Hovedmeny

Q6 - tester

Startet av daktari, onsdag 26. juli 2023, klokken 11:40

« forrige - neste »

daktari

Jeg har Y-merkede Pirelli, og de lager ikke ulyd.
W-rated tyres are rated at a higher speed in excess of 168mph. Y-rated tyres are rated in excess of 186mph
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Trond.m

Ja, men da er det vel støydempede dekk ? iX60 ?

E-Trond

Sitat fra: Trond.m på fredag 26. juli 2024, klokken 07:31
Sitat fra: E-Trond på torsdag 25. juli 2024, klokken 10:03Virker jo som om støyen kommer framme i bilen,så tviler på om brede bakdekk lager lyden.
Ser på skiltnr at det ikke er samme bil hos Motor som hos Bjørn.
Manglende lydisolering av frontmotor?
Går ikke E-sound an å slå helt av?
E-sound skal vare av i comfort, bortsett fra AVAS som alltid må være på. Men den skal jo slå seg av i høyere hastigheter. Sp kan men definere en «individual" der man selv definerer om e-sound er aktivert. Tror ikke lyden kommer fra e-sound med fra dekkene som var levert i hastighetsklasse W (270 km/t)

Ok,men da er det sikkert ikke E-sound som bidrar med denne lyden.
Men Pirelli dekkene som er montert er jo kjent for å være stillegående,så litt rart at det skal være problemet.
ID 7 GTX
Ioniq  2020

elektro

Hvis dekkene har PNCS (skumgummi inni) skal det stå på dekkene. Gjør det det på testbilen?

Pirelli P-Zero fikk merkelappen «Bråkete veteran» i Motor sin dekktest i 2023.. Det er ganske sikkert ikke samme dekk, de testet for øvrig også 18 tommer i en langt smalere dimensjon, men like fullt litt interessant.

Teslabjørn sin desibel måling viser at Q6 en av de stilleste bilene han har testet, selv om det kanskje ikke oppfattes sånn. Eller er det bare Motor som trengte noe å skrive om? De setter bilen i bås med Model Y. Really?

Uansett får de frem poenget, da. Bilen bør jo være nær perfekt til den prisen. Møller må på banen her og rydde opp. Det innebærer mest sannsynlig at de ikke bør tilby denne dekk/felg kombinasjonen.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Trond.m

Jeg har sendt en epost til Møller kundeservice og til en av produktsjefene hos Audi og stilt noen spørsmål. Er spent på hva de svarer. Nesten alle Kunder som har testet bilen er imidlertid full av lovord over komforten, så 5 av 10 er ikke helt i samsvar med kjøpernes forventning. Det kan jo være så enkelt som at dekkene hadde alt for høyt lufttrykk som de ofte har rett fra fabrikken. Men vi må vel forvente at de sjekket det.

Øyvind.h

20 tommers hjul er jo ikke spesielt stort, og det var mye gummi på testbilen.
Om den støyer som Model Y er det jo litt krise for en bil som Q6 selv om den virker å levere bra på de andre grunnleggende kvalitetene i premium-segmentet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

daktari

Det er total benektelse i Audi-gruppene på FB om dette. Selv om Bjørn Nyland snakker om det på en av videoene sine.
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Trond.m

Sitat fra: daktari på fredag 26. juli 2024, klokken 22:53Det er total benektelse i Audi-gruppene på FB om dette. Selv om Bjørn Nyland snakker om det på en av videoene sine.
Det er vel en unyansert tolkning. Men poenget er vel at ingen, og definitivt ikke Bjørn, har påstått (som Motor) at komfort skulle være på nivå med en småbil eller MY. Ja, Q6 med 20 tom har litt merkbar dekkstøy på grov asfalt enn f.eks Q8, men det er neppe noe man vil tenke over med mindre man fokuserer på å finne noe å kritisere. De aller fleste vil oppfatte at Q6 er en stille og komfortabel bil. I forhold til e-tron 55 er tidligere irriterende støy fra drivverk borte, og det kan også være noe av grunnen til at lyden fra dekk blir mer framtredende. Bjørn's overskrift på videoen er tross alt «Extremely quiet ride». Motor testet en senket utgave uten luft, og det er kanskje heller ikke den optimale utgaven i forhold til støy. Tipper 19 tom som også er vesentlig smalere dekk og som leveres i hastighetsklasse H vil være optimalt i forhold til komfort uten luftfjæring.

torerik

Spørsmålet er vel kanskje mer om støyen fra hjulene er innafor på en så dyr bil, kontra om man faktisk kan leve med den? For det kan kanskje de aller fleste..?

Audi ønsker å legge seg i premiumsegmentet, dermed skal toleransenivået for irritasjonsmomenter være lavt.
2024 Skoda Enyaq 85X L&K
2015 Volkswagen e-Golf

Trond.m

Sitat fra: torerik på lørdag 27. juli 2024, klokken 07:30Spørsmålet er vel kanskje mer om støyen fra hjulene er innafor på en så dyr bil, kontra om man faktisk kan leve med den? For det kan kanskje de aller fleste..?

Audi ønsker å legge seg i premiumsegmentet, dermed skal toleransenivået for irritasjonsmomenter være lavt.
Det er det vel bare en måte å finne ut. Kanskje Motor faktisk har gjort Audi en tjeneste ved å lage en stor sak av det. Da vil flere prøve bilen, og jeg tror de fleste kommer til at dette er stor i et vannglass, eller litt røyk men ingen ild 😉

Skogs

Denne testen gjør det ikke enklere for Audi å få økt salget.
Når kommer første priskutt? «Høst kampanje»?
BMW IX40 - 2024
VW ID4 - 1st 2021 (solgt)

Trond.m

Sitat fra: Skogs på søndag 28. juli 2024, klokken 09:56Denne testen gjør det ikke enklere for Audi å få økt salget.
Når kommer første priskutt? «Høst kampanje»?
Tror den har minimal betydning da jeg tror de fleste som tester bilen ikke kjenner seg helt igjen i kritikken. Dessuten er det jo først sent i høst at de første kundene får bilene som er bestilt på grunn av ferie ved fabrikken, med noen få unntak. Det kommer nok kampanjer, men kraftig svekket krone gjør nok at det ikke er rett rundt hjørnet.

Skogs

Det har du nok rett i. Rart med priskutt på noe som enda ikke er på vegen i stor skala.
Norsk krone er heller ikke noe som taler for bedre priser nei.
BMW IX40 - 2024
VW ID4 - 1st 2021 (solgt)

Kjell Salvigsen

Som tidligere erfaren e-tron 55 eier ble jeg svært nysgjerrig på støy og komfort nivået på nye q6 etter å ha lest Motor testen av bilen. Jeg kaster meg på og skriver min opplevelse:

Vil anbefale alle å teste bilen selv og ikke stole blindt på Motor i denne saken. Jeg lånte bilen en snau time i dag. Samme dekkdimensjon som testbilen, Pirelli P Zero. Min testbil hadde luftfjæring, ble kjørt i comfort mode.

Jeg kjørte omlag halve turen på motorvei i 90- 110 km soner og halve turen på slitte landeveier med mye humper og slitt/grov asfalt. Jeg kjenner meg ikke igjen i Motor sin fremstilling her, jeg opplevde bilen som meget komfortabel og stille. På motorveien hørte man nesten ikke de andre kjøretøyene, bare en anelse dekkstøy.

På grov asfalt var det en strekning man hørte mer romling/resonans, det er etter min mening naturlig med så stor dekkdimensjon og stive sommerdekk. Har kjørt både Mercedes eqe suv, eqs SUV, Bmw i4 m50 og andre  biler på samme strekning og q6 skiller seg ikke nevneverdig ut slik jeg oppfatter det. Skal ikke påstå q6 er den stilleste elbilen i den klassen, men den er utvilsomt blant de beste mener jeg. Kan kalles premium mener, selv om den for noen mer kresne kan ha for mye plast /hardere materialer. (det synes jeg eqe eqs også hadde enkelte steder)

Så det er svært underlig at motor gir den 5/10 poeng på komfort. Jeg er var på ulyder og opplevde noen ganger el-motorlyd på min Audi e tron 55 litt plagsom i enkelte hastigheter, dette var langt unna det nivået. Min teori er at det må ha vært noe galt med testbil , enten dekk eller annet. Etter min mening burde Motor bedt om en annen lånebil fra Audi for å kontrollsjekke om en premium bil fra Audi virkelig støyer så mye... Det hadde etter min mening vært mer fair. En annen teori er at motor blåser dette veldig opp og smører godt på for å få mange lesere og mer temperatur i kommentarfeltene.

Motor skriver også «Testbilen har heller ikke luftfjæring. Da må du kjøpe høyeste utstyrsgrad, som starter på 877.000 kroner. Effekten av luftfjæring varierer med ulike modeller. Systemet gir ofte mer komfort i fart, men fjerner uansett ikke slag og støt mot asfalten. Q6 er ikke spesielt sofistikert på dette feltet.» Jeg kjørte på meget humpete og slitte veier deler av turen og opplevde ikke slag og støt, jeg mener q6 taklet dette meget bra/sofistikert. Skal ikke uttale meg om bil uten luftfjæring, mulig den oppleves slik.

Dette er absolutt en bil jeg kunne tenkt meg dersom jeg skal kjøpe bil i det pris området!
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

daktari

"Slag og støt" er typisk trikkeskinner, lave fortauskanter ved parering, slitte fartsdumper der betongklossene stikker litt opp.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA