Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Boikott av Kina elbiler for å vise vår sympati?

Startet av Electric cars in Norway, lørdag 18. februar 2023, klokken 18:56

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Sitat fra: Egil S på søndag 05. mai 2024, klokken 16:39Jeg jobber bl.a med cyber securtiy på kontrollsystemer i min jobb.
Der er det noe som kalles zero-day svakheter.
Dette er "ukjente svakheter" som noen sitter med kunnskap om og kan aktivere når som helst.
Begrepet zero day betyr at vi har ingen varsel fra svakheten blir funnet til angrep starter.

Normalt blir svakheter oppdatert, meldt inn til de som laget software/hardware, de utvikler en fix og slipper en alert sammen med en fix, da har de som ønsker skade disse systemene kort tid på seg.
Normalt begynner ondsinnet software å dukke opp innen 48 timer etter at en alert går ut, derfor er det viktig å oppdatere systemer raskt når et varsel kommer.

De som samler på såkalte zero-day svakheter er normalt stater, f.eks Kina, USA, Russland og andre nasjoner, denne typen svakheter er noe man kan bruke i krig/hybrid-krigføring.
Eksemplet på slike er at man kan få elektronikk til å endre funksjon eller stanse funksjon.

Søk opp Stuxnet, det var et virus spesielt designet for visse typer Siemens kontrollere som var koblet opp til sentrifugene i et atom kraftverk.
Dette var spesielt designet for å stenge ned Irans atomkraftverk for ca 15år siden, viruset ble sluppet ut på nettet, det var harmløst for alt, til og med samme type Siemens kontrollere som var brukt til andre ting.
Viruset begynte å kjøre sentrifugene opp og ned i fart og rett og slett slet de ut, samtidig som det viste stabil fart til kontrollsystemet og avlesningen på skjerm, f.eks operatøren så stabil 100rpm, men separatoren lå og gikk mellom 50-150rpm til den feilet.
Det var ikke noe annen fare enn at de gikk tom for reservedeler og til slutt måtte stenge ned anlegget, siden virus lå der ble nye deler infisert når de ble installert og det var "på an igjen".

Mye tekst, men konklusjonen er at ettersom Kina leverer det meste av elektronikk i verden, vil det være naivt å tro at ikke det finnes slike svakheter helt ned på chip nivå.
En bil som er koblet til internett trenger bare motta en kommando så slutter den å virke helt, eller oppfører seg unormalt.
Nå er ikke dette begrenset til Kinesiske biler for stort sett alle kontrollere i verden inneholder Kinesisk teknologi.
De kan sikkert gjøre relativt harmløse ting som å låse TV'n din til en propaganda kanal, eller den kan tukle med batteristyringen på batteriet i elbilen din slik at du får redusert rekkevidde, men de kan også sørge for at bilen din rett og slett slutter å fungere.
Jeg er temmelig sikker på at dersom Xi nikker til den rette personen så kan de fleste biler i verden (med internett tilkobling) være ubrukelige.
Egil :+1: dette kan du nok best. Bra. Wow sier jeg når jeg tenker på hvor sårbart alt er blitt. Skremmende  :o

Electric cars in Norway

Sitat fra: Håkon77 på søndag 05. mai 2024, klokken 09:58Da har en kinesisk elbil gått til angrep på folk i oslo igår. Den har rast igjennom flere hager. Heldigvis var det ingen ute så det er kun materielle skader, men man kan se for seg konsekvensene av å få titusenvis av sånne femtekolonne-biler på veiene :o
Ha ha :laugh:

BubbaJoFet

Sitat fra: Håkon77 på søndag 05. mai 2024, klokken 09:58Da har en kinesisk elbil gått til angrep på folk i oslo igår. Den har rast igjennom flere hager. Heldigvis var det ingen ute så det er kun materielle skader, men man kan se for seg konsekvensene av å få titusenvis av sånne femtekolonne-biler på veiene :o
Er vi sikre på at det ikke var Thujahekkene som var målet? Den gjennomsnittlige norske hagethuja stammer fra nordamerikanske arter, mens de asiatiske ikke er like populære.

Et koordinert angrep på norsk importert fauna, spesielt i urbane strøk vil legge press på thuja prisene og dermed også inflasjonen, noe som åpner døren for de mindre populære asiatiske thuja artene. Prisene kan også da dumpes med riktige subsidier til kinesiske veksthus, noe som vil ha katastrofale konsekvenser for mellomeuropeiske planteskoler...

Her bør EU på banen med både boikott og riktige «lovlige» subsidier, vi snakker om grønt skifte her...

Electric cars in Norway

Sitat fra: BubbaJoFet på søndag 05. mai 2024, klokken 17:21
Er vi sikre på at det ikke var Thujahekkene som var målet? Den gjennomsnittlige norske hagethuja stammer fra nordamerikanske arter, mens de asiatiske ikke er like populære.

Et koordinert angrep på norsk importert fauna, spesielt i urbane strøk vil legge press på thuja prisene og dermed også inflasjonen, noe som åpner døren for de mindre populære asiatiske thuja artene. Prisene kan også da dumpes med riktige subsidier til kinesiske veksthus, noe som vil ha katastrofale konsekvenser for mellomeuropeiske planteskoler...

Her bør EU på banen med både boikott og riktige «lovlige» subsidier, vi snakker om grønt skifte her...
Artig ;D

Egil S

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 05. mai 2024, klokken 17:09Egil :+1: dette kan du nok best. Bra. Wow sier jeg når jeg tenker på hvor sårbart alt er blitt. Skremmende  :o

Det er mye slikt som skjer, en av de mest fryktede er Russiske "Sandworm", de antar man er en del av Russiske FSB og har ubegrensede ressurser, det antas at gruppen består at 1000+ personer med forskjellig spisskompetanse.
Denne gruppen og andre har siden starten av konflikten med Ukraina gjennomfør over 2000 cyber angrep mot Ukrainske systemer, alt fra infrastruktur som leverer strøm, vann og andre ting vi fra for gitt slik som billett systemer for kollektivtransport og betalingsløsninger i butikker.
En av disse mindre gruppene sto også bak angrepene mot Norge i starten av konflikten der enkelte statlige nettsider ble tatt ned, ett sted møtte man bare et modifisert bilde av Anniken Huitfeldt, dette var det skrevet endel om i norske medier når de skjedde, det var et veldig uskyldig angrep, som var ment for å skremme.

Det er godt kjent at Russland, Kina og Nord-Korea, som er de norske sikkerhets tjenester mener utgjør den høyeste sikkerhets trusselen mot Norge har store statsfinansierte hacker grupper.
Nå er ikke våre allierte noe dårligere, vi antar at CIA og MI i UK har tilsvarende grupper, Norge har nok også egne Cyber avdelinger i forsvaret og i politiet.

Verden er sårbar, mer enn vi tror.
Men terskelen for å bruke slike zero day svakheter er høy, den kan bare brukes èn gang og er i mange tilfeller et siste utvei våpen.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Electric cars in Norway

Noe helt annet. Nrk Dagsrevyen kl 19 ikveld  hadde er langt innslag om Kina elbiler og der er det Texas om dagen. 100 Kina elbil merker. Staten eier noen. Intervju med Xpeng eier og med Nio sjef. Mye god informasjon om status i Kina. Tøffe tider for elbiler der nå. De viste dronefilm av en elbil kirkegård med bare nye elbiler. Stooooort uteområde. De skal alle bare vrakes. Ingen ville kjøpe de  :o det der var bare sykt å se på. Må sees. Ligger nok i nrk spillern nå på nrk.no

Håkon77

Kanskje vi bør gå til angrep på kina? Som ett forebyggende, fredsbevarende tiltak?
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

Idiot

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 05. mai 2024, klokken 20:40De viste dronefilm av en elbil kirkegård med bare nye elbiler. Stooooort uteområde. De skal alle bare vrakes. Ingen ville kjøpe de  :o det der var bare sykt å se på. Må sees. Ligger nok i nrk spillern nå på nrk.no

Måtte se denne kirkegården nå. Det var da ikke rare greiene, står flere Teslaer på kaia her i Drammen.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Joccy på søndag 05. mai 2024, klokken 23:08
Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 05. mai 2024, klokken 20:40De viste dronefilm av en elbil kirkegård med bare nye elbiler. Stooooort uteområde. De skal alle bare vrakes. Ingen ville kjøpe de  :o det der var bare sykt å se på. Må sees. Ligger nok i nrk spillern nå på nrk.no

Måtte se denne kirkegården nå. Det var da ikke rare greiene, står flere Teslaer på kaia her i Drammen.
Ikke det samme. De Teslaene i Drammen skal jo selges. Se Bloomberg saken - lenke under og der er hele dronevideoen. Bildene jeg tok er fra den

https://www.bloomberg.com/features/2023-china-ev-graveyards/

ToWalkOrDrive

...hvis de bygger biler på samme måte som byer.... #planøkonomi
Tesla Model Y                         2021-

Idiot

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 05. mai 2024, klokken 23:23Ikke det samme. De Teslaene i Drammen skal jo selges.

Nei og jeg har heller aldri sagt at det er det samme, det var bare for å sette litt perspektiv på ting jeg så faktisk for meg mange flere sånn det ble skissert.

Vidar_S

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 05. mai 2024, klokken 20:40Noe helt annet. Nrk Dagsrevyen kl 19 ikveld  hadde er langt innslag om Kina elbiler og der er det Texas om dagen. 100 Kina elbil merker. Staten eier noen. Intervju med Xpeng eier og med Nio sjef. Mye god informasjon om status i Kina. Tøffe tider for elbiler der nå. De viste dronefilm av en elbil kirkegård med bare nye elbiler. Stooooort uteområde. De skal alle bare vrakes. Ingen ville kjøpe de  :o det der var bare sykt å se på. Må sees. Ligger nok i nrk spillern nå på nrk.no

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 05. mai 2024, klokken 23:23Ikke det samme. De Teslaene i Drammen skal jo selges. Se Bloomberg saken - lenke under og der er hele dronevideoen. Bildene jeg tok er fra den

https://www.bloomberg.com/features/2023-china-ev-graveyards/

Har du lest Bloomberg-artikkelen du henviser til, hr Electric?

Der står blant annet følgende:
SitatThis time, the cars were likely deserted after the ride-hailing companies that owned them failed, or because they were about to become obsolete as automakers rolled out EV after EV with better features and longer driving ranges. They're a striking representation of the excess and waste that can happen when capital floods into a burgeoning industry, and perhaps also an odd monument to the seismic progress in electric transportation over the last few years.

Dette er altså ikke nye biler som de ikke får solgt, men brukte biler fra tidligere generasjoner med lavere ytelse / batterikapasitet som (det antas) enten står pga konkurser eller grunnet at bedre modeller ble tilgjengelige. De aller fleste mener Bloomberg har vært eid av "Uber-kopiselskaper".

RJK

Tidligere har jo slike videoer blitt "debunked" da det viste seg å være ice-kjøretøy og ikke EV's. Så er det helt sikkert at det faktisk er BEV's som er der?

Så er det jo og akkurat det @Joccy skriver, at det er brukte biler fra selskaper som har gått konkurs. Og om du kan få en brukbar bil med brukbar rekkevidde, når du endelig har fått tillatelse til å kjøpe og registrere bil, så er vel ikke en "obsolete" bruktbil det man satser pengene på.

Er batteriene og metallet så verdifullt at det lønner seg å plukke bilene fra hverandre og gjenbruke deler på, så vil de nok etterhvert forsvinne før de ruster opp. Men dersom kostnaden er for stor, så må vel myndighetene selv sørge for å rydde opp.

Finnes vel forøvrig flust med slike gravplasser og for sykler og mopeder. Rart det ikke kommer skikkelig i gang med omsmelting for å få ryddet disse områdene.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Egil S

Jeg så det samme på nyhetene, det er en interessant tid.

Kina har ofte fokusert mer på sysselsetting enn resultater.
De bygger byer, så flytter folk inn.
Jeg huser når jeg jobbet der borte at det kunne stå 4-5 splitter nye boligblokker og når vi kjørte hjem på kvelden var det lys i èn leilighet i èn av dem.

De bare bygget for å holde folk i arbeid.

Jeg husker også at fabrikkene gikk mer eller mindre 24/7 der borte.
på dagtid produserte de til vesten, på kveldene til det lokale markedet.
Jeg kjøpte en dongribukse av et spesielt merke der borte til 150kr, samme buksen kostet 16-1700kr her hjemme (i 2007).
Tok den med til butikken jeg pleide å handle samme merke i her hjemme, det var ingen kvalitetsforskjell, men hun som drev butikken sa at fargen på noen av sømmene var feil, noen merker var en annen farge og plassert litt annerledes, men ellers var den helt lik.
Kvaliteten var den samme, jeg hadde den buksen i flere år.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Electric cars in Norway

Sitat fra: Egil S på mandag 06. mai 2024, klokken 19:21Jeg så det samme på nyhetene, det er en interessant tid.

Kina har ofte fokusert mer på sysselsetting enn resultater.
De bygger byer, så flytter folk inn.
Jeg huser når jeg jobbet der borte at det kunne stå 4-5 splitter nye boligblokker og når vi kjørte hjem på kvelden var det lys i èn leilighet i èn av dem.

De bare bygget for å holde folk i arbeid.

Jeg husker også at fabrikkene gikk mer eller mindre 24/7 der borte.
på dagtid produserte de til vesten, på kveldene til det lokale markedet.
Jeg kjøpte en dongribukse av et spesielt merke der borte til 150kr, samme buksen kostet 16-1700kr her hjemme (i 2007).
Tok den med til butikken jeg pleide å handle samme merke i her hjemme, det var ingen kvalitetsforskjell, men hun som drev butikken sa at fargen på noen av sømmene var feil, noen merker var en annen farge og plassert litt annerledes, men ellers var den helt lik.
Kvaliteten var den samme, jeg hadde den buksen i flere år.
Spennende :+1: å lese om alt du har opplevd der borte i Zhōnghuár Rénmín Gònghéguó

https://en.wikipedia.org/wiki/Names_of_China

#jegerikkesterkikinesisk ;D

Btw. Putin fikk 6 nye år i dag. Norge var representert :o hva er det vi tenker med? Vi burde ikke vært der.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA