Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

STYR UNNA forsikringsselskapet LIVE O

Startet av cra, tirsdag 20. november 2012, klokken 09:15

« forrige - neste »

Elmetro

Ken - Dette var et godt tips, har ikke tenkt over det!
Think Rød-01-
Think Blå -00-
Think Kjøkkenblå 08

cra

Er der en sikring jeg bare kan ta ut for å koble fra DC/DC, eller må jeg koble fra kabler fysisk? Har ikke fått laget plass til å skru enda, så jeg har ikke fått prøvd dette enda. Har en C-Tek Zafir-100 stående fast tilkoblet 12V-batteriet for å holde dette toppladet.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Caspar

Hvis du bare kobler ifra den 4 polede styringskontakten på selve DC/DC``en så tipper jeg den er ganske død
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

cra

Sitat fra: Caspar på tirsdag 20. november 2012, klokken 10:44
Hvis du bare kobler ifra den 4 polede styringskontakten på selve DC/DC``en så tipper jeg den er ganske død

OK, da får jeg prioritere opp omstabilng av sykler, ski og gudene-vet-hva i garasjen såpass jeg får tatt av fronten på Think'en. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

El rayo

#19
Sitat fra: cra på tirsdag 20. november 2012, klokken 10:33
Er der en sikring jeg bare kan ta ut for å koble fra DC/DC, eller må jeg koble fra kabler fysisk?
Man må koble fra en kabel,
* enten den firkantede på interfaceboksen - trekk forsiktig ut den røde låsehaken mens man lirker kontakten nedover. Denne er til 114V drivspenning
* eller den runde, sorte midt på fronten av DC/DC, som har skrukobling. Denne er til av/på styresignaler og utgang for feilmelding.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

cra

Tenker det slik at hvis jeg kobler fra alle de firkanta med rød lås så skulle alt være frakoblet. Det er slik jeg forstår det også en av disse jeg kan koble meg inn på for å levere 90V til batteriet?

Har ordnet meg så jeg kan få låne en Heathkit IP-17 som visstnok skal kunne levere 90V på ca 100mA (etter det jeg har googlet meg til). :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

cra

Det ser ut til at strømforsyningen jeg hadde tilbud om å låne leverer i underkant av nødvendig strøm, så jeg har i stedet valgt å gå for å seriekoble 12V batterier. Har fått tak i ti stk kasserte batterier. Seks av dem måles til ca 12,5V, og de andre ligger mellom 5V og 11,5V, så de skal jeg prøve å lade med Ctek'en før jeg kobler til noe som helst.

Tnekte å høre om det er noen som har noen formening om hva slags kabel jeg bør bruke til å koble sammen batteriene? (Dimmensjon)  Og om jeg evt. kan/bør gjøre noe for å begrense strømmen slik at ledningene ikke blir ti llyspærer når jeg kobler disse batteriene til hovedbatteriet? Kan det f.eks. være lurt å lade opp hovedbatteriet i flre faser, og altså ikke gå direkte til 96V (8 batterier i serie), men ta det stegvis oppover, med litt mer på hjelpebatteriene enn det som er på batteriet i bilen for hver gang?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Bruk 2 meter tynn høytalerkabel og minst 96V med 12V batterier. NiCd batteriet spretter opp i 114V på et blunk og uten at der går noe serlig strøm.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

Jeg har noe 1,5mm2 ledere til strekking i rør (i hus og heim) liggende; vil det gjøre samme nytten som tynn høyttalerkabel? Tenkte å skaffe meg tjue slike klemmer for å koble sammen batteriene med: http://www.jula.no/batteriklemme-608094
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Fine klemmer det der. Synd å bruke så tynn ledning på disse. Se om du finner Rød og sort ledning på 2,5 mm2 og lag noen 1-1,5 meter ledninger av det. Kan bli nyttig en annen gang.

En billigere løsning er kabelsko og selvgjengene skruer rett inn i batteripolen. Ev. etter forborring. Du kan også bruke flate kabelsko rett inn i der varmeapparatet er tilkoblet, men pass på å få + og minus rett.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

Har laget meg noen korte kabler nå (har rikelig rød/sort 2,5mm2 kabel så jeg kan gjøre dem lenger ved behov).  Holder på å lade opp ett av de batteriene som hadde under 12V ved avhenting, de sju andre jeg har plukket ut ligger på 12,3-12,8V. :)

Ang. polaritet så er det på samme måte som med batteriladeren på bilen; "Parallellkoblet", med positiv på hjelpebatteriet på positiv på traksjonsbatteriet, ikke sant?  Tok pluggen til Charger DC på kontaktorboksen. Den hadde bare to ledere, en rød og en svart. Der den røde går fant jeg pluss på traksjonsbatteriet når jeg skrudde på tenninga på bilen. Kobler altså plussen fra 12V-batteriene i serie inn der.

Noen spesiell rekkefølge det er smart å koble det i? Tenkte å koble det hele opp i denne rekkefølgen:

1. klype minus på hjelpebatteriet
2. Plugge minus på Charger DC på kontaktorboksen
3. Plugge pluss på kontaktorboksen
4. Klype pluss på hjelpebatteriet
5. Koble til minus på 12V-batteriet i Think'en (frakoblet nå så det ikke skal tappes)
6. Koble Ctek'en på 12V-batteriet på Think'en
7. Skru på tenninga slik at traksjonsbatteriet "kobles til" og lades fra hjelpebatteriet.

Tenker så å skru av tenninga, koble fra i motsatt rekkefølge og måle spenninga på traksjonsbatteriet. Når denne er på rundt 90V kobler jeg til kablene med rød lås igjen og prøver å lade bilen på vanlig måte.

Noen som ser noe riv ruskende galt som innlysende burde gjøres annerledes i dette oppsettet?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Ikke bruk tenningen pkt 7 til å starte og stoppe lading av traksjonsbatteriet. Dette belaster aux kontaktoren unødvendig. Sett heller tenningen på like før du slutter kontakten mellom 12V batterirekken og traksjonsbatteriet. 
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

Da gjorde jeg det slik at jeg slo på tenninga før jeg kobla til hjelpebatteriet. Trudde jeg hadde kobla det rett på meg sjøl først, for det gnistra litt med det samme, men ingen av kablene er varme. :)

Den skal få stå noen minutter til; robometeret viser 98,9V og stiger sakte, men det er mens hjelpebatteriet fortsatt er tilkobla.

Trenger jeg å nullstille feilmeldinger før jeg prøver med bilens lader? Diagnoseapparatet mitt er på utlån akkurat nå.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Du trenger ikke resette feilmeldinger. Koble til bilen lader og fortell oss hvordan det går.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

Var nok litt for utålmodig (evt for treg?) og koblet fra hjelpebatteriet da robometeret begynte å vise synkende spenning. Innen jeg hadd rukket å konle fra hjelpebatteri og 12V, koblet til dc/dc og charger dc viste robometer 85V. Når jeg koblet på bilens lader viste robometer fortsatt synkende spenning på batteriet, så jeg koblet fra 230v på bilen igjen.

Har hatt en matpause, og når jeg målte traksjonsbatteriet på charger dc porten viste det nå litt over 60V, mot et par og førti tidligere i dag.

Med hjelpebatteri tilkoblet viser robometer foreløpig stabilt 97,4V. Gikk akkurat opp til 97,5, og robometer gir korte støt, regner med det er fordi blokkspenningene nå er hhv 10=5,16 og 9=5,10.

9 gikk ned til 5,08 nå, totalen gikk ned til 97,4 igjen. Gir det et par minutter til før jeg kobler fra hjelpebatteri mm og ser an totalspenninga på pakken.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA