er en oppdatert modell på vei..håper jeg..
Da vil rekkeviddeangsten min forsvinne og det blir kjøpt en Leaf...
http://www.electric-vehiclenews.com/2012/11/nissan-announce-updated-leaf-with.html
Frekhaug, 3 mil fra Bergen sentrum
Hvit Nissan Leaf (Eilif), (2013)
Brun Tesla Model S 85 (Tussla), (2015),
Tesla Model X reservasjon

Aspiranten

#11
Verditapet på Leaf vil - dersom det ikke skjer noe med batteriteknologien de neste fem årene, ligge på rundt 40-45%. Dette fordi det er en ettertraktet bil og det eneste valget i denne pris- og vektklassen i lang, lang tid fremover.

Men, så kommer usikkerhetsmomentene: Internasjonal nybilpris og norske insentiver.

Avhengig av disse to momentene vil bruktbilprisene kunne rase nedover... Kanskje til så mye som 65-70% verditap. Ihvertfall om elbilinsentivene fjernes av en evt. blå regjering og internasjonale elbilpriser dumpes pga. masseproduksjon av batterier og ny teknologi.

Begge scenarier er sannsynlige...
Nissan Leaf

marton

Jeg vil nå si at om det kommer igang en "masseproduksjon" av batterier som gjør batterier mye billigere, så vil det også komme Leafen til gode.. Jeg tror det er verdien på ett nytt batteri som vil avgjøre bruktverdien etter 5 år.

Har kjørt 110km ikveld i 6 graders vestlandsvær med høljeregn, lys, viskere og klima hele veien, 2passasjerer, 4 sommerdekk, en undersjøisk tunnell (600muh, 8km) og en snittfart mellom 70-80km/t. Da hadde jeg 2 streker igjen på batt. Dette er en helt ny bil, så jeg vet ikke om jeg må ha ett par full-ladinger før det er helt på topp?
Tesla Model S P85+, 25 000km/år
Nissan Leaf, Nov 2012 - Mars 2015, 16 000km/år
Kjøp din tesla her:  http://ts.la/frodemarton7393
Bømlo, Hordaland

nefertari

absolutt intressant. Med testbilen jeg har lånt kjørte jeg til jobb i dag. Da startet vi med 100 %. det regnet masse og det var 4 grader. Var nødt til å ha på klima da det dugget noe veldig, (drev og skrudde av og på dette). kjørte eco hele veien i 100 og hadde varme i setene. Kommet på jobb og da hadde sto det 50km igjen displayet. Litt usikker på hvor nøyaktig dette estimatet er... Jeg hadde også vært veldig i tvil om det hadde vært 5 mil hver vei.
Men jeg rekker iallefall turretur jobb. Hadde vært intressant å se om det feks var veldig kaldt. Uansett er det en utrolig behagelig bil, det bråker jo så lite at det er søvndryssende så tidelig om morgen.


Vi skal absolutt ha den, må bare refinansiere huset litt, men det er jo absolutt overkommelig pris iforhold til feks tesla, men den kan vi jo bare drømme om, vi kan jo kjøpe en brukt tesla om 5 år :)

tomrh

Sitat fra: nefertari på torsdag 22. november 2012, klokken 09:00
Var nødt til å ha på klima da det dugget noe veldig, (drev og skrudde av og på dette).
Når dere får Leaf'en: Gni inn alle rutene med litt oppvaskmiddel på en tørr klut, polér deretter med en ren klut. Garanterer duggfrie ruter etterpå! ;)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA