Hovedmeny

Feil/Mangler

Startet av hELgenen, tirsdag 01. august 2023, klokken 07:28

« forrige - neste »

daktari

Sitat fra: hELgenen på onsdag 18. desember 2024, klokken 22:39...
Hm, kan det være en sensorfeil knyttet til hjulspinn? Den måler ikke hjulspinnet selv, men motoren derimot sier fra om at noe er off allikevel fordi andre sensorer ikke stemmer?

Blinket antispinn? Det burde det gjort.

Hvordan skal 4wd på ID.4 funke - forhjulene skal trekke ja, men du må gi litt gass iflg han YT her. Er det spinn på 3 hjul og bare et forhjul har grep, da lykkes man ikke. Ellers går alt. Merkbart han brukte traction-mode, skulle gjerne sett i standard.

Men, det som ødelegger irl på is og snø er en helling som gjør at bilen glir sideveis, noe en slik roller-test ikke kan vise.

Noen burde forøvrig kjøpe rollers og lage en YT-kanal for elbiler sitt 4wd. Og finne en fin gressbakke med litt snø. @Electric cars in Norway on rollers?

https://youtu.be/BBqQuFJTDfc?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

MinID

Sitat fra: daktari på torsdag 19. desember 2024, klokken 11:22
Hm, kan det være en sensorfeil knyttet til hjulspinn? Den måler ikke hjulspinnet selv, men motoren derimot sier fra om at noe er off allikevel fordi andre sensorer ikke stemmer?

Hvordan skal 4wd på ID.4 funke - forhjulene skal trekke ja, men du må gi litt gass iflg han YT her. Er det spinn på 3 hjul og bare et forhjul har grep, da lykkes man ikke. Ellers går alt. Merkbart han brukte traction-mode, skulle gjerne sett i standard.

Men, det som ødelegger irl på is og snø er en helling som gjør at bilen glir sideveis, noe en slik roller-test ikke kan vise.

Noen burde forøvrig kjøpe rollers og lage en YT-kanal for elbiler sitt 4wd. Og finne en fin gressbakke med litt snø. @Electric cars in Norway on rollers?

Jeg aktiviserte traction modus. Husker ikke om antispinn blinket, en stund siden nå. Men etter kort tid blinket nesten alle varsellamper i bilen. Kjørte en liten tur, merket redusert motorkraft. Det kom igjen etter en kort stopp. Men varsel meldingen hang igjen. Feil: Drivsystem, ACC, Travelass. Ikke logisk de to siste. Fikk rask hjelp fra Møller som stilte med tilsvarende bil som lånebil de 2 dagene de testet min. Vet de var i kontakt med fabrikken, siden dette var en ny type feil på nytt sw. Men fant ikke ut. De prøvde å gjenskape med spinning på is, men hverken de eller jeg har fått dette senere.
ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 4.0,

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

hELgenen

Sitat fra: MinID på torsdag 19. desember 2024, klokken 12:12

Jeg aktiviserte traction modus. Husker ikke om antispinn blinket, en stund siden nå. Men etter kort tid blinket nesten alle varsellamper i bilen. Kjørte en liten tur, merket redusert motorkraft. Det kom igjen etter en kort stopp. Men varsel meldingen hang igjen. Feil: Drivsystem, ACC, Travelass. Ikke logisk de to siste. Fikk rask hjelp fra Møller som stilte med tilsvarende bil som lånebil de 2 dagene de testet min. Vet de var i kontakt med fabrikken, siden dette var en ny type feil på nytt sw. Men fant ikke ut. De prøvde å gjenskape med spinning på is, men hverken de eller jeg har fått dette senere.

Fikk samme meldinger som deg - ACC stod der også.....
Så ikke noe blinking på antispinn - det eneste som skjedde var at bakhjulene slapp og bilen ble stående å spinne inntil feilmeldingen dukket opp. Enda glad dette ikke skjedde langt til fjells uten hjelp tli å komme seg videre. Min følelse av at motoren foran koblet ut rett og slett. Følte den aldri var innkoblet overhodet.

Videon du sendte viser også at man må gi ganske mye gass før forhjulene kommer. Det var IKKE slik med GTX - det er jeg helt sikker på. Dette med blank is hjemme her hos oss er noe som skjer hver vinter - og jeg har hatt 2 ID.4 tidligere - aldri vært borte i dette problemet her. Slik jeg ser det er det en feil med programvaren her som gjør at forhjulene ikke kobler inn slik de burde. Formålet med 4 hjulstrekk er jo først og fremst å komme seg frem - da som regel fra stillestående stand når det er glatt.
Slik systemet fungerte nå sist - så har det NULL verdi. Om det vil oppføre seg slik neste gang vet jeg jo ikke - men det kommer sikkert flere muligheter denne vinteren vil jeg tro.
Verkstedet snakket om en mulig software oppdatering som visstnok skulle bidra til å hjelpe.
Hva denne SW gjør - det vet jeg ikke - men mitt eneste ønske er å kunne LÅSE for og bakhjulene samtidig.

Mulig dette kan oppnås via å skru av antispinn samtidig som man har traction satt på?
Dersom det finnes en løsning der for og bakhjulene låses til å driftes med samme hastighet fremover - så vil jeg foretrekke dette mhp å komme løs. Jeg har NULL interesse av høyere ytelse mhp aksellerasjon mhp AWD.....

daktari

Han i videoen tester uten antispinn også til slutt, og med traction. Han bruker forskjellig program, og traction er der han får fremdrift med minst hjulspinn.

Høres ut som noe er rart med  sensorer eller programvare knyttet til hjulspinn (eller sensorene) ja. Kan
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

vinterdekk

Har dere forsøkt creep mode, altså å ta bilen ut av autohold og la bilen kjøre selv uten å trø på pedalen? Jeg tror det fungerer ganske bra med ID.4 AWD. Vi hadde en periode med regnvær på snø, og jeg rygget opp den bratteste gaten jeg kjenner til. Var ikke trygg på å kjøre opp med fronten først der, da jeg ikke hadde noen plan på hvordan jeg skulle komme meg ned igjen. Men creep mode i revers gikk bra. Skulle opp senere på dagen, da var det for glatt uten ekstra pådrag, og vanskeligere å kontrollere bilen ned. Bilen som kom rett etter gled ned med låste forhjul.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Øyvind.h

Avsporing, men creep nedover fungerer veldig bra som hill descent. Der andre merker kutter regen om grepet glipper styrer VW regen sømløst og tilpasser regen til grep. Veldig greit i såpeglatte bakker!

Utfall av 4wd høres ut som sw feil eller sensorfeil. 4motion og gtx er omtrent samme bil, med høyere effektuttak i gtx. Burde ikke være forskjell i 4wd systemet.

Bra du tar det med verkstedet så de får inn alle slike hendelser.

4wd i de id4 jeg har hatt har vært dønn stabil med god fremkommelighet. Ingen sleng eller andre unoter. Ikke behov for traction mode selv om den finnes, for bilen kommer opp uansett.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

hELgenen

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 19. desember 2024, klokken 18:57Avsporing, men creep nedover fungerer veldig bra som hill descent. Der andre merker kutter regen om grepet glipper styrer VW regen sømløst og tilpasser regen til grep. Veldig greit i såpeglatte bakker!

Utfall av 4wd høres ut som sw feil eller sensorfeil. 4motion og gtx er omtrent samme bil, med høyere effektuttak i gtx. Burde ikke være forskjell i 4wd systemet.

Bra du tar det med verkstedet så de får inn alle slike hendelser.

4wd i de id4 jeg har hatt har vært dønn stabil med god fremkommelighet. Ingen sleng eller andre unoter. Ikke behov for traction mode selv om den finnes, for bilen kommer opp uansett.

Ja - tror det er greit å si ifra - SW blir i alle fall ikke bedre om man aldri sier fra.
Ellers er min erfaring med ID.4 at den gir inntrykk av å ligge litt ustødig på veien. Den virker litt nervøs til tider rett og slett. Jeg tror det er bakkeklaringen som gir dette inntrykket når det er veldig glatt..
Har i alle fall  ikke denne følelsen når jeg kjører med lavere biler. Slik vinteren ser ut så langt har det vært mye is - og kjører på piggfritt på denne bilen hvilket ikke bidrar til å øke trygghetsfølelsen.

På skikkelig vinterføre er det null stress - men på blank is så ser verden plutselig veldig annerledes ut.

vinterdekk

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 19. desember 2024, klokken 18:57Avsporing, men creep nedover fungerer veldig bra som hill descent. Der andre merker kutter regen om grepet glipper styrer VW regen sømløst og tilpasser regen til grep. Veldig greit i såpeglatte bakker!

[..]

Bruker du D eller B mode ned bakke? Mulig jeg aldri har forsøkt creep mode ned bakke, for jeg er jo vant med at farten øker når jeg slipper pedalen.

Øyvind.h

Kjører stort sett alltid i B. I D vil det nok sikkert ikke fungere på den måten.
Syntes det var verd å nevne for jeg mener en del andre merker bare kutter regen og overlater det til sjåføren å bruke bremsen. Da oppleves det som at bilen skyter fart fordi den plutselig triller fritt.
Rask adaptiv regen som justerer seg etter grep burde alle hatt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

vinterdekk

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 21. desember 2024, klokken 10:41Kjører stort sett alltid i B. I D vil det nok sikkert ikke fungere på den måten.
Syntes det var verd å nevne for jeg mener en del andre merker bare kutter regen og overlater det til sjåføren å bruke bremsen. Da oppleves det som at bilen skyter fart fordi den plutselig triller fritt.
Rask adaptiv regen som justerer seg etter grep burde alle hatt.
Skal teste B mode ned gaten når det er glatt. Har noen dager med mildvær. Var nettopp strødd før vi kjørte en tur, så ble litt usikker på om det var B mode og/eller sanden som gjorde at det ikke føltes ut som å styre en curling stein. Er uansett sikkert at bilens datamaskin kan reagere veldig fort på at hjulene slipper, og at B mode i teorien kan hjelpe mye i fravær av hill descend control. Må teste det mer.

Oppdatering: Har testet på nytt, og bilen oppleves definitivt mer selvsikker ned bakke med B-modus. Kamuflerer litt at det er glatt. Må ta bilen i D-modus å gjøre en forsiktig bremsesjekk for å kjenne hvor lett dekkene egentlig slipper.

hELgenen

Sitat fra: MinID på torsdag 19. desember 2024, klokken 12:12

Fått samme feil på nøyaktig samme sted og i samme situasjon igjen.
Bilen har NULL fremdrift på forhjul og redusert drivkraft på bakhjul. Hele systemet er totalt ubrukelig for min del slik det nå er. Man kan ikke fly ned verkstedet og resette feilen og så så fort man får bruk for 4hjuls drift oppleve samme feil igjen og igjen.

Jeg opplever dette som en vesentlig feil og mangel ved bilen. Dette er det flere som har opplevd og flere vil trolig oppleve det også. Det verste er jo at feilen oppstår når man faktisk har bruk for 4hjuls drift. Videre så virker det som om driften på bakhjulene kveles også og gjør bilene helt ubrukelig gitt at man står der I en situasjon som i utgangspunktet "ber" om awd drift..

Denne feilen er såpass grov at dersom den ikke blir fikset raskt,så er det over og ut for meg som kunde på noe merke innen VW konsernet. De har solgt en bil som skal leveres med AWD,da må de for søren levere en med AWD også..ikke en ekstra motor som aldri fungerer.

vinterdekk

Litt tilbake til 12v problemet ett øyeblikk (se en-to sider tilbake).

Jeg har ett dash-cam som er koblet til i sigarett-uttaket i bagasjerommet. Merket i dag at denne ikke slo seg av. Pleier vanligvis å slukke når jeg tar av beltet. Tydeligvis at bilen kan bruke 12v når den er forlatt i spesielle tilfeller.

Det som skjedde var at jeg ikke rakk å sette vindusviskerne i service stilling i avslutningsdialogen. Tror jeg trykket inn bremsen og så av-på knappen på rattstammen, slik at avslutningsdialogen kom til syne igjen.

——

Får litt følelsen av at bilen går offline og får 12v varsel i appen, at dette skjer veldig tilfeldig. Sist onsdag så AC ladet jeg bil og kjørte halvannen time før jeg parkerte. 12v skulle vært ladet etter AC lading og etter at bilen var i bruk. Men neida, kunne ikke få kontakt med bilen pga. 12v etter at bilen hadde stått parkert noen timer.

Har enda tilgode å få gult eller rødt batterivarsel-symbol i bilen. Bilen går online og starter som normalt hver gang.

Mystisk.

MinID

[/quote]

[/quote]

Bilen har NULL fremdrift på forhjul og redusert drivkraft på bakhjul. Hele systemet er totalt ubrukelig for min del slik det nå er. Man kan ikke fly ned verkstedet og resette feilen og så så fort man får bruk for 4hjuls drift oppleve samme feil igjen og igjen.

Jeg opplever dette som en vesentlig feil og mangel ved bilen. Dette er det flere som har opplevd og flere vil trolig oppleve det også. Det verste er jo at feilen oppstår når man faktisk har bruk for 4hjuls drift. Videre så virker det som om driften på bakhjulene kveles også og gjør bilene helt ubrukelig gitt at man står der I en situasjon som i utgangspunktet "ber" om awd drift..

Denne feilen er såpass grov at dersom den ikke blir fikset raskt,så er det over og ut for meg som kunde på noe merke innen VW konsernet. De har solgt en bil som skal leveres med AWD,da må de for søren levere en med AWD også..ikke en ekstra motor som aldri fungerer.
[/quote]

Helgenen,  sendt deg privat melding. Fint om vi kan samordne oss, pga samme utfordring

hELgenen

SitatJeg aktiviserte traction modus. Husker ikke om antispinn blinket, en stund siden nå. Men etter kort tid blinket nesten alle varsellamper i bilen. Kjørte en liten tur, merket redusert motorkraft. Det kom igjen etter en kort stopp. Men varsel meldingen hang igjen. Feil: Drivsystem, ACC, Travelass. Ikke logisk de to siste. Fikk rask hjelp fra Møller som stilte med tilsvarende bil som lånebil de 2 dagene de testet min. Vet de var i kontakt med fabrikken, siden dette var en ny type feil på nytt sw. Men fant ikke ut. De prøvde å gjenskape med spinning på is, men hverken de eller jeg har fått dette senere.

[/quote]

Helgenen,  sendt deg privat melding. Fint om vi kan samordne oss, pga samme utfordring
[/quote]
[/quote]
Jeg svarer aldri PM - men dette er en feil service tekniker har sett før - og jeg tror det er rapportert flere av dem. Det var snakk om en SW oppdatering som skulle fikse dette,  men det hjelper jo ingen av oss så lenge feilen er der hele tiden. Og er det en SW feil så er det jo en tikkende bombe for mange flere.
Jeg har nå fått feilen 2 ganger.  Den andre gangen her virket det også som om bilen hadde redusert drivkraften på bakhjulene også. Jeg kommer meg i alle fall ingen vei - har ikke sjans i verden å komme meg opp på hovedeien slik været er nå. Og jeg er derfor strandet med en bil i garasjen.

Verkstedet ville heller ikke stille lånebil - de ba meg kontakte forsikringsselskap og ta det derfra - litt snodig å få beskjed om dette på en bil som bare er noen måneder gammel..

Jeg har fått verkstedtime, men frem til da vil jo denne bilen bli stående i garasjen. Jeg synes jo dette ikke holder mål overhodet og vurderer bare å stikke innom en annen bilforhandler å kjøpe meg en ny bil og legge denne ID.4 ut for salg så fort den bli fikset. Jeg har råd til å ta tapet  - men jeg hadde jo tro på at VW var en driftsikker bil og at forhandler ville stille opp skulle det være noe. Men er dette en SW feil som tekniker antyder, så man må vente på en fiks der - og frem til da så vil jo denne bilen bare skru av AWD systemet helt random - og i mitt tilfelle så blir det vel heller ikke random fordi det skje på samme sted hele tiden....

Jeg har dog også en annen AWD drive bil som fruen bruker til vanlig - og nå bruker jeg den. Dvs. jeg må jo kjøre hun på jobb før jeg selv drar avgårde på jobb og hente hun etter jobb siden vi reiser hver vår himmelretning så blir det jo hersens tungvindt dette.

Legger inn info her så fort jeg får vite noe mer - og om andre kanskje har opplevd noe lignende er det jo bare å følge med med info her. Også interessert i å høre hva slags bistand verkstedet har gitt andre i lignende situasjon - dette er første gang jeg har blitt avvist for lånebil - kanskje er det er noe nytt de har begynt med nå?

MinID

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 07. januar 2025, klokken 07:39Legger inn info her så fort jeg får vite noe mer - og om andre kanskje har opplevd noe lignende er det jo bare å følge med med info her. Også interessert i å høre hva slags bistand verkstedet har gitt andre i lignende situasjon - dette er første gang jeg har blitt avvist for lånebil - kanskje er det er noe nytt de har begynt med nå?

Har du vurdert reklamasjon? De har nå bare 2 forsøk på å rette en feil. Og dette er åpenbart en feil.

De gangene jeg har opplevd dette, har det vært fra kald bil. Dvs aldri opplevd dette når bilen allerede var i bruk. Usikker på om det har noe å si, men kan være greit å vite i forhold til feilsøk for verksted.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA