Hovedmeny

Feil/Mangler

Startet av hELgenen, tirsdag 01. august 2023, klokken 07:28

« forrige - neste »

MinID

Sitat fra: hELgenen på torsdag 23. januar 2025, klokken 06:57
Sitat fra: MinID på onsdag 22. januar 2025, klokken 23:37
Sitat fra: hELgenen på onsdag 22. januar 2025, klokken 16:57
Sitat fra: MinID på onsdag 22. januar 2025, klokken 13:19Sw 4.0 og 4.1 får update ti 5.4. Antagelig i Q2 2025. Satser på at forbedringen awd ligger i oppdateringen.

Ja,samme jeg har hørt. Med jeg fikk ikke Q2 som prognose med "i løpet av året"

Dette er bare for dumt spør du meg. Vil trolig renne på med flere som får denne feilen resten av denne vinteren.

I praksis vil man kunne hevde å ha en bil som skrur av AWD så fort man opplever å skli..Mao når man har bruk for den..Gir jo null mening dette.

Egentlig overasket at vi ikke har hørt om flere tilfeller. Trossalt solgt noen tusen av awd med sw 4.0 eller nyere. Ikke sett noen i face grupper meldt om dette.

Oppdateringen som kommer blir gjort hos forhandler, antagelig for å bytte 12v samtidig.

At også 12V må byttes overrasker meg. De hadde jo en slik aksjon også med forrige modell. At 12V tappes fort har jeg selv sett ved at funksjoner skrus av..f.eks welcome home samt at app ikke får kontakt med bilen,eller man nektes forvarme av bilen. Alt trolig gjort for å spare energi på 12V batteriet. Har sett alt dette og også her skal 12V byttes. Det er jo regelrett trist at VW ikke har kontroll på dette. 12V har jo vært en issue med ymse merker og modeller,og det er snodig at man ikke har lykkes å eliminere alt dette hos VW. Enkekte andre merker har NULL problemer,så det lar seg jo løse. Føler at mange modeller ennå ikke er ferdig utviklet...og det er nesten ikke til å tro..har kjørt elbil i langt over 10 år nå..

Ny sikkerhetsfunksjon på 12v batterier fra sw 4.0 i henhold til UNECE. Det krever en høyere energi reserve for å opprettholde sikkerhetsfunksjoner som styring og bremsing. Kommer 12v batteriet for lavt, kobles komforfunksjoner ut (les app, auto låsing m.m.). Byttes fra EFB batteri til et AMG batteri. Har måttet bytte selv. Mange står i kø for å få byttet, pga truffet av dette etter at vinteren kom. Fra uke 48 2024 ble AMG levert fra fabrikk. Pga av denne sikkerhetsendringen har de bommet med for svakt 12v.
ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 4.0,

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

Rexen

Kansje ikke feil eller mangel, men: Jeg har opprettet min kone som Gjest i ny app og bilen forlanger pin kode hver gang hun skal kjøre. Hvordan unngå det?
VW ID4 4Motion Highline bestilt
VW ID4 GTX 2022
BMW 525 d x-drive 2012
Mazda 3 2012

vinterdekk

Sitat fra: MinID på torsdag 23. januar 2025, klokken 10:48Ny sikkerhetsfunksjon på 12v batterier fra sw 4.0 i henhold til UNECE. Det krever en høyere energi reserve for å opprettholde sikkerhetsfunksjoner som styring og bremsing. Kommer 12v batteriet for lavt, kobles komforfunksjoner ut (les app, auto låsing m.m.). Byttes fra EFB batteri til et AMG batteri. Har måttet bytte selv. Mange står i kø for å få byttet, pga truffet av dette etter at vinteren kom. Fra uke 48 2024 ble AMG levert fra fabrikk. Pga av denne sikkerhetsendringen har de bommet med for svakt 12v.

Takk for innsikten. Har time for kontroll av 12V, ny rutine hos forhandler er at man må inn to ganger før de bytter. Først sjekk deretter bytte. Det virker litt rart i og med at VW sitter på mye data om bilen, og vet at den ofte går offline pga. lite strøm (jeg får jo beskjed i Volkswagen-appen tross alt). De vet også produksjonsuke (en gang i sommeren 2024). Hos meg er dette veldig temperatur-avhengig og kommer ikke unna problemet ved å være bevisst på lading og kjøremønster.

Kan du dele hvilket 12V batteri du har montert på egenhånd? Og hvor du har bestilt det fra?
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

daktari

Sitat fra: Rexen på lørdag 25. januar 2025, klokken 19:06Kansje ikke feil eller mangel, men: Jeg har opprettet min kone som Gjest i ny app og bilen forlanger pin kode hver gang hun skal kjøre. Hvordan unngå det?
Det er bedre å dele samme bruker i appen og bilen.

Vil gjette du kan slå av pin i bilen et sted.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

hELgenen

Sitat fra: MinID på torsdag 23. januar 2025, klokken 10:48
Sitat fra: MinID på onsdag 22. januar 2025, klokken 13:19Sw 4.0 og 4.1 får update ti 5.4. Antagelig i Q2 2025. Satser på at forbedringen awd ligger i oppdateringen.

Dette er bare for dumt spør du meg. Vil trolig renne på med flere som får denne feilen resten av denne vinteren.

I praksis vil man kunne hevde å ha en bil som skrur av AWD så fort man opplever å skli..Mao når man har bruk for den..Gir jo null mening dette.

Egentlig overasket at vi ikke har hørt om flere tilfeller. Trossalt solgt noen tusen av awd med sw 4.0 eller nyere. Ikke sett noen i face grupper meldt om dette.

Oppdateringen som kommer blir gjort hos forhandler, antagelig for å bytte 12v samtidig.

At også 12V må byttes overrasker meg. De hadde jo en slik aksjon også med forrige modell. At 12V tappes fort har jeg selv sett ved at funksjoner skrus av..f.eks welcome home samt at app ikke får kontakt med bilen,eller man nektes forvarme av bilen. Alt trolig gjort for å spare energi på 12V batteriet. Har sett alt dette og også her skal 12V byttes. Det er jo regelrett trist at VW ikke har kontroll på dette. 12V har jo vært en issue med ymse merker og modeller,og det er snodig at man ikke har lykkes å eliminere alt dette hos VW. Enkekte andre merker har NULL problemer,så det lar seg jo løse. Føler at mange modeller ennå ikke er ferdig utviklet...og det er nesten ikke til å tro..har kjørt elbil i langt over 10 år nå..

Ny sikkerhetsfunksjon på 12v batterier fra sw 4.0 i henhold til UNECE. Det krever en høyere energi reserve for å opprettholde sikkerhetsfunksjoner som styring og bremsing. Kommer 12v batteriet for lavt, kobles komforfunksjoner ut (les app, auto låsing m.m.). Byttes fra EFB batteri til et AMG batteri. Har måttet bytte selv. Mange står i kø for å få byttet, pga truffet av dette etter at vinteren kom. Fra uke 48 2024 ble AMG levert fra fabrikk. Pga av denne sikkerhetsendringen har de bommet med for svakt 12v.

Er vel mange tusen som skal bytte?. Skal også bytte 12V. Fikk beskjed om at dette ville ta tid da se hadde 1100 eller noe slikt i kø foran meg..

MinID

Sitat fra: hELgenen på søndag 26. januar 2025, klokken 13:36
Sitat fra: MinID på torsdag 23. januar 2025, klokken 10:48

Er vel mange tusen som skal bytte?. Skal også bytte 12V. Fikk beskjed om at dette ville ta tid da se hadde 1100 eller noe slikt i kø foran meg..

Vet ikke hvor mange. Antagelig alle med sw 4.0 eller høyere som er produsert frem til uke 48 2024. Det er antagelig over 10000 biler. Noen har allerede byttet, meg deriblant.

MinID

Sitat fra: Rexen på lørdag 25. januar 2025, klokken 19:06Kansje ikke feil eller mangel, men: Jeg har opprettet min kone som Gjest i ny app og bilen forlanger pin kode hver gang hun skal kjøre. Hvordan unngå det?

Det ligger innstillinger i påloggingsmenyen på hver profil, der kan du velge bort pinkode. Se litt rundt der, så finner du det.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA