Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Boikott av Kina elbiler for å vise vår sympati?

Startet av Electric cars in Norway, lørdag 18. februar 2023, klokken 18:56

« forrige - neste »

Robertb

Jeg tar det litt videre en bare kinesiske biler. Synes amerikanske biler er i samme kategori.  Men så er det også lite elbil igjen å velge mellom. Volvo er kinesisk for meg også. Og biler/importører/forhandlere med negativ omtale i medier er heller ikke min ting. Blir igjen Toyota, Huyundai, Kia, Renault, Stellantis, Mercedes, BMW.

RJK

Sitat fra: TJV på søndag 28. april 2024, klokken 10:25Jeg vet dette innlegget blir litt avsporing av det posten egentlig handler om, men har ikke helt funnet en annen plass å poste. Men siden posten handler om sympati, så prøver jeg her.
For det første, jeg har ikke lest hver eneste side av de 36 sidene i denne posten, så beklager visst lignende har vært nevnt før...

Men, dere som er motstander av Kinabiler, (enten eierskap eller produsert i Kina) for å vise sympati, er dere like opptatt av ordnede arbeidsforhold her i Norden og ville vist sympati på det også? Tenker da på den langvarige streiken mellom Tesla og fagforeninger i Sverige. Er man organisert her i Norge, burde man da la være å kjøpe en Tesla selv om den ikke blir produsert i Sverige? Selv om det ikke er helt sammenlignbart så ser vel de fleste sammenhengen regner jeg med.

Litt mer info:
https://frifagbevegelse.no/nyheter/tobias-har-streiket-i-et-halvt-ar-her-er-mekanikerens-beskjed-til-teslasjefen-6.158.1044932.1f489ca68d

Er ikke fagorganisert selv, så sånn sett kan man si at det er underlig at jeg ofrer saken én tanke. Men jeg er tilhenger av valgfrihet på steder, så derfor synest jeg saken er interresant.
Dette er et stjerne-eksempel på Whataboutisme. Å prøve å snu diskusjonen vekk fra det man finner ubehagelig, ved å peke på noe helt annet, for å få vekk fokuset.

Minner på om at det finnes mange andre bilprodusenter, både fra USA, Europa, Korea og Japan. Ingen som har sagt at man må kjøpe det ene amerikanske merket.

Og disse spørsmålene er ikke engang proporsjonale. Det er noe langt annet med en enkelt produsent som kan "korrigeres" enten via pengeboken eller via lovregulering og økonomiske virkemidler.

Vi snakker om finansiering av en stat som har visst at de ikke bryr seg veldig om den enkeltes rettigheter eller sikkerhet, som går globalt i retning om å stille seg i posisjon til verdensherredømme.

Ihvertfall om man skal se på den fremgangsmåten de har vist. F.eks. ved å etablere seg i andre land som har kritiske ressurser som de ønsker kontroll med og tilgang til, også får å blokkere for at andre skal få tilgang til dette.

Gjerne fattige land der de "hjelper til", men på denne måten skaffer seg kontroll over både ressurser og kritisk infrastruktur, som f.eks. kontroll over viktige havner.

Ja selv i lille Norge så ser vi at de nå sikter seg inn på å få tilgang til, og i utvidet forstand kontroll over Kirkenes Havn.

Regner med du vil svare med å antyde at jeg nå viser tegn til å falle for dommedagstankegang. Men som sagt, se på Kinas framferd, og ikke la seg naivt tro at dette gjelder "bare en bil"...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hELgenen

Sitat fra: RJK på søndag 28. april 2024, klokken 13:06
Sitat fra: TJV på søndag 28. april 2024, klokken 10:25Jeg vet dette innlegget blir litt avsporing av det posten egentlig handler om, men har ikke helt funnet en annen plass å poste. Men siden posten handler om sympati, så prøver jeg her.
For det første, jeg har ikke lest hver eneste side av de 36 sidene i denne posten, så beklager visst lignende har vært nevnt før...

Men, dere som er motstander av Kinabiler, (enten eierskap eller produsert i Kina) for å vise sympati, er dere like opptatt av ordnede arbeidsforhold her i Norden og ville vist sympati på det også? Tenker da på den langvarige streiken mellom Tesla og fagforeninger i Sverige. Er man organisert her i Norge, burde man da la være å kjøpe en Tesla selv om den ikke blir produsert i Sverige? Selv om det ikke er helt sammenlignbart så ser vel de fleste sammenhengen regner jeg med.

Litt mer info:
https://frifagbevegelse.no/nyheter/tobias-har-streiket-i-et-halvt-ar-her-er-mekanikerens-beskjed-til-teslasjefen-6.158.1044932.1f489ca68d

Er ikke fagorganisert selv, så sånn sett kan man si at det er underlig at jeg ofrer saken én tanke. Men jeg er tilhenger av valgfrihet på steder, så derfor synest jeg saken er interresant.
Dette er et stjerne-eksempel på Whataboutisme. Å prøve å snu diskusjonen vekk fra det man finner ubehagelig, ved å peke på noe helt annet, for å få vekk fokuset.

Det å slenge frem Whataboutisme er stjerneeksempel på herskteteknikk som går på latterliggjøring og diskredtering av argumentene man legger frem. Vel - jeg synes man skal kalle en spade for en spade og ikke drive på med slike hersketeknikker.

Poenget må være at enhver på selv vurdere hva man vil kjøpe. Det er sterke argumenter for å ikke kjøpe Kina bil og det er sterke argumenter for å ikke handle Tesla. Tesla er både mot fagforeninger og de står med ett bein plantet i Kina og det andre delvis i Russland - så det er mye som taler for å ikke handle Tesla også.

Jeg tror uansett av bil industrien er overnasjonal på mange henseende - og således vil Tesla bidra til Europeiske arbeidsplasser i likhet med kinesiske biler. Kina biler vil jo garantert bli produsert i Europa på sikt fordi politikere med frykt i øynene vil ha det slik. Tik-Tok frykten er noe av det samme og det minner meg mye om : https://en.wikipedia.org/wiki/McCarthyism

Spesielt i urolige tider som vi nå står i med krigen i Ukraina og frykten for hva Kina vil med Taiwan og denne galskapen i midtøsten - så trigges selvforsvar mekanismer hos alle - ja selv kona ville ha et beredskapslager av mat i heimen nå. Stadig flere lever i frykt og gjør urasjonelle beslutninger som kanskje fremstår rasjonelle gitt deres egen tro på fremtiden.

Jeg vil råde hver enkelt til å ta egne rasjonelle valg ut fra eget ståsted - ikke hør på hylekoret som roper ja eller nei til Tesla eller kina biler. Jo flere som handler lite rasjonelt jo kortere er veien til selvoppfyllende profetier - så nei - ta egne rasjonelle valg.

RJK

Sitat fra: hELgenen på søndag 28. april 2024, klokken 13:43

Litt mer info:

Det å slenge frem Whataboutisme er stjerneeksempel på herskteteknikk som går på latterliggjøring og diskredtering av argumentene man legger frem. Vel - jeg synes man skal kalle en spade for en spade og ikke drive på med slike hersketeknikker.

Poenget må være at enhver på selv vurdere hva man vil kjøpe. Det er sterke argumenter for å ikke kjøpe Kina bil og det er sterke argumenter for å ikke handle Tesla. Tesla er både mot fagforeninger og de står med ett bein plantet i Kina og det andre delvis i Russland - så det er mye som taler for å ikke handle Tesla også.

Jeg tror uansett av bil industrien er overnasjonal på mange henseende - og således vil Tesla bidra til Europeiske arbeidsplasser i likhet med kinesiske biler. Kina biler vil jo garantert bli produsert i Europa på sikt fordi politikere med frykt i øynene vil ha det slik. Tik-Tok frykten er noe av det samme og det minner meg mye om : https://en.wikipedia.org/wiki/McCarthyism

Spesielt i urolige tider som vi nå står i med krigen i Ukraina og frykten for hva Kina vil med Taiwan og denne galskapen i midtøsten - så trigges selvforsvar mekanismer hos alle - ja selv kona ville ha et beredskapslager av mat i heimen nå. Stadig flere lever i frykt og gjør urasjonelle beslutninger som kanskje fremstår rasjonelle gitt deres egen tro på fremtiden.

Jeg vil råde hver enkelt til å ta egne rasjonelle valg ut fra eget ståsted - ikke hør på hylekoret som roper ja eller nei til Tesla eller kina biler. Jo flere som handler lite rasjonelt jo kortere er veien til selvoppfyllende profetier - så nei - ta egne rasjonelle valg.
Nei, det å påpeke Whataboutism når det er så klart som her, er påpekning av fakta. Definisjonen er temmelig klar. Når man drar inn andre temaer som helt klart ikke har med trådens tema å gjøre, så er det helt klart et forsøk på å vri diskusjonen vekk fra det tråden handler om.

Det er jo dessuten ikke noe mindre hersketeknikk i det å påpeke hersketeknikk for å "gi seg selv rett". Så her møter du deg selv kraftig i døra.

Hadde man diskutert Tesla med tanke på fakbrikk(er) i Shanghai, så mener jeg man fremdeles er innenfor tema. Faktisk er det temaet allerede diskutert i tråden. Der har jeg og deltatt, for det er definitivt en side som gjør boikott-tankegangen en sak der man kan være uenig i både effekt og virkemiddel.

Diskusjonen rundt Teslas sitt syn på fagforeninger er dessuten diskutert i egne tråder der dette er temaet. Og i endel andre tråder der det heller ikke passer seg inn i forhold til tråd-tema.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hELgenen

Sitat fra: RJK på søndag 28. april 2024, klokken 13:59
Sitat fra: hELgenen på søndag 28. april 2024, klokken 13:43

Litt mer info:

Nei, det å påpeke Whataboutism når det er så klart som her, er påpekning av fakta. Definisjonen er temmelig klar. Når man drar inn andre temaer som helt klart ikke har med trådens tema å gjøre, så er det helt klart et forsøk på å vri diskusjonen vekk fra det tråden handler om.

Det er jo dessuten ikke noe mindre hersketeknikk i det å påpeke hersketeknikk for å "gi seg selv rett". Så her møter du deg selv kraftig i døra.

Hadde man diskutert Tesla med tanke på fakbrikk(er) i Shanghai, så mener jeg man fremdeles er innenfor tema. Faktisk er det temaet allerede diskutert i tråden. Der har jeg og deltatt, for det er definitivt en side som gjør boikott-tankegangen en sak der man kan være uenig i både effekt og virkemiddel.

Diskusjonen rundt Teslas sitt syn på fagforeninger er dessuten diskutert i egne tråder der dette er temaet. Og i endel andre tråder der det heller ikke passer seg inn i forhold til tråd-tema.

Det å låse et diskusjonstema til noe snevert er en form for hersketeknikk - verden er ikke så enkel heller.

TJV

Beklager, det var ikke helt dagen for alle å nevne det temaet med organisering i denne tråden. Ja, jeg visste det egentlig ikke helt hørte hjemme i denne tråden (som jeg innledningsvis skrev). Men, siden denne tråden handler om hvor man legger igjen penger i forhold til sympati trodde jeg kanskje det kunne bli diskutert selv om det ikke handlet om Kina.
Føler det ble dårlig stemning og anklaginger så derfor: Sorry, la oss legge den saken død og fortsett før mitt innlegg som ikke passet seg i denne tråden.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

Electric cars in Norway

SitatMen, dere som er motstander av Kinabiler, (enten eierskap eller produsert i Kina) for å vise sympati, er dere like opptatt av ordnede arbeidsforhold her i Norden og ville vist sympati på det også? Tenker da på den langvarige streiken mellom Tesla og fagforeninger i Sverige. Er man organisert her i Norge, burde man da la være å kjøpe en Tesla selv om den ikke blir produsert i Sverige? Selv om det ikke er helt sammenlignbart så ser vel de fleste sammenhengen regner jeg med.
TJV :+1: Et betimelig spørsmål

Jeg synes dette er veldig vanskelig

Jeg synes ikke det er «Whataboutisme»

Electric cars in Norway

SitatFøler det ble dårlig stemning og anklaginger så derfor: Sorry, la oss legge den saken død og fortsett før mitt innlegg som ikke passet seg i denne tråden.
TJV :+1: Nei da. Ikke tenk på det 

Det er ingen fasitsvar her inne

Electric cars in Norway

Jabadabado ;D  Biden for President :+1:

Jeg hadde ikke sett denne fra 13 april før nå jeg. Men nå poster jeg den her.

Biden assa han er helt klart my main man

XI og hans regime som støtter Putin i Ukraina krigen må vi holde oss laaaaaaaangt unna. Vi har da god moral vi i Norge. Vi støtter da ikke de som er i krig mot Ukraina!

Bruk forbrukermakten deres og ikke kjøp Kina elbil fra elbilprodusenter som kontrolleres av XI og hans regime. Konkret hvilke Kina elbiler det er er forklart tidligere her inne (tips, se fra første side i denne strengen, der vi diskuterte dette om konkrete elbil produsenter dette gjelder). 

Og nei, Tesla er er ikke en av disse Kina elbil produsentene dom kontrolleres av XI. I tilfelle noen fortsatt lurer på det.

https://nationnews.com/2024/04/13/biden-urged-to-ban-china-made-electric-vehicles/

Kopi:

President Joe Biden has been urged to ban imports of Chinese-made electric cars to the US.
The chair of the Senate Banking Committee, Senator Sherrod Brown, wrote "Chinese electric vehicles are an existential threat to the American auto industry".

His comments are the strongest yet by any US lawmaker on the issue, while others have called for steep tariffs to keep Chinese electric vehicles (EV) out of the country.

In February, the White House said the US was opening an investigation into whether Chinese cars pose a national security risk.
"We cannot allow China to bring its government-backed cheating to the American auto industry", Senator Brown said in a video on the social media platform X, formerly Twitter.
Senator Brown, who is a Democrat from the the car-producing state of Ohio, is seeking to win a fourth term in office in November's election.
(BCC)

Trond Svenning

Om vi bør boikotte Kina elbiler, så må vi jo ha en formening om hvilke biler vi kan (eller bør) kalle 'Kina elbiler'.

Jeg illustrerer med et eksempel: Jeg kjører min andre Volvo XC40 elbil. Den første ble produsert i Gent i Belgia, den jeg har nå er produsert i Kina. Neste årsmodell (som forøvrig vil hete EX40) vil også bli produsert i Gent igjen. Volvo biler produseres mange steder i verden. Belgia, USA, Kina og, snart, også Slovakia (om jeg husker rett). Hovedkontoret til Volvo Cars ligger i Gøteborg. Toppsjefen heter Jim Rowan. Ikke et veldig Kinesisk navn.

Om jeg så fordyper meg litt i konstruksjonen og teknologien i denne bilen, så var begge motorene til den forrige bilen (MY21) produsert av Siemens. Bilen jeg har i dag (MY24) har fått en ny permanentmagnetmotor bak. Denne er utviklet av Volvo i Sverige. Motoren foran er nå en Siemens asynkronmotor. Infotainment systemet er basert på Google.

Volvo Cars eies av Kinesiske Geely. Dette konsernet er stort og har flere varemerker. Bla. Smart som er et samarbeid med Mercedes Benz. Geely eier også rundt 10% av Mercedes (Daimler).
Går man inn i andre bilmerker, er eierskap, plattformutvikling, produksjon ++ temmelig sammensydd mellom eierselskapene.

Så, igjen, hva er da 'definisjonen' på en Kinabil?

• Eierskapet og kapitalen?
  • Beliggenheten til fabrikken(e)?
  • Hovedkvarteret?
  • Utviklingsavdelingen og nasjonaliteten til de ansatte her? Hvilken del av utviklingen, disse funksjonene ligger jo også spredt verden over.
  • Komponentene og basisteknologien som er brukt? Hvilke komponenter?
  • Alle underleverandørene?
Volvo XC40 Twin - MY24

syklisten

Jeg tenker utelukkende eierskap. Det er der pengene ender opp. Volvo er vel eid ca. 80% av Geely.
Forstår at det er kjipt å tenke på sin Volvo som kinesisk, men det er jo det realiteten er nå.
2020 Kia e-Soul
2016 Kia Soul EV - solgt

Daniel_0007

Sitat fra: syklisten på mandag 29. april 2024, klokken 14:24Jeg tenker utelukkende eierskap. Det er der pengene ender opp. Volvo er vel eid ca. 80% av Geely.
Forstår at det er kjipt å tenke på sin Volvo som kinesisk, men det er jo det realiteten er nå.

Jepp er enig, hjelper heller ikke når byd oppretter fabrikk i europa, til syvende og sist ender pengene opp i kina.
Så det burde unngås å kjøpe fra kinesiske merker samt biler som lages i kina som model 3.
Model 3 2019 LR Rwd

JorEl

Leste s1-13, 35-37, det er noe i tråden jeg ikke har fått med meg.

Husk, jo mindre man tjener, jo vankeligere er det å gjøre moralske valg. Og hvorfor være så moralsk, når det gjelde Xi, Putin og Musk. Men jeg lover å aldri kjøpe Russisk. BYDhan er en tøff bil, litt blanding av S og tm3 :-*  Men jeg liker bakluka på Sèn, som ikke er fra kina :)
Kineserne eier jo ikke skam når det gjelder kopiering. (Men i Tyrkia har jeg kjøpt litt fete "merkeklær" :-\ ) Men er kopiene like gode kvalitetsmessig, så frister det. Skal jeg ta et moralsk valg, så må det bli fra en fabrikant som fremstår mer moralsk enn resten. Hvem er det?

Vrøvl og påfyll
IRA-inflation reduction act. Sjekk hvor mye $ som er trykket etter Russland sitt angrep på Ukraina..Inflasjonsdempene?  ;D
Russland angrep sin egen rørledning, slik at de taper masse penger, når de virkelig trenger det? Ødelegger et godt forhandlingskort?  ;D
USA/nato har pushet Russland, siden Russland trakk seg ut av øst-europa. De har flyttet seg tettere mot Russland, og hvert land som blir natomedlem, må streamline alle sine våpen, slik at US/nato kan levere våpen. Logisk nok, millitært sett, men så herlig for "the industrial millitary complex". Er det BlackRock som skal bygge opp Ukraina igjen?

Merk; all min sympati med Russland forsvant når de begynte å drepe tusenvis av sivile. Synd for Russerne/putin at de ikke kan kalle seg guds-folk, og hevde de har en avtale med gud, mtp landområder..

Kina er nokså totalitært. Men hvordan styre ett land med en milliard mennesker som ikke har vokst opp i et demokrati? En professor, på slutten av 90tallet, ville gi Kina fredsprisen pga ett-barns-politikken. Overbefolknings-problemet tok kineserne på alvor.
Hongkong fikk Kina tilbake fra britene. Kina ville jo ikke at britene skulle selge så mye opium til kineserne..(opiumskrigen(e)).

"Databrikker". Nesten alt produseres i Kina, men det mest avanserte produseres i Taiwan. En superavansert chip-fabrikk(semiconductor?), trenger superavanserte underleverandører. Kina kommer ikke til å angripe Taiwan, siden alt blir ødelagt.
Store Norske Leksikon;
Taiwan samlete utgifter til landets forsvar utgjør 2,6 prosent av landets BNP (2019). 2,6% når det er rett før Kina invaderer? ;) Landet praktiserer dødsstraff, noe som har bred støtte i befolkningen. :o  Taiwan var medlem av FN til oktober 1971, da FNs generalforsamling vedtok at Folkerepublikken Kina skulle overta Taiwans sete i forsamlingen.
Kina er Taiwans viktigste eksport- og importmarked. 22,6 prosent av Taiwans samlede eksport i 2022 var til Kina, mens 19,6 prosent av den samlede importen til Taiwan i 2022 kom fra Kina.

Boikott av Kinabiler. VW setter opp fabrikker i Kina for å overleve, de beste bilene fra Tesla kommer fra Kina, sies det på elbilforum. Min S er nesten skrudd sammen på Fremont ::)  :D

Litt irriterende at det er forbrukeren som må gjøre det ansvarlige valget i stedet for styresmaktene.
Jeg foreslår å prøve, å handle, fra de man støtter. + få mest for pengene. Jeg har litt dårlig samvittighet for å ikke handle norsk bil :P
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

Vidar_S

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 29. april 2024, klokken 05:45Jabadabado ;D  Biden for President :+1:

Jeg hadde ikke sett denne fra 13 april før nå jeg. Men nå poster jeg den her.

Biden assa han er helt klart my main man

Jeg tror kanskje du må lese den artikkelen en gang til. Det er en senator som oppmuntrer Biden til å stoppe import av kinesiske biler. Det er langt fra det samme som at dette vil skje :)

JorEl

Nå må folk snarest boikotte Kina.
De som bare skal ha mest for pengene, kan se denne

https://youtu.be/KImYPs1T-Mo?t=151
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA