Hovedmeny

Feil/Mangler

Startet av hELgenen, tirsdag 01. august 2023, klokken 07:28

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: MinID på tirsdag 07. januar 2025, klokken 08:36
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 07. januar 2025, klokken 07:39Legger inn info her så fort jeg får vite noe mer - og om andre kanskje har opplevd noe lignende er det jo bare å følge med med info her. Også interessert i å høre hva slags bistand verkstedet har gitt andre i lignende situasjon - dette er første gang jeg har blitt avvist for lånebil - kanskje er det er noe nytt de har begynt med nå?

Har du vurdert reklamasjon? De har nå bare 2 forsøk på å rette en feil. Og dette er åpenbart en feil.

De gangene jeg har opplevd dette, har det vært fra kald bil. Dvs aldri opplevd dette når bilen allerede var i bruk. Usikker på om det har noe å si, men kan være greit å vite i forhold til feilsøk for verksted.

Også kun fra kald bil her.
Jeg er nemlig avhengig av AWD for å komme meg ut fra eiendommen

Radial

Så en ID7,trolig med AWD, som heller ikke virka som den skulle i dag.
Sjåføren drev med noen av/på sykluser i bilen, og så virka det som den dro på framhjulene igjen og kom seg videre.

Savna AWD selv i dag (Østlandet)🙈
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

hELgenen

Sitat fra: Radial på tirsdag 07. januar 2025, klokken 09:24Så en ID7,trolig med AWD, som heller ikke virka som den skulle i dag.
Sjåføren drev med noen av/på sykluser i bilen, og så virka det som den dro på framhjulene igjen og kom seg videre.

Mange påstår jo hardnakket at ingen har bruk for AWD..det er klin umulig på enkelte dager for enkelte. Så det er en vesentlig egenskap på en bil for mange. Jeg tror det må være en gedigen feil i implementasjon dersom VW forutsetter varm motor. Det er som å ta nr 2 i do og åpne lokket når man er ferdig...

MinID

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 07. januar 2025, klokken 10:02
Sitat fra: Radial på tirsdag 07. januar 2025, klokken 09:24Så en ID7,trolig med AWD, som heller ikke virka som den skulle i dag.

Mange påstår jo hardnakket at ingen har bruk for AWD..det er klin umulig på enkelte dager for enkelte. Så det er en vesentlig egenskap på en bil for mange. Jeg tror det må være en gedigen feil i implementasjon dersom VW forutsetter varm motor. Det er som å ta nr 2 i do og åpne lokket når man er ferdig...

Det skal ikke være slik at kreves varm motor. Og det er bare en teori. For har kjørt en del andre ganger med bilen og da har awd tilsynelatende virket som forventet.
ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 4.0,

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

hELgenen

Sitat fra: MinID på tirsdag 07. januar 2025, klokken 10:10

Det skal ikke være slik at kreves varm motor. Og det er bare en teori. For har kjørt en del andre ganger med bilen og da har awd tilsynelatende virket som forventet.

Ok.min feilet totalt første gang den måtte ha awd..og så feilet den totalt også andre gang etter å ha vært på verksted..så i mitt hode feiler den 100% de gangene jeg har hatt bruk for awd. I dag hadde jeg også hatt bruk for awd..Men nå står bilen i garasjen og jwg kommer ingen vei..

Nei, er ikke fornøyd med dette må jeg si..

MinID

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 07. januar 2025, klokken 10:20

Ok.min feilet totalt første gang den måtte ha awd..og så feilet den totalt også andre gang etter å ha vært på verksted..så i mitt hode feiler den 100% de gangene jeg har hatt bruk for awd. I dag hadde jeg også hatt bruk for awd..Men nå står bilen i garasjen og jwg kommer ingen vei..

Bil vært inne for utbedring. Servicemekaniker har uført "fiks" (et tp nr) som har kommet fra fabrikk. Har testet bilen så godt jeg kan, ikke klart å fremprovosere ny feil. Håper det var det som skulle til.

hELgenen

Sitat fra: MinID på torsdag 16. januar 2025, klokken 08:47

Bil vært inne for utbedring. Servicemekaniker har uført "fiks" (et tp nr) som har kommet fra fabrikk. Har testet bilen så godt jeg kan, ikke klart å fremprovosere ny feil. Håper det var det som skulle til.

Det er nok dessverre ikke det er jeg redd. Jeg har fått en del mer kjøtt på dette og feilen oppstår når for og bakhjulene roterer i hver sin retning. Det vil typisk oppstå i bakkestart på f.eks glatt føre. Dersom bakhjulene spinner for å dra bilen fremover og bilen sklir så vidt bakover - så vil bakhjulene dra fremover mens forhjulene jo vil indikere at bilen går bakover. Da vil sensoren i bilen oppfatte dette som en feil og skru av front motor.

Så enkelt forklart vil dette kunne oppstå på ALLE ID.4 med den nyeste motoren. En SW fiks skal komme i løpet av ETT ÅR - ja ETT ÅR.

Så dersom man f.eks har en oppkjørsel som er glatt med litt bakke - så vil dette kunne oppstå hele tiden!

Et tips som KANSKJE kan redusere sansynligheten er å skru på authold. Men det er jo ingen garanti for at dette faktisk vil være tilstrekkelig i alle tilfeller. Poenget er at bilen IKKE egner seg for svært glatte veier i motbakke. F.eks underkjølt regn i motbakke - det vil lett kunne trigge en slik situasjon gitt at man prøver å komme opp en bakke. Poenget er at friksjonen mot underlaget alltid vil være litt mindre når man først spinner litt..og da kan man risikere å skli bakover...og tenderer bilen til det..vel da kobler front motoren seg ut.

Jeg mener jo at dette må være en ekstrem stor feil med bilen som helt åpenbart er underkommunisert fra fabrikken. Og det finnes ingen fiks enn så lenge.  Hvordan man har vært så "stokk dum" å konstruert bilen til å oppføre seg slik har jeg ingen anelse om. Men denne feilen mener jeg ikke var på tidligere modeller.....jeg har hatt flere ID.4 og jeg er helt overbevist om at denne feilen ikke oppstod på eldre biler i lignende situasjoner. Jeg må si jeg er fly forbanna på dette idet jeg vet det vil kunne ramme meg mange ganger. 
Bakkestart blir et sant helvete på glatt føre fremover!

Electric cars in Norway

Sitat fra: hELgenen på torsdag 16. januar 2025, klokken 19:46Jeg mener jo at dette må være en ekstrem stor feil med bilen som helt åpenbart er underkommunisert fra fabrikken. Og det finnes ingen fiks enn så lenge.  Hvordan man har vært så "stokk dum" å konstruert bilen til å oppføre seg slik har jeg ingen anelse om. Men denne feilen mener jeg ikke var på tidligere modeller.....

Helt enig med deg i dette... jeg lukter en MG rettsak her likt den der bilen ikke kunne rygge med AWD ;D

Håper det er noen NAF medlemmer her inne som har bilen og får støtte av naf. Jeg er medl der og jeg vil gjerne betale litt ekstra i årsavg for å se denne rettsaken  så kjør på hEL... :+1:

daktari

Snodig feil!
Noen må lage en video om dette. Vurdert å poste på MeinID-forumet?
Den TPIen til MinID, mulig å skaffe en kopi og legge ut her?

Forslag til workaround: venstre fot på bremsen. Høyre fot på gassen, godt med gass og slipp bremsen.

Workaround 2: bruk B, ikke D. Autohold må være aktivert.

Hører gjerne fra dere om dette funker.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

MinID

Sitat fra: hELgenen på torsdag 16. januar 2025, klokken 19:46
Sitat fra: MinID på torsdag 16. januar 2025, klokken 08:47

Det er nok dessverre ikke det er jeg redd. Jeg har fått en del mer kjøtt på dette og feilen oppstår når for og bakhjulene roterer i hver sin retning. Det vil typisk oppstå i bakkestart på f.eks glatt føre. Dersom bakhjulene spinner for å dra bilen fremover og bilen sklir så vidt bakover - så vil bakhjulene dra fremover mens forhjulene jo vil indikere at bilen går bakover. Da vil sensoren i bilen oppfatte dette som en feil og skru av front motor.

Denne fremstillingen av situasjonen kan stemme med de 2 situasjonene jeg fikk denne feilen. Forsøkte bakstart i glatt bakke etter seneste fiks, men klarte ikke å fremprovosere. Mulig det ikke var glatt nok.

hELgenen

Sitat fra: MinID på fredag 17. januar 2025, klokken 08:59Denne fremstillingen av situasjonen kan stemme med de 2 situasjonene jeg fikk denne feilen. Forsøkte bakstart i glatt bakke etter seneste fiks, men klarte ikke å fremprovosere. Mulig det ikke var glatt nok.

Jeg mistenker at dette kan fremprovoseres ennå enklere..
Her er mitt forslag:

1. Rygg forsiktig ned en liten helning og mens bilen beveger seg sakte bakover setter du bilen i D
2. Så trykker du på gassen

Forutsetter at autohold er skrudd av
Da tror jeg det skal lite til før bilen går rett i feil situasjon - og sikkert super enkelt dersom
det er litt glatt.

Jeg tror faktisk denne feilen kan oppstå selv om det ikke er glatt også........
Det gjelder bare å time dette slik at bilen ruller sakte bakover - enten i N eller R, og så bytter til D..
Er elektronikkem for bytte av fremdrift av motoren for treg fra en retning til den andre, så vil du trigge feilsituasjonen..

MinID

Sw 4.0 og 4.1 får update ti 5.4. Antagelig i Q2 2025. Satser på at forbedringen awd ligger i oppdateringen.

hELgenen

Sitat fra: MinID på onsdag 22. januar 2025, klokken 13:19Sw 4.0 og 4.1 får update ti 5.4. Antagelig i Q2 2025. Satser på at forbedringen awd ligger i oppdateringen.

Ja,samme jeg har hørt. Med jeg fikk ikke Q2 som prognose med "i løpet av året"

Dette er bare for dumt spør du meg. Vil trolig renne på med flere som får denne feilen resten av denne vinteren.

I praksis vil man kunne hevde å ha en bil som skrur av AWD så fort man opplever å skli..Mao når man har bruk for den..Gir jo null mening dette.

MinID

Sitat fra: hELgenen på onsdag 22. januar 2025, klokken 16:57
Sitat fra: MinID på onsdag 22. januar 2025, klokken 13:19Sw 4.0 og 4.1 får update ti 5.4. Antagelig i Q2 2025. Satser på at forbedringen awd ligger i oppdateringen.

Dette er bare for dumt spør du meg. Vil trolig renne på med flere som får denne feilen resten av denne vinteren.

I praksis vil man kunne hevde å ha en bil som skrur av AWD så fort man opplever å skli..Mao når man har bruk for den..Gir jo null mening dette.

Egentlig overasket at vi ikke har hørt om flere tilfeller. Trossalt solgt noen tusen av awd med sw 4.0 eller nyere. Ikke sett noen i face grupper meldt om dette.

Oppdateringen som kommer blir gjort hos forhandler, antagelig for å bytte 12v samtidig.

hELgenen

Sitat fra: MinID på onsdag 22. januar 2025, klokken 23:37
Sitat fra: hELgenen på onsdag 22. januar 2025, klokken 16:57

Egentlig overasket at vi ikke har hørt om flere tilfeller. Trossalt solgt noen tusen av awd med sw 4.0 eller nyere. Ikke sett noen i face grupper meldt om dette.

Oppdateringen som kommer blir gjort hos forhandler, antagelig for å bytte 12v samtidig.

At også 12V må byttes overrasker meg. De hadde jo en slik aksjon også med forrige modell. At 12V tappes fort har jeg selv sett ved at funksjoner skrus av..f.eks welcome home samt at app ikke får kontakt med bilen,eller man nektes forvarme av bilen. Alt trolig gjort for å spare energi på 12V batteriet. Har sett alt dette og også her skal 12V byttes. Det er jo regelrett trist at VW ikke har kontroll på dette. 12V har jo vært en issue med ymse merker og modeller,og det er snodig at man ikke har lykkes å eliminere alt dette hos VW. Enkekte andre merker har NULL problemer,så det lar seg jo løse. Føler at mange modeller ennå ikke er ferdig utviklet...og det er nesten ikke til å tro..har kjørt elbil i langt over 10 år nå..

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA