Hovedmeny

Feil/Mangler

Startet av hELgenen, tirsdag 01. august 2023, klokken 07:28

« forrige - neste »

vinterdekk

Har 4.1 om jeg husker rett. La merke til at det ikke var noe gult varsellys for (12v) batteri i bilen i morges. Kjørte fem minutter og parkerte, og så var bilen på nett og i app igjen. Nå er den uten internett forbindelse igjen, men muligens av andre grunner (ikke varsel om 12v i app).
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

magfred

Sitat fra: vinterdekk på fredag 22. november 2024, klokken 16:29Har 4.1 om jeg husker rett. La merke til at det ikke var noe gult varsellys for (12v) batteri i bilen i morges. Kjørte fem minutter og parkerte, og så var bilen på nett og i app igjen. Nå er den uten internett forbindelse igjen, men muligens av andre grunner (ikke varsel om 12v i app).

Samme symptomer som jeg har, ingen feilmelding i bil. Selv om appen ikke sier at bilen er offline, prøv å synkroniser bildata (nederst under innstillinger i appen). Jeg fikk ofte varsel om for lite strøm på 12V da. Shop fungerer heller ikke i bilen, selv om ikonet for 4G-dekning er aktivt.

Skal prøve å finne ut om de bytter med samme batteri, eller om de faktisk setter inn et med mer kapasitet ala de gjorde under oppgraderingen til ID SW 2.4. Fint om andre som bytter batteri hører om det samme, så ser vi om dette er en offisiell fiks eller om hver forhandler "prøver seg fram" med en løsning.

En liten "artig" detalj var at jeg måtte vente ekstra lenge på verkstedet, da de ikke får kjørt en kapasitetstest på batteriet før det holder 5 grader. Mitt var på -12 når jeg leverte inn bilen, så de måtte skru opp tempen i verkstedet :) Selve testen tar visstnok kun 15 min.

Når det gjelder oppdatering fra 4.0 til 4.01/4.0.1 (ja, det skal være 01 eller 0.1 og ikke 1 :) ), så vet jeg ikke hvor offisielt det er, men her er i hvert fall en rapport om at det skal hjelpe mot tømming av 12V (fra ca 14:20 ut i filmen):
https://www.youtube.com/watch?v=_APW7a3-18c
Peugeot e208 GT Pack
Volkswagen ID.5 GTX Facelift
Tidligere Volkswagen ID.4 1st Max

vinterdekk

Ser at det har dukket opp noen tråder om 12v i ID owners club på Facebook, i det siste. Er ikke helt fjern tanke at server problemer hos Volkswagen kan vekke opp bilen så mange ganger at bilen til slutt går offline for å spare 12v batteriet. Tjenestene hos Volkswagen har vært ustabile de siste dagene. I følge brukermanualen så får 12v strøm mens man lader bilen. Jeg har slått på redusert ladestrøm og midlertidig slått av internett-tilgangen som en test. Da vil bilen i teorien lade 12v svært lenge og det er mindre sjanse for at noe tapper strøm når internett er av.

magfred

Sitat fra: vinterdekk på søndag 24. november 2024, klokken 08:25Ser at det har dukket opp noen tråder om 12v i ID owners club på Facebook, i det siste. Er ikke helt fjern tanke at server problemer hos Volkswagen kan vekke opp bilen så mange ganger at bilen til slutt går offline for å spare 12v batteriet. Tjenestene hos Volkswagen har vært ustabile de siste dagene. I følge brukermanualen så får 12v strøm mens man lader bilen. Jeg har slått på redusert ladestrøm og midlertidig slått av internett-tilgangen som en test. Da vil bilen i teorien lade 12v svært lenge og det er mindre sjanse for at noe tapper strøm når internett er av.
Mistenkte noe av det samme (evt en bug på sw 4.X modellene), siden Carscanner rapporterer bra state of charge på mitt 12v-batteri. Men verkstedet fant at det var feil på det, så bilen er inne idag for å få et nytt. Virker ikke som de hadde hørt at dette er en kjent feil, og ble ikke helt klok på om man faktisk setter inn samme type batteri. Får se om jeg hører noe mer når jeg henter bilen senere idag.
Peugeot e208 GT Pack

Radial

Merkelig feil dette med 12v, som tydelig vis dropper aaalt for langt ned før det lades opp igjen.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

magfred

Under er Carscanner-måling etter nytt batteri. Fikk ikke noe mer ut av verkstedet enn at batteriet var byttet, likt for likt. 3Ah mindre enn det forrige tydeligvis, men i hvert fall 100% SoH.
Peugeot e208 GT Pack

MinID

Problemet med 12v batteri på nye biler skyldes at fra sw 4.0 krever nye regler at en større energireserve i 12v, for å opprettholde sikkerhetsfunksjoner som styring og bremser dersom HV-batteriet kobler ut.
Bilen kobler da ned tjenester, for å ha tilgjengelig denne bufferen. De har da tydeligvis ikke skjønt at de da burde oppgradere til et 12v batteri med høyere kapasitet. Skal bytte batteri pga dette.
ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 4.0,

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

magfred

Sitat fra: MinID på onsdag 27. november 2024, klokken 10:28Problemet med 12v batteri på nye biler skyldes at fra sw 4.0 krever nye regler at en større energireserve i 12v, for å opprettholde sikkerhetsfunksjoner som styring og bremser dersom HV-batteriet kobler ut.
Bilen kobler da ned tjenester, for å ha tilgjengelig denne bufferen. De har da tydeligvis ikke skjønt at de da burde oppgradere til et 12v batteri med høyere kapasitet. Skal bytte batteri pga dette.

Litt rart at de satt inn et mindre batteri hos meg, gikk fra 49Ah til 46Ah. Trodde først det var en feil/bug i Carscanner, men ser ut som at det er samme type batteri som sitter i ID.7 produsert fra midten av februar, så da går jeg foreløpig ut i fra at det er korrekt. Men si gjerne i fra hvis andre får en annen kapasitet når de bytter.
Peugeot e208 GT Pack

vinterdekk

Sitat fra: MinID på onsdag 27. november 2024, klokken 10:28Problemet med 12v batteri på nye biler skyldes at fra sw 4.0 krever nye regler at en større energireserve i 12v, for å opprettholde sikkerhetsfunksjoner som styring og bremser dersom HV-batteriet kobler ut.

Har bare erfart at sw 4.n bil har koblet ut internetttilkobling ved ett par anledninger, omtrent. Grensen for utkobling av funksjoner kommer tydeligvis før det er gul 12v-lampe i bilen, for den har jeg ennå ikke sett noe til ennå.

Temaet med å bytte 12v batteri med høyere kapasitet fortjener en egen tråd, kan være interessant for flere hva du finner ut.  :+1:

MinID

Sitat fra: vinterdekk på onsdag 27. november 2024, klokken 11:10

Har bare erfart at sw 4.n bil har koblet ut internetttilkobling ved ett par anledninger, omtrent. Grensen for utkobling av funksjoner kommer tydeligvis før det er gul 12v-lampe i bilen, for den har jeg ennå ikke sett noe til ennå.

Temaet med å bytte 12v batteri med høyere kapasitet fortjener en egen tråd, kan være interessant for flere hva du finner ut.  :+1:

Symptomene er "koblet ut internetttilkobling", da funker jo ikke app. I tillegg merker jeg at nøkkelfri låsing og åpning sluttet å virke. Nå med +8 igjen, begynte alt dette å virke igjen. Men i morgen byttes det...For å bli klar for neste kulde periode.

Angående endring  fra 49Ah til 46Ah. Kan det være kjemien i batteriet som gjøre det bedre?

vinterdekk

Ja stemmer, bilen må låses opp med knapp på nøkkel er også blant symptomene. Glemte det.

magfred

SitatAngående endring  fra 49Ah til 46Ah. Kan det være kjemien i batteriet som gjøre det bedre?

Fikk veldig lite ut av kundebehandler om det var noe mer en "kun" batteribytte når jeg hentet bilen, og så kapasitetsforskjellen først når jeg kom hjem. De tester vel bare batteriet, finner en feil og bestiller nytt basert på VIN regner jeg med. Men, hvis det viser seg at andre har fått byttet til 49Ah (eller til og med større kapasitet), så får jeg ta meg en tur og spørre hva de har funnet på nå :)

Man trenger ikke Carscanner eller noe slikt for å se kapasiteten, det holder å løfte på fordelerboksen som ligger ovenpå batteriet. Bare løsne på de to klipsene som går ned langs høyresiden av batteriet, så får du akkurat klaring nok til å se inn på toppen hvor det skal stå Ah osv (ca under der tommelen er på bildet):

Peugeot e208 GT Pack

hELgenen

Jeg fikk en ny feilmelding på min ID.4 Pro 4 motion her om dagen som krevde verkstedbesøk.

Drive Unit feil - kontakt verksted var meldingen.

Dette oppstod på en noe snodig måte idet dette kanskje var første gang jeg virkelig hadde behov for 4hjuls trekk med denne nye bilen - noe jeg beviselig ikke fikk.

Det som skjedde var at det var mye is utendørs - så jeg satte bilen i traction for å sikre 4 hjuls drift.
Så når jeg skulle kjøre videre så begynte bakhjulene å spinne. NULL reaksjon foran - akkurat som hele 4 hjulsdriften ikke virket. Opplevde ikke dette med ID.4 GTX i lignende situasjon - så dette var underlig.
Men det gikk ikke mange sekundene før denne feilmeldingen poppet opp og jeg måtte finne ut hvordan jeg i det hele tatt skulle komme meg ut av denne knipen uten 4 hjulstrekk.....for drift på alle 4 var det defintivt ikke.

Så det fikk meg til å tenke - er det slik det skal fungere?

Fikk etterhvert bilen på verksted og de resatte feilen og mente at den nå var borte...
De kunne ikke garantere at den ikke dukket opp igjen - var visstnok flere som hadde vært borte i denne - og den kunne oppstå når dekkene begynte å spinne....

Poenget med AWD er vel faktisk at dersom man spinner - så man man vel forvente at alle hjulene bidrar - men dersom denne varianten av 4 hjulstrekk på ID.4 pro motion er av den typen som kobler ut bare bak-dekkene spinner...vel da er det jo et mye større problem....og man sitter igjen med et elendig 4 hjuls system.

Som sagt - ikke opplevd dette id.4 gtx.

Er det noen som kan forklare om det er noen forskjell på virkemåte mellom ID.4 Pro 4motion og GTX?
Jeg ble ikke opplyst om noen forskjell ved kjøp - og for meg var det svært viktig at bilen faktisk har
en løsning som faktisk fungerer godt

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på onsdag 18. desember 2024, klokken 22:39Poenget med AWD er vel faktisk at dersom man spinner - så man man vel forvente at alle hjulene bidrar - men dersom denne varianten av 4 hjulstrekk på ID.4 pro motion er av den typen som kobler ut bare bak-dekkene spinner...vel da er det jo et mye større problem....og man sitter igjen med et elendig 4 hjuls system.

Kan ikke tro at det skal være sånn, det gir ingen mening. Har hatt mange elbiler med AWD og mange fossile VW AWD og ingen har vært så dumme.

Har kun sett noen hybride AWD som i praksis har oppført seg som "1WD".
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

MinID

Sitat fra: hELgenen på onsdag 18. desember 2024, klokken 22:39Jeg fikk en ny feilmelding på min ID.4 Pro 4 motion her om dagen som krevde verkstedbesøk.

Drive Unit feil - kontakt verksted var meldingen.

Dette oppstod på en noe snodig måte idet dette kanskje var første gang jeg virkelig hadde behov for 4hjuls trekk med denne nye bilen - noe jeg beviselig ikke fikk.

Det som skjedde var at det var mye is utendørs - så jeg satte bilen i traction for å sikre 4 hjuls drift.
Så når jeg skulle kjøre videre så begynte bakhjulene å spinne. NULL reaksjon foran - akkurat som hele 4 hjulsdriften ikke virket. Opplevde ikke dette med ID.4 GTX i lignende situasjon - så dette var underlig.
Men det gikk ikke mange sekundene før denne feilmeldingen poppet opp og jeg måtte finne ut hvordan jeg i det hele tatt skulle komme meg ut av denne knipen uten 4 hjulstrekk.....for drift på alle 4 var det defintivt ikke.

Så det fikk meg til å tenke - er det slik det skal fungere?

Fikk etterhvert bilen på verksted og de resatte feilen og mente at den nå var borte...
De kunne ikke garantere at den ikke dukket opp igjen - var visstnok flere som hadde vært borte i denne - og den kunne oppstå når dekkene begynte å spinne....

Poenget med AWD er vel faktisk at dersom man spinner - så man man vel forvente at alle hjulene bidrar - men dersom denne varianten av 4 hjulstrekk på ID.4 pro motion er av den typen som kobler ut bare bak-dekkene spinner...vel da er det jo et mye større problem....og man sitter igjen med et elendig 4 hjuls system.

Som sagt - ikke opplevd dette id.4 gtx.

Er det noen som kan forklare om det er noen forskjell på virkemåte mellom ID.4 Pro 4motion og GTX?
Jeg ble ikke opplyst om noen forskjell ved kjøp - og for meg var det svært viktig at bilen faktisk har
en løsning som faktisk fungerer godt

Hei.

Opplevd akkurat det samme. Men med enda flere feilmeldinger du fikk. Mistet også motorkraft. Spant på is i svak helning. Sjekket på verksted. De fant ingen ting. Bare slettet feilmeldinger. Dette skjedde i februar. Ikke opplevd igjen, men usikker om jeg har hatt identisk situasjon siden. Og jeg har ny gtx så har nok ikke om det er Pro 4 motion, mer sw 4.x.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA