Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

STYR UNNA forsikringsselskapet LIVE O

Startet av cra, tirsdag 20. november 2012, klokken 09:15

« forrige - neste »

cra

Da vil ikke lillebilen ta lading, og jeg får system faul når jeg prøver å starte opp. Eneste feilmelding på diagnoseapparatet er "forladingsfeil kond=tid overskredet".

Når jeg plugger i ladekabelen så blinker ladelampen som det skal, men jeg stussa litt i morges når måleren fortsatt viste 0%. Prøvde å starte opp for å se om nåla bare var på bærtur, men den forble på 0. Robometer viser ca 70V på taksjonsbatteriet, så det er kanskje ikke så rart at bilen ikke vil kjøre. Det piper i ett sett under lading, men det var så vidt jeg så i en annen tråd ikke uvanlig.

Har sjekket sikringa bak høyre lykt, og den ser fin ut, og diodetesteren på multimeteret viser at det ikke er brudd i den.

Bilen har stått en stund, men jeg har satt på lading innimellom for at ikke alt skal gå helt tomt. Eller det trudde jeg i alle fall.  :-\

Det er veldig lite strøm på 12V-batteriet viser det seg, så jeg starter med å sette det på lading via kontakta i dashboardet.

Andre sikringer (ved OBD-II kontakta) jeg bør være ekstra oppmerksom på som kan forårsake at bilen ser ut til å lade, men ikek gjør det?

Mulig jeg hørte et "popp" da jeg satte på lading forige gang, men det kan også ha vært is som falt fra taket på garasjen. Har ikke kjent noen mistenkelig lukt fra bilen som skal indikere at noe er svidd.

Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Først og fremst må du finne ut hva spenning traksjonsbatteriet virkelig har. Kjører bilen er det mer enn 70V. Sjekk om der er spenning på begge halvdelene av Robometeret.

Forladetiden kan overskrides dersom du har lekke kondensatorer i motorstyringen.

12V systemet må være OK ellers får du alle mulige slags feilmeldinger.

Fikst det elementære først, så ev. motorstyringen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

Det var på Robometeret jeg så at det var ca 70V på traksjonsbatteriet. Bilen kjører ikke; jeg får System Error når jeg slår den på. Slepte den inn i garasjen med snøfreseren, så nå står den og får ladet 12V batteriet. Trur det stod at det var 9V på det, og det er jo i knappeste laget.

Så snart det har fått noe strøm på seg så skal jeg sjekke div. parametere i robometer.

For å sjekke legge kondensatorer; må jeg ut med batterikassa igjen for å få gjort det, eller er det en av boksene under panseret?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Caspar

Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

El rayo

Sitat fra: cra på søndag 04. november 2012, klokken 12:27
Mulig jeg hørte et "popp" da jeg satte på lading forige gang, men det kan også ha vært is som falt fra taket på garasjen. Har ikke kjent noen mistenkelig lukt fra bilen som skal indikere at noe er svidd.
Det kan også ha vært noen av kondensatorene i laderen som eksploderte. Laderen er tett og ingen brent lukt slipper ut før du åpner lokket. En lader jeg fikk tak i som kulle være i orden smalt så høyt at alarmen i bilen løste ut.

Men det er ikke årsaken til "forladingsfeil kond=tid overskredet".
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

cra

Det ligger an til at 12V batteriet kan være slitent, ser det ut til. Tenkte å kjøpe meg en C-tek 100 lader (795,- på Jula Club nå mot 1195,- til vanlig; løp og kjøp!).  Leste av 11V med diagnoseapparatet.

Vil det være uproblematisk å ha C-tek laderen tilkoblet mens jeg prøver å lade bilen? Og kan jeg evt. prøve å kjøre rekondisjoneringsprogrammet på batteriet for å se om det hjelper? Jeg bør kanskje koble fra 12V-batteriet mens jeg gjør det?

Traksjonsbatteriet er nede på 77-78V i følge robometer. Er dette så lavt at jeg må til med spesielle grep for å få i gang lading? Har prøvd å starte ladinga flere ganger etter tips i annen tråd, men det ser ikke ut til at det skjer noe annet enn at ladelampa blinker. Spenninga på batteriet synker sakte mens ladelampa blinker (spenning avlest på robometer).

Robometeret gir forøvrig fra seg korte pip ca hvert sekund når jeg prøver å starte bilen/skrur på tenninga. Fant ikke noe i manualen om det betyr noe spesielt? Ville gjettetpå lav spenning på batteriet?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Elmo

#6
Sitat fra: cra på lørdag 10. november 2012, klokken 12:05
Vil det være uproblematisk å ha C-tek laderen tilkoblet mens jeg prøver å lade bilen?
Ja det er helt uproblemeatisk. Jeg har en Ctek Zafir45 konstant tilkoblet på begge mine PSA Classic (med NiCd som din Think) - dvs. også når jeg kjører. Mange med meg mener det forlenger levetiden på 12v batteriet. Bla. beskrevet i denne tråden.

Sitat fra: cra på lørdag 10. november 2012, klokken 12:05
Og kan jeg evt. prøve å kjøre rekondisjoneringsprogrammet på batteriet for å se om det hjelper? Jeg bør kanskje koble fra 12V-batteriet mens jeg gjør det?
Jeg ville nok IKKE tatt sjansen på å kjøre Ctek'ens rekondisjoneringsprogram med batteriet innkoblet, men jeg VET ikke om det skader.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

El rayo

Sitat fra: Elmo på lørdag 10. november 2012, klokken 14:07
Sitat fra: cra på lørdag 10. november 2012, klokken 12:05
Vil det være uproblematisk å ha C-tek laderen tilkoblet mens jeg prøver å lade bilen?
Ja det er helt uproblemeatisk. Jeg har en Ctek Zafir45 konstant tilkoblet på begge mine PSA Classic (med NiCd som din Think) - dvs. også når jeg kjører.
Enig. CTek laderne tåler å få litt høyere spenning på batteriklemmene enn det den leverer selv. Zafir 100 er unødvendig stor og dyr til Th!nk sitt 26Ah blybatteri, men den kan jo brukes på større batterier til fossilbiler også.

Sitat fra: Elmo på lørdag 10. november 2012, klokken 14:07
Sitat fra: cra på lørdag 10. november 2012, klokken 12:05
Og kan jeg evt. prøve å kjøre rekondisjoneringsprogrammet på batteriet for å se om det hjelper? Jeg bør kanskje koble fra 12V-batteriet mens jeg gjør det?
Jeg ville nok IKKE tatt sjansen på å kjøre Ctek'ens rekondisjoneringsprogram med batteriet innkoblet, men jeg VET ikke om det skader.
Enig. Better safe than sorry. Så lenge vi ikke vet eksakt hva rekondisjoneringsprogrammet i Zafir 100 gjør og eksakt hva bilens elektronikk skal tåle, ville jeg koblet fra blybatteriet i bilen mens det rekondisjoneres.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Høres ut som Cra sin bil har lidt Think Classic sin Classic feil.

Står bilen ubrukt over tid, vil et svakt 12V batteri falle raskt under 12,2V og trigge lading fra traksjonsbatteriet. Dette skjer typisk på høsten når temperaturen faller.

Er batteriet over 3-4 år gammelt frarådes ethvert forsøk på å gjenopplive det. Du får bare problemer, og kan ende opp med defekt DC-DC.

Kjøp nytt batteri, lad dette opp med den nye laderen din og sett det i bilen.

Utfordringen blir så å finne en måte å få traksjonsbatteriet opp i minst 90V, slik at laderen i bilen har noe å jobbe med.

En måte er å seriekoble en rekke 12V batterier, en annen måte er å bruke en 12V generator uten regulator. Du kan til og med ta 230V fra nettet gjennom en 230V lyspere, og gjennom en diode til batteriet, men ville ikke gjort dette mens batteriet står tilkoblet resten av bilen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

Det du beskriver her stemmer meget bra, electrolux. Fruen har byttet ut et kne, så bilen har blitt stående en stund. Har koblet til lading av og til for å at ikke alt skal gå tomt, men det har tydeligvis ikke hjulpet. Har brukt den av og til selv, men tydeligvis ikke ofte nok.  :-\  Batteriet er nok mer enn 3-4 år, ja, så da blir det biltema-tur over helga. Skal sagtens klare å finne noe annet jeg kan bruke det gamle til som ikke er like kritisk. :)

Det du sier i praksis er at bilens lader ikke vil klare å lade batteriene nå som de er under 90V? Det betyr i praksis at jeg bør ut med batterikassa igjen for å få lada batteriene hver for seg?

Dvs; det du sier om 230V, lyspære og diode høres ut som et "koble rett på polene på batteriet"-prosjekt. Regner med at je gikke kan bruke hva slags diode som helst, men elfa.se har sikkert noe som kan gjøre nytta?

Kan jeg evt. taue bilen på regen? Eller vil det være samme problem mtp. lading fra under 90V?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

El rayo

#10
Sitat fra: cra på lørdag 10. november 2012, klokken 23:53
Det du sier i praksis er at bilens lader ikke vil klare å lade batteriene nå som de er under 90V? Det betyr i praksis at jeg bør ut med batterikassa igjen for å få lada batteriene hver for seg?
Nei, du trenger ikke å ta ned batterikassa. Batteriet kan lades via kontakten til varmeapparatet på interfaceboksen. Trippelsjekk at polariteten er riktig!

Sitat fra: cra på lørdag 10. november 2012, klokken 23:53
Dvs; det du sier om 230V, lyspære og diode høres ut som et "koble rett på polene på batteriet"-prosjekt. Regner med at je gikke kan bruke hva slags diode som helst, men elfa.se har sikkert noe som kan gjøre nytta?
Dioden må tåle 350V i sperreretning og flere ampère i lederetning. Jeg ville også satt inn en kvikk sikring i ladekretsen som tåler mindre enn dioden.

Sitat fra: cra på lørdag 10. november 2012, klokken 23:53
Kan jeg evt. taue bilen på regen? Eller vil det være samme problem mtp. lading fra under 90V?
Sannsynligvis ikke, hovedkontaktoren til motorstyringen slår nok ikke inn når du har den feilmeldingen. Men det er verd et forsøk for å prøve at min teori er feil.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Elbilhjelpen har selvfølgelig startkabel til Think A266, og nødvendig lader, og kan leie dette ut.

10 kr dagen for kabelen, og 50 kr dagen for laderen inkl moms.

Gi beskjed om dette er en ide'

Klarer du deg bare med startkabelen og finner de nødvendige 90+ volt annet sted, kan spare en del fraktutgifter.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Thomas Henden

Er det ikke sånn at laderen forsøker å lade batteriet med en initiallading på 5 ampére eller noe i 10 minutter, hvis spenningen er under 90V, deretter blir den stående med blinkende lampe og trekke strøm fra batteriet (sirkulasjonspumpa går), om laderen gir opp?

Jeg fikk tips fra Øyvind Lunde en gang, da jeg hadde ladet ut batteriene helt siden det er lenge siden sist, og deretter satt på lading, og skrekk og gru, kom tilbake til bilen, og det bare tilsynelatende ladet, og måleren fortsatt stod på 0%.

Etter ett eller to forsøk, så kom ladingen endelig i gang. Så om jeg har forstått korrekt, så skal det la seg gjøre å få liv i batteriet, med flere runder á 10 minutter, men da bør man være sikker på at batteriet er i orden!

For hensikten med at laderen gir opp, er at ikke batterier med defekte celler skal lades, da vil det nok fort smelle på neste tur!

Hvis bilen står lenge, og/eller det er kaldt, og man har tømt batteriet, evt. kanskje med varmeapparatet (anbefales ikke, fordi det ikke stopper når spenningen går under 90V),
så skjer dette fort vekk, så det kan være greit å bli ved bilen og se at nåla løfter seg,
før man går fra bilen ved lading som starter på 0%.

Husker jeg korrekt hva Øyvind Lunde sa, var det en programvareoppdatering, så 'cut-off'-spenningen ble oppjustert, for det var litt for mange som opplevde at ladingen ikke kom i gang etter å ha gått på en smell med å tømme batteriet helt ved "normal bruk". :-)

Etter en total utlading, og helst derpå følgende full opplading, pluss noen timer, skal bilen kjøres _forsiktig_ de første kilometerne, er mitt råd, om batteriene har blitt varme!

Slå gjerne av regen til batteriet er nede på 80%. Regen kuttes automatisk om spenningen er høy, men greit å ikke stresse batteriene for mye, og være på den sikre siden, spesielt når batteriene er gamle og den indre motstanden har økt. Hos meg så er den indre motstanden økt såpass, at jeg merker nå at regen gir seg i de bratteste utforbakkene allerede på 80%. Økt indre motstand, samt høy ladestrøm gir selvsagt økt målt spenning på batteriene, og regen kutter uansett, ladestrømmen kan jo være 100A ved full regen!

cra

Ja, jeg leste også i en tråd at man kunne prøve å starte ladinga noen ganger for å "lure" den i gang. Har prøvd det også, men på Robometer synker spenningen på batteriet etter at jeg putter i kladden. Kanskje på tide å prøve å ha diagnoseapparatet tilkoblet også, for å være sikker.

I følge Robometer har batteriet vært i bra stand, men 0,01V forskjell mellom halvdelene i kassa. Kjørelengde og vannforbruk de åra jeg har hatt bilen har også indikert at det har ligget bra an. :)

Har C-tek lader fast tilkoblet 12V-batteriet nå for å holde det oppe i det minste; jeg har ikke rukket å lage plass i garasjen til å ta av fronten enda og bytte det ut.  :-\
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Ken

Det er ofte DC-DC som dra ned spenning på en utladet batteripakke. Koble til en kraftig lader til 12 volten og koble fra DC-DCen før et ladeforsøk. Saft batterier siger opp mot 6 volt ubelastet som gir nok spenning totalt til at laderen skal fungere. Lad i 10 minutter eller til full ladeeffekt slår inn før man kobler til DC-DC.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA