Hovedmeny

Q6 - tester

Startet av daktari, onsdag 26. juli 2023, klokken 11:40

« forrige - neste »

turfsurf

Samt hull av forskjellige slag i asfalten.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Kjell Salvigsen

Sitat fra: daktari på tirsdag 30. juli 2024, klokken 07:36"Slag og støt" er typisk trikkeskinner, lave fortauskanter ved parering, slitte fartsdumper der betongklossene stikker litt opp.
Det kan vel også være hull i veien, telehiv/større "humper"/som også kan gi slag i bilen på mer slitte småveier. Det kan merkes godt i bilen. Kjørte på slike veier fra Vestby mot Hvitsten og Drøbak området og bilen taklet det bra mener jeg.
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

daktari

Sitat fra: Kjell Salvigsen på tirsdag 30. juli 2024, klokken 08:35
Sitat fra: daktari på tirsdag 30. juli 2024, klokken 07:36"Slag og støt" er typisk trikkeskinner, lave fortauskanter ved parering, slitte fartsdumper der betongklossene stikker litt opp.
Det kan vel også være hull i veien, telehiv/større "humper"/som også kan gi slag i bilen på mer slitte småveier. Det kan merkes godt i bilen. Kjørte på slike veier fra Vestby mot Hvitsten og Drøbak området og bilen taklet det bra mener jeg.
Jeg vil si nei, for dumper vs skarpe kanter håndteres veldig forskjellig mtp støy i forskjellige biler. Noen klinker og smeller i oppheng og hele bilen, mens andre demper det. Alle biler fjærer vekk runde dumper/undulasjoner ganske godt.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

RJK

Sitat fra: Kjell Salvigsen på mandag 29. juli 2024, klokken 18:29Som tidligere erfaren e-tron 55 eier ble jeg svært nysgjerrig på støy og komfort nivået på nye q6 etter å ha lest Motor testen av bilen. Jeg kaster meg på og skriver min opplevelse:

Vil anbefale alle å teste bilen selv og ikke stole blindt på Motor i denne saken. Jeg lånte bilen en snau time i dag. Samme dekkdimensjon som testbilen, Pirelli P Zero. Min testbil hadde luftfjæring, ble kjørt i comfort mode.

Jeg kjørte omlag halve turen på motorvei i 90- 110 km soner og halve turen på slitte landeveier med mye humper og slitt/grov asfalt. Jeg kjenner meg ikke igjen i Motor sin fremstilling her, jeg opplevde bilen som meget komfortabel og stille. På motorveien hørte man nesten ikke de andre kjøretøyene, bare en anelse dekkstøy.

På grov asfalt var det en strekning man hørte mer romling/resonans, det er etter min mening naturlig med så stor dekkdimensjon og stive sommerdekk. Har kjørt både Mercedes eqe suv, eqs SUV, Bmw i4 m50 og andre  biler på samme strekning og q6 skiller seg ikke nevneverdig ut slik jeg oppfatter det. Skal ikke påstå q6 er den stilleste elbilen i den klassen, men den er utvilsomt blant de beste mener jeg. Kan kalles premium mener, selv om den for noen mer kresne kan ha for mye plast /hardere materialer. (det synes jeg eqe eqs også hadde enkelte steder)

Så det er svært underlig at motor gir den 5/10 poeng på komfort. Jeg er var på ulyder og opplevde noen ganger el-motorlyd på min Audi e tron 55 litt plagsom i enkelte hastigheter, dette var langt unna det nivået. Min teori er at det må ha vært noe galt med testbil , enten dekk eller annet. Etter min mening burde Motor bedt om en annen lånebil fra Audi for å kontrollsjekke om en premium bil fra Audi virkelig støyer så mye... Det hadde etter min mening vært mer fair. En annen teori er at motor blåser dette veldig opp og smører godt på for å få mange lesere og mer temperatur i kommentarfeltene.

Motor skriver også «Testbilen har heller ikke luftfjæring. Da må du kjøpe høyeste utstyrsgrad, som starter på 877.000 kroner. Effekten av luftfjæring varierer med ulike modeller. Systemet gir ofte mer komfort i fart, men fjerner uansett ikke slag og støt mot asfalten. Q6 er ikke spesielt sofistikert på dette feltet.» Jeg kjørte på meget humpete og slitte veier deler av turen og opplevde ikke slag og støt, jeg mener q6 taklet dette meget bra/sofistikert. Skal ikke uttale meg om bil uten luftfjæring, mulig den oppleves slik.

Dette er absolutt en bil jeg kunne tenkt meg dersom jeg skal kjøpe bil i det pris området!
Er det ikke litt merkelig å teste en bil med luftfjæring, og så finne ut at den oppfører seg noe endret fra en tilsvarende bil uten luftfjæring, og så bruke det resultatet til å diskreditere testen?

Skulle du gjort det reelt, burde du jo testet en bil uten luftfjæring, du også. Nå leser ihvertfall jeg det som at man bør/må bruke x antall 1000-lapper på luftfjæring for å unngå det som Motor beskriver.

For all del, det kan selvsagt være noe med testbilen eller at Motor overdriver problemene, men det kan samtidig være at dette i praksis er forskjellen på samme bil med og uten luftfjæring! Eller...!?! 8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Kjell Salvigsen

Sitat fra: daktari på tirsdag 30. juli 2024, klokken 12:02
Sitat fra: Kjell Salvigsen på tirsdag 30. juli 2024, klokken 08:35
Jeg vil si nei, for dumper vs skarpe kanter håndteres veldig forskjellig mtp støy i forskjellige biler. Noen klinker og smeller i oppheng og hele bilen, mens andre demper det. Alle biler fjærer vekk runde dumper/undulasjoner ganske godt.
Da tenker vi ulikt, helt ok det 👍
Audi e-tron 55 solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt

Kjell Salvigsen

Sitat fra: RJK på tirsdag 30. juli 2024, klokken 14:53
Sitat fra: Kjell Salvigsen på mandag 29. juli 2024, klokken 18:29Som tidligere erfaren e-tron 55 eier ble jeg svært nysgjerrig på støy og komfort nivået på nye q6 etter å ha lest Motor testen av bilen. Jeg kaster meg på og skriver min opplevelse:

Vil anbefale alle å teste bilen selv og ikke stole blindt på Motor i denne saken. Jeg lånte bilen en snau time i dag. Samme dekkdimensjon som testbilen, Pirelli P Zero. Min testbil hadde luftfjæring, ble kjørt i comfort mode.

Jeg kjørte omlag halve turen på motorvei i 90- 110 km soner og halve turen på slitte landeveier med mye humper og slitt/grov asfalt. Jeg kjenner meg ikke igjen i Motor sin fremstilling her, jeg opplevde bilen som meget komfortabel og stille. På motorveien hørte man nesten ikke de andre kjøretøyene, bare en anelse dekkstøy.

På grov asfalt var det en strekning man hørte mer romling/resonans, det er etter min mening naturlig med så stor dekkdimensjon og stive sommerdekk. Har kjørt både Mercedes eqe suv, eqs SUV, Bmw i4 m50 og andre  biler på samme strekning og q6 skiller seg ikke nevneverdig ut slik jeg oppfatter det. Skal ikke påstå q6 er den stilleste elbilen i den klassen, men den er utvilsomt blant de beste mener jeg. Kan kalles premium mener, selv om den for noen mer kresne kan ha for mye plast /hardere materialer. (det synes jeg eqe eqs også hadde enkelte steder)

Så det er svært underlig at motor gir den 5/10 poeng på komfort. Jeg er var på ulyder og opplevde noen ganger el-motorlyd på min Audi e tron 55 litt plagsom i enkelte hastigheter, dette var langt unna det nivået. Min teori er at det må ha vært noe galt med testbil , enten dekk eller annet. Etter min mening burde Motor bedt om en annen lånebil fra Audi for å kontrollsjekke om en premium bil fra Audi virkelig støyer så mye... Det hadde etter min mening vært mer fair. En annen teori er at motor blåser dette veldig opp og smører godt på for å få mange lesere og mer temperatur i kommentarfeltene.

Motor skriver også «Testbilen har heller ikke luftfjæring. Da må du kjøpe høyeste utstyrsgrad, som starter på 877.000 kroner. Effekten av luftfjæring varierer med ulike modeller. Systemet gir ofte mer komfort i fart, men fjerner uansett ikke slag og støt mot asfalten. Q6 er ikke spesielt sofistikert på dette feltet.» Jeg kjørte på meget humpete og slitte veier deler av turen og opplevde ikke slag og støt, jeg mener q6 taklet dette meget bra/sofistikert. Skal ikke uttale meg om bil uten luftfjæring, mulig den oppleves slik.

Dette er absolutt en bil jeg kunne tenkt meg dersom jeg skal kjøpe bil i det pris området!
Er det ikke litt merkelig å teste en bil med luftfjæring, og så finne ut at den oppfører seg noe endret fra en tilsvarende bil uten luftfjæring, og så bruke det resultatet til å diskreditere testen?

Skulle du gjort det reelt, burde du jo testet en bil uten luftfjæring, du også. Nå leser ihvertfall jeg det som at man bør/må bruke x antall 1000-lapper på luftfjæring for å unngå det som Motor beskriver.

For all del, det kan selvsagt være noe med testbilen eller at Motor overdriver problemene, men det kan samtidig være at dette i praksis er forskjellen på samme bil med og uten luftfjæring! Eller...!?! 8)

Du kan selvsagt ha et poeng og jeg ville selvfølgelig testet en bil uten luftfjæring om de hadde hatt det. Luftfjæring inngår i det mest omfattende utstyrsnivå/pakken og koster 95000 kr utover basis utgaven. Da får man utrolig mye ekstra til å være Audi. Da jeg kjøpte en e tron 55 da den kom, fikk man omtrent ingenting for 95.000 ekstra, måtte til og med kjøpe setevarme foran, carplay mulighet mm. Svært ribbet den gang, heldigvis nye tider nå.

Nå var hovedfokus støyen, "turbin lignende støy" som Motor kaller det, i følge dem neppe fra dekkene. Slik støy opplevde ikke jeg, den tror jeg ikke har noe med luftfjæring eller ikke å gjøre. Det skal ha vært en svært trettende lyd både journalist og ulike passasjerer ble plaget av. Tviler på at Tesla Bjørn hadde holdt ut flere tusen km i en slik trettende og plagsom støy... Jeg hadde en turbin lignende lyd i noen lave hastighets områder med min tidlige e tron 55, den fant jeg heldigvis ikke i q6.
Audi e-tron 55 solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt

daktari

Flere svensker, som neppe leser motor, som påpeker samme problem med støy.
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Kjell Salvigsen

Sitat fra: daktari på onsdag 31. juli 2024, klokken 11:13Flere svensker, som neppe leser motor, som påpeker samme problem med støy.

På Internett finner man som regel noe som støtter både det ene og det andre. Ja, virkeligheten er som regel langt mer nyansert enn både det Motor bestemt fastslår og det entusiaster opplever med biler de har lagt mye penger i. I den norske eier gruppen på Facebook finner man en del som overhodet ikke kjenner seg igjen i Motor sitt syn, se bilder under.

Men Ja, det kan jo definitivt tyde på at noen biler har en utfordring med støy, hvor stort dette problemet oppleves varierer jo veldig. Tesla Bjørn og Rune T Larsen som leder q6 owners group er vel de som har kjørt bilene klart lengst. De nevner også litt om dette, men det fremstår ikke som er betydelig problem slik Motor hevder. De skriver at det er "direkte trettende", en "turbin lignende lyd" som de ikke tror er dekkstøy.

Dekkstøy er en sak, men den "turbin lignende" lyden Motor beskriver som "dirkete trettende" kan være noe helt annet. Jeg opplevde turbin lignende støy på min e tron 55 i noen lavere hastigheter og vet veldig godt hva slik lyd er. Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg ikke opplevde det på q6 jeg kjørte.

Som jeg skriver over, alle bør ta turen innom en forhandler og selv kjøre minst en times tur på alt fra motorvei til slitte landeveier. Vi legger ofte alt for mye vekt på hva andre mener, særlig medier som tester bilene har stor påvirkningskraft. Prøv gjerne biler fra ulike forhandlere også, kan være lurt dersom man vurderer en q6.
Audi e-tron 55 solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt

KLH

Prøvekjørte en Q6 med luftfjæring og 20-tommers hjul her om dagen, og var ikke fornøyd med hjulstøy på motorvei. Lyden minnet om den som kommer fra dårlig hjullager på gammel bil. Ikke veldig fremtredende, men slitsom nok til at jeg ikke bruker et 7-sifret beløp på en bil med mer støy enn EQCen jeg har i dag.

Håper Audi får gjort noe med denne støyen (og gjerne får redusert prisen litt), da alt annet med bilen passet meg veldig bra.
2024 BMW iX1
2022 Hyundai ioniq 5 (skranglekasse) - solgt
2020 Mercedes EQC
2019 Tesla Model 3 (med hengerfeste) - solgt
2019 Kia E-Niro - solgt
2019 Tesla Model 3 (uten hengerfeste) - solgt
2017 Hyundai Ioniq - solgt

daktari

Om dette fremstilles som et betydelig problem kommer an på agenda hos den som rapporterer, og den som skal kjøpe bilen. Rune Larsen drivere flere e-tron nettsider og har en bias. Bjørn Nyland er mer nyansert som med de fleste biler, og gir ikke dette så mye plass. Men han kommenterer det tydelig og man hører lyden i videoene hans.

Akkurat nå bør man som kjøper absolutt ta en prøvetur. For mange betyr ikke veistøy noe (jfr snart 100.000 Tesla på veien i Norge), for andre er det døden i bøtta.

Dette kan være et før-serie-problem. Det kan være en design eller ikke, og kanskje det fikses radkt eller først i senere årganger.

Kjell Salvigsen

Sitat fra: KLH på onsdag 31. juli 2024, klokken 11:52Prøvekjørte en Q6 med luftfjæring og 20-tommers hjul her om dagen, og var ikke fornøyd med hjulstøy på motorvei. Lyden minnet om den som kommer fra dårlig hjullager på gammel bil. Ikke veldig fremtredende, men slitsom nok til at jeg ikke bruker et 7-sifret beløp på en bil med mer støy enn EQCen jeg har i dag.

Håper Audi får gjort noe med denne støyen (og gjerne får redusert prisen litt), da alt annet med bilen passet meg veldig bra.

Hørte du en fremtredende "turbin lignende" støy som Motor beskriver som "meget trettende
" og som de ikke tror er dekkstøy?

Dekkstøy er en ting, turbin lyd er noe helt annet som jeg har opplevd på tidligere elbil.

Nye sommerdekk i store dimensjoner romler dessverre en god del, særlig når de er nye. Jeg kjørte i løpet av et travel test døgn både q6, nyeste tmy, nyeste Tm3 og Nissan Arya på samme testrunde. Selvsagt ulike priser på disse bilene, men gir likevel en viss indikasjon på om q6 bråker like mye som Tmy, slik Motor påstår. Alle bilene romler noe på motorveien i høye hastigheter og grov slitt asfalt, q6 skilte seg ikke ut. Den skilte seg klart ut på at den var mer isolert mot annen trafikk som vogntog jeg kjørte forbi og annen støy rundt meg. Noe Dekkstøy /romling ja i noen situasjoner , men ingen turbin lyd.

Kjørte også helt nye mercedes eqs og eqe suver en tid tilbake på motorvei til Sverige. Fantastisk komfortabel og støysvake biler, men til og med de gir hørbar romling på slitt motorvei asfalt grunnet store dekk dimensjoner og nye stive dekk.
Audi e-tron 55 solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt

Kjell Salvigsen

Sitat fra: daktari på onsdag 31. juli 2024, klokken 11:58Om dette fremstilles som et betydelig problem kommer an på agenda hos den som rapporterer, og den som skal kjøpe bilen. Rune Larsen drivere flere e-tron nettsider og har en bias. Bjørn Nyland er mer nyansert som med de fleste biler, og gir ikke dette så mye plass. Men han kommenterer det tydelig og man hører lyden i videoene hans.

Akkurat nå bør man som kjøper absolutt ta en prøvetur. For mange betyr ikke veistøy noe (jfr snart 100.000 Tesla på veien i Norge), for andre er det døden i bøtta.

Dette kan være et før-serie-problem. Det kan være en design eller ikke, og kanskje det fikses radkt eller først i senere årganger.

Jeg tror Ingen er helt objektive /nøytrale, det er en kunst få av oss klarer å beherske. Men jeg forventer mer sannhets søkende og nyansert stoff fra redaltørstyrt media som Motor, medlemsblad for NAF medlemmer, eid av NAF.

Jeg påstår ikke at q6 er stillest i klassen og at Audi har gjort en god nok jobb her. Jeg har for lite grunnlag til det. Samtidig er svært kritisk til sensasjons fremstilling Motor kommer med, er den nyansert og bygget på sannhets søkende, bred journalistikk slik redaktør plakaten oppfordrer til?

Jeg tror sannheten er et sted godt unna Motor sin fremstilling. Q6 som bil fortjener neppe rekordlave 5/10 på komfort grunnet støy, ei heller toppkarakter. Motor burde ha testet minst en bil til, det hadde vært redelig journalistikk - også en viktig verdi redaktør plakaten tydelig oppfordrer til.
Audi e-tron 55 solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt

OlaM

Sitat fra: daktari på onsdag 31. juli 2024, klokken 11:58døden i bøtta

Bøyer meg i hatten for et nytt favorittuttrykk!  ;D
'21 3LR

turfsurf

Jeg har opplevd en del turbin lignende lyd fra visse typer dekk. Det kan jo være forskjellige dekk på testbilene.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Kjell Salvigsen

Sitat fra: turfsurf på onsdag 31. juli 2024, klokken 13:03Jeg har opplevd en del turbin lignende lyd fra visse typer dekk. Det kan jo være forskjellige dekk på testbilene.

Kan absolutt være en mulighet, derfor burde Motor testet minst en bil til. Tipper/håper at Audi jobber med dette og tester ulike typer dekk og felger.

Jeg husker Nokian en periode hadde dekk som ble omtalt som ulende/romlende. Vi hadde dekkene på 2 av bilene våre, men opplevde bare litt av dette problemet på den ene av bilene i noen hastigheter og på noen få underlag. I kommentarfeltene var det svært delte meninger og opplevelser av disse dekkene.

I Elbiler kommer evt ulyder fort frem og kan være irriterende for mer sensitive personer.

Jeg opplevde selv knirk i panorama tak på min id. 4 og måtte smøre dette opp noen ganger,så jeg vil si jeg reagerer på ulyder/ubehagelig støy. I q6 ble jeg ikke plaget overhodet.

Audi e-tron 55 solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA