Hovedmeny

Q6 - tester

Startet av daktari, onsdag 26. juli 2023, klokken 11:40

« forrige - neste »

daktari

Hvis det er dekk så er problemet at man ikke kan velge sommerdekkene. Fabrikken velger for deg. Gjerne et par alternativer. Felgene kan man derimot gjerne oppgrader, men sjelden nedgradere.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

ToWalkOrDrive

Hmmmm....denne turbinlyden Motor skriver om....dere tror ikke det kan ha noe med E-Sound å gjøre? Ref TEK-testen?
Tesla Model Y                         2021-

daktari

Jo, det kan jo være det. Men veldig snodig valg av ingeniørene i så fall.

BMW f.eks har en 100% deaktiverbar kunstig lyd, men når aktivert er den kun aktiv med aksellerasjon. Ikke på flat vei i rolig kjøring.
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Kjell Salvigsen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 31. juli 2024, klokken 15:28Hmmmm....denne turbinlyden Motor skriver om....dere tror ikke det kan ha noe med E-Sound å gjøre? Ref TEK-testen?

Jeg ser på reg nr på testbilen at både Tek og Motor testet samme bil. Jeg testet også en bra spekket bil, men la ikke merke til e sound. Mulig den aktiveres i annen kjøre modus, feks sport. Jeg kjørte i komfort og det var ingen kunstig lyd. Kan jo være så enkelt som at det er dette som lagde støy fordi det var aktivert uten at testerne i Motor visste om dette. Man kan slå det av slik jeg oppfatter det med å sette sound på comfort,noe kanskje ikke Motor visste eller testet grundig nok ut.
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

daktari

Mener Tek eller Bjørn skrev noe pm at de ikke klarte skru det av.

OlaM

Sitat fra: Kjell Salvigsen på onsdag 31. juli 2024, klokken 14:25Jeg husker Nokian en periode hadde dekk som ble omtalt som ulende/romlende. Vi hadde dekkene på 2 av bilene våre, men opplevde bare litt av dette problemet på den ene av bilene i noen hastigheter og på noen få underlag. I kommentarfeltene var det svært delte meninger og opplevelser av disse dekkene.

Jeg har samme erfaring med Hakka R3, ble mindre etter hvert som de ble litt slitt. Tipper det er mer irriterende hvis man har et sånt underlag på jobbveien og opplever det hver dag.

Tyskerne gjør mye dumskap i software, men en kunstig ulende lyd i fart tror jeg selv de ville holdt seg for god for. Jeg vil tippe det er dekkene. Her er et par eksempler på støyklager på P Zero:

https://www.mustang6g.com/forums/threads/pirelli-p-zero-roaring-noise.178962/

https://www.reddit.com/r/Porsche/comments/16nqlpt/p_zeros_are_really_noisy/

Men ta det med en god neve salt, å google etter sånne eksempler gir veldig lett confirmation bias.

Nå sier jo Motor at de opplever det forandrer seg på samme underlag og samme fart. Jeg vil si at det tyder MER på dekkene og ikke mindre. En "grunnleggende konstruksjonsfeil" vil jo heller ikke drive å endre lyd på samme underlag og samme fart. Mens i praksis er underlaget litt forskjellig hele tiden, hjulsporene kan ha litt forskjellig dybde over forskjellig grunn og de brede dekkene kan sikkert lage forskjellig lyd alt etter hvor flat bakken under er.
'21 3LR

chargedup

Virker veldig rart at E sound ikke skal være mulig å skru av. På I-pace, Taycan, EQE, Ioniq 5N osv kan man skru det av og på som man vil.
På min leting har jeg kun funnet Mazda MX30 som har blitt lansert med at lyden ikke kan skrus av, men selv der finnes det tydeligvis en prosedyre for å skru det av, ref: https://elbilforum.no/index.php?topic=56804.0
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

ToWalkOrDrive

En annen ting er at om du først skal lage en sånn bil-test, hvor du ender opp med å "slakte" støynivået; da ville jeg som en "oppsøkende utforskende journalist" ha prøvd å skifte hjul/dekk for å se om det endret noe, og så gjerne hørt med de en fikk låne bilen fra om du kunne få teste et annet eksemplar, i tilfelle det var noe feil med akkurat den bilen, og også høre med importøren om de har noen kommentar / løsning til lyden. Men det gir selvsagt langt flere klikk ved å slakte.

chargedup

Nå er vel ikke det å skifte dekk journalistens oppgave. Deres oppgave er å teste den bilen man får levert fra importøren. Dersom importøren leverer en bil med feil (dersom det er en feil med bilen), er det ikke journalistens oppgave å finne ut hvorfor.
Det er normalt at journalisten sier ifra til sin kontaktperson hos importøren, dersom man ikke forstår hvordan man skrur av E-sound eller hvis man skal "slakte" bilen for støynivået. Hvis Møller mener det må være noe feil med bilen eller at de fortjener en ny sjanse, må de kontakte journalisten og tilby en annen bil. Da vil gjerne journalisten skrive at vi fikk et nytt testeksemplar, da støynivået på første testbilen var veldig høyt.

Møller pleier normalt sett være på ballen dersom de mener noe er feil med bilen eller testen, så det er nok  dessverre en kombinasjon med dekk/felger/dempere som gjør bilen bråkete. Så kan man håpe at det er så enkelt som at Audi leverer andre dekk til de som ikke har fått bilen enda eller at selgere fraråder en viss kombinasjon av utstyr.

Nå var det vel en i tråden her som også hadde sendt e-post til både kundeservice og en av produktsjefene i Audi, men "vi" venter vel fortsatt på svar?
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

ToWalkOrDrive

Sitat fra: chargedup på torsdag 01. august 2024, klokken 11:26Nå er vel ikke det å skifte dekk journalistens oppgave. Deres oppgave er å teste den bilen man får levert fra importøren. Dersom importøren leverer en bil med feil (dersom det er en feil med bilen), er det ikke journalistens oppgave å finne ut hvorfor.
Det er normalt at journalisten sier ifra til sin kontaktperson hos importøren, dersom man ikke forstår hvordan man skrur av E-sound eller hvis man skal "slakte" bilen for støynivået. Hvis Møller mener det må være noe feil med bilen eller at de fortjener en ny sjanse, må de kontakte journalisten og tilby en annen bil. Da vil gjerne journalisten skrive at vi fikk et nytt testeksemplar, da støynivået på første testbilen var veldig høyt.

Møller pleier normalt sett være på ballen dersom de mener noe er feil med bilen eller testen, så det er nok  dessverre en kombinasjon med dekk/felger/dempere som gjør bilen bråkete. Så kan man håpe at det er så enkelt som at Audi leverer andre dekk til de som ikke har fått bilen enda eller at selgere fraråder en viss kombinasjon av utstyr.

Nå var det vel en i tråden her som også hadde sendt e-post til både kundeservice og en av produktsjefene i Audi, men "vi" venter vel fortsatt på svar?

Jeg tenker det er helt motsatt.

Jeg tenker at en elbiltester som jobber for et "magasin" utfører et forskningsprosjekt. I et slikt prosjekt er validitet og reliabilitet viktig. Reliabiliteten er et uttrykk for hvor pålitelige data vi har, og hvor nøyaktig datainnsamlingen er foretatt. Validiteten viser i hvilken grad vi har data som er gyldige eller relevante for de problemstillingene som skal belyses.

Jeg vil da si det er svært viktig av testeren å vite at resultatet han "følte" ikke var en "one off" ettersom resultatet får så store konsekvenser for mulige bilkjøpere. Bilkjøpere som i fremtiden skal stole på magasinet. Bilkjøpere som baserer kjøp i milliardklassen basert på testen. Da er det minste en kan forvente seg at testeren hiver på noen andre dekk, og får lagt inn informasjon om det og, for leseren å lese.

Rosstopher

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 01. august 2024, klokken 13:10
Sitat fra: chargedup på torsdag 01. august 2024, klokken 11:26Nå er vel ikke det å skifte dekk journalistens oppgave. Deres oppgave er å teste den bilen man får levert fra importøren. Dersom importøren leverer en bil med feil (dersom det er en feil med bilen), er det ikke journalistens oppgave å finne ut hvorfor.

Jeg tenker det er helt motsatt.

Jeg tenker at en elbiltester som jobber for et "magasin" utfører et forskningsprosjekt. I et slikt prosjekt er validitet og reliabilitet viktig. Reliabiliteten er et uttrykk for hvor pålitelige data vi har, og hvor nøyaktig datainnsamlingen er foretatt. Validiteten viser i hvilken grad vi har data som er gyldige eller relevante for de problemstillingene som skal belyses.

Jeg vil da si det er svært viktig av testeren å vite at resultatet han "følte" ikke var en "one off" ettersom resultatet får så store konsekvenser for mulige bilkjøpere. Bilkjøpere som i fremtiden skal stole på magasinet. Bilkjøpere som baserer kjøp i milliardklassen basert på testen. Da er det minste en kan forvente seg at testeren hiver på noen andre dekk, og får lagt inn informasjon om det og, for leseren å lese.

Å bytte dekk kan vi ikke forvente at journalister skal gjøre, men hvis det er noe som er så elendig som Motor skal ha det til burde nok journalisten ha spurt de som lånte ut bilen om den virkelig skal være sånn.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Kjell Salvigsen

I Grunnmuren for journalistikk ligger det å gå inn i saken med åpen og spørrende holdning. Jeg mener det bør medføre at man stiller seg spørsmål om en Audi i den prisklassen virkelig støyer så mye som det Motor her beskriver. Videre burde man, som flere her påpeker, forsøkt å teste minst en bil til for å se om dette virkelig stemte. Da kan Man si man har brukt flere kilder, undersøkt grundigere og opptrådt redelig...

En annen test jeg fant, der to relativt erfarne testere kjører bilen sammen, påpeker også romling, mer støy enn q8. Men langt fra samme kritikk som det Motor har gitt. Dette er dog en bil med 21" og luftfjæring. De virker ellers saklige og kommer med en god del kritiske blikk også.

https://m.youtube.com/watch?v=2z0I_jSmWXI
Audi e-tron 55 solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt

Trond.m

Sitat fra: chargedup på torsdag 01. august 2024, klokken 11:26Nå var det vel en i tråden her som også hadde sendt e-post til både kundeservice og en av produktsjefene i Audi, men "vi" venter vel fortsatt på svar?
Fikk faktisk svar i dag. Møller skriver at har en dialog med fabrikken, da de også registrerer litt høyere dekkstøy på 20 tom enn 21 tom. De framhever imidlertid at Q6 likevel er en av de bilene med lavest målt støy i kupeen. De avslutter med:

«Vi kan pr. nå bare be om at du gir oss tid til å undersøke videre og finne den beste løsningen»

Så får vi se da om dette bare er en avledningsmanøver eller om de faktisk har til hensikt å gjøre noe.

Skogs

Sitat fra: Trond.m på torsdag 01. august 2024, klokken 18:15Fikk faktisk svar i dag. Møller skriver at har en dialog med fabrikken, da de også registrerer litt høyere dekkstøy på 20 tom enn 21 tom. De framhever imidlertid at Q6 likevel er en av de bilene med lavest målt støy i kupeen.

Målt støy er vel ikke det samme som sjenerende og eventuelt ubehagelig støy?
Selv på lavt lydnivå vil en hver form for ulyd være irriterende.
Eksempelvis takstativ som lager en lav lyd vil være irriterende i coupeen selv om lyden ikke har høy lyd.
BMW IX40 - 2024
VW ID4 - 1st 2021 (solgt)

Kjell Salvigsen

Jeg er enig i at støy måling ikke avdekker alt. Samtidig er jeg helt overbevist om at dette ender med at dekktype spiller en rolle, samt at Q6 kan vise seg å ikke være så godt isolert mot dekkstøy/romling som feks Audi q8 og andre premium biler i tilsvarende prisklasse. Så noe trekk for støy kan det bli i andre tester på norske veier, men langt i langt mindre grad enn Motor testen som endte opp med 5/5 poeng. Enten overdriver Motor veldig eller så var det noe helt spesielt med den bilen. Jeg er som sagt var på ulyder og har byttet dekk merke ved en anledning og klaget på knirk i annen anledning, samt var litt misfornøyd med motor lyd i sakte hastighet da jeg eide e tron 55 da den kom til Norge.
Audi e-tron 55 solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA